Taapero paukuttaa päätään lattiaan!

• Viestiketjun aloittaja Pam-Pamin äiti
  • Ensimmäinen viesti
Pam-Pamin äiti
Onko kellään vinkkejä saada taapero (1v2kk) lopettamaan pään paukuttaminen lattiaan? Hän tekee sitä yleensä suuttuessaan, joskus tosi harvoin muutenkin. Otsassa komeilee mustelma, joka ei tätä menoa ikinä parane! Onkohan tosta mitään haittaa kehitykselle tms.?

Oon kokeillut sitä, että en kiinnitä huomiota paukuttamiseen, lapsi paukuttaa edelleen ja kovemmin.
Oon kokeillut sitä, että menen estämään paukutuksen esim. laittamalla käden otsan ja lattian väliin, lapsi suuttuu siitä enemmän, huutaa, paukuttaa lisää.
Oon myös kokeillut sanallista kieltämistä, mikä aluksi toimi, mutta nyt ei enää.

JONSERED Karhunkantaja
Onnistuuko se, että "huijaa" laspen toiseen asiaan? Siis kiinnittää huomion johonkin odottamattomaan juttuun? "Hei, katso! Mikä perhonen tuo mahtaa olla..." tms.

Rosmariinisi harmaana
Poikani teki tuota samaa noihin aikoihin. Alkoi noin vuoden ikäisenä ja loppui joskus 1v3kk, ihan itsestään. Mä otin yleensä vaan syliin tai en kiinnittänyt huomiota. Ne mustelmat oli ihan järkyttäviä välillä, tuntu ihan että kaikki katsoo ja pitää väkivaltaisena tai jotain!

Nyt poika 1v6kk ja hakkaa taas, harvoin kylläkin. Ehkä kerran päivässä tai jokatoinen päivä. Enimmäkseen hakkaa käsillään päätä nykyään, monta monituista kertaa päivän aikana. Tätäkin teki "pienempänä" mut kyl ne meillä vaan loppui ihan itsestään.

Muistaakseni kävin täältä kyselemässäkin, aika moni vastaus oli että loppuu itsestään.

"Äitiliini"
Hei! Onneksi olkoon, olette saanet erittäin temperamenttisen lapsen!!! Meidän poika oli juuri samanlainen. Aivan hävetti kun aina oli otsa mustana. Välillä yritin laittaa tyynynkin väliin mutta hän suuttui siitä kahta kauheammin:)). Ei mulla ole siihen muuta vinkkiä kuin että se menee aikanaan ohi eikä kestänyt edes kauaa. Se on vain sitä lapsen temperamenttia. Meillä ainakaan huijaaminen toiseen asiaan ei auttanut, siinä vaiheessa hän oli jo niin vihainen ettei edes kuunnellut mitään.

"..."
Mä aina totetan että "äiti tietää että olet kiukkuinen". "Kylläpä Eemeliä harmittaa" jne. Yleensä lopettaa siihen. Kieltäminen tai estäminen vaan lisää paukuttamista. Tietenkin pitää katsoa ettei loukkaa itseään pahasti. Meillä on tehnyt sitä jo noin 4kk. Toivottavasti loppuu joskus.

"vieras"
Joo, meillä ollut samaa jopa jokaisella lapsella..hyvin ovat kasvaneet ja pysyviä vammoja ei ole tullut!Kuuluu normaaliin kehitykseen mielestäni kun olen neuvolassakin puhunut!

Rosmariinisi harmaana
lisää vielä, meillä tätä tapahtui lähinnä suuttuessa ja silloin kun asiat eivät menneet suunnitelmian mukaan. Käsitin sen välillä turhautumiseksi, tuon ikäinen kun ei oikein osaa kertoa tunteistaan eikä vielä itsekään niitä osaa käsitellä.

