Taaperoimetyksen lopettaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetystä imetystä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imetystä imetystä...

Vieras
Miten te muut pitkään imettäneet olette ajatelleet/lopettaneet imettämisen?

Tällä imetetään kohta puolitoistavuotiasta tyttöä vielä iltaisin, (välilllä) öisin, aamuisin ja päikkäreille mentäessä sekä jos isompia hätiä tulee niin annetaan myös lohtutissiä. Imetys on sujunut alusta asti hyvin ja se on tytölle hyvin tärkeä, mutta pikku hiljaa olisi jo haaveissa lopettaminen. Huudatusta en haluaisi harrastaa, mutta tuntuu myös, että ei se itsestään ole ihan heti jäämässä pois. Tyttö ymmärtää jo hyvin puhetta ja olemmekin keskustelleet, että kun kasvaa isoksi tissi loppuu. Siihen tyttö sanoo vain "ei loppu vielä".

Tyttöä myös kiinnostaa kovasti se, että monet hänen leikkikavereista eivät enään syö tissiä, sitä kerrataan usein, että ketkä eivät enään syö. Joten selvää asian prosessointia on käynnissä.

Haluaisin että tyttö saisi kokea itse pärjäävänsä ilman tissiä, enkä riistää sitä väkisin häneltä pois. Nyt imetys on siis liitetty nukkumiseen ja tytölle on helppo sanoa, että saat kun mennään nukkumaan kun hän tissiä pyytää, jotenkin tuntuu, että on vaikea löytää tarpeeksi yksinkertaista tapaa vähentää tästä, ehkä niin, että antaisi vain aamulla ja sanoisi, että saat taas huomenna...

Kertokaapa muut miten teillä! Lehdissä ym. on usein juttuja siitä kuinka imetys takkuaa, mikä toki onkin tärkeä keskusteluaihe, mutta mitäs silloin tehdään kun imetys sujuu vähän liiankin hyvin?!

Mielenkiintoinen aihe, hyvä avaus! Mietin toisinaan samaa vaikka itsellä ei varsinaista kiirettä vielä ole lopettaa, taapero nyt 16kk.

Taaperon imetys sujuu meilläkin mutkattomasti ja ajattelenkin että miksi nyt haaveilen sen lopettamisesta kun tähän asti on taisteltu imetyksen onnistumisen kanssa. Olen ajatellut että imetyskerrat vähenevät aikanaan itsekseen, en juuri itse tarjoa "ylimääräisiä" imetyksiä nytkään. En minäkään raaski viedä toiselta imetyksen nautintoa, kun se on selvästi hyvin tärkeä juttu. Ja auttaa äitiäkin arjen haasteissa. Pysyy hyvät välit oikuttelevaan ja uhmakkaaseen taaperoon kun on syvää yhteistä läheisyyttä ja rauhallisia taukoja.

Me varmaan annetaan pojan kasvaa rauhassa eroon imetyksestä, tai jos mitään kasvua ei puoleen vuoteen tapahdu niin sitten sovitaan ihan suullisesti asiasta. Hyvissä ajoin etukäteen. Vaikka jotain liittyen synttäreihin tai johonkin muuhun selkeään yhteyteen. Näin olen ajatellut.

Lopettelin itse imetystä pikkuhiljaa siten, että lopulta imetin vain iltaisin unille ja öisin (1-3krt, aina kun heräs). Sitten 1v8kk sanoin illalla, että tissit on nyt niin pipit, että äiti ei voi nyt imettää. Tarjosin pullosta vettä, mutta eihän siitä mitään tullut, poika vain leikki pullolla. Mutta siis lähes itkuitta hyväksyi asian ja alkoi nukahtamaan iltaisin ilman tissiä. Öisin syötin silti (lapsihan ei edes herännyt niin täysin, että olisi ihmetellyt eikö ne olekaan pipit...) mutta heräämiset vähenivät tosi paljon kun oppi nukahtamaan ilman tissiä. Sitten 1v9kk en syöttänyt yölläkään ja poika ilman mitään mutinoita jatkoi uniaan. Meni ihanan helposti, koska en todellakaan halunnut huudattaa. Ja meillä oli aika tissitakiainen ja isokokoinen poika, mutta aloitin kiinteät hänellä vasta 6kk iässä ja yli 1-vuotiaaksi imetin aika tiuhaan... Ei kai sillä imetyksen lopettamisella niin kiire ole!

