Taaperokaksosten äidit

Heippa! Siirrän tämän keskustelun tuolta taapero puolelta tänne. Toivottavasti tänne löytäisi useampi keskustelija. Olen siis 1v3kk kaksosten äiti ja kovasti kaipaisin juttelukaveria muista kaksosten äideistä elikkäs vertaistukea :)

Moikka miki-77 ja emuliinu! Ilman muuta emuliinun tytöt on vielä taaperoita =) Kiva, jos saisimme tänne oikein aktiivista keskustelua aikaiseksi :) Mä vietän täällä vapaailtaa ilman lapsosia. Mukavaa, kun saa pienen hegähdystauon tuosta "tehokaksikosta"! Vauhtia ja vaarallisia tilanteita kyllä riittää päivittäin, mutta saa noille ihanuuksille kyllä nauraakkin monta kertaa päivässä :LOL: Mun lapsukaiset liikkuvat jo juosten ja kiipeilevät joka paikkaan. Hauska on huomata jo tässä vaiheessa sukupuolten välillä selkeitä eroja, vaikka kumpaakin on kohdeltu samalla tavalla. Tyttöä kiinnostaa vaatteet ja erityisesti hatut, joita hän itsekkin laittaa päähänsä ja myöskin hänen lempileikkinsä on työntää nukkea vaunuissa. Poikaa taas kiinnostaa autot ja kaikki elektroniikka mm. isin kelloradion hän laittaa monta kertaa päivässä päälle ja jokaisen auton kohdalla ulkona pitää päristää. Minkä ikäisenä emuliinu sun työt alkoivat syömään itse? Yritän nyt kovasti saada lapsosia syömään itse, mutta lusikkaa lentää joko lattialle tai siihen otetaan ruokaa ja se levitetään pöydälle :headwall: Kertokaa tekin jotakin lapsukaisistanne :)

Hei taas!
Tytöt ovat nukkumassa, joten saa viimein hengähtää ja istahtaa koneen ääreen. Meillä molemmat tytöt liikkuvat tukea pitkin ja ei varmaankaan kauaa enää mene kun ottavat jalat kunnolla alleen. Täys tohina on jo nyt päällä joten mitähän se sitten on, kun alkavat kävellä. Ihan hirvittää :/ Ei käy äidillä aika pitkäksi kun kaksi "paukapäätä" opettelee uusia asioita päivittäin ja kolhuja tulee ajoittain rankasti. Onneksi toinen tytöistä on hieman varovaisempi.
On nämä kyllä ihania nämä illat kun tytöt ovat käyneet nukkumaan ja koti hiljenee. Näistä hetkistä tämä yh-äiti ammentaa kovasti voimia uuteen päivään =)

:wave: Tia72 ja miki-77!

Meillä täällä perinteistä sunnuntaita vietellään perheen kesken...
Keli on vaan niin kökkö,että vaan väsyttää ja väsyttää tää harmaus.... :/

Mitäköhän tytöt ois olleet kun ne rupes itse syömään...hmm...mä en kyllä tarkkaan muista...

:ashamed: Mä oon kaikki kirjoitellut tuonne monikko-palstalle omaan päikkyyni,niin eihän tässä päässä mikään pysy... :whistle: :ashamed: Varmaan lähemmäs 1v5kk-1v6kk... =) Mut nyt ollaan taas innostuttu siitä,että miten kivaa onkaan pompottaa äitiä ja syötätyttää sillä kaikki... :kieh: :kieh:

Meillä kyllä tää taantuma johtui siitä mitä luultavammin,kun toisella tytöllä todettiin diabetes kuukausi sitten ja viikko sairaalassaolon jälkeen kun kotiuduttiin,niin haluttiin olla taas äiskän ja iskän pieniä...
Ja nyt varsin kun pitää tarkkaan nuo syömiset katsoa ja neidin on pakko syödä,niin sithän sitä on jollain keinolla tyttönen saatava syömään.... :/
Mutta osaavat kyllä syödä itsekin oikein hyvin,kun sille päälle sattuvat.. ;)

