taa se alkaa, valitetaan että ei joulua.MIKSI?

eikä millään pahalla.mutta joka vuosi tähän aikaan alkaa ilmestymään viestejä jossa "ei joulua meille"
miksi ihmiset valitatte? joulu ei ole rahan juhla,lahjat ja muut jouluhömpötykset johon menee rahaa, sekö joulussa on tärkein?
minä kun en vaan ymmärrä

ryhdistäysy
Onhan se joulu ihana kun on tilillä muutama euro? älä nyt naurata. Hauska syödä näkkileipää ja tuntea joulun tunnelma! Minua risoo tämmöiset joulutunnelma-lässytykset. Nykyään meksaa jo se tunnelmakin.

lahjaton köyhäperhe
Mua ärsyttää lukea kuinka kaikki ostaa kaikkea ja pitää ostelua itsestäänselvänä.
Meilläkään ei ole varaa lahjoihin, totuin tähän jo lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja äitirapunen:
eikä millään pahalla.mutta joka vuosi tähän aikaan alkaa ilmestymään viestejä jossa "ei joulua meille"
miksi ihmiset valitatte? joulu ei ole rahan juhla,lahjat ja muut jouluhömpötykset johon menee rahaa, sekö joulussa on tärkein?
minä kun en vaan ymmärrä

Alkuperäinen kirjoittaja ryhdistäysy:
Onhan se joulu ihana kun on tilillä muutama euro? älä nyt naurata. Hauska syödä näkkileipää ja tuntea joulun tunnelma! Minua risoo tämmöiset joulutunnelma-lässytykset. Nykyään meksaa jo se tunnelmakin.
se riippuu näköjään niin paljon ihmisestä itsestään se joulu tunnelman luominen. joulu ei ole lahjojen/kalliiden kinkkujen juhla. paitsi näköjään sinulle.

vieras
Ja taas tää alkaa, että ihmisillä ei ole matematiikka hallussa. Ei rahaa = paska joulu. Aikuisille ok, mutta lapset?! Ei ihania jouluruokia ja herkkuja, ei joululahjoja, ei niitä lelukuvaston ihania juttuja, joita lapset on joulupukilta toivoneet. Tää vaan voi olla ihan täyttä totta.

Ei se jouluilo synny sillä, että saat lanttulaatikon ostettua. Eikä sillä, että joulun perimmäinen tarkoitus on hiljentyä ja nauttia. Rahan puute jouluna on ihan hirveää.

No mun mielestä jouluruuat on aika tärkeitä, ne maistuu hyvältä :p
Ja lapsille ne lahjatkin on tärkeitä, ei niitä tartte hirveää kasaa kyllä olla, aikuinen varmaan osaa olla ilmankin, eikä esim meidän suvussa edes lahjota aikuisia...

Kuinka moni täällä on viettänyt joulun ilman lahjoja, koristeita ja ruokia kaurapuuroa ja näkkäriä syöden, naapurin kynttilöitä tuijotellen kun omiin ei ole varaa ja on edelleen sitä mieltä että jouluilo syntyy pelkästä tunnelmasta?

muoks*
Jonkun verran on niitä ihmisiä joilla ei oikeasti ole varaa mihinkään, ja aika paljon niitä jotka käyttävät rahat mieluummin johonkin muuhun ja sitten valittavat kun ei ole varaa ostaa lahjoja, jouluruokia tai mitään muutakaan...
Mun naapurilla on kyllä varaaa juoda saunakaljoja parina iltana viikosta mutta ei varaa ostaa lapselle takkia :whistle:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitirapunen:
Alkuperäinen kirjoittaja ryhdistäysy:
se riippuu näköjään niin paljon ihmisestä itsestään se joulu tunnelman luominen. joulu ei ole lahjojen/kalliiden kinkkujen juhla. paitsi näköjään sinulle.
Pistäppä listaa, mitä teillä on paketeissa ja pöydässä. Menen saunaan ja tulen kohta katsomaan. Monella lapsella ei ole MITÄÄN.:)