Kiitos kollegoille kommenteista. Minulla 1v ja 7kk ja imetän aamulla, iltapäivällä tarhan jälkeen sekä illalla. En tarjoa, mutta näitä kolmea hetkeä lapsi vaatii. Julkisilla paikoilla ei ehdottelekaan ja jos vaikka kaatumisen tms. Takia kysyy, tyytyy vastaukseen kotona saat. Olen myös miettinyt kuinka lopetetaan. Isän kanssa ottaa illalla pullosta maitoa jos tulen myöhempään, vaikka muuten ei pulloa käytä/ ole koskaan kauheasti käyttänyt. En ole vielä päättänyt miten edetään, mutta kun näinkin kauan ollaan jatkettu niin ei kai tässä vielä hoppua. Eikä maginen 2v ei vielä kohdallaan. Mielellään lukisin teidän tarinoitanne aiheesta.

Kiitos vastauksista.

Ei täälläkään mikään kiire ole, sitä kahden vuoden ikää pidän jonkinlaisena rajapyykkinä. Toisaalta pidän imetyksesta ja se on ihana hetki minun ja tyttäreni välillä, välillä taas ärsyttää jo kovastikin ja tuntuu, että elämä helpottuisi huomattavasti kun se loppuisi. No irtiotto tissistäkin voi tulla hyvinkin nopeesti ja yllättäin, joten päivä kerrallaan etiäpäin :)

Ihana kuulla muidenkin ajatuksia ja kokemuksia aiheesta, lähipiiristä ei juuri löydy pitkään imettäneitä!

Samoin, tunnen nyt jo olevani outo vaikka lapsi vasta 1v 4kk ja minullakin takaraivossa tuo WHO:n kahden vuoden ikä. Onko taaperoimetys oikeasti niin harvinaista?

Lisää tarinoita odottelen innolla..:)

Lisään vielä, että imetyksen lopettamisen jälkeen olin parisen kuukautta uikkarit päällä saunassa ym. koska muuten poika olisi ohimennen ottanut hörpyt tms. Neuvolassa oltiin varmoja, että kun toinen lapsi syntyy, niin tämä (pian 3v) esikoinen haluaisi taas maistaa maitoa yms. mutta yllätys oli minullekin suuri, kun poika ei olekaan osoittanut mitään mielenkiintoa asiaan eikä edes itse muista yhtään imetyshetkeä! Siis ei muista eikä tajua koko touhua. Viimeisestä imetyksestä oli aikaa 1v1kk kun vauva syntyi... Ennen vauvan syntymää poika näki kylässä miten kaveri imetti vauvaansa ja kysyi mitä täti tekee, siis hänellä ei enää oikeasti ollut mitään hajua koko touhusta!! Vaikka se aikaisemmin oli hänelle niin tärkeää ja ihanaa ;)

Hei, kiitos kiinnostavasta keskustelusta.

Itsekin olen ajatellut, että imetys loppuisi vähitellen itsestään. En kiellä enkä tarjoa, sen pitäisi vaikuttaa. Pidin ennen takarajana kahden vuoden ikää. Mutta kuinkas kävikään: vielä jatketaan, vaikka se ikä tuli täyteen. En pidä tätä (enää) ollenkaan outona. Lapsi pitää imettämisestä ja pyytää sitä muutaman kerran päivässä - sentään vähemmän kuin aiemmin... Tutti tai tuttipullo ei kiinnostanut ikinä eikä niitä siis tarvittu.

Niin monet oudoksuivat imettämistä jo ennen kuin lapsi täytti 1 (!) vuoden, joten tuntui tarpeellisena selvitellä itselleen imetyksen hyödyt. Luin ja opin asiasta paljon, mm. unohtamaan monia vääriä tietoja ja ennakkoluuloja, joita saa usein kuulla. Nykyään olen vakuuttunut siitä, että pitkään imettämisestä on sekä hyötyä että iloa eikä mitään haittaa, kunhan hampaat hoitaa hyvin. Ennen imetettiin vuosikausia.

Tämä on ihan hyvä näin, on ihanaa voida helliä näin vielä 2-vuotiasta. Jokohan 3 vuotta olisi sitten se takaraja, toivon kuitenkin :)

Täältä sivusta, ihana lukea tätä ketjua :)

Ensimmäiseni lopetti imetyksen vuoden ikäisenä ja toinen on nyt vasta 10 kk. Aikomuksenani on jatkaa imetystä hänen ehdoillaan, eli en tyrkytä, mutta annan jos pyytää. Katsotaan miten pitkälle mennään. Ihmettelijöitä täältä maailmasta löytyy, esikoisen kestovaippojakin päiviteltiin, mutta ei enää, niin ne ajat muuttuu. 70-luvulla imetys-suositus oli vain 3kk, eli ei ihme että mummut ihmettelee..