Meillä on nuo neitokaiset omanneet aina sata jalkaa alla-meinigin ja on vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisannu... :whistle:
Että ei mitään hiljaisia tyttölapsia näin kotona ollessa... ;)
Mutta rakkaita riiviöitä kyllä... :D :heart:

Ja sitten kun mukaan mahtuu vielä tyttöjen lisäksi 5 muuta sisarusta,niin ei tule aika pitkäksi... ;)

Mukavaa sunnuntai-aamua toivottelen teille! :flower: =)

Täällä myös "taapero"kaksosten äiti. Tytöt ovat jo 2 v 4kk eli alkaa olla jo aikas isoja taaperoita. Olen aikasemmin täällä vuodattanut hankalista tilanteistamme mutta nyt on ilo kertoa mukaviakin uutisia meidän perheeltä! Eli elämä alkaa olla uomissaan ja nautin tilanteesta. Päätäni olen takonut hulluuden partaalla useasti seinään, mutta nyt on onneksi elämä seesteistä. Eli uskon, että tästä selviän ilman hullunpapereita. Eli siis meidän tytöt on aina olleet ns täystuhot joilla aina satalasissa.

Tytöillä siis on jo aika hyvin arkiset asiat haskassa. Syövät itse, käyvät potalla, kuuntelevat ja leikkivät. Pukeminen/riisuminen kiinnostaa kovasti. Leikkiminen onnistuu yhdessä melko mukavasti, vaikka ei kai tämän ikäisen vielä tarvi osasta leikkiä yhdessä. Mutta kaippa sitä kaksoset oppivat yhdessä leikkimisen aikaisemmin kun on aina se toinen siinä vieressä.
Toisinaan eivät jaksa totella, mutta pääsääntöisesti kyllä eli siis ymmärtävät ja kuuntelevat ja mikäs sen mukavanpaa. Heidän kanssa voi keskustella vastavuoroisesti, saan heiltä vastauksen, mikä minusta on iso asia arjessa.

Tapella tytöt osaa, sen taidon ovat aina osanneet. Mutta osaavat myös halata ja pyytää anteeksi ja olla toisilleen myös helliä.

Meillä on kirjat ja lukeminen in. Kirjoja jaksaisivat kuunnelle vaikka koko päivän, ja usein luenkin niin että ääni on käheänä. Toinen suuri suosikki on laulaminen. Tytöt osaavatkin yllättäin laulaa pitkiä lauluja, hankalia sanoja ja muistavat yllättävän hyvin lauluja ulkoa.

Toimintaa pitää päivällä olla, muuten tulee kaaos ja kiukku kotona. Mutta kunhan itse jaksan pysyä aktiivisena ja järjestää tekemistä niin päivät sujuu mukavasti.

mää ny kopsasin tän oman kirjotuksen tuolta taapero puolelta kun tia72 alotti keskustelun eka siellä :)

1v8kk ja vauhtia riittää
tutit otettiin pois 2pv sitten kun niistä tuli jo kauhee riesa
pottailua ei olla edes aloteltu,syöntiä harjoittelevat kovaa vauhtia.ulos pukeminen on välil iha kauheeta ja ulkona revitää hanskat koko ajan kädestä vaikka ne ois nipsuille kiinni.
poika puhuu omaa kieltään,tytöllä useita selviä sanoja
nyt pitäis alkaa katella jatkettavia sänkyjä kun poika on jo kaks kertaa kiivenny pinniksestä pois..ekana tutittomana yönä kolmen aikaan kuului kolinaa ja poika seiso pimeässä huoneessa

meillä on potat ostettu jo about 6kk sitten mutta niitä ei ole lainkaan käytetty
ohikulkiessani ostin ne kun olivat niin edulliset
vessan kautta potat päätyi jostakin kumman syystä meidän autotalliin ja siellä ne on nyttenki
en oo jaksanu edes ajatella koko pottailua viel,ehtiihän tuota..vielä ei oo mikään kiire minusta,ajattellen niin että sitten parempi alottaa kun lapset oikeesti käsittää sen et mikä sen potan tarkotus on.sitä itekki sitten vaa turhautuu jos lapset ei suostukkaan potalle

