Tää on tosi noloa...Ajokortista ja sen uusimisesta

PatalaiskaVätys

Aktiivinen jäsen
27.04.2005
1 044
0
36
Olen mennyt naimisiin 4 vuotta sitten, ajokortti edelleen uusimatta, eli se on vanhalla nimellä.

Nyt mun tarttisi se uusia oikeesti, mutta kiva mennä se uusimaan kun aikaa on kulunut 3kk sijasta (aika, jolloin kortti olisi pitänyt uusia) 4 vuotta. Muuta virallista henkkaria mulla ei ole :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
mulle sanottiin että se pitää uusia 6 kk!
toivottavasti ne oli oikeessa koska muuten mä olen kusessa :D
toinen vaihe ottamatta...

Juu, se on eri juttu.

Mutta menekin ajoissa tai joudut uudelleen inssit sun muut käymään...

phew... helmikuuhun aikaa :)

Mäkin ajelin yli puoli vuotta vanhalla nimellä ja poliisitkin kerran pidätti ja pyys ajokortin+ rekisteriotteen.. toisessa vanha ja toisessa uusi sukunimi.Mutta eivätpä sakkoa silti kirjottaneet..

Ajokortin kaksoiskappale

Poliisi myöntää ajokortin kaksoiskappaleen, jos ajokortti on kadonnut, turmeltunut, tuhoutunut tai anastettu taikka sen valokuvasta ei enää voida haltijaa vaikeudetta tunnistaa. Jos ajokortti myöhemmin löytyy, se on luovutettava poliisille. Ajokortin haltijan nimen tai henkilötunnuksen muutoksen johdosta hakemus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa muutoksesta.

Ajokortin kaksoiskappaletta haetaan asuinpaikan poliisilta kirjallisesti ja henkilökohtaisesti. Lupa on maksettava hakemusta jätettäessä. Jos hakijalla ei ole asuinpaikkaa Suomessa, kaksoiskappaletta haetaan ajokorttiluvan myöntäneeltä poliisilta. Kaksoiskappaletta ei myönnetä, jos ajo-oikeuden haltijalla on vakinainen asuinpaikka jossakin muussa EU- tai ETA-maassa.

Ajokortin kaksoiskappaletta haettaessa on oltava mukana
# 2 valokuvaa (ei tarvita, jos edellisten valokuvien toimittamisesta on alle 3 vuotta)
# kirjallinen selvitys, jos ajokortti on anastettu, kadonnut tai tuhoutunut
# entinen ajokortti, jos se on tallella

Hakijalla on mahdollisuus saada ajokortin kaksoiskappaleen toimitusajaksi maksullinen väliaikainen ajokortti. Se on voimassa enintään kolme kuukautta.

Maksut:
Ajokortin kaksoiskappale 40 ?
Väliaikainen ajokortti 10 ?

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/70326145FF7F9ACFC2256BC3004492A0?opendocument

Alkuperäinen kirjoittaja PatalaiskaVätys:
Espoon poliisin sivuilla lukee 3kk. Mulla on pysyvä kortti.

Liitteistä poliisin sivuilla oli hämärä selostus. Riittääkö kaksi passikuvaa, ja vihkitodistus?

Ei tartte vihkitodistusta kun aikaa kulunut reilusti.. (mä en tarttenut vaik menin 2 viikkoa häiden jälkee uusimaan korttia, näky jo koneella virallisissa tiedoissa). Mut ne 2 passikuvaa pitää olla.

Yhteistyössä