Imetyksen tuko ry:n sivuilta lainasin mielenkiintoisen tekstin: "Luuanalyysien avulla voidaan tehdä päätelmiä esihistorian ihmisten ravitsemuksesta. Fogel et al. (1989) tutki, onko luuaineksessa olemassa äidinmaidolle ominaista isotooppista jälkeä, josta voisi päätellä kuinka suuren osan ravinnostaan yksilö sai äidinmaidosta. He löysivät tietyn typpi-isotooppi-suhteen, joka näytti olevan äidinmaidon kudoksiin jättämälle jäljelle ominainen tutkimalla imetettyjen lasten ja heidän äitiensä kynsien palasten ainesosia.Sitten tätä tietoa sovellettiin tutkimalla useiden esihistoriallisten hautapaikkojen ihmisten jäännöksiä ja myöhäisarkaaisia yhteisöjä. Melkein kaikkien yhteisöjen 1-vuotiaiden jäännöksistä löytyi rikastuneena äidinmaidon saamiselle ominaisia typpi-isotooppipitoisuuksia, jotka laskivat jyrkästi 18-20 kuukautisten lasten jäännöksissä ja 2-5-vuotiailla aikuisten pitoisuuksien tasolle."

Eli jos tuosta jotain voi päätellä, niin taaperoimetys on hyvinkin luonnollista. Olkaamme onnellisia että elämme ajassa ja paikassa jossa, mikäli imetys ylipäänsä onnistuu, voi nainen täysin valita miten imettää :)

Miten taaperoimetyksessä tulisi kiinnittää huomiota äidin ravitsemukseen? Pitääkö nauttia enemmän joitakin hivenaineita ja vitamiineja? Miten äidin osteoporoosiriski esimerkiksi?
kyselee esikoistaan odottava

Alkuperäinen kirjoittaja äitikki;10575326:
Hei, kiitos kiinnostavasta keskustelusta.

Itsekin olen ajatellut, että imetys loppuisi vähitellen itsestään. En kiellä enkä tarjoa, sen pitäisi vaikuttaa. Pidin ennen takarajana kahden vuoden ikää. Mutta kuinkas kävikään: vielä jatketaan, vaikka se ikä tuli täyteen. En pidä tätä (enää) ollenkaan outona. Lapsi pitää imettämisestä ja pyytää sitä muutaman kerran päivässä - sentään vähemmän kuin aiemmin... Tutti tai tuttipullo ei kiinnostanut ikinä eikä niitä siis tarvittu.

Niin monet oudoksuivat imettämistä jo ennen kuin lapsi täytti 1 (!) vuoden, joten tuntui tarpeellisena selvitellä itselleen imetyksen hyödyt. Luin ja opin asiasta paljon, mm. unohtamaan monia vääriä tietoja ja ennakkoluuloja, joita saa usein kuulla. Nykyään olen vakuuttunut siitä, että pitkään imettämisestä on sekä hyötyä että iloa eikä mitään haittaa, kunhan hampaat hoitaa hyvin. Ennen imetettiin vuosikausia.

Tämä on ihan hyvä näin, on ihanaa voida helliä näin vielä 2-vuotiasta. Jokohan 3 vuotta olisi sitten se takaraja, toivon kuitenkin :)

Lopetin imetyksen kun tyttö oli 1v3kk, tulin silloin raskaaksi ja rinnat kipeytyivät. Siirrytt tiin sitten nukuttamaan tuttipullolla. Nyt mietin miten ikinä päästään tästä nukahtamis- ja yöpullosta eroon. Lapsi tulee kohta 2 v. Eli jos mahdollista eikä unipullo ole vielä tapana, niin älkää opettako lasta pullolle ja siitä uutta riesaa itsellenne.

Täällä olisi tarkoitus lopettaa 1v. ja 9kk. tytön imetys laittamalla kynneliä tai vastavaa rintaan. Tyttö alkanut puremaan rintaa ja tuntuu muutenkin, että voisi olla aika luopua rinnasta. Onko kukaan kokeillt samaa menetelmää ja onko toiminut. Meillä hyvin vahva tahtoinen tyttö ja luulen, että vieroitus on helpointa niin, että rinta vain alkaa maistua pahalta ja tyttö saa itse sen lopettaa.

Saa nähdä onnistuuko noin helposti ;)

Yhteistyössä