Täällä kun toitotetaan sitä, että pitää olla säästöjä kaikilla

[QUOTE="vieras";23773938]Etäopiskelu on mahdotonta koska opiskelut suoritetaan 90% kontaktitunteina. Kyseistä alaa opiskellaan oman tietoni mukaan ainoastaan tässä kaupungissa. Ja eihän se muutto onnistuisi edelleenkään ilman rahaa. Eikä toisessakaan kaupungissa välttämättä asiat olisi yhtään sen paremmin. Ennemmin opiskelen opinnot ensin loppuun ja sitten vasta muuttaisin töiden perässä sinne missä niitä on. Vaikak sitten Bergeniin.[/QUOTE]

Onneks sulla on kyseessä vain väliaikainen tilanne, jos jaksat kituutella, niin se kyllä palkitaan! Joko saat töitä tai sit ainakin työttömyystukea, joka kilahtaa tilille joka kuukausi. Ei tartte elellä lainarahalla ja silti saa toimeentulotukea, jos vaikka sairastuu niin ettei siitä työttömyystuestakaan jää käteen tarpeeksi.

Ja voin kyllä sanoa, että se tuntuu ruhtinaalliselta. Nyt valmistuttua mulle jää pienehköistäkin tuloista reilusti yli puolet joka kuukausi säästöön, kun olen opiskellessa tottunut tulemaan niin vähällä toimeen, vaikka nyt harrastan, ostelen herkkuja jne. Tavallaan ihan hyvä, että tuli opeteltua vaatimattomampaa elämäntyyliä.

[QUOTE="vieras";23773984]No olen tosissani. Ja edelleen miten muutto onnistuu jos ei ole rahaa? Ja mistä sen tietää onko toisessa kaupungissa yhtään paremmin? Mitä jos kaikki menis paskemmin?[/QUOTE]
Miksi tehdä tänään mitään, jos huomenna jääkin auton alle? Opintolainaa ei tarvitse nostaa kaikkea, mihin valtiontakauksen saa. Voi nostaa vain sen verran, kun katsoo tarvitsevansa. Opiskelijana tosin on yleensä järkevämpää kärvistellä opiskeluaika ja suunnitella muuttoja yms vasta sen jälkeen. Opiskelussa kun on yleensä kyse vain muutamasta vuodesta.

[QUOTE="hui";23773991]Hetkinen, ai meidän 2000e tuloista säästää 200e kuussa? Ei onnistu, 50e pystytään säästää ja oikeen hyvinä kuukausina jopa 100e.[/QUOTE]

Mul jää 2000e tuloista joku 1300 ainakin kuussa säästöön, joskus enemmänkin...

En kyllä mitenkään erityisesti laita säästöön, vaan välillä kun käyttötilin saldo ylittää pari tonnia, siirtelen sieltä kerralla sitten ylimenevän osan säästötilille.

[QUOTE="vieras";23773999]No en kai ole väittänyt etten selviytyisi? Eihän se tietysti herkkua ole. Harva Suomessa kuolee nälkään.[/QUOTE]
No kyllä sä tavallaan väitit, koska mielestäsi sitä yhtä euroa ei voi laittaa säästöön, koska sitä voi seuraavassa kuussa tarvita. Ja mä ymmärrän varsin hyvin, miten sinä näet tuon asian. Ajattelin nimittäin aikoinaan aivan samalla tavalla :)

Plääh, tarkoitus ei ollut, että ketju menisi oman surkean elämäni ruotimiseen. Oma pointtini oli, että joskus ei voi säästää penniäkään. Joskus saat säästöön euron, joka voi olla seuraavassa kuussa mennyt. Mutta onneksi jotkut ihmiset pystyvät säästämään rahaa hyvinkin pienistä tuloista, nostan hattua heille.

[QUOTE="vieras";23773984]No olen tosissani. Ja edelleen miten muutto onnistuu jos ei ole rahaa? Ja mistä sen tietää onko toisessa kaupungissa yhtään paremmin? Mitä jos kaikki menis paskemmin?[/QUOTE]

Voisit vaikka ottaa yhteyttä sinne kouluun ja kysyä samalla paikkakunnan työ- ja asuntotilanteesta. Itse en ole kuullu yhdestäkään kaupungista, jossa on työ- ja asuntotilanne noin huono, että ei yhtään työtä eikä yhtään asuntoa ole tarjolla, että todennäköisesti siellä toisessa kaupungissa on parempi tilanne. Muuttamiseen nyt ei niin paljon rahaa tarvi, ota vaikka sitä opintolainaa tai syö makaroonia kuukausi.

