Taapero valvottaa, onko muita?

Täällä kirjoittelee nyt erittäin väsynyt ja hämmentynyt äiti.
Kyllä se niin on että vauva-aika oli sitä helppoa ja ihanaa, toisin kuin kaikki minua pelottelivat. Mutta nyt kun poika on 1v3kk on yöt menneet katkonaisiksi. Parhaimmillaan poika on yöllä hereillä KOLME tuntia!!?? Viimeyönä heräsi klo 2.30 ja oli pirteä kuin peipponen, nukahti ennen klo 6.00. Kaikki keinot kokeiltu, ehkä..?

Meidän päivärytmi on hyvin selkeä, herätään n.klo 9, syödään klo 12 lämmin ruoka, päikkärit alkaa klo 13-14 ja poika nukkuu hienosti jopa yli pari tuntia. Päikkäreisen jälkeen syödään välipalaa ja kunh isi tulee kotiin koko perhe syö lämmintä ruokaa. Ennen iltapalaa tarvittaessa taas välipalaa ja klo 20 iltapala.
Iltarutiinit ovat tärkeät; iltapala, lelut laatikkoon, iltapesut, yöpuku päälle, iltasatu, sänkyyn. Poika nukahtaa omaan sänkyyn, nukahtamiseen menee 10min-30min. Mutta minun tai isän pitää olla vieressä, kunnes poika nukkuu.

On öitä, jolloin poika nukkuu läpi yön heräämättä, on öitä jolloin poika vähän kitisee mutta nukahtaa uudestaan omia aikoijaan. On öitä, jolloin täytyy käydä laittaa tuttia suuhun ja istua vierellä kunnes nukahtaa, ja sitten on niitä öitä jolloin poika toisaan valvoo pahimmillaan sen kolme tuntia. Mönkii, koittaa nukkua, pelleilee, kitisee ym.

Onko muita taaperoita jotka valvottaa öisin? Miks ei poika nuku? Mikä mättää? Kaipaan tukea, olen niin väsynyt...

Moi! Meillä saman ikäinen taapero. Sanoisimpa näin äkkiseltään ja nopeasti mietittynä, että taapero herää aika myöhään. Eli kannattaisi aikaistaa heräämistä ja päiväunille menoa. Ja ulkoilu ainakin kaksi kertaa päivässä on meillä ihan ehdoton. Jaksamista! Ja muista, että aika aikaansa kutakin. Yleensä erilaiset rytmit vaihtelevat lapsilla ja valoisat kevätaamut... Voimia! =)

Unohdin tosiaan kertoa että ulkoillaan kyllä päivittäin :)

Poika on aina nukkunut aamulla pitkään (on ollut kausia jolloin herännyt jo klo 7-8 aikoihin). Mutta ei se ole ennen vaikuttanut yöuniin.
Olen miettinyt että nukkuuko poika liian pitkiä päikkäreitä..mutta sitten taas saa lukea että mitä pidemmät päikkärit, sen paremmat yöunet. Tiedä sitten...
No, jos se tosiaan johtuu siitä että poika nukkuu liian pitkään aamulla, toivotaan että kevään tulo korjaa tilannetta..poikaa ei saa hereille ihan helposti, jos herää kesken unien on niin kärttyinen että..!

Voisiko olla mahdollista että yökukkuminen johtuu ihan vaan tästä iästä, oppii päivittäin uuttaa ja kova meno päällä aamusta iltaan. Uudet taidot mietityttää yöllä jolloin ei malta nukkua. Mitä mieltä olette?

Meillä poika nyt 1v4kk,nukkuu normaalisti yönsä hyvin heräilemättä,mutta aina hampaiden tulon aikaan on öisin levotonta,niinkuin tälläkin hetkellä kun tulossa on poskihampaita.Poika heräilee öisin,pyörii sängyssään,kitisee,itkee,valvoo jne.Joka hampaan kohdalla on ollut samanlaista,poskihampaat vaan aiheuttavat tuota pitempään kuin mitä etuhampaat :/

