Taaperolle haalarin ensi talveksi. Veikkaankohan koon oikein?

  • Viestiketjun aloittaja Haalarin ostaja
  • Ensimmäinen viesti
Haalarin ostaja
Ajattelin ostaa ensi talveksi Reimatecin haalarin alesta. Lapsi tulee tuolloin olemaan n. 1,5v. Tyttö on melko pienikokoinen pituudeltaan, "www.sairaslapsi.com"-sivuston kasvukäyrän mukaan hän kasvaa pienen ja keskikokoisen lapsen välissä (http://www.sairaslapsi.com/lapsen-kasvu/tytot-0-5-v). Eli on tällä hetkellä 9kk ja n. 70cm pitkä, painoa vajaa 10kg. Vaatteet ovat pääsääntöisesto kokoa 68.

Hänen kasvukäyrä on hyvin samanlainen kuin omani aikoinaan. Itse olin 2-vuotiaana 82cm.

Näistä syistä johtuen luulisin, että sopiva haalarin koko on 80. Mitä luulette, olenko väärässä? Oletko sinä yleensä ennustanut lapsesi koon oikein?
 
HepJep
Mun pojalle (keskikäyrällä kasvaa) mahtui syksyllä 80cm reima 1v7kk iässä, mutta huomasi että kyykkiessä meinasi kinnata selästä. Riippii myös lapsen rakenteesta (meillä pitkäselkäinen ja lyhytjalkainen kaveri) vähän miten nuo istuu. Me hypättiin suoraan tuosta kasikympistä 92 senttiseen, ja vaikka alkuun oli reilu niin nyt kevättalvella on just sopiva.

Itse otan vaatteet vähän yläkanttiin, jos paljon etukäteen hommaan. Eli ap:n tilanteessa tn. ottaisin 86 kokoisen, mutta eiköhän tuo pienempikin mene, ainakin suurimman osan talvea.
 
"ahaa"
Sinuna ostaisin 80 cm haalarin. Meillä sellainen normaalin alarajoilla oleva poika on käyttänyt tämän talven kokoa 80, iällä 1v1kk - 1v7kk ja on siis vielä nyt 1v7kk iässä sopiva. Kappahlin toppahaalari hänellä käytössä, vastaa varmaankin reimatechin kokoa 80.

Mutta riskihän siinä on että lapsesi kasvaakin tuosta yli, mutta senhän tiedät :)
 
vieras haalari
Sanoisin että osta molemmat koot 80 ja 86, kun kerran alennuksella saat! Ton ikäinen kasvaa paljon, ja et voi mitenkään ennustaa lapsen kasvua juuri tuossa iässä.
Voit aina myydä toisen pois, jos tuntuu ensi talvena että on turha. Mutta minusta 2 haalaria tuon ikäiselle ei ole yhtään liikaa, varsinkin kun ostaa puoleen hintaan. Ja liian pieni haalari on erittäin epämukava. Moni lapsi kasvaa pitkän talven aikana ulos haalareistaan, mutta pihit mammat ei osta uutta...
 
"vieras"
Mun kuopus on keskonen ja vähän ehkä perusvauvaa pienempi vielä nytkin 1v2kk. Käytössä on Kappahlin 80cm haalari sekä Lassietec 80cm myös. Kappahl alkaa olla jo pieni (lahkeet lyhyet ja selästäkin nafti), Lassietec taas vielä reilu, hihat ainakin vielä pitkähköt. Reimatec on kyllä reilumpaa kokoa kuin Kappahlin haalari mutta ehkä mä kuitenkin sinuna ostaisin sen 86cm. Toppapuvun alle pitää mahtua esim. villahaalari eikä oo mukava jos kinnaa pepusta.
 
Vaikea sanoa, reiman haalarit on aika reiluja, mutta omalle 1v 5kk tytölle alkaa 80cm reima jo kinnata pepusta eli ostin 86cm välikauteen. Mutta meillä on aika pitkäselkäinen tyttö ja ihan keskikokoa tai hieman iso ikäisekseen... Ja meillä ykköshaalari oli kyllä remu tytölle paremmin sopivan mitoituksen takia.

Todennäköisesti 80cm reima menee kyllä, jos tyttösi on lyhyt. Kummityttöni käytti 1,5-2v ikäisenä just talven 80cm reiman haalaria. Oma tyttöni on 8kk nuorempi mutta kutakuinkin saman kokoinen. Kasvupyrähdyksiä nyt on varmuudella mahdotonta ennustaa, mutta ainahan voit myydä haalari jos on väärän kokoinen.
 

Yhteistyössä