Taaperoimettäjille!

• Viestiketjun aloittaja Suhinalempi harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Suhinalempi harmaana
Miten teillä on imetys lopulta päättynyt?
Äidin vai lapsen aloitteesta?
Miedän 1v2kk nautiskelee vielä ihan täysillä, enkä ole aikeissa lopettaa. Mietin vaan tässä päivänä eräänä, että koska ja miten mahtaa loppua.
Ja kysymys on luonnollisesti niille, joiden imetys ei ole loppunut uuden lapsen syntymään. =)

Meillä vielä tissitellään illalla ja iltapäivällä, kun tulen töistä. Eli vähennettiin työntakia noin kahteen kertaan. Vähän sama ongelma että millon lopettaa kokonaan, on se niin helppo väsyttää tissille yökuntoon. Jos mietit lopettelemista, ehkä kannattaa just noi päiväimetykset lopettaa. Ja sitten myöhemmin iltajutut, jos teillä kans syödään ennen nukkumaanmenoa. Sitä en ole kovin äkkiä lopettelemassa.

Meillä syödään tisua vielä n. 3 kertaa päivässä (aamulla, päikkäreitä ja yöunia ennen). Tissi tullut entistä tärkeämmäksi viimeisen kuukauden aikana, joten ei puhettakaan lopetuksesta. Itse tunnen hienoista painetta lopettaa, sillä tuntuu vain siltä että näin ison (1 v ja 3 kk) imetys koetaan jotenkin outona. Ei tietenkään pitäisi antaa mielipiteiden vaikuttaa, mutta silti tunnen näin. Minulle tuo pieni mies on vielä vauva, joka on oikeutettu tuohon ihanaan mammaan.

kaukomaija harmaana
Oloen samaa mieltä ettei painostusta imettämisen lopettamiseen kannata ottaa vakavasti. Itse aion imettää ainakin 2 vuoptiaaksi, jos vain tissi tytölle kelpaa. Onhan se lapselle parasta ravintoa. kansainväliset suositukset suosittelevat imetyksen jatkamista ainakin 2 vuotiaaksi ;) Meillä ainakin tissi maistuu 1v1kk ikäiselle jopa 10 kertaa päivässä ja yölläkin pääsee viereen tissille halutessaan :wave:

Suhinalempi harmaana
Juu, meillä syödään 4-5 kertaa vuorokaudessa, enkä ole siis lopettamassa.
Mietin vaan, että kieltäytyykö lapsi jossain vaiheessa vielä itse vai onko minun itse tehtävä se päätös.

ässät
Ei meillä ainakaan näytä olevan omaa halukkuutta lopettaa tisuttelua, on nyt 1v 9 kk, ja monta kertaa päivässä pitää tisua saada. Yölläkin vielä syö varsinkin aamuyöstä, vaikka olen yöimetyksetkin yrittänyt lopettaa monta kertaa.

Metsänaamakerriisi
Lopetettiin päiväimut 1v iässä, unohti itte, ja yöimetykseen panin pisteen 1v 2kk iässä, koska meni niin rikkonaisiksi yöt, kun oli vaan tissinjatkeena.

Meillä tyttö 1v8kk ja "syö" kerran päivällä, illalla ja satunnaisesti yöllä. Liittyy siis nukahtamishetkiin. En ole aikonut painostaa lopettamaan, uskon että lopettaa itsestään ajallaan. Arvostelijoille olen leikilläni vedonnut just kahden vuoden suositukseen. ;)

hoitajan esikoinen
Kun lapsemme syntyi, oli mieheni mielestäni minun ja vauvan suhteesta mustasukkainen. Tämä ilmeni itsekkyytenä ja sellaisena lapsellisuutena. Hän ei jaksanut ymmärtää, ettei ole ainoa huomioni saaja enään.Mieheni on kuitenkin jo 35 v, ei siis ihan ns. raakile. Tuntuu uskomattomalta näin jälkeenpäin muistellen. No, tyttömme on nyt 1v 6vk ja imetän edelleen. Äidinmaito on hänen ainoa juomansa. Mieheni on onneksi kuluneen vuoden aikana kasvanut arvostamaan minua ja suhteemme on rauhoittunut ja olemme taas läheisiä. Alussa siis todellakin jouduin perustelemaan imettämistä jopa miehelleni. Nyt minua harmittaa neuvolan asenne imettämiseen; hampaat menee vauvalta pilalle ja jne..Vauvamme syntyi alle 2.5 kg painoisena ja olemme painokäyrällä -1, mutta neuvolassa sanottiin 1v. tarkastuksessa, että on painoa liian vähän. Tyhjästä tuli taas mielipahaa, kun koen vauvamme kasvaneen upeasti. Kävimme sitten oikein yksityisellä lastenlääkärillä oman mielemme hyväksi ja kaikki on vauvalla hyvin. Joten kyllä sitä täytyy olla vahvana omien tuntemustensa kanssa. Ja imetystä aion jatkaa, kun vauvakin sitä haluaa. Juuri oli vauvallapaha flunssa ja rinta näytti tuovan hänelle suurta lohtua. Näin hän sai myös valmiiksi lämmitettyä juomaa. Hän myös oksensi limaa ja murehdin tietysti ravinnon vähyyttä, mutta imetystuki- sivuilta sain tukea jälleen. Jos ymmärsin lukemani oikein, niin taaperoimetetty vauva saa äidinmaidosta n. 30% päivän ravinnontarpeestaan.Että näin meillä. Voimia kaikille uuteen vuoteen!

