Taapero huono syömään, miten toimia "oikein"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pata&kauha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pata&kauha

Vieras
Hei,

kiinnostaisi kuulla, miten teillä toimitaan vastaavassa tilanteessa: 4-vuotias on aika huono syömään, hänellä on useita ruokia, joita ei kertakaikkiaan syö. Osa on ihan perusruokia, jotka maistuvat hyvin muulle perheelle, esim. ei syö mitään keittoja. Tekisittekö kuitenkin noita keittoja ruoaksi? Tekisittekö keittopäivinä lapselle jotain muuta ruokaa, vai jättäisikö vaan sitten aterian väliin jos ei maistu tai söisi vaan esim. muillekin tarjolla olevaa leipää?

Maistamaan pakottaminen ei meillä toimi, koska suostuu kyllä aina kielen kastamaan keittoon ja muihin inhokkiruokiin, mutta alkaa välillä jo siitä kyökkimään. Ei vaan yksinkertaisesti maistu. Kovin usein ei aterioita myöskään voi jättää väliin, koska on tosi hoikka poika, paino kulkee (tosin ihan tasaisesti) -16/-18 käyrällä. Muutamia ruokia syö hyvin, mutta muu perhe ei aina jaksa vetää makaronilaatikkoa... Mutta annankohan väärää signaalia, jos teen hänelle eri ruoat? Ja mitäs jos sisarukset keksivät siitä, että heidänkin täytyy saada erityisruokia.

En tekisi eri ruokia. Jos ei muksu suostu syömään, olkoon ilman seuraavaan ruokailuun. Ei kannata sitten välipalojakaan antaa. :( Muuten oppii niillä selviimään.
Muista että jo maistamaan suostuminen on hyvä juttu :).

tod.näköisesti sä teet kohta koko perheelle eri ruoat jos alat yhdelle tekemään.
Annat sitten vähän vaikka leipää ja leikkeleitä tms. jos ei maistamisesta huolimatta syö mitään koko päivänä, jossain vaiheessa se ruoka alkaa maistumaan.

muoks. en siis tarkoita, että sitä leipää vedetään pussillinen, vaan sen verran, että itse tiedät, ettei se nälkään kuole kuitenkaan :)

meillä ei tehdä erikseen ruokia,jos ei mukuloille maistu,eikä kyllä saa leipääkään jos ei ole esim.keitosta ainakaan puolia syöny,meillä muuten söis vaan leipää,eikä sitten mitään muuta.

kannattaa kyllä sama ruoka kaikille tehdä,ja lapsi maistaa ja sillä selvä.
syökö miten makeet?juoko mehuja/limppareita?
meillä ei saa mitään ylimäärästä syömistä ruokailujen välillä jos ei normaali ruoka kelpaa.

onko lapsi päiväkodissa?jos on,niin miten siellä ruokailee?varmaan siellä on että kaikkee maistetaa,meillä ainakin tuolla päiväkodissa jossa työskentelen,on se sääntö että kaikkea ruokaa maistetaan.

mä en tiiä tuon ikäisestä, meillä on 2v:n kans sama ongelma. Ja oon huomannut että mitä vähemmän siihen syömiseen kiinnitän huomiota, sitä paremmin se ruoka alkaa maistumaan. Ei ainakaan saa syömättömyydestä tehdä isoa numeroa. Meillä oli just tänään tonnikalakiusausta jota muksu ei oo vielä kertaakaan edes maistanu, mut en alkanu tekemään eri ruokaa yhelle.

Toki joskus jos näyttää ettei kertakaikkiaan mitään mene alas, keitän vaikka spagettia ettei sentään tule heikkoa oloa.

Tosi paljon koitan lapselle antaa ruokia mitä se voi ite dippailla ketsuppiin ym, jopa keitetyt perunatkin laitan monesti sellasiksi lohkoiksi.

Mulla on samanlainen tapaus kotona ja kyllä meillä on hänelle usein miten jotain eri ruokaa tarjolla, muut syö sitä mitä oon laittanut.
Ihan jo senkin takia että painon puolesta mennään hälyytysrajalla (käyrällä -26) ja lapsi on sitten kokonaan syömättä (paras/huonoin on ollu 2 päivää pelkällä vedellä, kun en antanut maitoakaan nälän sammutukseen) sit mä luovutin.
Ikää on nyt 6v ja pikkuhiljaa on alkanut kiinnostua maistelemaan uusia ruokia (entisiä inhokkkeja) nyt voisi sanoa että 2-3 uutta ruokaa tulee joka kuukausi hänen kelpuuttamikseen.