Kuulostaa ihan normaalilta tuon ikäiseltä :) Ainakin jos meidän saman ikäiseen poikaan vertaa. Yöt todella vaihtelee, vaikka päivä on kuinka säännöllinen hyvänsä. Luulen, että tuon ikäiset alkaa nähdä jo aika vilkkaita unia ja päivän tapahtumat tulevat niihin. Meillä nukuttiin hyvin ensimmäinen vuosi, ei mitään yöhuutoja mutta vuoden iässä alkoi levottomuus. Meillä tosin nukutaan paljon vähemmän ja niin kun joku toinenkin kiinnitti huomiota, herätäänköhän teillä liian myöhään? Toisaalta sehän on nautinnollista sulle jos nukkuu pitkään;) Meillä nukutaan 20(20.30)-6.30 ja päivällä vain tunnin verran, joskus vähemmänkin. Koskaan ei nuku tuntia pidempään. Eli vuorokaudessa nukkuu vain 11 tuntia! Meillä silti mennään kanssa yhden aikaan nukkumaan, vaikka herätään jo ennen seitsemää. Myös pitkät päiväunet saattavat tämän ikäisellä alkaa jo vaikuttaa yöuniin, koska eihän kenelläkään riitä unta loputtomiin.

Kyllä meilläkin valvottiin tuossa yks yö... 12-05 :) Mutta noi valvomiset on TOSI HARVINAISIA. Ollaan laitettu merkille, että jos poika menee yliväsyneenä nukkumaan, nukkuu silloin alku yön tosi huonosti, heräilee paljon ja jossainkohtia ei sitten enää saakkaan unta ja just silloin noit valvomisia on ollu.

Liian myöhäinen nukkumaanmeno aika. Esim jos nukkuu 13-15, hänen pitää olla hereillä 20 asti ja sitten vasta iltapala? Koskas sitten nukkumaan? 21? Jos niin lapsen pitää olla hereillä 6h päikkäreiltä heräämisen jälkeen, se on ihan liikaa. Herättäkää lapsi 7.30 ja lapsi nukkumaan 19.30-20 max. Päikkärit 12.30 tai 13-15 välillä. Silloin ei tule ongelmia tarhaan heräämisen kanssakaan.

Jos lapsi on jo yliväsynyt kun menee nukkumaan 100% varmasti herää yöllä ja tietty miten te reagoitte ja käsittelette yöheräämisiä, vaikuttaa erittäin paljon tuleviin öihin.

Kuules Agapi, kaikilla lapsilla ei päde samat kellonajat. Meidän poikaa ei saisi ikinä nukkumaan 19.30 aikaan siitäkään huolimatta, että herää päiväunilta jo klo 13! 20.30 ollaan nukkumassa ja se sopii hänelle. On siis hereillä, öö, mitäs siitä nyt tulee....7.5 tuntia päiväunien jälkeen ja huom, herää aamulla jo 6.30! Toiset vaan tarvii vähemmän tai enemmän unta, ei voida määrittää yleistä kellonaikaa koska taaperon pitää olla nukkumassa tai koska herätä. Jos mun lapsi nukkuis yhdeksään, nauttisin siitä täysin siemauksin sillä olen itsekin aamu-uninen. Ei tulisi mieleenikään herättää! Jos keksit keinon millä meidän muksu saadaan 19.30 nukkumaan niin kerro vaan. On nimittäin kokeiltu ja joskus saattaa nukahtaa, mutta tästä seuraa se että vesseli herää jo 5.30. Miksi siis pitäisi laittaa aikaisemmin nukkumaan jos vaikuttaa aamuun negatiivisesti? Päiväuniakaan ei voi myöhentää/aikaistaa koska nukkuu vain maksimissaan tunnin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 21:44 Vieras kirjoitti:
Kuules Agapi, kaikilla lapsilla ei päde samat kellonajat. Meidän poikaa ei saisi ikinä nukkumaan 19.30 aikaan siitäkään huolimatta, että herää päiväunilta jo klo 13! 20.30 ollaan nukkumassa ja se sopii hänelle. On siis hereillä, öö, mitäs siitä nyt tulee....7.5 tuntia päiväunien jälkeen ja huom, herää aamulla jo 6.30! Toiset vaan tarvii vähemmän tai enemmän unta, ei voida määrittää yleistä kellonaikaa koska taaperon pitää olla nukkumassa tai koska herätä. Jos mun lapsi nukkuis yhdeksään, nauttisin siitä täysin siemauksin sillä olen itsekin aamu-uninen. Ei tulisi mieleenikään herättää! Jos keksit keinon millä meidän muksu saadaan 19.30 nukkumaan niin kerro vaan. On nimittäin kokeiltu ja joskus saattaa nukahtaa, mutta tästä seuraa se että vesseli herää jo 5.30. Miksi siis pitäisi laittaa aikaisemmin nukkumaan jos vaikuttaa aamuun negatiivisesti? Päiväuniakaan ei voi myöhentää/aikaistaa koska nukkuu vain maksimissaan tunnin.
Kuules vieras (hahaaa!!oikein huvituin tosta sun tyylistäs kuules kuules, niin aikuismaista...)
Jos sinun lapsesi on tasapainoinen ja nukkuu hyvin niin mitäs sinä siinä kommentoit negatiivisesti ihmisiä jotka haluaa auttaa muita? Teidän lapsella ei ole ilmeisesti samoja ongelmia kun ketjun aloittaneella luulen....?

