taaperon alapesut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammammaa

Vieras
Moikka!

Miten usein teette taaperolle alapesun päivän mittaan? Eli vieläkö kuvioissa on aamupesu ja iltapesu "kakkapesujen" lisäksi? Meidän taapero ei vielä kävele/seiso joten alkaa olla aika raskasta tuo lavuaarissa peseminen monta kertaa päivässä, olen nimittäin pessyt pyllyn vielä aamuisin ja iltaisin lavuaarissa, en tosin niinä iltoina kun mennään suihkuun/kylpyyn. Melko pissalle pylly kuitenkin tuoksahtaa yöunienkin jälkeen.

Entä sitten kun lapsi oppii kakkimaan pottaan... pesettekö pyllyn lavuaarissa vielä vai pyyhittekö vain?
Että tämmöinen pähkäilyn aihe tällä kertaa...

Meillä on pesty pylly niin kauan kuin vaippa käytössä. Ts aamulla, päivällä vähintään kerran (jollei kakka satu juuri keskelle päivää) ja sitten illalla.

Esikoisella on ns. "pissaongelma" eli päivisin lorahtelee välillä ja sitten pestään jos pöksyt ihan märät. Iltaisin pestään yhä edelleen aina sekä myös aamulla kun on öisin vaippa käytössä. Ikää 4v. Pissainen alapää alkaa oireilemaan tosi äkkiä eli tulee hankaumia jne jollei pese. Tässä odotellaan josko ongelmat loppuis ;O). Käsi ei kylläkään väsy vaikka esikko painaa 19kg, pitää vaan tukea lavuaarin reunaan. Helpoiten käy lavuaarissa joten "ison" tytön pesut hoidetaan myös siinä jollei käy suihkussa.

Potalle kun kakitaan olen pessyt ja kun käy pytyllä niin pyyhitään. Jotenkin mennyt luonnostaan niin........ Meillä kyllä ollut ikää enemmän kun pytyllä alkanut käymään joten johtunee siitä.

Potalla käymisen jälkeen pyyhitään paperilla tai koskeuspyyhkeellä. Käymme kuitenkin lähes poikkeuksetta suihkussa joka päivä. Jos ei käydä edellisenä päivänä suihkussa ja vaippa aamulla täynnä pissaa niin silloin voin pesaista pyllyn, joskus myös illalla mutta enimmäkseen aamulla (jos emme edellisenä päivänä käyneet suihkussa).

Mielestäni hyvin on riittänyt, kunnon pesu joka päivä ja pyyhkiminen potalla käymisen jälkeen. Toki tarvittaessa pesen edelleen useammin. Nyt kun alkaa olla päiväkuiva, ei mielestäni tarvitse enempää pestä. Jos käy potallakin niin kerta pari päivässä mielestäni riittää.

Pestään pojan alapää aamuisin ja illalla.Kakan tekee pottaan josta nostan pytylle ja pylly pestään silloin siinä.Nojaa etukumarassa mun polviin ja bileellä pesen.

Minä pesen 1 v 8 kk ikäisen tytön pyllyn jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä. Meillä käytetään kestovaippoja ja niiden pinta on joskus märempi kuin kertiksien. Painoa on tytöllä on yli 13 kg, mutta ei tunnu missään, kun tekniikka on oikea. Nostan tytön vasemmalle käsivarrelle ja pidän samalla toisesta polvitaipeesta kiinni kädellä, jotta haarat levittyvät kunnolla.

Meidän taaperomme on vuoden ja kahden ja puolen kuukauden ikäinen pojan jässikkä, joka ei vielä ole uskaltautunut kävelemään ilman taaperokärriään, eikä pysy seisomassakaan vielä kovin tukevasti...

Meillä tuota lavuaaripesua hankaloittaa vielä se, että lavuaari on turhan pieni. Mietittiin jo että pitäis vaihtaa siihen sellainen korkeampi hana jotta tilaa tulisi lisää... ;) Mutta kyllähän ne omat voimatkin kasvaa mitä enemmän tuota punttia nostelee...

