Taaperoimetys...jatkuuko muilla

ima
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 21:41 satu kirjoitti:
Meidän pikkuinen on vasta hieman yli vuoden ikäinen. Imetystä jatkamme onnellisesti edelleen.

Meillä kun oli 1-vuotisneuvola niin terveydenhoitaja kyllä sai minut näkemään punaista lausahduksillaan väittäessään, että imetyksestä ei olisi mitään hyötyä yli vuoden ikäiselle ja että maito olisi muka muuttunut litkuksi. Kun totesin, että meillä ei ole mitään syytä luopua imetyksestä, terkka siihen vain, että no me täällä suosittelemme, että imetys lopetetaan kun lapsi täyttää vuoden. \|O

Missä neuvolan ammattitaito ja tuki?!
Samoja kokemuksia täällä. 1-vuotis neuvolassa terkkari totesi myös että maito muuttuu litkuksi 1-vuoden jälkeen. Poika syö aika vähän kiinteitä joten kehotettiin tulemaan pituus kontrolliin 3 kk:n päästä jos ei ala syömään enemmän. Poika siis 77 cm ja 10 kg . Eli juupa juu. Ei todellakaan mikään lyhyt kasvunen. Naapurin 2 muulle pojalle sama terkkari ei sanonut mitään. Toinen ei enää tissittele ja toisen äiti ei maininnut mitään lapsen kiinteiden syömisestä. Meidän poika painoltaan isompi kuin nämä naapurin pojat ja pituutta kaikilla saman verran. (meidän poika tissittelee varmasti eniten). Että kyllä meidän neuvola käynnit nyt tais loppua tähän. En ole kyllä ikinä neuvolan ohjeita kuunnellut vaan itse tiedon tarvittaessa etsinyt. Onneksi luotan omiin äidin vaistoihin ja pojan viesteihin.

Terkkareiden imetystietous on todellakin joltakin kivikaudelta, huolestuttaa vaan niiden äitien puolesta jotka oikeasti luottavat täysin terkkareiden sanaan. Mitenköhän tähän asiaan pystyisi saamaan muutosta ja pian. Kunnon imetyskoulutus pakolliseksi terkkareille??!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 12:25 prinsessa ruusunen kirjoitti:
ei ole jatkunut.. tyttö nyt vuoden ikäinen eikä tulis mieleenkään antaa hänelle rintaa...
niin ja tuosta maidon ravintopitoisuudesta... eihän sillä sen enempää arvoa ole kuin lehmänmaidossa.. jos sitäkään. ja sairauksia vastaan ei enään tuossa iässä ole mitään apuja.
mutta ihmettelen mitä tyydytystä äiti saa tuollaisesta leikki-ikäisen imettämisestä? minusta sairasta.. voi sitä hellyyttä saada ihan toisella tavalla kuin tissin imemisellä...
Hmm.. Ei tulis mieleenkään imettää 1-vuotiasta?? Toi kommentti on mun mielestä sairas. Mun mielestä 1-vuotias on aika vauva vielä, ei leikki-ikäinen.
 
ima
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 12:25 prinsessa ruusunen kirjoitti:
ei ole jatkunut.. tyttö nyt vuoden ikäinen eikä tulis mieleenkään antaa hänelle rintaa...
niin ja tuosta maidon ravintopitoisuudesta... eihän sillä sen enempää arvoa ole kuin lehmänmaidossa.. jos sitäkään. ja sairauksia vastaan ei enään tuossa iässä ole mitään apuja.
mutta ihmettelen mitä tyydytystä äiti saa tuollaisesta leikki-ikäisen imettämisestä? minusta sairasta.. voi sitä hellyyttä saada ihan toisella tavalla kuin tissin imemisellä...
Kyllä sä nyt menit aikaa syvälle mettään tolla sun väitteelläs verratessas lehmän ja äidinmaitoa toisiinsa :LOL:

Lehmien maito on tarkoitettu lehmien vasikoille, ihmisen maito ihmis vauvalle, jos et tätä tiennyt.

