taaperoimetyksestä

Mielenkiinnosta olisin kysellyt, että kuinka moni on imettänyt lasta vuoden ikään tai pidemmän aikaa? Imetittekö siis lisäksi, vaikka annoitte jo tavan maitoa ja maitotuotteita?

Ja miten ihmiset ( sukulaiset, ystävät...) ovat suhtautuneet taaperoimetykseen? Mitä kommentteja on tullut?

Itselläni on 7-kuinen lapsi ja imetys on sujunut hyvin ja olen itsekin tykännyt siitä todella paljon. Ja haluaisin, jos lapsi vaan haluaa, jatkaa imetystä ainakin vuoden ikään saakka. Tässä eräänä päivänä oman äitini kommentti asiaan oli, että kyllähän sitä nyt jo vuoden iässä viimeistään pitää lopettaa! Minä tulin heti puolustuskannalle ja mietin mielessäni, että miten niin pitäisi lopettaa!

Kertokaa kokemuksianne.
 
Joo mun äiti viljelee kanssa aina noita omia totuuksiaan ja lopetti imettämisen suhteen kommentoinnin kun latelin sille faktoja imetyksen hyödyllisyydestä ja totesin lopuksi, että asia ei itse asiassa kuulu hänelle ollenkaan ...

On jokaisen oma asia kauanko imettää. Meille on sopinut tämä kuvio, lapsi on 2 v nyt ja pikkuhiljaa lopetellaan. Imetyshetkiä on enää kerran päivässä (kun palaan töistä kotiin) ja varmaan sekin jää kohtapuoliin pois. Ja kaiholla tulen kaipaaman niitä hetkiä kun saa toisen edes hetkeksi rauhoittumaan syliin...
 
ekaa imetin 1v3kk2vk, sai alle vuoteisena myös maitoa ja maitotuotteita, viimein tänään sain luvan siirtää kakkosen kaupan riisi/soijamaitoon, herralla siis ikää 1v3kk10päivää :LOL: ja eiköhän tänssä menene viel pari kk et saa vierotettuu kokonaan pois tissiltä.
 
Myrtti
Olen kuullut pari tapausta että äiti on imettänyt lastaan 5 vuotiaaksi. Kuulostaa mielestäni jo vähän sairaalta...

Itse imetin tytärtäni liki 11kk. Maito ehtyi, eikä tyttö enää suostunut rinnalle. Oli helppo tämän vuoksi vieroittaa...

Mielestäni kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Meillä kaikilla on omat tapamme ja ajatuksemme, niihin älkööt mummit ym. puuttuko. Toisaalta ei lapsi tarvitse äidinmaitoa enää vuoden iässä...ja eikä tuo imetys voi kuitenkaan jatkua loputtomiin... Tämä siis vain pala mun ajatuksia.
 
Usnea
Minä imetän edelleen tyttöäni 1v 8kk. Neiti ottaa huikkaa aamuin illoin ja muutaman kerran päivän aikana. Joskus myös yöllä. Syö myös reippaasti normaalia ruokaa johon kuuluu myös maitotuotteet. Maidosta itsessään ei välitä mutta juo piimää ja syö juustoja, jugurttia, rahkaa, viiliä, raejuustoa jne. Hapanmaitotuotteet aloitettiin 1v:n iässä ja varsinaista maitoa aloin antamaan (mm. puuron tein maitoon) 1v 2kk:n iässä.

Kukaan ei ole tullut mulle päin naamaa kommantoimaan pitkää imetystä. Ehkä naamasta on joskus jonkun kohdalla nähnyt että ei kyseenomainen henkilö ole ihan samaa mieltä taaperoimetyksestä. :) Ja olen myös kuullut että joku on takanapäin ihmetellyt. Imetän myös edelleen suht julkisesti, riippuen tietysti siitä missä neiti enää jaksaa rauhoittua tissille. Mielestäni mun imetykseni ei kuulu kenellekään muulle ja ihmiset saa ihmetellä ihan rauhassa jos siltä tuntuu.

Minä olen sitä mieltä että tokihan sitä imetystä kannattaa jatkaa pitkäänkin jos se hyvältä äidistä ja lapsesta tuntuu. Lapsihan saa äidinmaidosta mm. vasta-aineita ihan niin kauan kuin rintaa syö. Puhumattakaan kaikista muista eduista ja hyödyistä joita imetys tuo tullessaan. =)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 23:42 Usnea kirjoitti:
Minä imetän edelleen tyttöäni 1v 8kk. Neiti ottaa huikkaa aamuin illoin ja muutaman kerran päivän aikana. Joskus myös yöllä. Syö myös reippaasti normaalia ruokaa johon kuuluu myös maitotuotteet. Maidosta itsessään ei välitä mutta juo piimää ja syö juustoja, jugurttia, rahkaa, viiliä, raejuustoa jne. Hapanmaitotuotteet aloitettiin 1v:n iässä ja varsinaista maitoa aloin antamaan (mm. puuron tein maitoon) 1v 2kk:n iässä.

