taa se alkaa, valitetaan että ei joulua.MIKSI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitirapunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lastenjuhla:
Lapset eivät ole kiinnostuneet, kuin joulupukista ja lahjoista. Kynttilät ja muut ovat aikuisille. Hyvätuloisille lapsilisät ovat lisä, muille se on rahaa joka käytetään normaaliin elämiseen.

Siltikin lapsilisästä kai se 20 riittää lapsen lahjaan.. mä en tajua! ja en tosiaan oo hyvätuloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja online:
Lapset eivät ole kiinnostuneet, kuin joulupukista ja lahjoista. Kynttilät ja muut ovat aikuisille. Hyvätuloisille lapsilisät ovat lisä, muille se on rahaa joka käytetään normaaliin elämiseen.

Siltikin lapsilisästä kai se 20 riittää lapsen lahjaan.. mä en tajua! ja en tosiaan oo hyvätuloinen.

Koska rahat menee muuhun elämiseen. Olisi paljon remontoitavaakin, ei vaan ole rahaa. Miehen lainat ja kaikki muut.

Koska rahat menee muuhun elämiseen. Olisi paljon remontoitavaakin, ei vaan ole rahaa. Miehen lainat ja kaikki muut.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:

Josko jättäisitte jouluna remontoimatta... ja eikö miehelläkään ole tuloja vain lainaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ä I T I MONELLE:
Sossussa on käyty, muttei saa täällä mitään (edellisellä paikkakunnalla saimme) Lastensänkyihinkään ei saatu rahaa vaikka näkivät ettei ole

Ampukaa vaan, mutta mä en jotenkin usko?

Mä vaikka laittaisin koneen ja netin pois, että sais rahaa niihin sänkyihin...

:whistle:

miksi hänellä on lainaa, itehän olette tilanteenne aiheuttaneet :/
eläkään omien tulojenne mukaan!

Tietenkin jätetään remontoimatta, koska ei ole rahaa. Täällä on vain talvisin todella kylmä, Puhaltaa jääkylmää sisälle lattianraoista ja mies on nykyään työttömyyskurssilla eikä saa siitä palkkaa.
Puhuuttiin sossuntädillekin tästä.

Mitä tuloja pitäis muita olla?

Alkuperäinen kirjoittaja Unna S:
Meillä ainakin lapsilisätkin menee elämiseen, koska ne on ainoat tulot.

Ainoat tulot? Sillä ostat ruuat, vaatteet, maksat vuokrat ja muut laskut? Montako lasta ja montako aikuista? Ja kuinka VOI olla ainoat tulot??? :o
Kotihoidontuki, asumistuki, työttömyyspäivärahat...

Sossussa on käyty, muttei saa täällä mitään (edellisellä paikkakunnalla saimme) Lastensänkyihinkään ei saatu rahaa vaikka näkivät ettei ole

[

Eri paikkakunnilla ne tulorajat on hieman erilaiset. Esim. hesassa asuminen kalliimpaa ja minimi tulorajat on silloin korkeammat. Mut jos asutte kunnassa jossa 2 aikuista ja 5 (?) lasta saa minimissään 300/aikuinen ja 200/lapsi. Tosta ei alene tulorajat. niin teillä pitäis jäädä 1600e vuokran jälkeen... eiköhän siitä 100e saa lahjoihin tingittyä (20/ lapsi). varsinkin jos aloittaa jo ens kuun vaihteessa. jakautuu kahtia noi lahjakulut 50 kuussa..

Edelleen olen sitä mieltä, että perinteiset jouluruuat on mahdollista hankkia, ainakin perheen, joka pystyy ostamaan jotain ruokaa. ELi sen makaroonin/jauhelihan/mitä nyt ikinä ostaakaan tilalle vaan ostaa lanttua, punajuuria, porkkanoita, jotain sikaa, riisiä, maitoa, rusinoita/luumuja, ja siinähän ne tarvikkeet jouluruokiin on. Ja jossei osaa tehdä niistä mitään, voi kirjastosta lainata jonkun keittokirjan. tai pyytää ohjeet tältä palstalta tai katsoa vaikka martta-liiton sivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Eipä olekkaan kotona nettiä

Ok. Ihan mielenkiinnosta kysyn seuraavan, en tarkoita loukata, suuresti vain ihmettelen.... Toisesta ketjusta luin, että saatte pian kuudennen lapsen, miksi ihmeessä hankitte lisää lapsia, jos edellisillekään lapsille ei ole sänkyjä?

:o

Opintolainanmies on ottanut ennekuin edes tunsin häntä ja vakituinen työ päättyi enkä mä oo mitään tilannetta järjestänyt. Eli tilanne on muuttunut huonommaksi, kuin ennen oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Edelleen olen sitä mieltä, että perinteiset jouluruuat on mahdollista hankkia, ainakin perheen, joka pystyy ostamaan jotain ruokaa. ELi sen makaroonin/jauhelihan/mitä nyt ikinä ostaakaan tilalle vaan ostaa lanttua, punajuuria, porkkanoita, jotain sikaa, riisiä, maitoa, rusinoita/luumuja, ja siinähän ne tarvikkeet jouluruokiin on. Ja jossei osaa tehdä niistä mitään, voi kirjastosta lainata jonkun keittokirjan. tai pyytää ohjeet tältä palstalta tai katsoa vaikka martta-liiton sivuilta.

näinpä.

Kysymys ei olekaan ruuista vaan lahjoista

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

näinpä.

