Tää sortui jälleen, mutta ah mikä nautinto :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
I :heart:saaristolaisleipä!! Kamalaa syntiä karppaajalle, mutta niin tajuttoman hyvää! Otin leivät hetki sitten leivinuunista ja pakko oli toisesta leivästä syödä, paksun voikerroksen kera, päätypalat.

Onko leipä tuttu, oletteko maistaneet? Aivan ehdottomasti parasta mitä tiedän...

• Tykkää
Reactions: plikka
[QUOTE="höh";25039774]Tykkään kyllä ja tuskin pala leipää kellekkään pahasta on :O[/QUOTE]

No jos ei noudata vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin ei tuossa leivässä ole mitään pahaa. Ja mä olen itselleni jo myöntänyt, että vaikka hiilareita kyttäänkin, niin saaristolaisleipää en vaan voi vastustaa :D.

Onhan siinä ruis-ja vehnäjauhoa ja siirappia. Eli syntistä herkkua tuo kyllä on :)

[QUOTE="vieras";25039811]Saaristolaisleipä... :p :p :p

Meillä on sitä aina jouluna, onneksi pian on taas se aika...[/QUOTE]

Joulupöydässä mäkin kyseiseen herkkuun tutustuin, anopin tekemänä. Mutta meillä on joulua koko vuosi tuon leivän osalta :D

Tuleeko siihen sun ohjeeseen verta myös? Olin kerran saaristolaistilalla ja leipä maistui taivaalliselta.. sitten talon emäntä kertoi, että possu oli päästetty päiviltä ja leipä sisältä verta YÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK! Siihen jäi leivän syönti meikäläisen osalta :X

Resepti olkaatten hyvät :). Olen ainoastaan tuosta loppulauseesta eri mieltä, mun mielestä leipä on ehdottomasti parhaimmillaan mahdollisimman tuoreena.

Saaristolaisleipä

Nauvon limppu

1 l Piimää

75 g hiivaa

3 dl siirappia

3 dl kaljamaltaita

3 dl vehnäleseitä

3 dl ruisjauhoja

1 rkl suolaa

10 dl vehnäjauhoja

Voiteluun siirappivettä 1/3

Lämmitä piimä ja sekoita joukkoon hiiva, siirappi, maltaat, vehnäleseet, ruisjauhot,

suola ja vehnäjauhot. Anna taikinan nousta 1½ tuntia.

Voitele kaksi kahden litran vuokaa ja jaa taikina vuokiin.

Paista leipiä uunin alimmalla ritilätasolla 175 asteessa 2 tuntia. Kun leivät ovat

kypsyneet1½ tuntia valele siirappivedellä.

Kumoa kypsät leivät vuoista ritilälle liinan alle jäähtymään.
Anna leipien tekeytyä viileässä pari - kolme päivää niin leivät on parhaimmillaan.

Anna leivän tekeytyä pari – kolme päivää niin se on parhaimmillaan.

• Tykkää
Reactions: MeaMansikka

Yhteistyössä