Kukaan ei ole tullut mulle päin naamaa kommantoimaan pitkää imetystä. Ehkä naamasta on joskus jonkun kohdalla nähnyt että ei kyseenomainen henkilö ole ihan samaa mieltä taaperoimetyksestä. :) Ja olen myös kuullut että joku on takanapäin ihmetellyt. Imetän myös edelleen suht julkisesti, riippuen tietysti siitä missä neiti enää jaksaa rauhoittua tissille. Mielestäni mun imetykseni ei kuulu kenellekään muulle ja ihmiset saa ihmetellä ihan rauhassa jos siltä tuntuu.

Minä olen sitä mieltä että tokihan sitä imetystä kannattaa jatkaa pitkäänkin jos se hyvältä äidistä ja lapsesta tuntuu. Lapsihan saa äidinmaidosta mm. vasta-aineita ihan niin kauan kuin rintaa syö. Puhumattakaan kaikista muista eduista ja hyödyistä joita imetys tuo tullessaan. =)
Jokaisen suhde on tietty ja erilainen, myös äidin ja TYTTÄREN.
Itsellä lapsi 1v 10kk ja tissillä ollaan.
jokainen voi ihmetellä j kammoksua. Itse olen nauttinut, lapseni on nauttinut, mieheni ei ole kärsinyt, lapseni ei ole sairatanut.
Mikä olisi syy pettyä?
 
Imettelen edelleen, tytöllä ikää kohta 1v2kk. Syödään tavan maitotuotteita ja tissitellään muutaman kerran päivässä ja yölläkin joskus.. Alunperin suunnittelin imettäväni vuoden ikään, mut mietin sitten, et miks se sillon just pitäs lopettaa? Lisää pontta jatkamiseen antoi anoppi joka koko ajan kyseli etten kai enää imetä.. äiti taas on kannustanu koko ajan pitkään imetykseen kun itsekin aikoinaan mua ja veljee kauan imetti. Tarkotus ois näillä näkymin tuos kesän korvilla lopetella, se mun mielestä alkaa olla ihan sopiva aika Ja AP:lle, imetä vain niin pitkään kun susta ja lapsesta hyvälle tuntuu! On tää kyllä niin ihanaa kun saa rauhottua lapsen kans ihan omaan kahenkeskiseen hetkeen nauttimaan :heart: Hennoo mulla tulla enemmän ikävä sit niitä hetkiä ku lopetus koittaa.. :ashamed: :D
 
tää ei nyt varsinaisesti kuulu tänne, mutta kaikki aina puhuu kuinka hyvät on vasta-aineet kun imettää yms. Niin mäkin luulin, mutta tyttö nyt 6kk ja molemmissa korvissa korvatulehdus ja muutenkin sairastanut monta räkätautia. Imetyksen kannalla ehdottamasti olen ja itse aijon jatkaa, tyttö on varsinainen tissitakiainen! Niin eli voihan ne silti sairastaa...
 
anjuusa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2007 klo 21:20 Toivot kirjoitti:
tää ei nyt varsinaisesti kuulu tänne, mutta kaikki aina puhuu kuinka hyvät on vasta-aineet kun imettää yms. Niin mäkin luulin, mutta tyttö nyt 6kk ja molemmissa korvissa korvatulehdus ja muutenkin sairastanut monta räkätautia. Imetyksen kannalla ehdottamasti olen ja itse aijon jatkaa, tyttö on varsinainen tissitakiainen! Niin eli voihan ne silti sairastaa...
Onko esikoinen vai nuorempi sisarusparvessa? Omassa tuttavapiirissäni pitkään imetetyt esikoiset (kotihoidossa) on olleet tosi terveitä, mutta kuopukset on sairastelleet melko normaalisti, koska esikoiset on tuoneet hiekkalaatikolta ja kerhoista pöpöjä kotiin ihan kympillä.