Ja kyllä, temperamenttia löytyy. Etten sanoisi, että vähän liikaakin. Nyt ilmeisesti alkanut joku uhmailukin tähän päälle. -,-

"niinpä"
Sama meillä oli, mutta ei missään nimessä kannata antaa paukuttaa. Mieti mitä niille pienille aivoille tapahtuu, kun ne siinä hölskyy. Kyllä se meni meillä alle puolessa vuodessa ohi.

"vieras"
Mun mielestä tuo on sitä kun lapsella ei ole vielä sanoja ilmaista itseään ja hän turhautuu kun aikuinen ei ymmärrä.
Kannattaa yritä "tulkita" lasta niin se auttaa paremmin noihin kuin se että jättää huomioimatta.
Just tuo " tiedän että suututtaa ja suutuit siitä kun et saanut.... jotain?" mitä se nyt sit onkin niin kun sanoo ne sanat ja ymmärtää lasta niin se auttaa noihin ja lapsi ei enää turhaudu.

Mun omat lapset ei oo ikinä tuota tehny, tosin olen lukenutkin niitä niin hyvin jo pienestä asti, että heille ei tuota turhautumista varmaan ole tullu.
Erityislasten kanssa työskennellessä taas olen tuota paljon havainnut ja samoin on aikuisten kehitysvammaisten kohdalla jotka eivät osaa asiaansa ilmaista niin he purkavat turhautumistaan tuolla päänhakkauksella.

Tsemppiä, kyllä se siitä jää sit pois kun lapsi pystyy itseään paremmin ilmaisemaan. :)

O74
Mun pikkuveli teki samaa lähes 30v sitten. Meni ohitse ihan itsestään, kun huomasi ettei saavuttanut sillä tavalla tavoitettaan. Tuollainen pään itse lattiaan hakkaaminen ei aivoihin vaikuta (broidilla on ainakin ihan normaalit aivot) joten sen perusteella en alkais ainakaan tekemään mitään, tosin eihän ne mustelmatkaan kivoja ole, mutta minkäs teet?

Pam-Pamin äiti
Kiitoksia kokemustenne jaosta!

Ei auta huijaaminen, kokeilin tänään sitäkin niksiä. :p
Hieman ehkä auttaa lapsen tunteiden pukeminen sanoiksi "äiti huomaa, että suutuit kun et saanut kantta rasiaan" (kuten tänään kävi), mutta piti lapsen silti pari kertaa paukauttaa.
Kai se on uskottava, että ohi se ajastaan menee. Itse olen lapsena ollut kuulemma pään paukuttelija myös, sekä lapseni kummitäti sekä serkku ovat harrastaneet samaa pienenä. ;)
Ja ihan "täysjärkisiä" ollaan kaikki kolme... Mutta silti hieman "pelottaa", että mitä jos kuitenkin siitä seuraa jotain....

"..."
[QUOTE="vieras";24305821]
Mun omat lapset ei oo ikinä tuota tehny, tosin olen lukenutkin niitä niin hyvin jo pienestä asti, että heille ei tuota turhautumista varmaan ole tullu.
Erityislasten kanssa työskennellessä taas olen tuota paljon havainnut ja samoin on aikuisten kehitysvammaisten kohdalla jotka eivät osaa asiaansa ilmaista niin he purkavat turhautumistaan tuolla päänhakkauksella.
[/QUOTE]

Meinaatko ettei sun lapset turhaudu, kun eivät saa tahtoaan läpi. Ei meilläkään muut lapset ole päätään hakannut, tämä yks vaan. Ja ihan samalla tavalla on luettu kaikkia.

Luulen että on ennemmin temperamentti kysymys. Toisille riittää huutaminen, toiset kiukkuaa koko kropalla. Meillä tuo lapsen puolesta puhuminen auttaa, yleensä nappaan vielä syliin turvaan.

"vieras"
Meillä lapsi paukuttaa päällä, on tehnyt sitä tuosta iästä saakka ja en ole ikinä estänyt tai kieltänyt, lopetti kun ei ollut mitään hyötyä, tuli vain kipeää.

Yhteistyössä