Ainoat tulot? Sillä ostat ruuat, vaatteet, maksat vuokrat ja muut laskut? Montako lasta ja montako aikuista? Ja kuinka VOI olla ainoat tulot??? :o

Mitä muita tulojako? No äippälomalaiselle äitiyspäivärahaa, jos olet alle 3-vuotiaan kanssa kotona saat kotihoidontukea, jos olet työtön, saat jonkinlaista tukea siihenkin, joko liitosta tai kelasta, tai laittavat sut ees jonnekin kurssille josta maksetaan päivärahat tai jotain. Työssäkäyvä saa palkaa, sairaslomallakin yleensä saa jotain.. Sossusta saa toimeentulotukea, jota voivat tiettyyn pisteeseen asti vähentää, mutta täysin rahattomaksi eivät saa jättää. Seurakunta ja MLL jakavat ruoka-avustuksia ja ostokortteja (ainakin srk) Kelasta saa myös asumistukee jne.
Että jos joku oikeasti pelkillä lapsilisillä elelee, niin :o
Mutta pakkohan se on sanoa että tähän tarinaan en uskokaan, ennen kuin näen.

Mitä muita tulojako? No äippälomalaiselle äitiyspäivärahaa, jos olet alle 3-vuotiaan kanssa kotona saat kotihoidontukea, jos olet työtön, saat jonkinlaista tukea siihenkin, joko liitosta tai kelasta, tai laittavat sut ees jonnekin kurssille josta maksetaan päivärahat tai jotain. Työssäkäyvä saa palkaa, sairaslomallakin yleensä saa jotain.. Sossusta saa toimeentulotukea, jota voivat tiettyyn pisteeseen asti vähentää, mutta täysin rahattomaksi eivät saa jättää. Seurakunta ja MLL jakavat ruoka-avustuksia ja ostokortteja (ainakin srk) Kelasta saa myös asumistukee jne.
Että jos joku oikeasti pelkillä lapsilisillä elelee, niin :o
Mutta pakkohan se on sanoa että tähän tarinaan en uskokaan, ennen kuin näen.
En usko minäkään tuohon tarinaan. Ja viestinsäkin katosivat oudosti. :o

Alkuperäinen kirjoittaja mutkun:
Kysymys ei olekaan ruuista vaan lahjoista

Kyllä tässä ketjussa ainakin joku viittasi ruokiinkin, ja vanhaastaan tiedän että siihenkin viitataan.

Ja mitä lahjoihin tulee, meillä ainakin jo 3-vuotias tietää, että toivoa voi mitä vaan, mutta kaikkea ei voi saada, ei aikuiset eikä lapsetkaan. Ja sitten se lapsin on silmät sirrillään onnessaan villasukista tai mistä tahansa pikkujutustakin.

Minkä takia niitä lahjoja pitää ostaa,kun niitä voi itsekkin tehdä. Tytöt tykkää kovasti koruista ja vaatteista ja niitä voi itsekkin tehdä. Viime jouluna esikoinen sai kummitädin tekemän korurasian ja lemppari lahjahan se olikin. Ja mitä ruokiin tulee voi kaikki tehä suurimmaksi osaksi itse ja täältä on saanut hyviä ohjeita ,joka joulu.
Turha siitä joulusta on ottaa päänsärkyä, Minulle joulu merkitsee yhdessä oloa, ei muuta. Se kun on ainut aika vuodesta kun tämä perhe on 3pv yhdessä koko päivän.

Jos joka kuukausi laittaisi 20e säästöön joulua varten, niin olisi 240e ylimääräistä millä mällätä. Ei tarvi valittaa, jos ei osaa säästää ja ajatella huomista pitemmälle!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Ampukaa vaan, mutta mä en jotenkin usko?

Mä vaikka laittaisin koneen ja netin pois, että sais rahaa niihin sänkyihin...

:whistle:

Ja mie oon turhaan koittanut lahjoittaa lasten sänkyjä,kun ei tunnu kelleen kelpaavan,kun pitöis olla uusinta uutta ja nää on vanhammat...Omille ostin kierrätyksestä just kerrossängyn 15e,ja entiset jäi jouten. EI sen sossun olekaan tarkoitus maksaa uusia sänkyjä. Meilläkin siis monta lasta....aina on kyllä jostain sängyt löytyneet.

mulla on vähän semmonen tytinä, et tää joulun alla palstalle ilmestyvä köyhien armeija on ikäänkuin tilaustyö. siis on joukko röyhkimyksiä, jotka mielellään maksattavat kaiken mahdollisen muilla ja käyttävät ihmisten hyväntahtoisuutta ihan surutta hyväkseen. tääl palstalla on kaikenmoisissa hormoonihyrinöissä herkistyneitä mammoja, jotka viel tuplaavat ja triplaavat hempeämielisyytensä yhteisissa lukemattomissa joulunhehkutusketjuissa. nää mammat ovat hyvä kohde noille kuppareille. he sepittävät toinen toistaan koskettavampia nyyhkytarinoita, käyttävät kioskikirjallisuustyyliä kirvoittaessaan kyyneleitä mammojen hyvästä sydämestä. mieleen jäi mm. seuraava ilmaisu hometalollisen ketjusta. tää "surullinen" ei halunnut nähdä jouluna "katkeruuden ja pettymyksen kyyneleitä" 4-vuotiaansa kasvoilla. siis kuvitelkaa että hän puhui 4 vuotiaasta lapsesta, ei kylmästi jätetystä palavasti rakastuneesta yh-äidistä. millanen on 4-vuotias lapsi jonka kasvoilla on katkeruuden ja pettynytsten kyyneleitä jo tuossa iässä? ja entäs tää äiti monelle, jonka 5 lasta nukkuvat ilman sänkyjä lattioilla, joihin puhaltaa jääkylmä viima lattianraoista. uskotteko te näitä tarinoita? mä en.

Yhteistyössä