Jotkut ei muuten tajua sitä, että vaikka mä teen töitä osa-aikaasesti niin mä saan tehdä aika monta tuntia töitä, että menee yli toimeentulotukirajan. Jos saadaan toimeentulotukia, niin huomioidaan menooksi sähkö, hammaslääkäri jne. No jos en saa tukia palkkatulojen takia niin nuo jää ittelle maksettavaksi. Tilanne on siis todella monesti plusmiinusnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23774036:
No kyllä sä tavallaan väitit, koska mielestäsi sitä yhtä euroa ei voi laittaa säästöön, koska sitä voi seuraavassa kuussa tarvita. Ja mä ymmärrän varsin hyvin, miten sinä näet tuon asian. Ajattelin nimittäin aikoinaan aivan samalla tavalla :)

Mä en sanonut ettei euroa voi laittaa säästöön. Vaan kyseenalaistin sen, että jos euron saa säästöön mutta jos sen seuraavassa kuussa joutuu pakon edessä käyttämään niin voiko sitä edes säästämiseksi laskea. Mielestäni säästäminen rahan suhteen on sellaista, että säästöön saa joka kuukausi vaikka euron, jolloin säästöt kasvavat.

Yhtenä säästövinkkinä: kannattaa ostaa kuivakaapit täyteen säilykkeitä pahan päivän varalle silloin kun rahaa on enemmän. Jos rahat loppuu, ruokaa on kuitenkin. Meillä tosin sitä kuivamuonaa on joskus liikaa, mutta joskus voi todeta että "enpä jaksa mennä kauppaan, kaivan kaapista ruokaa" tai "en jaksa kokkailla, teen nuudeleita ja tonnikalaa". :D Ja ruokaa kannattaa tehdä iso määrä, osa pakkaseen ja sieltä sitten kaivaa kun rahat loppuu tai ei jsksa kokkailla. Meillä oli ennen pakastin täynnä ruokaa, mutta nyt ei ole enää pakastinta.

[QUOTE="vieras";23774076]Yhtenä säästövinkkinä: kannattaa ostaa kuivakaapit täyteen säilykkeitä pahan päivän varalle silloin kun rahaa on enemmän. Jos rahat loppuu, ruokaa on kuitenkin. Meillä tosin sitä kuivamuonaa on joskus liikaa, mutta joskus voi todeta että "enpä jaksa mennä kauppaan, kaivan kaapista ruokaa" tai "en jaksa kokkailla, teen nuudeleita ja tonnikalaa". :D Ja ruokaa kannattaa tehdä iso määrä, osa pakkaseen ja sieltä sitten kaivaa kun rahat loppuu tai ei jsksa kokkailla. Meillä oli ennen pakastin täynnä ruokaa, mutta nyt ei ole enää pakastinta.[/QUOTE]

Meillä on kyllä aina ruokaa. On makaroonia, riisiä, jauhoja, puurotarvikkeita jne. kuivatarvikkeissa. Pakkasessa on jauhelihaa usiempi paketti, on broileria, nakkeja.

[QUOTE="vieras";23774064]Mä en sanonut ettei euroa voi laittaa säästöön. Vaan kyseenalaistin sen, että jos euron saa säästöön mutta jos sen seuraavassa kuussa joutuu pakon edessä käyttämään niin voiko sitä edes säästämiseksi laskea. Mielestäni säästäminen rahan suhteen on sellaista, että säästöön saa joka kuukausi vaikka euron, jolloin säästöt kasvavat.[/QUOTE]
Ymmärrän. Mä ehkä aiemmin ilmaisin itseni huonosti. Se säästöön jäänyt euro pitää ajatella niin, että sitä ei yksinkertaisesti ole olemassakaan. Se on mennyt jo, ei sitä voi enää käyttää, vaikka se siellä lasipurkissa kaapin perällä olisikin. Tiedän, että tämän ajattelutavan omaksuminen on vaikeaa, mutta se on perusta sille, että voi pienistäkin tuloista säästää. Jos sen euron ajattelee olevan käytettävissä, niin sen myös herkästi käyttää.

Jos ei ole ketään tuttua joka vois omalla autolla tulla puoli-ilmaiseksi kuskiksi, niin toiselle paikkakunnalle muuttaminen on kyllä oikeasti ihan helvetin kallista, jos joutuu maksamaan kuskille ja vuokraamaan auton. Joo, oikeasti tämmöisiäkin surkeita ihmisiä on, kellä ei ole ketään joka vaikka arkipäivänä pääsisi muuttokuskiksi, vaan on pakko maksaa jollekin ulkopuoliselle. Takuuvuokratkin kun pitäis pystyä maksamaan ennenkuin ne tulee tilille edellisestä paikasta.