Tehokasvatetuilta lehmiltä vaan nykyään viedään vasikat pois ja lypsetään koneilla hulluna maitoa jotta ihmiset voisivat sokeasti juottaa sen suosituksen mukaisen tehotuotetun/antibiootti maidon (6 lasia) lapsilleen. Kun ei viitsitä antaa tarpeeksi monipuolista ruokaa mistä saisi sen tarvittavan kalsiumin. Kasviksista muuten missä on kalsiumia se imeytyy paljon tehokkaammin kuin lehmänmaidosta.

Äidit ei varmasti hae itselleen tyydytystä imettämisestä vaan kyllä tässä asiassa kaikki varmasti ajattelevat lapsen parasta.

Sinun seksuaalikäsitykset ovat vähän vinksallaan kun koet rintojen olevan vain liitoksissa seksiin/erotiikkaan. Koet selvästi imettämisen epänormaaliksi. Aiotko opettaa lapsille kun he kysyvät että mitä noilla tehdään (lapsi osoittaa rintoja) että niitä äiti ja isi käyttää vaan kun harrastetaan seksiä????? :LOL:


Mitä sairasta siinä on kun äiti RUOKKII lastaan
 
Kääk
[/quote]

Mitä sairasta siinä on kun äiti RUOKKII lastaan
[/quote]

Niin eihän siinä mitään pahaa ole jos ruokkii vauva-ikäistä lasta imettämällä -päinvastoin!!, mutta jos TAAPEROikäisen imettämistä kutsutaan ruokkimikseksi niin huhhuh!
Kyllä oma taaperoni pystyy syömään jo ihan tavallista ruokaakin ja minä kutsun sitä lapseni ruokkimiseksi..

Muutenkin mun mielestä on kanssa aika "sairasta" imettää lähes 2vuotiasta lasta! Itse imetin tyttöä 10kk ja se kyllä riitti.
Meillä läheisyys on aivan jotain muuta kuin sitä, että tyttö saa lutkuttaa tissiä! Meillä halataan ja moiskautetaan suukkoja kun siltä tuntuu.
Että jos sillä imettämisellä haetaan jotain läheisyyttä niin kyllä alan minäkin kaatua siihen suuntaan, että se läheisyys on vain äidin päänupista kiinni jos sitä ei muka muuten onnistu lapsensa kanssa luomaan..

Mutta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee. Jos haluaa imettää kävelevää lasta niin siitä vaan... Mulle se ei todella sopisi.. Jossain se raja menee tässäkin asiassa...
 
Tiiteni
Meillä "vasta" 11kk tyttö ja imetän edelleen. Mulle kanssa neuvolassa ohjeistettu vieroittamaan, koska meinasin syksyllä aloittaa työt. No, en aloitakaan, koska haluan vielä olla kotona kun tyttö ei osaa edes kontata vielä, saati opettele kävelemään. Siis kyllä vielä IHAN VAUVA vielä eikä varmaan isoksi muutu kun parin viikon päästä täyttää 1 vuotta.

En ole saanut tyttöä oppimaan lehmänmaidon ystäväksi, vaikka olen sitä tarjonnutkin. Vesi maistuu paremmin. Joskus kun olen maitoa tarjonnut mukista niin ei ole meinannut vettäkään huolia kun luulee, että se on taas sitä "pahaa" maitoa :x .