nukutaanko teillä jo jatkettavissa sängyissä?
meillä vielä pinnikset käytössä ja oli tarkotus niissä nukuttaakkin ainakin tuone kevääseen saakka jolloin lapset täyttää 2v. mut taitaa tulla sänkyjen osto aikasemmin koska poika on muutamia kertoja konkoillu sängystä pois,ennen kuin sattuu vahinko

kirjoittelemisiin

Voi kun ihana on kuulla teidän muiden kohtalotoverien arjesta :) Tänne suuntaan ei kuulu mitään ihmeellistä. Lapset ovat hieman kipeänä, nenät vuotavat. Käytin eilen lapsosia kuvassa puistossa, vaikka olivat kyllä 1v. kuvassakin. En malttanut olla viemättä, kun ovat jotenkin nyt niin ihania :D Kuvaus meni hyvin ja tyttökään ei vierastanut tällä kertaa kuvaajaa, kuten kävi 1-vuotis kuvassa. Hän itki tuolloin lähes koko kuvauksen ajan ja roikkui isänsä kaulassa. Mä olen lähdössä viikonloppuna ensimmäistä kertaa lasten kanssa maalle junalla. Mun vanhemmat asustaa etelä-pohjanmaalla ja 3 tuntia pitäis selvitä junassa lasten kanssa. En saanut perhehyttiä, mutta otin erillisen hytin, koska en halua, että muut matkustajat häiriintyvät vauhtikaksikon menosta. Onko kellään teistä kokemusta junassa matkustamisesta taaperoiden kanssa ja junan leikkivaunusta? Mä olen viikon siellä maaseudun rauhassa, jotenkas raportoin sitten kuulumisia 1 1/2 viikon päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamutska:
Täällä tyttö ja poika kaksoset 1,4kk: kiirettä on, sanoja alkaa pikkuhiljaa tulla enempi. Kujeita keksitään, itsenäisesti syövät.
Olisi kiva kuulla junalla matkustamisesta
Palaan paremmalla ajalla.
meillä kans tyttö&poika 1v9kk :heart: :heart:
kirjottele kuulumisia :wave:

Moikka! Nyt on sitten kiva mummolavierailu takanapäin :) Viikko meni mukavasti, kun oli paljon ohjelmaa ja tietenkin useampi käsipari auttamassa. Tyttö oli niin mumman tyttöä, että hyvä kun koko viikon aikana edes vilkaisi minuun :LOL: Hyvä näin! Sain nukkua koko viikon yksin, kun mun äiti halusi nukkua lasten kanssa. Junamatka meni lasten kanssa tosi mukavasti. Ensimmäinen tunti meni, kun lapset ihmettelivät junan ikkunasta vaihtuvia maisemia ja söivät sormiruokia. Toinen tunti meni leikkivaunussa. Siihen olin kyllä pettynyt, koska oletin sen olevan koko vaunun kokoinen, mutta se olikin vaan pieni nurkkaus yhden vaunun perällä ja kaiken lisäksi vielä yläkerrassa :headwall: Viimeinen tunti meni sitten siten, että lapset nukkuivat päikkäreitä junan penkillä. Totesin, että junalla matkustettaessa tärkeää on, että kummassakin päässä on apuvoimia sekä viemässä että vastaanottamassa. Kannattaa olla paljon sormiruokaa mukana ja erillinen tila lasten kanssa on hyvä esim. perhehytti tai työskentelyhytti ( sekin oli ihan sopivan kokoinen, vaikka siinä ei olekkaan kuin kaksi penkkiä joiden välissä pari pöytää ja liikkumatilaa jonkin verran, mutta se oli yllättävän tilava kuitenkin). Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisianne!!!!

Yhteistyössä