...että ollaanko meillä ihan sottapyttyjä? Toisinsanoen nyt kun käydään melkein vallan potalla, niin on nuo pepun pesut jääneet...pisun jälkeen pyyhin paperilla ja kakan jälkeen kosteuspyyhkeellä. Ja tarpeen vaatiessa pyyhin sillä kosteuspyyhkkeellä... Kylvyssä ei käydä joka päivä enkä ole mitään ns. hajuhaittoja huomannut. hmm...

Meillä 1,5-vuotias poika, joka tekee vielä lähes kaikki asiansa vaippaan. Peppu pestään aamulla, illalla ja tietysti kakkavaipan vaihdon yhteydessä. Sen verran peppu varmasti hautuu vaipassa, että aamu- ja iltapesuja ei jätetä ennen kuin jätetään vaippakin. Painoa pojalla on tällä hetkellä 12,5 kiloja.
Tosin äidillä alkaa pestessä olemaan jo hankaluuksia, kun toista lasta odotellaan ensi kuussa saapuvaksi ;)

Ja tulevaisuudesta jatkaisin vielä, että kun vaippa aikanaan jää pois, niin sitten todennäköisesti mennään yhdellä alapääpesulla päivässä. Tämä oppi on jäänyt minulle kotoa ja jatkuu edelleen, aikuisenakin.

Me ollaan varmaan muiden mielestä sottaisia mutta meillä ei tytöltä 1-vee pestä pyllyä kuin iltaisin ja kakkavaipan vaihdossa. Kakkii yleensä pari kertaa päivässä ja joskus jopa neljästi niin mielestäni aamupesu ei ole ollut tarpeellinen. Lisäyksenä vielä et ei minusta pylly haise vaikka ei pestäkään niin usein...

heips,

Kätilöt sanoivat ainakin meille, että pisujen jälkeen ei tartte aina pestä. Noudatin neuvoa kunnes joku sanoi että kyllä kannattaa. Vaihdoin ideologiaa ja aloin pesemään myös pisuvaippojen yhteydessä, tuloksena hirveä ihottuma. Totesin että liialla vedellä läträäminen (ainakin meidän porakaivovedellä) kuivattaa ihoa hiumuisesti. Joten jatkoin kätilön ohjeiden mukaisesti eikä ihottumaa ole tullut. Jos haiskahtaa niin silloin pesen ja tietysti myös kakkavaippojen jäljiltä pestään.

Itse pesen aina aamulla ja illalla ja kakkojen jälkeen tietysti. Jos päivällä tulee tarvetta niin käytän kosteuspyyhkeitä tai teen rasvapesun että ei tule ihan hirveästi lotrattua sen veden kanssa (on ollut vähän iho-ongelmaa).

Aihetta sivuten: kuinka paljon teidän taaperot ovat ilman vaippaa kotona? Tarkoitan siis sellaisia lapsia jotka eivät vielä ymmärrä potasta yhtään mitään. Itse en pidä yhtään siitä että lapsi pissaa ja kakkaa ties minne mutta joidenkin mielestä se on ihan ok. Olenko liian siisti vai pitääkö lapsen antaa pissiä matoille jne ihan tietoisesti? Ilmakylpyilyt hoidetaan mieluummin kylppärissä kuin olohuoneen sohvalla...

Ilmakylpyilyssä olen myös sen kannalla, että ne hoidetaan kylppärissä. Annan taaperon touhuta omiaan ilman vaippaa kylpyhuone+saunaosastolla ja samalla itse lajittelen pyykkejä, pesen lavuaarin ja WC-pöntön tms. Siitä en todellakaan pidä, että pissat tulevat matolle. Isojen mattojen pesu on liian hankalaa ja kissatkin voivat innostua tekemään tarpeensa vääriin paikkoihin, jos haistavat ammoniakin tuoksahduksia ympäri taloa.