Eli ihan tytön maidon saannin turvaamiseksi täällä ainakin imetetään. Olisin voinut alkaakin vieroittelua yrittämään, jos olisin töihin syksyllä mennyt ja saisin tytön jotenkin muuten juomaan maitonsa. Mutta ei se mitään. Tämä on meille kaikille helpoin ratkaisu. Enpä usko, että enää parin vuoden päästä imetän, joten olkaa ihan huoleti kauhistelijat... :LOL: :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ison vauvan äiskä:
Meillä myös reilu vuoden ikäinen tissiäijä täällä, tosin pikkuhiljaa lopetellaan ettei olisi hänelle niin rankka paikka kun joudun lähtemään muutaman päivän työreissuun talvella. Mites muilla (jos joku jolla on kokemusta lukee tätä ketjua), onko taapero lopettanut omasta halustaan (ja minkä ikäisenä, onko tyttöjen ja poikien välillä eroa) tissittelyn vai oletteko syystä tai toisesta joutuneet vieroittamaan? Millä konstilla ja miten lapsi suhtautui? :wave:
Heh, näköjään vanhan ketjun joku kaivanut esiin, ja arvatkaapa miten meidän vieroitus sujui...?!? Täällä imetetään edelleen, poika nyt 1v9kk. :LOL: :LOL: :LOL:

Me aloitettiin vieroitus tuolloin syksyllä ja muutama yö valvottiin ja lohdutettiin itkevää lasta, mutta sitten tuli korvatulehdus ja lääkäri käski unohtamaan vieroituksen, ettei lapsen vatsa kärsisi niin paljoa antibioottikuurista - tässä sitä nyt ollaan suunnittelemassa uutta vieroitusrupeamaa kesäloman kunniaksi, kun nyt olisi voimia taas valvomiseen.

Työreissuja tuli enemmänkin, ja hyvin selvisivät isä ja poika kotona ilman Tissiä, mutta eipä se myöskään unohtunut (kummaltakaan ;) ) vaikka pisimmillään olen ollut 5 yötä yhtäjaksoisesti pois.

Vielä niille jotka nyt kommentoivat tätä ketjua ja vetoavat mm siihen 4D-dokkariin, niin sehän nyt olikin oikein ääriesimerkki ja melkeinpä provokatiivinen juttu, henk. koht. en voisi ajatella imettäväni niin isoja lapsia!!! Mutta tässä ketjussa keskustelevat TAAPEROimettäjät, ja muistetaanpa sekin että WWO:n imetyssuositus on osittaisimetys 2-v asti mikäli onnistuu ja lapsi haluaa. EN ole imetyshörhöilijä, ja ymmärrän että kaikki eivät pysty/halua imettää jne. Ihmettelen vaan niitä jotka kuvittelevat että äidit jotenkin oman nautintonsa vuoksi imettävät yli vuoden ikäistä lasta, minusta sellainen ajattelu on sairasta, ei se imettäminen! :/
 
Olinkin vastannut lokakuussa ja vastaan edelleen. Imetän. Nautinto? - Minulle?- Töihin palanneena imetän yleensä tunnin unien jälkeen,- eikä nautinto ole se sana joka mieleen silloin juolahtaa. Lapsi täytti juuri 2v, imputtaa n. 2-4 kertaa päivässä eikä öiseen aikaan. Itse en koe asiaa myöskään stressaavana ja lapseni on pienikokoinen ja kaipaa sitä. Toivon, kuitenkin että pian lopettaa tai lopetetaan varmaan syksyllä. Mutta mitä pitäisi tuntea tehneensä väärin???? Koimme lämpimän riippuvuuden hieman norm. kauemmin. Ehkä vaikutin siihen ettei lapseni sairastanut ja saatoin jopa helpottaa lapseni kiukkukohtauksia pitkän työrupeaman jälkeen. Varmistin nesteen saannin......
Mitä muka tein väärin???
Ehkä vain sen, kun kuuntelin muiden mielipiteitä.
Luotan kuitenkin asiassa vaan omaan, koska tilanne on meidän.
;) ;)
 
Esikoisen kohdalla lopetin kokonaan 9kk iässä, kun menin töihin ja opiskelemaan. Sitten kun on toisen aika kuvittelen jatkavani vuoden ikään saakka, jos imetys sujuu yhtä mutkattomasti, kuin ensimmäisen kanssa. Yli vuoden en silloinkaan aio tissityttää, sillä luultavasti tuolloin on edessä taas paluu töihin. Ei osaa kuvitella, että imettäisin tuota puolitoista vuotiasta viipeltäjää. Tämä tapaus ei ainakaan viihtyisin ei sitten millään sylissä tissi suussa. Sen pitää päästä suunapäänä touhottaan koko aja sinnetänne.
 