kaikella kunnioituks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 17:34 kaukomaija harmaana kirjoitti:
Oloen samaa mieltä ettei painostusta imettämisen lopettamiseen kannata ottaa vakavasti. Itse aion imettää ainakin 2 vuoptiaaksi, jos vain tissi tytölle kelpaa. Onhan se lapselle parasta ravintoa. kansainväliset suositukset suosittelevat imetyksen jatkamista ainakin 2 vuotiaaksi ;) Meillä ainakin tissi maistuu 1v1kk ikäiselle jopa 10 kertaa päivässä ja yölläkin pääsee viereen tissille halutessaan :wave:
Onhan se tissimaito parasta ravintoa vauvalle, mutta ei enää tuon ikäiselle. Fakta on, että rintamaidon koostumus muuttuu ajan myötä, yli vuoden ikäiselle siinä ei ole enää juuri mitään ravintoarvoa. Eräs lastentautien erikoislääkäri lastenklinikalta, jolla kokemusta ja tietoa yllinkyllin, vertasi tissimaitoa tiskivedeksi (=vain nestettä, ei ravintoa)taaperolle. Itsekin olen terv.hoitoalalla (lasten), joten ei ole tuulesta temmattuja juttuja enkä sano provoillakseni, vaikka tiedänkin jutun olevan kovin herkkä aihe asianomaisille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 15:49 kaikella kunnioituks kirjoitti:
\
Onhan se tissimaito parasta ravintoa vauvalle, mutta ei enää tuon ikäiselle. Fakta on, että rintamaidon koostumus muuttuu ajan myötä, yli vuoden ikäiselle siinä ei ole enää juuri mitään ravintoarvoa. Eräs lastentautien erikoislääkäri lastenklinikalta, jolla kokemusta ja tietoa yllinkyllin, vertasi tissimaitoa tiskivedeksi (=vain nestettä, ei ravintoa)taaperolle. Itsekin olen terv.hoitoalalla (lasten), joten ei ole tuulesta temmattuja juttuja enkä sano provoillakseni, vaikka tiedänkin jutun olevan kovin herkkä aihe asianomaisille.

sulla on vähä vanhaa faktaa sitten :whistle: http://www.imetys.fi/itu/taapero.html

Pyrystiina
\
\
En ole taaperoimettäjä mutta totean vain, että todella ikävää että alan ihmisilläkin on noin negatiivinen käsitys asiasta, joka näyttää sisältävän tietoa vain omista ennakkoluuloista.

Meiän tyty on kyllä vasta 11,5 kk mutta en häntä ravinteiden vuoksi imetäkään vaan läheisyyden ja se on se meiän juttu kun haen hoidosta ja taas illalla helppo nukuttaa. Saa kyllä pääravintonsa muualta, joten mulle ainakin se ja sama paljonko on ravintoarvoa nyt tai sitten kun vielä varmaankin myöhemminkin imetellään.

kaikella kunnioituks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 16:23 Pyrystiina kirjoitti:
\
\
En ole taaperoimettäjä mutta totean vain, että todella ikävää että alan ihmisilläkin on noin negatiivinen käsitys asiasta, joka näyttää sisältävän tietoa vain omista ennakkoluuloista.
Sanoinko että olen jotenkin ennakkoluuloinen, tai hyökkäsinkö jotenkin agressiivisesti jotakuta vastaan?! Sanoin vaan sen, mitä tutkimusta tekevä lääkäri on todennut. Jos haluat imettää, siitä vaan, mutta toivottavasti jokainen taaperoimettäjä ymmärtää, että kasvavan ja kehittyvän lapsen pääasiallinen ravinto koostuu jo jostakin aivan muusta kuin pelkästä rintamaidosta, ihan niinkuin tuossa ylempänä sanottiinkin!

