Taaperoiden äidit!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epävarma??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epävarma??

Vieras
Tyttäreni on nyt hieman päälle 1v, temperamenttinen tapaus:) Kävelee ja vauhtia piisaa! Olisin halunnut kysyä teiltä, että kuinka lapsienne (suurinpiirtein saman ikäisten) pottailu onnistuu?? Mul jotenkin kauhee stressi päällä, kun tuntuu että kaikkien muksut jo alta 1 vuotiaina pissii pottaan edes satunnaisesti, mut meidän neiti ei tajua potalla tehdä mitään! Istuu siinä kyllä hetken, mutta ei tee mitään. Sit kuitenkin eilenkin pissi heti lattialle. Kuinka saada pieni tajuamaan potan idea? Olen koittanut itsekin istua samaan aikaan vessassa, mutta ei... Tai entäs jos jollakin ollut samoja ongelmia, niin missä iässä lapsesi viimein tajusi tehdä pissat pottaan?

Missäs iässä olette antaneet lapsen opetella syömään itse lusikalla? Entä koska on alkanut sujumaan mukista juominen? Nyt meillä käytössä nokkamuki.

Vielä yhden kysymyksen teen;) Käytättekö millaisilla ilmoilla kurahousuja lapsella leikkikentällä? Vain märällä vai muulloinkin? Hiekkaa ainakin löytyi joka haalarin sopuskasta kun eilen käytiin hiekkalaatikolla;)

No siinäpä uteluni. Kiitos jos joku vastailee omista kokemuksistaan!

Neuvolan terkka sanoi, ettei potalle saa missään nimessä painostaa alle 2-vuotiaana, koska vasta silloin lapset yleensä alkavat tajuta asioiden yhteyden. Teillä ei siis tosiaankaan ole mitään pottaongelmaa. Meillä käytiin hienosti potalla leikin varjolla alle 1-vuotiaana ja saalista saatiin sattaumalta aina silloin tällöin. Nyt neiti on 1 v 9 kk, mutta ei vieläkään tajua asioiden yhteyttä, eikä malta potalla istua kovin pitkään. Saalista ei enää olla saatu kuukausiin. Tosissamme aiomme aloittaa pottaharjoittelut vasta siinä kahden vuoden iässä.

Lapsi halusi itse aloittaa syömisen lusikalla ennen kuin täytti vuoden. N. 1 v 3 kk ikäisenä hän osasi syödä itse lautasensa tyhjäksi ilman vanhempien avustusta. Silti autamme häntä vielä toisinaan toisella lusikalla. Nokkamukista juodaan edelleen. Tytöllä on tapana heittää muki lattialle ruokailun loputtua, enkä viitsi siivota avomukista syntyvää sotkua. Välillä harjoittelemme oikeasta mukista juomista, mutta se ei vielä suju kunnolla.

Kuriksia meillä käytetään vain märällä ilmalla. Kuiva hiekka ei minua häiritse, jos sitä on tavallisissa ulkoiluhaalareissa.

Meidän 1v11kk ikäinen ei vielä käy potalla. Painostaa ei todellakaan kannata, tulee helposti pottakammo. Meillä ei ole painostettu mutta jos potalle joskus istahtaa niin viihtyy siinä vaan pari sekuntia ;O). Jossain vaiheessa vaikutti kammoltakin kun kova huuto alkoi potalla. Kesällä sitten kokeillaan josko alkais olla edellytyksiä kuivuuteen. Usein lapset oppivat samoihin aikoihin (n. 2v) kuiviksi oli se harjoittelu sitten aloitettu 1v tai 2v. Poikkeuksiakin tietysti on niin kuin kaikissa asioissa =) mutta näin on meidän molemmilla lapsilla sekä siskoni että veljeni ja serkkuni lapsilla.

Lapsi on saanut lusikalla harjoitella n. 1v lähtien. 1,5v asti on sujunut kivasti ja halunnut syödä aina itse. Nyt menee kaikki ruoat oikein mallikkaasti suuhun eikä sotkuakaan tule oikein ollenkaan. Joskus kylläkin ottaa kädet avuksi =) Sisaruksista ottanut mallia sillä tavalla että osaa laittaa suun lautasen yläpuolelle jos on nestemäistä syötävää eikä näin ollen mene pitkin pöytää/kauluria. Mukista juonut myös 1v lähtien koska ei oppinut pullolle saati nokkamukille.. Niin ikään sujunut hienosti n. 1,5v lähtien. (esikoinen alkoi juoda mukista 2-vuotiaana; pullo 1v5kk asti ja nokkis 2v asti).

Kuriksia meilläkin käytetään vaan märällä ilmalla. Jos vain vähän kosteaa (ei lätäköitä) ja aurinko paistaa niin en laita kuriksia. Hiekka kuivaa niin äkkiä. Ei hiekka haittaa yhtään kunhan ulkovaatteet on erikseen ;O) Kesällä ei olla niin tarkkoja kun kuljetaan pienissä vaatteissa. Suihkussa saa kyllä käydä joka päivä pesemässä hiekkapölyt pois.