** ja sateenvarjo on auki **

Munkaan mielestä 4v. ei ole enää taapero ja taitaa olla pahnan pohjimmainen, kun on noin pitkälle päässy ettei suostu syömään mitään keittoakaan. No takasin päin on paha enää mennä (olis pitäny laittaa aikasemmin syömään keittojakin yms ruokia joita muutkin syö). I

tse tekisin varmaan niin, että tekisin kuukaudeksi hänelle pelkkää makaronilaatikkoa (jos vaikka kyllästyisi siihen) pakkaseen ja lämmittäisin sitä hänelle ja tekisin muille monipuolista kotiruokaa. Koittaisin kuitenkin tsempata lasta maistamaan niitä muitakin ruokia vaikka pienellä palkinnolla, oma mottoni on "kannattaa maistaa, kun muuten ei tiedä vaikka menisi herkku sivu suun". Ja meillä tämä toimii, samoin kuin huumori "et varmaan uskalla maistaa".

Ok, kiitos. Ja joo, ei ole varmaan enää taapero oikea termi, jotenkin lipsahti tohon otsikkoon.

Itse olen kanssa ajatellut, että eri ruokien tekeminen on aika loputon suo, koska sitten tosiaan varmaan kokkaan kohta kaikille omat pöperöt. Mutta toisaalta tuntuu vähän julmalta tehdä ruoaksi sellaista, josta tiedän jo etukäteen, että se ei pojalle maistu. Mutta nyt kun arki taas koittaa, niin alkaa jo ajatuksena tympiä noi loputtomat jauheliharuoat... Ei syö paljoakaan välipaloja, makeita, mehuja tms., on vaan jostain syystä todella huono syömään, on aina ollut. Ja kyllähän se tuossa painokäyrässäkin näkyy, nyt 4-vuotiaana painaa siis 12,9kg.

Päiväkodissa ei tällä hetkellä ole, kun olen vauvan kanssa kotona, mutta kun oli pk:ssa niin söi siellä samalla tavalla kuin kotona, eli joitakin ruokia ihan normisti, mutta toisia ei suostunut edes maistamaan. Meidän pk:ssa ei kyllä ollut mitään maistamisenpakkoa, ja kuten sanoin, ei siinä ole järkeä, koska suostuu kyllä ihan helposti kielellä sitä ruokaa maistamaan, mutta usein käynnistyy oksennusrefleksi jo ihan pelkästään siitä.

Hp:lle vielä, että esikoinen on, sisarukset 2v kaksoset syö erittäin hyvin, vauva vetää vasta maitoa, mutta halulla. Tosiaan tuo taapero oli lipsahdus, älkää nyt jumittako siihen ;) On siis aina syönyt huonosti, esim. tota keittoa on kyllä tarjottu aina, mutta ei sitä voi väkisin suuhun kaataa, jos ei kerran maistu.

Mein keskimmäinen ollut huono syömään 1v asti. Nyt 3v8kk poika.

Syö:

- puuroja
- paria murolaatua
- kahta eri leipälaatua
- leivän päällä oivariinia
- tuorekurkkua
- etikkakurkkua
- punajuurta
- pinaattilettua
- verilettua
- keitoista porkkanat ja perunat
- joskus lihapiirakan ja jopa nakin!
- vain mansikka viilistä ja mansikka jogurttia
- kekseistä dominon
- tummaa suklaata tai fazerin sinistä
- irtokarkkeja vain maistelee ja sylkee pois
- joulutortusta vain hillon
- hedelmiä lähes mitä vaan

ja tuossa taitaa olla kaikki mitä suostuu syömään. Ja noilla mennään nykyään. Jaksaisi muutoin olla koko päivän syömättä, ilman välipalojakin.

- perunamuusi unohtui!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mulla on samanlainen tapaus kotona ja kyllä meillä on hänelle usein miten jotain eri ruokaa tarjolla, muut syö sitä mitä oon laittanut.
Ihan jo senkin takia että painon puolesta mennään hälyytysrajalla (käyrällä -26) ja lapsi on sitten kokonaan syömättä (paras/huonoin on ollu 2 päivää pelkällä vedellä, kun en antanut maitoakaan nälän sammutukseen) sit mä luovutin.
Ikää on nyt 6v ja pikkuhiljaa on alkanut kiinnostua maistelemaan uusia ruokia (entisiä inhokkkeja) nyt voisi sanoa että 2-3 uutta ruokaa tulee joka kuukausi hänen kelpuuttamikseen.