Pyrystiina
\Sanoinko että olen jotenkin ennakkoluuloinen, tai hyökkäsinkö jotenkin agressiivisesti jotakuta vastaan?! Sanoin vaan sen, mitä tutkimusta tekevä lääkäri on todennut. Jos haluat imettää, siitä vaan, mutta toivottavasti jokainen taaperoimettäjä ymmärtää, että kasvavan ja kehittyvän lapsen pääasiallinen ravinto koostuu jo jostakin aivan muusta kuin pelkästä rintamaidosta, ihan niinkuin tuossa ylempänä sanottiinkin!

[/quote]
En tiedä miltä vuodelta tuo sun tuntemasi lääkärin tutkimustulos on mutta sehän on ristiriidassa muiden nykytutkimuksien kanssa. Ja lisäksi vasta-aineiden merkitys on unohtunut tuosta täysin. Tästä vain sain käsityksen enemmän omien ennakkoluulojen viljelemisestä kuin fakta tiedosta, anteeksi siitä.

Lisäksi tuossa tekstissä mainittiin, että kiinteät tosiaan ovat taaperoimijälle monesti vain ravinnonlisä. Tämä ei kuitenkaan tekstin mukaan ollut ongelma lapselle vaan enemmänkin äidille!

Itseasiassa en edes ymmärrä miksi puutuin tähän keskusteluun, kun itse lopetin imetyksen pojan täytettyä 1v. Ja oikeastaan en ole edes imetysintoilija vaan toivon jokaisen tekevän niinkuin itselle ja lapselle on parhaaksi. Jotenkin vaan tuntuu, että tähän taaperoimetykseen liitetään niin paljon väärää tietoja ja syytetään ihmisiä suurinpiirtein pedofiliasta, että tekee aina mieli jollain tavalla puolustella taaperoimettäjiä. Tämä ei ollut kohdistettu mitenkään sinulle "kaikella kunnioituksella".

Ja ap:lle pahoitteluni, että tämä keskustelu meni taas tähän samaan. Otan syyt niskoilleni.

Suhinalempi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 23:00 Minä vaan kirjoitti:
Kyllä meilläkin imetetään ihan tuon läheisyyden ja rahoittumisen vuoksi. En kyllä ole aikoihin enää ravintojuttuja ajatellut. Lehmänmaitoa juodaan mukista ja ruokaa syödään normaalisti.
Näin meilläkin.
Pitäisi vissiin laittaa sama aloitus tuonne seuraavalle palstalle, tuntuu tämän palstan taaperoimettäjät vielä imettävän! ;)

Ei millään pahalla, mutta mielestäni melkein pari vuotias on lähinnä huvittava näky roikkumassa tissillä. Äideillä siinä on läheisriippuvuus, kyllä lapsi saa läheisyyttä muutenkin kuin tissiä imemällä.
Imettäkää vaikka kouluikäiseksi asti, mutta muistakaa hyvät naiset että lapsi tarvii päivittäiset ravinteet aivan jostain muusta kuin tissistä.
Joten jos taaperoikäisen ainoa juoma on rintamaito niin herätys tähän päivään ja antakaa lapsenne kasvaa normaalisti!

Juuri näin eli ulkopuoliset (ne jotka eivät ole kokeneet pitkää imetystä) tuomitsevat helposti pitkän imetyksen. Ei ne imetyskerrat enää yli 1 vuotiaille ole niin useita ja julkisia, että tuskimpa moni tuomitseva on edes nähnyt kaksivuotiaan imetystä. Eiköhän ne monella liity juuri nukahtamiseen ja rahoittumiseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 12:20 Minä vaan kirjoitti:
Juuri näin eli ulkopuoliset (ne jotka eivät ole kokeneet pitkää imetystä) tuomitsevat helposti pitkän imetyksen. Ei ne imetyskerrat enää yli 1 vuotiaille ole niin useita ja julkisia, että tuskimpa moni tuomitseva on edes nähnyt kaksivuotiaan imetystä. Eiköhän ne monella liity juuri nukahtamiseen ja rahoittumiseen.
En minä ketään tuomitse. Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee kunhan tajuavat antaa lapselleen myös kunnollista juotavaa kuten lehmänmaitoa ja vettä.
Oli aika kornin näköistä nähdä (olen siis itse nähnyt) iso lapsi tissillä roikkumassa ja seuraavassa hetkessä sama lapsi veteli ranskanperunoita pöydän ääressä. Nukahtamiseen käy hyvin mielestäni tuttipullo tai tutti. Tosin tutista ja pullosta ollaan kyllä erottamassa väkisin viimeistään taaperoiässä mutta tissiä annetaan imeä, joku ei nyt käy yksiin...