tiedäntunteentuon
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 13:02 Mary kirjoitti:
Täällä kirjoittelee nyt erittäin väsynyt ja hämmentynyt äiti.
Kyllä se niin on että vauva-aika oli sitä helppoa ja ihanaa, toisin kuin kaikki minua pelottelivat. Mutta nyt kun poika on 1v3kk on yöt menneet katkonaisiksi. Parhaimmillaan poika on yöllä hereillä KOLME tuntia!!?? Viimeyönä heräsi klo 2.30 ja oli pirteä kuin peipponen, nukahti ennen klo 6.00. Kaikki keinot kokeiltu, ehkä..?

Ihan kuin meillä vielä n. kuukausi sitten. Tyttö nyt n.1v4kk ja heräilee kyllä edelleen aika ajoin tutin tai äidin kaipuussa, mutta noi toooosi tylsät kolmen (joskus jopa neljän !) tunnin yökukkumiset on toivottavasti pysyvästi taaksejääneitä :)

Meillä kokeiltiin kaikkea mahdollista. Olin neidin omassa huoneessa välillä pimeässä välillä yövalo päällä, paijasin, silittelin, pidin kättä pyllyn/selän päällä, laitoin uudestaan makaamaan kun nousi, välillä keinuttelin sylissä, välillä otin viereen omaan sänkyyn, joskus annoin maitoakin ymymym. Lopputulos oli kuitenkin aina sama, nukahti valvottuaan vähintään sen 3 tuntia :eek:

Lopulta tein sitten niin, että kun alkoi taas näyttämään siltä, että 3 tunnin sessio olis edessä, laitoin itelleni leffan pyörimään ja neiti köllötteli sylissä. Paljon vähemmän turhauttavaa, kuin yrittää nukuttaa tuntitolkulla toista joka ei kertakaikkiaan nuku !! Meillä ei siis onneksi valvottu joka yö, välillä nukkui ihan hienosti, oisko ollu tätä valvomista suunnilleen pari kertaa viikossa....

Niin että saattaapi olla, että mitkään aikaisemmat herätykset tms eivät välttämättä auta (kaikkea voi tietty kokeilla) Meillä ainakin näytti olevan joku ohimenevä juttu, mistä lie sitten johtuikin. Ihan sama rytmi meillä on edelleen, kuin oli ennen näitä valvomisiakin. Eli "aikansa kutakin" toimi ainakin meillä myös tässä jutussa. Kärsivällisyyttä ! TIEDÄN, että noin pitkään valvominen on tosi kypsäää, varsinkin kun esikoinen (vähän vajaa 3v) nukkui aina koko yön hienosti herätäkseen sitten äidin iloksi aamulla pirteänä ;)

Rytmeistä puheenollen, olis varmaan aika lähteä tyynyä etsimään...

eewok harmaana
neiti on kohta 1v10kk ja valvottaa edelleen... on yritetty kaikkea... päiväunien pituudella ei meillä ole mitään vaikutusta... viime yön nukku taas kokoyön heräämättä, mutta yleensä saa herätä kolmeki kertaa... ja aamulla seittemältä ylös, ihan sama moneltako nukkumaan mennään... olen yrittäny ihan oikeasti jo kaikkea (paitsi unikoulua ensi- ja turvakodissa)...

Yhteistyössä