Olen jokaisen lapsen kohdalla imettänyt vähintään 3 kk töihin paluuni jälkeen. Vanhin meni hoitoon 11 kk ikäisenä ja lopetin imettämisen 1v2kk ikäisenä, keskimmäistä 1v5.5kk ->1v8.5kk ollen tuolloin n. rv32 ja nuorinta nyt 1v5kk olen imettänyt 5 kk töiden ohessa eikä loppua näy. Hänellä on kyllä varsin pätevä syykin tähän imetykseen, nimittäin maitoallergia, joka ilmeni vasta maitojen tullessa mukaan hänen ruokavalioonsa. Koin helpoimmaksi jatkaa imetystä enkä halunnut lähteä arpomaan sopivaa korvaavaa valmistetta.

Mikä ehkä kumminta, niin kaikken raskainta oli imettää esikoista töiden ohessa. Nämä kaksi muuta ovat menneet omalla painollaan, vaikka vanhimman ja nuorimman iässä ei ole ollut kuin 1 kk eroa töitteni alkaessa.
 
Näköjään olen itsekin kommentoinut tähän ketjuun, ja sama meno jatkuu edelleen :)
Eli ilta tisu ja yöhiukat maistuu... Vierotusta yritin kanssa tuossa loppuvuonna, mutta sitten perheessä tapahtui ikävä sairastapaus, ja ei todellakaan riittänyt aika/ajatukset/voimat/mitkään alkaa vierotuspuuhaan. Sitten kun siitä selvittiin, tulikin kuolemantapaus, ja sen jälkeen olen itse sairastanut yli 2kk :/
Nyt kesällä ois tarkotus lopetella, taapero on 1,5kk päästä 2v.
Mun lähipiiristä oikeesti tosi harva edes tietää että imetän. Ei ole tullut puheeksi, ja koska ei enää päivällä tissitellä, niin ilmeisesti luulevat etten enää imetä.
Ja sitä piti vielä sanoa, että jospa ei täälläkin jaksettais jauhaa siitä dokkarista, ja muutenkin mun mielestä turha käydä päivittelemässä tässä ketjussa jos ei kerta taaperoimetä :hug:
 
Meillä loppui just taaperoimetys, 1v4kk imetin ja poika kohta 1v5kk. Lasken imetyksen alkaneen siitä, kun poika pääsi kotiin sairaalasta. Eli oli silloin 2½viikon ikäinen. Toisaalta oisin vieläkin voinut imettää, mutta väsyin itse levottomiin öihin. Yllättävän helposti loppujen lopuksi kävi lopetus, yritin jo lopettaa, kun poika oli vuoden ikäinen eikä kyllä onnistunut millään vielä silloin.

Aika paljon tuli kyllä jo kommenttiakin, että vieläkin imetät??? Mutta oma jaksaminen sitten kuitenkin sai tekemään päätöksen siitä, että imetys loppuu.
 
Itelleni se pari vuotta tuntuu aika hyvältä. Onhan se WHO:n maailmanklaajuinen suosituski... 2-2.5 vuotta tai jopa pidempään jos äidistä ja lapsesta siltä tuntuu.
Kouluikäisen imetys minusta menee jo vähän turhan pitkälle, enkä itsekään kyllä pysty ajattelemaan että imettäisin yli 3 vuotiasta.
Meillä pari vko vajaa 2v. poika käy rinnalla vielä aamuisin. Tässä pikkuhiljaa toivon että itsekseen alkaisi vieroittua :)
 
Meillä tämä toimi, hyvin, Helmillä oli tapana olla hyvinkin omatoiminen tissillä käymisen suhteen ja tissittelyä harrastettiin välillä 10 kertaa päivä.

Perjantai-iltana meni sitten äidiltä hermot ja menin ja laitoin nännien päälle laastarit.