Taaperoimetyksestä: ei muuta kuin ap jatkat imettämistä niin kauan aikaa kuin hyvältä tuntuu! Nykyään on enää harvoja, jotka ihmettelee taaperon imettämistä, kun tietoa imettämisestä on jo niin paljon. Itse imetin 1v1kk, mutta olin ajatellut, että voisin imettää pidempäänkin. Tuolloin tuntui kuitenkin sopivalta vieroittaa lopullisesti, kun menin töihin, eikä yösyöttö tuntunut jäävän pois muuten kuin lopullisella vieroituksella. Monesti on kuitenkin tullut ikävä imettämisen tuomaa läheisyyttä. Meidän menevä taapero ei nykyään paljon sylissä viihdy :whistle: .
 
Mahtavaa kun joku jaksaa imettää pitkään. Mulla homma on loppunut omaa laiskuuttani. Esikoista imetin 7kk ja kuopusta 9kk. Lapsi olis varmasti halunnut pidempäänkin mutta itse en jaksanut enää.Koin imettämisen todella sitovana enkä koskaan ole siitä erityisemmin nauttinut jos en inhonnutkaan. Nostan hattua kaikille jotka imettävät pitkään, se ei voi olla lapselle muuta kuin hyväksi!

Kuvittelin että kaikki mummot ovat imettäneet pitkään =) . Oma äitini imetti minua 1v 4kk ja anoppi on imetellyt miestäni yli 2v :D . Näköjään kaikki mummat ei olekkaan pitkän imettämisen kannalla vaikka ennenvanhaan ei ole pullomaidoista ollut tietoakaan. Niin....vaikka mitäpä väliä niillä mummojen mielipiteillä...varsinkaan tässä asiassa =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2007 klo 23:00 Kuottarulla kirjoitti:
vaikka mitäpä väliä niillä mummojen mielipiteillä...varsinkaan tässä asiassa =)
Nimenomaan mummojen mielipiteitä ei kannata kuunnella liian tarkasti... Anoppini on hanakka imettämisen ihmettelijä, hänellä on mystisiä imetyssääntöjä ja hän on imettänyt omia lapsiaan vain pari kuukautta. Sen sijaan 80 vee muorit tuntuvat suhtautuvan imettämiseen ihan eri tavalla. Mieheni 70-vuotiasta tätiä on imetetty suvereenisti neljävuotiaaksi, eikä se ole tuolloin ollut harvinaista. Itse asiassa tosi yleinen ehkäisykeino ennen sotia :D .

Yhtä lailla ei kannata ihmetellä niitä, jotka väsähtävät imettämisen sitovuuteen. On myös oikeus valita toisin ja vieroittaa aiemmin, jos siltä alkaa tuntua.

 
Imetin meidän tyttöä 1v3kk ikään asti. Lopetin koska odotin silloin jo meidän poikaa, ja imetys aiheutti supistuksia. Imetin loppuaikoina enää iltaisin. Eli mitään ravinnollista arvoa sillä ei ollut, oikeastaan se oli vain tapa. Ei sitä kukaan tullut ihmettelemään, enkä sitä itsekkään pitänyt kummallisena.
 
Kaukomaija harmaana
Imetin tyttöä 2v1kk. Alkoi tehä imettäminen kipeää, kun aloin olla 5kk raskaana, joten sanoimme heipat tissille. Joi tavan maitoa, jogurtteja ja söi juustoja alle vuoden iästä. Ei ollu muuten helppoa sanoa heippoja imetykselle kummalekaan :snotty: Pari viikkoa meni tissiä kaipaillen ja nyt sanoo, että tissimaito kuuluu uudelle tulevalle vauvalle =) Monet ihmettelivät imetystä...erityisesti kahvilassa, jos typy kävi hieman ottamassa janojuomaa. Ite en tuijotuksista piitannu enkä kommenteistakaan. Nyt typy imettelee ite omia nukkejaan :heart:
 
Viimeinen imetys oli kun pojalla ikää noin 1v8kk.
Pikkuhiljaa vähensin, loppuaikana sai hetken aamuisin, tuntui olevan yön eron jälkeen tärkeää. Olen raskaana ja alkoi rinnat olemaan kipeät ja imetys teki siis kipeää joten en kestänyt pitkiä sessioita. Onneksi alkoi poika jo ymmärtämään kun vauvasta juteltiin, että vauvakin tarvitsee maitoa kun hän taas osaa juoda jo mukistakin. Lopulta imetykset vähenivät ja nyt ei ole enää pyydellytkään, en tarjonnut ellei pyytänyt. Loppujen lopuksi sujui molemmin puolisesti tuo lopetus helposti.