Sikäli ehkä toi muuttaminen ei musta tuossa tilanteessa ole eka vaihtoehto, jos opinnot on kuitenkin muutaman vuoden sisällä valmistumassa. Katselisin silti kesätöitä jostain semmoiselta paikkakunnalta, missä olisi mahdollista asua väliaikaisesti tosi halvalla vaikka alivuokralaisena jossain opiskelija-asunnossa (helsingistäkin saa kalustettuja huoneita jotain 200e kk kesän ajaksi) niin että tarvitsemansa tavarat saa tuotua rinkassa mukanaan "ilmaiseksi". Vaikka joutuis maksamaan vuokraa omalle paikkakunnallekin jos ei saa tavaroita mihinkään säilytykseen siellä kesän ajaksi (oikeesti kaikilla ei ole autotallillisia tuttavia jotka autollaan hakisi tavarat) tai alivuokralaista omaan kämppään, pienehköstäkin palkasta voi saada kuitenkin monta sataa kuussa säästöön.

Voisit vaikka ottaa yhteyttä sinne kouluun ja kysyä samalla paikkakunnan työ- ja asuntotilanteesta. Itse en ole kuullu yhdestäkään kaupungista, jossa on työ- ja asuntotilanne noin huono, että ei yhtään työtä eikä yhtään asuntoa ole tarjolla, että todennäköisesti siellä toisessa kaupungissa on parempi tilanne. Muuttamiseen nyt ei niin paljon rahaa tarvi, ota vaikka sitä opintolainaa tai syö makaroonia kuukausi.

Mutta jos mä koen, että mun elämä on nyt ihan ok. Vaikka se ei aina mitenkään herkullista muiden silmissä näyttäisikään. Niin en näe mitenkään tarpeelliseksi muuttaa vuoden takia toiselle paikkakunnalle opiskelemaan alaa jota ei muualla samassa muodossa opeteta. Koulussa on erittäin toimiva rekry jonkalistoilla olen ollut jo kolmisen vuotta. Ja kaupunkiin on rakennuttu kyllä uusia opiskelija-asuntoja mutta ne ovat yksiöitä, kaksioita ja kolmioita.

Kyl mä nyt vielä vuoden kestän ihan hyvin näilläkin tuloilla. Mut ymmärrän kyllä jos omat valintani pöyristyttävät ja jos ei voi ymmärtää, että säästäminen on omalla kohdallani erittäin vaikeaa.

Muuttamiseen tarvitaan muuttoauto, takuuvuokra+ muut kulut. Mielestäni melko kallista. Niin ja makaroonien syönti olisi aika luksusta.

[QUOTE="vieras";23773698] Olen ollut koko elämäni köyhä, lapsenakin. Karma.[/QUOTE]

Köyhyys on mielentila. Samoin on rikkauskin. =)

Kuten Keittis sen ilmaisi, kyse on asenteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23774122:
Ymmärrän. Mä ehkä aiemmin ilmaisin itseni huonosti. Se säästöön jäänyt euro pitää ajatella niin, että sitä ei yksinkertaisesti ole olemassakaan. Se on mennyt jo, ei sitä voi enää käyttää, vaikka se siellä lasipurkissa kaapin perällä olisikin. Tiedän, että tämän ajattelutavan omaksuminen on vaikeaa, mutta se on perusta sille, että voi pienistäkin tuloista säästää. Jos sen euron ajattelee olevan käytettävissä, niin sen myös herkästi käyttää.

No jättäisitkö vaikka puhelinlaskun maksamatta, että euro pysyisi säästössä?

[QUOTE="vieras";23774135]Mutta jos mä koen, että mun elämä on nyt ihan ok. Vaikka se ei aina mitenkään herkullista muiden silmissä näyttäisikään. Niin en näe mitenkään tarpeelliseksi muuttaa vuoden takia toiselle paikkakunnalle opiskelemaan alaa jota ei muualla samassa muodossa opeteta. Koulussa on erittäin toimiva rekry jonkalistoilla olen ollut jo kolmisen vuotta. Ja kaupunkiin on rakennuttu kyllä uusia opiskelija-asuntoja mutta ne ovat yksiöitä, kaksioita ja kolmioita.