Ja vielä tähän kommentoisin, että meillä mentiin myös 1½-2 vuotiaana noilla -22/-24 painokäyrillä, eli siihen nähden tilanne on nyt parempi. Ja, aina kun tosiaan hoetaan, että kyllä ne sitten syö kun on nälkä- ei päde myöskään meillä. Pari päivää mentiin aikanaan myös meillä pelkällä maidolla, eikä poika syönyt tai osoittanut mitään merkkejä nälästä tai ruokahalusta. Pakkohan on vanhemman tuollaisessa tilanteessa jotain maistuvaa ruokaa antaa, ettei joudu lapsi tiputukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4v ei mun mielestä kyllä enää ole "taapero" vaan osaa kävellä ihan hienosti. Luokittelisin leikki-ikäiseksi.

No heh, jep jep, 4-vuotias taapero. Mut ehkä ap:n lapsi ei vielä osaa kävellä, kun ei osaa syödäkkään.

No jep jep vaan, kuten jo kahteen otteeseen totesin, taapero otsikkoon oli lipsahdus että sori nyt vaan, koittakaa päästä sen yli. Ja kiitokset asiallisista ja asian vierestä menneistä vastauksista, homma selvä.

Joissakin ohjeissahan sanotaan, että alle 6 v syö sen verran millä pärjää. Meillä myös huonosti syövä leikki-ikäinen. Usein kyllä laitan hänen herkkuruokia. Meille neuvolasta neuvottiin lisäämään ruokaan öljyä, jos kovasti hoikkuu. Monivitamiini ja rautalisiä myös annettu. Matala hb lisäsi meillä ruokahaluttomuutta. Rautakuurilla koko ruokahalu parani. Ulkoilu auttaa myös.

On täällä uskomattomia palstailijoita, ei voi muuta sanoa. Mie en itse enää kysele täältä mitään, kun vastauksista 90% on jotain ihme vääntelyä lillukanvarsista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Ja vielä tähän kommentoisin, että meillä mentiin myös 1½-2 vuotiaana noilla -22/-24 painokäyrillä, eli siihen nähden tilanne on nyt parempi. Ja, aina kun tosiaan hoetaan, että kyllä ne sitten syö kun on nälkä- ei päde myöskään meillä. Pari päivää mentiin aikanaan myös meillä pelkällä maidolla, eikä poika syönyt tai osoittanut mitään merkkejä nälästä tai ruokahalusta. Pakkohan on vanhemman tuollaisessa tilanteessa jotain maistuvaa ruokaa antaa, ettei joudu lapsi tiputukseen.

Näin meilläkin, yleensä teen pari kertaan viikossa sellaista minkä tiedän et maistuu, saa sitä sitten kun on sellaista mikä ei maistu. Pitkä tie on vielä kaikki ruokaiseksi mutta elän toivossa että koulun alkuun mennessä söisi jo jotain :)
Meillä kelpaa keitoista vain herne ja pinaattikeitto, ei muut
uudet perunat menee mut ei vanhat muutakuin paistettuna
makarooni kyllä mutta ei kastike
nuudelit samoin
lihasta syö vain broileria (fileenä)
Vihanneksia ja hedelmiä syö kyllä lähes kaikkea kunhan niitä ei ole sekoitettu ruokaan
Oon muutenkin huomannut, että maistelee jos ruuat on ns erikseen lautasella eikä sekaisin (ei risottoja / wokkeja yms)

Ravintoterapeutti kannusti meitä jatkamaan tätä linjaa mielummin kuin sitä *jos ei kelpaa oo syömättä*

Esim. Tänään söi paistettuja perunoita ja porkkanaraastetta, suostui maistamaan vajaan puolikkaan nakista (nakkia on syönyt viimeksi 2 vuotiaana)

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:

Syö:

- puuroja
- paria murolaatua
- kahta eri leipälaatua
- tuorekurkkua
- etikkakurkkua
- punajuurta
- pinaattilettua
- verilettua
- kekseistä dominon

ja tuossa taitaa olla kaikki mitä suostuu syömään. Ja noilla mennään nykyään. Jaksaisi muutoin olla koko päivän syömättä, ilman välipalojakin.

- perunamuusi unohtui!