Kaikki eivät tuntuneet ymmärtävän noin ison imetystä joten en tehnyt sitä julkisesti enää noin vuoden ikäisen jälkeen. Toki puhuin siitä töissä, että imetän vielä ja ihmeen myönteisesti ihmiset ainakin kasvotusten suhtautuivat jotkut toki ihmettelivät, että voiko maitoa tulla noin kauan. Ja ne jotka olivat imettäneet vaan sen ajan kun maidon tulo oli todella runsasta ihmettelivät kuinka pystyn käymään töissä ilman, että rinnat pakkautuu.

Kun imetykset vähenivät johonkin yhteen kertaan päivässä niin samalla alkoi sairastelu. Ennen pikku flunssia, nyt kunnolla kipeänä pidempiä aikoja. Eli meillä ainakin selvä vaikutus imetyksen vähenemiseen ja lopettamiseen oli sairasteluihin.Korvatulehduksia ei ole tällä ollut vaikka molemmilla vanhemmillaan ja puolisisaruksilla joita ei imetetty muutamaa kuukautta kauempaa oli oikein riesana.
 
Miksi onkin niin, että pitkään imettävät ovat kuin julkista riistaa ja heille heitetään kommentteja helpommasta päästä tuo yhden kirjoittajan "pitäähän se imetys joskus lopettaa kuitenkin"? KUn taas niille jotka lopettaa aikaisin (suosituksista huolimatta) riittää aina ymmärrystä että kaikki taaplaa tyylillään. Eikö siis voitaisi hyväksyä ne pitkään imettävätkin??? Oikeasti se tekee lapselle vain hyvää!

Jostain taas luin että maailman terveysjärjestö WHO suosittelee tänne teollistuneisiinkin maihin imetystä muun ruoan ohella kahteen vuoteen asti... Suomen neuvolat on "helpottaneet" sitä yhteen vuoteen. Sieltä se 6kk täysimetyssuosituskin tulee.

Eli ihan rauhassa imetä vaan, ap! Tsemppiä myös kaikille muille pitkään imettäville!
 
Meillä poika 1,5v ja imetys jatkuu... N. vuoden iässä yritin vieroittaa, mutta sairastui korvatulehdukseen (eka oli 2-kuisena, poika sai pelkkää tissiä 6-kuiseksi eli ei imetys ihan kaikelta suojaa!) ja lääkäri käski lopettaa vieroituksen ja imettää niin paljon kuin lapsi haluaa, säästää kuulema lapsen masua kun joutuu antibioottia syömään.

Välillä tämä homma suorastaan uuvuttaa, kuten esim nyt, kun jostain syystä yöt on tosi levottomia ja poika kömpii meidän väliin ja herään siihen että paitani on mytätty naamalleni ja poika räpeltää tisua esille ja alkaa syömään. On ollut taas monta yötä levotonta ja äiskä alkaa olla ihan poikki, ensi viikolla olisi opinnoissa monta tärkeää hommaa edessä. :( Olen niin väsynyt etten jaksa sitä yövieroitusta aloittaa uudelleen, kun se vaatii meillä viikon verran valvomista. Eli vähemmällä pääsen kun annan rintaa. Ja tuntuu olevan taas tällä hetkellä kovin tärkeä juttu pojalle, joka kärsii välillä kovasta eroahdistuksesta.

Meillä imetys on tärkeä juttu pojalle ja monesti kun olen ollut pitkän päivän pois niin saadaan sillä tavalla tankattua läheisyyttä ja poika on rauhallisempi. Ja pääsääntöisesti imetys on minulle myös positiivinen asia(sori vuodatus). Olen ollut kotoa pois kerran 5 yötä putkeen, mutta kun tulin kotiin niin eka sana oli "äiti" ja heti hyvänä kakkosena "tisu", joten eipä unohtunut silloinkaan :) Odottelen josko poika vieroittaisi itsensä sitten kun on siihen valmis (taidan olla laiska äiti).

Neuvolassa en puhu asiasta mitään, kun meidän neuvolantäti ei hirveästi tunnu kannustavan. Mies ajattelee vain lapsen parasta ja on sitä mieltä että sitten kun poika haluaa niin lopettaa. Mummut suhtautuvat positiivisesti, ja mun oma mummoni on oikeastaan ollut alusta lähtien mun imetystukihenkilö ja tsemppaaja, uskomattoman nykyaikaiset käsitykset tästä asiasta 8o-vuotiaalla! Julkisesti en enää imetä, imetyshetket kuuluvat lähinnä nukahtamishetkiin ja aamuvarhaiseen.

:heart:
 

Yhteistyössä