Valitettava tosiasia vaan on se että joulu on kauppojen kulta-aikaa. :/ Luukusta kolahtelee lelulehtiä.Mainoksia tulee ja niitä saa olla selkävääränä kantamassa roskikseen. :headwall: Kulutusjuhlaa joulu nykyään on ei mitään muuta. :/

Häirikkö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja taas tää alkaa, että ihmisillä ei ole matematiikka hallussa. Ei rahaa = paska joulu. Aikuisille ok, mutta lapset?! Ei ihania jouluruokia ja herkkuja, ei joululahjoja, ei niitä lelukuvaston ihania juttuja, joita lapset on joulupukilta toivoneet. Tää vaan voi olla ihan täyttä totta.

Ei se jouluilo synny sillä, että saat lanttulaatikon ostettua. Eikä sillä, että joulun perimmäinen tarkoitus on hiljentyä ja nauttia. Rahan puute jouluna on ihan hirveää.
Niin, eli lapsillekin pitää opettaa se että lahjat ja paksu lompakko sen joulun tekee? Kyllä se tunnelma on meille ainakin tärkeintä, ja se pysyy vaikka kukkarossa vastais matti kun siihen soitat.

köyhä

kyllä se meille tulee juuri siitä :)
mutta emme olekkaan materialisteja

Joulu tunnelmaa on se, kun aatto aamulla nousen varhain keittiöön, laitan riisipuuron tulemaan ja läämitän pasteijat uunissa. Enkeli kellon kynttilät palamaan ja hiljaa radiosta soi joululaulut :xmas: Juon kaikessa rauhassa kahvin ja sitten lapset herää aamupalalle. :heart:

Ja jos mä pystyn näillä naurettavilla tulollani ostamaan viidelle lapselle lahjat, jouluruokaa (ei hirveesti, mut tarpeeks ), kuusen, kynttilät ym. ni mä en ikinä usko että suomessa on ihmisiä jotka ei pysty yhtä ainootakaan lahjaa ostamaan lapselle. Meillä muutenkin on tärkeetä sellanen kun yhdessä leivotaan piparkakkuja ja ne tuoksuu niin hyvälle ja joulukuusen loiste kun on jo pimeetä illalla ja joululauluja soitetaan. Se on sitä joulun tunnelmaa. Ja tottakai lapset oottaa myös lahjoja, mutta mä oon ainakin tehny selväks et joululahjoja voi toivoa mutta toive ei ole tilaus. Aina ovat olleet iloisia ja innoissaan vaikkei olisikaan saanut just sitä mitä on toivonu. Ja tiedän että jouluun menee myös rahaa, koska kiva kuitenkin et on jotain joulusta ruokaa, mut jos vaikka ihan pikkusen säästäis nyt kuun vaihteessa ja seuraavan kuun vaihteessa taas vähän niin oliskin jo vaikka kinkkuraha tai sit se lapsen joululahjaraha koossa.

Aika totta. Kyllähän meille aikuisille se ruoka riittää mutta entäs lapset?
Mulle ainakin oli pienenä joulussa tärkeintä (kelle lapselle ei olisi) joulupukki ja lahjat. En mä yhtään odotellut kinkkuja ja lanttulaatikoita. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Ja lapsille ne lahjatkin on tärkeitä, ei niitä tartte hirveää kasaa kyllä olla, aikuinen varmaan osaa olla ilmankin, eikä esim meidän suvussa edes lahjota aikuisia...

