Taapero änkyttää paljon, normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neytiri

Aktiivinen jäsen
Eli, mulla on hyvin verbaalisesti lahjakas lapsi, joka puhuu pitkiä lauseita ja lauleskelee paljon, ja oikein sanoin. Hän on puhunut todella selkeästi ja kuuluvasti jo pitkää, tosi laajalla sanavarastolla.
Nyt kuitenkin varmaan pari viikkoa on änkytetty sitten oikeen huolella. Koitan olla huomioimatta änkytystä, ja välillä kun tajuan mitä yrittää sanoa, autan häntä. Olen rauhoitellut, sillä yleensä pahin änkytys tulee silloin kun on tulossa pitkiä lauseita kauhealla kiireellä.
Huolettaa kuitenkin, että mennäänkö nyt sitten ryminällä takapakkia, vai onko tämä normaalia?
Lasta itseä selkeästi häiritsee tämä änkytys, ja se ettei saa aloitettua lausettaan.
Kaipaan asiallisia neuvoja.

Meillä 3-vuotias änkyttää myös välillä tai nyt se on oikeastaan aika paljon vähentynyt. Meilläkin sitä esiintyi eniten juuri silloin kun tuntui, että lapsella on paljon sanottavaa, mutta kieli ei vain ehdi muodostaa lauseita aivojen kanssa samaan tahtiin. Mä olen ajatellut tämän olevan ohimenevää (miltä nyt vaikuttaisikin), pikkuveljenikin änkytti lapsena jossakin välissä pahasti, mutta se meni ajan kanssa kokonaan ohi. Olen myös yrittänyt olla huomioimatta änkytystä ja antanut lapselle aikaa muodostaa sanottavansa, jotta ei alkaisi jännittämään tilanteita joissa pitää puhua.

[QUOTE="Juh";22449646]Meillä 3-vuotias änkyttää myös välillä tai nyt se on oikeastaan aika paljon vähentynyt. Meilläkin sitä esiintyi eniten juuri silloin kun tuntui, että lapsella on paljon sanottavaa, mutta kieli ei vain ehdi muodostaa lauseita aivojen kanssa samaan tahtiin. Mä olen ajatellut tämän olevan ohimenevää (miltä nyt vaikuttaisikin), pikkuveljenikin änkytti lapsena jossakin välissä pahasti, mutta se meni ajan kanssa kokonaan ohi. Olen myös yrittänyt olla huomioimatta änkytystä ja antanut lapselle aikaa muodostaa sanottavansa, jotta ei alkaisi jännittämään tilanteita joissa pitää puhua.[/QUOTE]

Tämmöseen päätelmään mäkin olen omassa päässäni tullut. Kun kuitenkin on kyseessä 2 vuotias, joka on vasta vuoden puhunut. Tosin jo 1v5kk vanhana on sanonut ensimmäisen lauseensa. Mutta siis toivon että menee ohi, mutta kaipaisin kauheasti neuvoja siihen millä saada tilanne rauhoittumaan, kun kiukku iskee uhmikselle kun ei saa sanottua asiaansa :(

mun tyttö 1 v 9 kk, ja puhuu 6-8 sanan lauseita, pitempiäkin, laulaa lauluja läpi, käyttää kysmyssanoja yms. eli on melko etevä puhumisessa myös, tänään huomasin, että kun aloitti lauseita "tää" sanalla tuli useasti tä-tä-tä-tä-tää, eli lievää änkytystä, ja ajattelin sen juurikin niin että johtuu siitä, kun puhuu ikäisekseen paljon ja nopeasti....

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti;22449693:
mun tyttö 1 v 9 kk, ja puhuu 6-8 sanan lauseita, pitempiäkin, laulaa lauluja läpi, käyttää kysmyssanoja yms. eli on melko etevä puhumisessa myös, tänään huomasin, että kun aloitti lauseita "tää" sanalla tuli useasti tä-tä-tä-tä-tää, eli lievää änkytystä, ja ajattelin sen juurikin niin että johtuu siitä, kun puhuu ikäisekseen paljon ja nopeasti....

Kamala sanoa, mutta ihana että on muitakin. Ajattelin että lapseni on ainoa änkyttäjä.

Yhteistyössä