En minä ketään tuomitse. Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee kunhan tajuavat antaa lapselleen myös kunnollista juotavaa kuten lehmänmaitoa ja vettä.
Oli aika kornin näköistä nähdä (olen siis itse nähnyt) iso lapsi tissillä roikkumassa ja seuraavassa hetkessä sama lapsi veteli ranskanperunoita pöydän ääressä. Nukahtamiseen käy hyvin mielestäni tuttipullo tai tutti. Tosin tutista ja pullosta ollaan kyllä erottamassa väkisin viimeistään taaperoiässä mutta tissiä annetaan imeä, joku ei nyt käy yksiin...
[/quote]

Kerropa, kumpi oli ensin, tissi vai tutti/tuttipullo.
Ja miksi lehmän tissistä tuleva maito on ihmiselle parempaa kuin oman äidin tissistä tuleva maito.
Mun mielestä noi ei käynyt yksiin, vaikka oma lapsi kyllä lehmäntissimaitoakin juo, kun se nyt tapana on meillä Suomessa ollut.

kaukomaija harmaana
Meillä tyttö 1v1kk ei suostu jurikaan lehmänmaitoa juomaan vedestä puhumattakaan. Edelleen tissimaito on pääjuomana ja hyvä niin. Ravintolassakin syö ensin ruoan lautaselta ja tissimaitoa päälle :LOL: Ne keille aihe on ongelma ja pitävät tissuttelua huvittavana, on ongelma teidän...ei meidän taaperoimettäjien. Huomioidaan monissa muissa kulttuureissa imetettävien olevan jopa vanhempia kuin kaksi vuotiaita. En koe olevani erityisen riippuvainen imettamisestä, mutta lapseni on. Hänelle se on tärkeä ravinnonsaantimuoto ja läheisyydentuoja. Sanon vaan kysyjille, että kyllä se viimeistään kouluiässä lopettaa. Jos ei lopeta, niin koulusta saa varmaan tisivapaata ;)

Imetin esikoistani 2 v 3 kk asti. Toki jo vuotta aiemmin imetys väheni, koska menin töihin. Luvuimme sitä ennen yöimetyksistä ja päiväimetyksistä, jäljellä olivat siis aamu- ja iltaimetykset. Tietenkin lapsi sai sen lisäksi muuta ruokaa ja juomaa, sille ressukalle tiedoksi, joka kuvittelee, että taaperoimetys tarkoittaa muusta ravinnosta kieltäytymistä... =) Muta siis pikkuhiljaa ´kerrat vähenivät ja lyhenivät, ja pikkuavituksella, eli sillä, että nousimme äkkiä sängystä ennen kuin lapsi edes ehti muistaa tissiä aamulla tms. loppuivat lopulta kokonaan.

Musta jokainen saa tehdä niin kuin tekee, ja toisten tuomitseminen taaperoimetyksestä on idioottimaista. En minäkään ole tuomitsemassa toisin toimivia. Eli älä lopeta ympäristön painostuksen vuoksi vaan sitten kun sinulla ja/tai lapsella siihen löytyy motiivia. Nyt olen raskaana ja jos kaikki menee hyvin, tähtään imetyksen osalta samanlaiseen toimintatapaan ja aikatauluun kuin esikoisenkin kanssa. Tietenkin pitää ensisijaisesti ottaa huomioon lapsen oma tahto eli jos imetys loppuu aiemmin sen vuoksi, asia on ok. Vieraiden ihmisten ihmettelyn tai tuomitsemisen vuoksi se ei tule loppumaan ennen 2-v. ikää.

hoitajan esikoinen
Hei, haluan vielä lisätä, että tyttömme siis todellakin on syönyt 6kk iästä alkaen kiinteitä 4- 5 kertaa päivässä, reilun kokoisin annoksin monipuolista ruokaa itse tehtynä. Äidinmaito vain on ainoa neste mitä hän juo. Vettä juo vain suihkussa......lehmänmaitoa on annettu vain muutaman kerran. Mehuja en anna, koska pidän niitä täysin turhina energianlähteinä, vie vain tilaa kunnon ruoalta ja sokeri syö hampaat. Toki äidinmaitokin sisältää sokeria, mutta on ns. ruokaisaa juotavaa. Olen lukenut aiheesta imettäminen ja äidinmaito melko laajalti ja koen tekeväni oikein lastani kohtaan kun voin tarjota lapselleni äidinmaitoa.

meil esikoinen jätti ite tissin pois 15kk:n iässä.. vähensi ite pikku hiljaa, eka päivältä pois ja sit iltatissi ja viimesenä aamu tissi... ei jostain syystä enää herralle kelvannu! ootin kyllä toista sillo 6kuulla, mut tuskin se vaikutti..?

Yhteistyössä