Annoin Helmin kaivella tisselit ihan rauhassa esiin ja iskea suuhunsa, otti nopsan pois suustaan jolloin sanoin että tissi on rikki. Helmi hoki "järkyttyneenä hetken että "Issi ikki voi EI, issi ikki voi ei" ja laittoi paidan alas. ja läksi omiin touhuihinsa. Illan aikana kävi muutaman kerran vilkaisemassa, ja sanoi itse "Issi ikki". Tänä aamuna (ma) ei enää käynyt vilkaisemassakaan.


Olin yllättynyt miten helposti onnistui vieroitus, olin varautunut kaameaan taisteluun ja henkisesti valmentautunut kuukauden päivät itse tähän lopetuspäätökseen.

Ilmeisesti neiti oli kypsä lopettamaan tissittelyn, itsellä vähän haikea olo.
 
meillä kanssa on "vieroitettu". tyttö nyt 1v4kk. oli tuossa viikko sitten tädillään yökylässä eikä ollut itkenyt tissin perään + nukkunut yön hyvin. sitten alettiin kokeilemaan nukahtamista ilman tissiä ja kun se alkoi sujua ilman huutoa, päätin yksi yö etten annakaan perhepedissä ollenkaan yötisua. sinä yönä tyttö huusi kerran, mutta vain vähän aikaa kun syliteltiin. ja aamulla ei kaivannut rintaa, joten ajattelin että en anna jollei pyydä. ja nyt se on jäänyt kokonaan pois, kolmas tissitön päivä menossa. pari kertaa tyttö on nostanut paidan helmaa, mutta uskonut kun sanon että "oot nyt niin iso tyttö että et tarvitse enää tisumaitoa". sylissä on saanut olla paljon ja se on riittänyt.

että aika kivuttomasti on mennyt. luulin että menisi hankalammin, neiti kun oli aika tissitakiainen.

luultavasti lopettaminen on äidille rankempaa kuin muksulle. heti tuli olo että olen huono äiti kun lopetan, vaikka ajatusta olenkin pyöritellyt mielessä pidemmän aikaa.
 
En halua meidän vauvaa luokitella vielä taaperoksi, vaikka touhukas 1v2kk jo onkin ;) mutta joo vauva hän mulle vielä on ja haluan vauvalle rintaa vielä tarjota. Viimeiseksi kun luultavimmin meidän perheessä jää, en millään malta lopettaa ja hyötyä imettämisessä on aamuisin, kun aamuvirkku herää jo ennen kukonlaulua ei äidin (eli minun) taritse heti nousta puuron keittoon vaan voin vielä vähän aikaa pötkötellä sängyssä.
 
Meillä neiti itse päätti lopettaa parisen viikkoa sitten eli kaiken kaikkiaan imetystä kesti 1v 2,5 kk. Tyttö itse alkoi pikkuhiljaa vähentämään imetyskertoja ja aikaa, jonka ruokaili rinnalla. Täytyy kuitenkin muistaa olla ylpeä näistä pitkistä imetyksistä, vaikka aina löytyy ihmettelijöitä ja kummastelijoita. WHO:n suositushan on sinne kahden vuoden ikään asti ja Suomen lastenlääkäriliittokin suosittelee käsittääkseni vuoden imetystä. Eli kyllä uskon näillä suosituksilla jotakin pohjaa olevan, eikä vain suosituksia suositusten vuoksi.
 
Meillä imetettiin 1v2kk, mutta sitten poika päätti itse lopettaa tissittelyn. Minä kyllä yritin vielä viikon tarjoilla iltatissiä, että josko maittais, mutta hyvällä tuurilla imasi pari kertaa ja kipitti sitten omalle sängylleen eikä suostunut viereen makoilemaan. Vähän haikea olo oli itsellä, mutta tiedänpä ainakin menneeni lapsen ehdoilla tämän asian, eikä tarvinnut toista varsinaisesti vierottaa tissistä ja kuunnella mahdollista itkua ja anelua. :)
 

Yhteistyössä