Kyl mä nyt vielä vuoden kestän ihan hyvin näilläkin tuloilla. Mut ymmärrän kyllä jos omat valintani pöyristyttävät ja jos ei voi ymmärtää, että säästäminen on omalla kohdallani erittäin vaikeaa.

Muuttamiseen tarvitaan muuttoauto, takuuvuokra+ muut kulut. Mielestäni melko kallista. Niin ja makaroonien syönti olisi aika luksusta.[/QUOTE]

sossukin kustantaa muuttoautoja.ja antaa apua takuuvuokraan.Ja nykyisessäkin asunnossasi varmaan on?
elämäsi kuulostaa todella köyhältä :( paljonko on tulosi?elätkö yli varojen?

[QUOTE="vieras";23773998]Jep, kyllä vaan. Me säästämme myös itse 2000 euron netosta 200 euroa ;)[/QUOTE]

:O Ok, no meillä se ei onnistu, vaikka miten yritetään : /
Montako lasta ja minkälaiset asumiskulut ym?

[QUOTE="vieras";23774135]Mutta jos mä koen, että mun elämä on nyt ihan ok. Vaikka se ei aina mitenkään herkullista muiden silmissä näyttäisikään. Niin en näe mitenkään tarpeelliseksi muuttaa vuoden takia toiselle paikkakunnalle opiskelemaan alaa jota ei muualla samassa muodossa opeteta. Koulussa on erittäin toimiva rekry jonkalistoilla olen ollut jo kolmisen vuotta. Ja kaupunkiin on rakennuttu kyllä uusia opiskelija-asuntoja mutta ne ovat yksiöitä, kaksioita ja kolmioita.

Muuttamiseen tarvitaan muuttoauto, takuuvuokra+ muut kulut. Mielestäni melko kallista. Niin ja makaroonien syönti olisi aika luksusta.[/QUOTE]

Elä mun puolesta vaikka sillan alla jos haluat, mutta viesteistäsi vain sai sellaisen kuvan, että et ole tyytyväinen tilanteesi ja tässä yritettiin keksiä miten tilannetta vois parantaa.

Ei oo meilläkään varaa säännöllisesti säästää, mutta likalla on kyllä säästötili ja laitan sinne sillon tällön fyffeä kympin, korkeintaan kaksi. Myös possuun(hippoon) laitetaan kolikoita ja ne menee myös sinne tilille.

tärkeämpää elää tätä päivää kuin jotain 10 vuoden päässä olevaa.
Mutta sitäkin olen siis ajatellut, mahdollisuuksieni rajoissa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";23774029]Mul jää 2000e tuloista joku 1300 ainakin kuussa säästöön, joskus enemmänkin...

En kyllä mitenkään erityisesti laita säästöön, vaan välillä kun käyttötilin saldo ylittää pari tonnia, siirtelen sieltä kerralla sitten ylimenevän osan säästötilille.[/QUOTE]

Hääh?? :D Sulla ei asumiskustannukset ainakaan päätä huimaa!

sossukin kustantaa muuttoautoja.ja antaa apua takuuvuokraan.Ja nykyisessäkin asunnossasi varmaan on?
elämäsi kuulostaa todella köyhältä :( paljonko on tulosi?elätkö yli varojen?

Sossu ei anna mitään tukea opiskelijalle sen paremmin muuttoautoon kuin takuuvuokraankaan, ellei opiskelija ole nostanut kaikkia opintolainojaan ja opintotukiaan, ainakaan mun paikkakunnalla (en ole tuo köyhä vieras). Oon sen henk. koht kokenut, että opiskelija joka ei tahdo elättää itseään lainarahalla joutuu todelliseen toimeentuloloukkuun.

[QUOTE="vieras";23774152]No jättäisitkö vaikka puhelinlaskun maksamatta, että euro pysyisi säästössä?[/QUOTE]
No mitä sä teet sille puhelinlaskulle, jos edellisessä kuussa ei sitä euroa jäänyt?

[QUOTE="hui";23774192]Hääh?? :D Sulla ei asumiskustannukset ainakaan päätä huimaa![/QUOTE]

Mul on vuokra+netti+vesi+sähkö yhteensä jotain vähän alle 400e. Tiedän, se on tosi vähän, kämppä on tooosi pieni ja kämänen, mut silti. :)

Tosin joudun kohta muuttamaan pois täältä. Sit jää varmasti muutamasatanen vähemmän säästöön kuussa, mut eiköhän melkein puolet tuloista kuitenkin.

Yhteistyössä