Kuinka moni täällä on viettänyt joulun ilman lahjoja, koristeita ja ruokia kaurapuuroa ja näkkäriä syöden, naapurin kynttilöitä tuijotellen kun omiin ei ole varaa ja on edelleen sitä mieltä että jouluilo syntyy pelkästä tunnelmasta?
niimpä. kyl se lapsen iloinen lahjan saadessa on osa sitä kaikkea.

joka ikinen jolla on yksikin lapsi saa juuri ennen joulua 100e lapsilisää, kynttilöitä saa eurolla. 20e saa jo kivan lahjan lapselle tai kaksi kolmekin. (Meillä lapset osti just kuukausirahalla yksi legopaketin 4,95. yksi leikkikahvinkeittimen 6,95 ja yksi muovisen ison samuraimiekan 2,99. Tosi mieluisia oli. ) Radiosta tulee joulumusiikkia. laatikoita saa 10-12e jo 4 laatua. piparkakkutaikina maksaa.. mitähän se on.. 2-3euroa. Me ostettiin joskus sellanen pikkukinkku 8e. limppuja saa 5e 2kpl eli mitä tää kaikki tekee 40-50e ja lopuilla siitä lapsilisästä voi sit ostaa vessapaperia pesuainetta, ja muuta ruokaa. eli kukaan ei taatusti joudu pelkkää näkkileipää syömään.

mustikkatassu
modethan voiskin poistaa järestään nämä valitukset köyhästä joulusta, koska nehän menee aina ja iänkaiken tappeluketjuiksi!

onhan se totta ettei kaikilla ylensyödä jouluna eikä ole lahjaröykkiöitä, mut vähälläkin saa aikaa joulun ja tosiaan AINA tulee lapsilisät ennen joulua

koko jouluhönkötyksenkin vois lopettaa
Miksi se teitä riivaa, jos yks on köyhä ja kertoo sen ettei ole kiva lukea rikkaiden joulunhehkutuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
modethan voiskin poistaa järestään nämä valitukset köyhästä joulusta, koska nehän menee aina ja iänkaiken tappeluketjuiksi!

onhan se totta ettei kaikilla ylensyödä jouluna eikä ole lahjaröykkiöitä, mut vähälläkin saa aikaa joulun ja tosiaan AINA tulee lapsilisät ennen joulua

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja online:

joka ikinen jolla on yksikin lapsi saa juuri ennen joulua 100e lapsilisää, kynttilöitä saa eurolla. 20e saa jo kivan lahjan lapselle tai kaksi kolmekin. (Meillä lapset osti just kuukausirahalla yksi legopaketin 4,95. yksi leikkikahvinkeittimen 6,95 ja yksi muovisen ison samuraimiekan 2,99. Tosi mieluisia oli. ) Radiosta tulee joulumusiikkia. laatikoita saa 10-12e jo 4 laatua. piparkakkutaikina maksaa.. mitähän se on.. 2-3euroa. Me ostettiin joskus sellanen pikkukinkku 8e. limppuja saa 5e 2kpl eli mitä tää kaikki tekee 40-50e ja lopuilla siitä lapsilisästä voi sit ostaa vessapaperia pesuainetta, ja muuta ruokaa. eli kukaan ei taatusti joudu pelkkää näkkileipää syömään.

peesaan tätä.
vähällä rahallakin saa vaikka mitä mutta se on itestä kiinni miten rahansa käyttää.
mä oon kesäkuusta asti laittanu joka kuukausi pari kymppiä jemmaan, niin saadaan niillä ruoat ja lapsille pikku paketit.

....
Ei ole mistä laittaa jemmaan. Lainat on maksettava, vaikkei ole enää töissäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja online:

peesaan tätä.
vähällä rahallakin saa vaikka mitä mutta se on itestä kiinni miten rahansa käyttää.
mä oon kesäkuusta asti laittanu joka kuukausi pari kymppiä jemmaan, niin saadaan niillä ruoat ja lapsille pikku paketit.

lastenjuhla
Lapset eivät ole kiinnostuneet, kuin joulupukista ja lahjoista. Kynttilät ja muut ovat aikuisille. Hyvätuloisille lapsilisät ovat lisä, muille se on rahaa joka käytetään normaaliin elämiseen.

Yhteistyössä