Monipuolinen ruokavalio, kumpa meidän 4v tyttö söisi noista edes puolia ruokia:( Meillä äärimmäisen huonosyömäinen tyttö. Ja alipainoinen on kyllä. Olen vakavasti miettinyt että pyydän lähetettä ravintoterapeutille, luulen että esim. hb on kovin huono. Tytön ruoka-annokset on kooltaan n.1dl ja sen syömiseen voi mennä jopa 45min aikaa. Ja kyllä, meillä se pienen pieni ruoka-annos vaaditaan syömään koska annos on todellakin n.5tl kooltaan. Ainut ruoka jota syö joten kuten on makaronilaatikko ja jauhelihakeitto. Ei syö mitään kasviksia tai vihanneksia, tuore kurkku on ainut. Ei syö mitään hedelmiä tai marjoja lukuunottamatta banaania ja mansikoita. leivän päälle saa laittaa vain margariinia tai maksamakkaraa.
Ruokailu on lapselle"painajaista melkeinpä". Saattaa sanoa edellisenä iltana että eikö niin äiti, kun söin reippaasti puolikkaan leivän ja vähän kaakaota iltapalalla niin ei tarvitse syödä huomenna mitään. Monesti on tullut äidille itku lapsen syömättömyyden kanssa. Kokeilin yhtenä pnä sitä että en ees pyytänyt lasta syömään, sanoin vain että sinullehan en laita edes lautasta pöytään koska et syö kuitenkaan. No näin meni hyvin aamupala ohi, lounaalla söi pari lusikallista ja välipala ohitettiin kun ei ollut ruoka maistunut päivällä, iltaruokaa ei halunnut ja iltapalaa en laittanut mutta siinä vaiheessa tyttö meni itse jääkaapille ja otti jukurtin jonka söi kokonaan. Tyttö on niin heiveröinen että en voi oikeesti antaa hänen päättää syödäkö vai ei pitemmän päälle koska totuus on että ei hän"elä"pelkällä pyhällä hengellä ainakaan kovin pitkään ei terveenä pysy.

Meidän 3v4kk poika on huono syömään, syö nyt:

2 laatua leipää (harvoin)
Punajuuria
Suolakurkkua
Perunaa
Ranskalaisia
Makaroneja
Kana-tuorejuusto-kastikkeita
Nakkisoppaa
Lihaperunasoseloota
Pinaatti- ja porkkanalättyjä
Jukurttia
Viiliä
Vispipuuroo
Pipareita
Parsaa ja kukkakaalta

Eipä juuri muuta... Nyt oon huomannut että lautanen menee ainakin kerran pvä tyhjäksi, kun ollaan sovittu että aina kun syö lautasen tyhjäksi saa jälkkäriksi jätskin, piparin tai pari karkkia... Yritän sitten pikku hiljaa päästä irti näistä jälkkäreistä!

Syö:

- puuroja
- paria murolaatua
- kahta eri leipälaatua
- tuorekurkkua
- etikkakurkkua
- punajuurta
- pinaattilettua
- verilettua
- kekseistä dominon

- perunamuusi unohtui!

meillä about noin, paitsi että perunaakaan ei syö mielellään :D makaroni on sellanen takuuvarma mikä menee aina.

Syö:

- puuroja
- paria murolaatua
- kahta eri leipälaatua
- tuorekurkkua
- etikkakurkkua
- punajuurta
- pinaattilettua
- verilettua
- kekseistä dominon

- perunamuusi unohtui!

Tuo on jo aika monipuolista!
- puuroja
- leipää
- perunat ja porkkanat
- hedelmät
Karkit ja herkut pois. Samoin lihapiirakat ja muun roskaruoan jättäisin pois kokonaan.
Monipuolisesti proteiineja tarjolle, niin lapsesi syö ihan ok ruokaa.

Olin just lasten syömishäiriökoulutuksessa ruokarajoitteista. Vastaan vaan nopeasti (lapsia nukutetaan):
- maistamaan ei saa pakottaa kovin "ruokahäiriöistä" eli siis pakottamalla ("tavallisille" lapsille maistamissääntö ok)
- pikkuhiljaa houkuttelemalla voi ruokarajoitteita yrittää purkaa, esim. haistaminen riittää, pelkkä porkkanat keitosta tms.
- ei pelkkää suosikkiruokaa
-mukaan ruoanlaittoon
Kun tuo paino on noin alhaalla, rasvaa lisää (hyvää rasvaa). Tarvittaessa kysy neuvolasta lisää.

Yhteistyössä