Onneksi kesä on tulossa, jolloin neiti voi olla vapaasti pihallamme ilman pöksyjä tai sitten pelkissä pikkuhousuissa ja harjoitella kuivaksi oppimista kaikessa rauhassa.

Itselläni on kolme lasta ja jokaisen kanssa olen tehnyt siten, että sitten kun tuotokset tulevat pottaan, niin en alapäätä pese, vaan ainoastaan pyyhin paperilla. Illalla nukkumaanmennessä ennen yövaipan laittoa olen huuhtaissut lavuaarin ääressä alapään pelkällä vedellä. Hoitopöydällä olen sitten katsonut, että ovatko taipeet ehjät (kaipaavatko talkkia) tai onko pepussa näppylöitä (sinkkipastaa).

Painavakin lapsi on helppo nostaa pepun pesuun, kun hän ikäänkuin "istuu" lavuaarin reunalla "orrella" leveässä haara-asennossa siten, että peppu tulee pitkälle altaaseen ja jalat roikkuvat altaan ulkopuolella. Tässä asennossa on myös se hyvä puoli, että jalkoja ei tule pestyä liikaa, sillä omat lapseni ovat kaikki kärsineet ekat 2-3 vuotta kuivasta ihosta, joten jos taaperon laittaa lavuaariin jalkoja myöten, niin jalat kastuvat monta kertaa päivässä ihan turhaan.

Ilmakylpyjä olen antanut siten, että jalassa on vain pikkuhousut ja silloin ollaan tietyssä huoneessa eikä viiletetä ympäri asuntoa. Meillä varsinkin kun lattioissa on parkettia ja asunto on kaksikerroksinen, niin asunto kärsisi liikaa, jos joka päivä löytyisi lätäkkö jostakin vasta esim. nukkumaan mennessä. Ilmakylpyjä olen pyrkinyt antamaan edes vähän joka päivä.

Kannattaa tosiaan vältellä liikaa pesemistä, koska siinäkään ei ole järkeä, että pesee ihoa ja sen jälkeen rasvaa sitä. Nyt meillä esikoinen on jo yli 10 vuotias ja iho on todella hyvässä kunnossa. Nyt vielä ennen murrosikää on sama systeemi, että suihkussa/kylvyssä ei käydä joka päivä. Saunapäivä on kerran viikossa ja urheilutreenien jälkeen käydään suihkussa.

Tuo peseminen ja ihon kuivuus on hiukan kaksipiipuinen... Esim herkkä iho kärsii enemmän hiestä kuin pesusta. Meidän muksu hikoaa niin paljon että on pakko pestä päästä varpaisiin ja kyse ei ole liian paljosta vaatetuksesta vaan ihan geeneistä.
Iho on heti näpyillä ja punainen jos ei illalla huudo hikiä pois.
Sama pätee aamupesuihin eli yön jälkeen pissit pestään iholta pois. Kakan pesu on ihan kakasta kiinni ;D jos on kittiä niin huuhdon jos on siisti pökälä niin pyyhkiminen riittää.

Minä pyyhin aamulla ja illalla pojan alapään kosteuspyyhkeillä. Lähes poikkeuksetta pojalla tulee kakka joka päivä joskus kahdestikin ja silloin aina vesipesu. Hyvässä kunnossa on poijan pepa.

oma pesupaikka pepulle
Aika hurjaa, että kakkapyllyjä pestään samassa lavuaarissa, missä pesemme kädet, kasvot, hampaat ym.
Vatsataudit ym. leviävät helposti. Huono asento on lapsella sekä hoitajalla.
Lapsi osaa seisoa n. 8 kk ikäisestä lähtien ja hänelle on keksitty oma pesu- ja hoitopaikka, jossa voi myös harjoitella seisomista. Iloa ja helpotusta lapselle sekä hoitajalle. Ratkaisu Babystanderi- vaatii pyykinpesukoneen verran lattiapinta-alaa Babystanderi.fi

Yhteistyössä