ISO KIITOS VASTAUKSISTA!!! Juuri noin itekin olen ajatellut pottailusta, mutta nyt on vaan alkanut tuntuun oudolle, kun kaverit kehuu omien lastensa saavutuksia:) Mut hyvä että valaisitte asiaa ja kiirettä ei siis todellakaan ole:D

kaikkien kehuja omien lastensa taidoista! Usein kuulee kuinka alle 1 vuotiaat jo käyvät potalla ja syövät itse mutta oikeesti kun nämä näkee niin ei se asia nyt ihan niinkään ole...

Meillä kakkonen nyt 1v 3kk eikä käy potalla, joskus leikkii potalla kun seuraa mua vessaan, istuukin siinä mutta en oo istuttanu enkä painostanu tekemään siihen mitään! Esikoinen oppi ihan normaalisti kuivaksi myös nopeasti, mutta potalla hän ei käynyt koskaan. Oppi suoraan pöntölle korokkeen ja supisterenkaan kanssa.

Joten, ei paniikkia, kaikki aikanaan =)!!

Useimmiten tytöt oppivat nopeammin kuiviksi kuin pojat. Kaverin tyttö pääs vaipoista 2v1kk ja meidän poika 2v8kk. Yövaippa meillä käytössä edelleen. Ei siis kiirettä. Ellei oo sitten vaipaton vauva, veljeni oli kuiva jo 11kk iässä, samoin minä. Meillä tämä vaipaton vauva -kokeilu ei onnistunut.

meillä tyttö aloitti pottaharjoittelun 10kk iässä ja vuoden ikäisenä kakka alkoitulla pottaan lähes aina nyt ikää tasan puolitoista vuotta.
itse ei vielä syödä joskus harjoitellaan. tarkoitus olisi nyt kesän aikana opetella sekä syöminen että päivä pissailu, kun tuo pyykinpesu on jotenkin mielekkäämpää kun saa pyykit ulos.
nokka mukista ollaan juotu 10 kuisesta. iltamaidon sai pullosta vielä pari kuukautta sitten nyt se on jätetty myös pois. myös ihan normaali lasista juominen onnistuu avustuksella ja juo myös pullonsuusta.

Olen viiden lapsen äiti ja itselläni ikää yli 40. Nuorin täyttää alkavalla viikolla 1 vuoden ja esikoinen onkin jo 24, ja muut sitten siltä väliltä.
Esikoisen ollessa ½ vuotta alettiin pottailu ja uskokaa pois, sen jälkeen ei kakkaa tehnyt enää vaippoihinsa, vaan aina pottaan. Oli siinä pari vuotias, kun oppi kuivaksi.
Nyt kuopuksen kanssa niinikään opeteltiin pottailu heti kun oppi istumisen suht hyvin, eli ½ vuotiaana alettiin istuksia potalla pikku hetkiä kerrallaan. Nyt joka päivä useita kertoja. Toisinaan tulee, ei aina. On hoksannut että sinne odotetaan tulevaksi jotain. Aina kun onnistaa, niin hirmu kehut päälle.
Pitää vaan ajatella tässäkin asiassa että yksi oppii jonkin asian pienempänä kuin toinen, ei pidä liioin alkaa verrata. Jokainen kuitenkin ne taidot oppii. MIelestäni suurin virhe, minkä vanhemmat voi tehdä, on että potta ja myös hammasharja otetaan leikkiin mukaan, viedään olkkariin tai lastenhuoneeseen. Olen sitä mieltä, että molemmat em. kuuluvat vessaan. Hampaidenpesukin (ikenien)tulee aloittaa ennen kuin on sitä ensimmäistäkään hammasta, muuten se on vaikeaa ja aivan varmasti takkuaa aluksi.
No, se siitä.
Tuosta juomisesta sen verran, että tätä omaa kuopustani olen onnistunut imettämään ns. täydellisesti. Nuoremmat lapset ovat kaikki saaneet korvikkeen pienestä pitäen. Meillä ei siis ole ollut tuttipulloa ollenkaan ja tyttäremme oli 8 kk, kun aloin opettamaan lasista juomisen, ei muovimukista. Lasi on tavallista pienempi ympärykseltään. Yllätyin kuinka nopeasti lapsi oppi itsenäisen juomisen. On nyt siis n. 4kk juonut lasista ja erittäin hyvin sujuu. Kaksi kertaa on viskannut lasin. TÄytyy vaan katsoa, ettei ole mitään kuvioita lasissa, niinkuin tapaa olla lasten laseissa, silloin menee syliin. Nokkamukista ei osaa juoda, se lähtee kuin ohjus.
Sitten tuohon kurahousu asiaan en osaa ottaa kantaa lainkaan----vielä.

Mutta olipa sitten kyse hampaiden pesusta, pottailusta, omasta syömisestä, kävelemään opettelusta, jne.... on tärkeää kehuminen, kannustaminen, eikä pakolla toimiminen. Hirvittävän pienet taaperot ymmärtävät kehumisen ja eikös ihminen ole kehuvetoinen.
Minunkin muksuista esikoinen ja kuopus ovat aivan selkeästi oppineet asioita muita lapsia aiemmin. Ensimmäisen kanssa monasti on enemmän aikaa ja viitseliäisyyttä sekä kohdallani nyt myös kuopuksen kanssa, en tiedä onko niinkään aikaa, mutta on niin kivaa seurata, miten nopeasti lapsi oppii ja miten äkkiä ensimmäinen vuosi menee....
Onnea kaikille mm.pottailijoille.

Yhteistyössä