Tää on sit kai sitä uusavuttomuutta taas? Suomalainen possu syö ulkomailta tuotua valkuiaisrehua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TiiBii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="paula";30616586]Ainoa asia, mitä valvotaan. Moni muu asia menee ihan automatiikalla:
Tukes antoi poikkeusluvan neonikotinoidien käytölle - Maatalous - Maaseudun Tulevaisuus

En minäkään näihin asioihin puutu. Suolatonta luomuvoita vois joku alkaa tuottaa, ettei tarvis saksalaista ostaa. Mut se vaan on kaikkein parasta, kuten se rahkakin, Adenscer...[/QUOTE]

jos rapsin siemenet peitataan ko myrkyllä niin paljonko sitä kertyy kaupassa myynnissä olevaan sianlihaan

epäilen että ei juur mitään

Mo voisin ottaa suomalaista perinnepossua. Joka siis tonkii matoja ja saa kaikki jätteet. Vaik sit oiskin vähän ruipelompi.

Ja tästä sit sainkin idean ottaa kesäpossu. :p

Nyt voit kerätä kaupoista kaikki itäneet luomuperunat, jotka saat tietysti halvalla. Laita ne kasvamaan ja sit syötät pikkupottuja possuillesi syksyllä.

ja opiskella täytyy nyt kun sitten ei välttämättä ehdi enää, kun tulee kiire:
Karppaus ja perhe: Sian teurastus

Suosittelen ensin pikkupukkia, mitä saat vuohitiloilta edullisesti:-)

[QUOTE="paula";30616827]Nyt voit kerätä kaupoista kaikki itäneet luomuperunat, jotka saat tietysti halvalla. Laita ne kasvamaan ja sit syötät pikkupottuja possuillesi syksyllä.

Suosittelen ensin pikkupukkia, mitä saat vuohitiloilta edullisesti:-)[/QUOTE]

Tottapuhuen mä olen kesäaikaan niin paljon duunissa, että possu karkaisi naapuriin -pukista puhumattakaan :D

Syokaa papuja kierrattamatta niita sikojen kautta. Ei Suomessa riita peltopinta-ala sikojen ravinnon tuottamiseen.

No ei riitä, ei. Mutta voisi osan tuottaa. Vaikka niillä pelloilla mitkä ovat vain tukien vuoksi paketissa parhaillaan.

Mä kyllä tykkään syödä padoissa sun muissa papuja suunnilleen suhteella puolet lihaa, puolet papuja. Mutten kokonaan lihasta aio luopua ennenko on pakko.

Jospa etsisit niiden muinaisten lähteittesi sijaan jotaikin 20 vuotta tuoreempaa tietoa suomalaisesta mikrobilääkeaineiden käytöstä eläimille.
Mikrobilääkeaineiden käyttö rehussa kasvunlisääjänä on kielletty jo 15 vuotta sitten...

Ja ihanko tosissaan sianlihamarkkinat Venäjälle sulkeutuivat suomalaisen sianlihan antibioottijäämien takia :) Ei mitenkään venäläisten sisäpolitiikalla ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Syokaa papuja kierrattamatta niita sikojen kautta. Ei Suomessa riita peltopinta-ala sikojen ravinnon tuottamiseen.

Eiku possut ovat kaikkiruokaisia ja ne voisi ruokkia hyvin niillä mitä ihminen jättää syömättä. Ja possuille ja kanoille voi hyvin syöttää herneitä ja papuja ja matoja ym toukkia. Kaaltakin on ennenmuinoin kasvatettu kanoille erikseen - varmaan niiden kaalimatojen vuoksi;-)

Pavut - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

En tiedä, täytyykö ne eläimille kypsentää. Pikkuperunat ym ainakin pesin aina ennen kuin annoin aikoinaan vuohille. Kävipä sitä muuan mummu naureskelemassa, ettei tuollaista kukaan tee. Pöljää. Mut tavallaan uusavutonta, et täytyy tarjota eläimille vaan ostorehua.

Jospa etsisit niiden muinaisten lähteittesi sijaan jotaikin 20 vuotta tuoreempaa tietoa suomalaisesta mikrobilääkeaineiden käytöstä eläimille.
Mikrobilääkeaineiden käyttö rehussa kasvunlisääjänä on kielletty jo 15 vuotta sitten...

Ja ihanko tosissaan sianlihamarkkinat Venäjälle sulkeutuivat suomalaisen sianlihan antibioottijäämien takia :) Ei mitenkään venäläisten sisäpolitiikalla ollut mitään tekemistä asian kanssa.

En tiedä. Kuuntelen vain joskus uutisia, kuten tuo:
Venäjä löysi Atrian sioista aknelääkettä - ESS.fi

Toki siellä osataan kasvattaa possuja myös;-)

ettei vaan olis käyny niin että venäläiset ensin päätti että sianlihaa ei enää Suomesta tuoda ja alkoivat sitten vasta miettimään että milläs verukkeella sen vois näppärästi kieltää

niinkuin vanhaan aikaan että kyllä ne syytteet aina keksitään kun vain syyllinen saadaan kiinni

• Tykkää
Reactions: TiiBii
[QUOTE="paula";30616947]En tiedä. Kuuntelen vain joskus uutisia, kuten tuo:
Venäjä löysi Atrian sioista aknelääkettä - ESS.fi

Toki siellä osataan kasvattaa possuja myös;-)[/QUOTE]

No, tuonkin uutisen mukaan venäläiset löysivät ensin antibioottia jota ei ole käytetty 20 vuoteen... uskoo ken tahtoo ;)
Ja sitten löysivät tätä antibiootia jota oikeastikin voidaan käyttää eläinten lääkintään.
Kyseiselle aineelle on varoaika, jona aikana eläintä ei saa teurastaa, juuri siksi että lihassa ei olisi mitään jäämiä.

Itse reagoin viestiisi siksi voimakkaasti, että annoit ymmärtää, että eläimille syötettäisiin kasvunedistäjinä ja painon lisääjinä antibiootteja.

Et kai Paula halua, että sairasta eläintä ei eläinlääkäri saisi lääkitä lainkaan? Että jos sairastuu niin tapetaan pois, kun ei kerran saa mitään lääkettä antaa tai sitten annetaan kärsiä?

No ei riitä, ei. Mutta voisi osan tuottaa. Vaikka niillä pelloilla mitkä ovat vain tukien vuoksi paketissa parhaillaan.

Mä kyllä tykkään syödä padoissa sun muissa papuja suunnilleen suhteella puolet lihaa, puolet papuja. Mutten kokonaan lihasta aio luopua ennenko on pakko.

Mulla on ollut monena kesänä erilaisia härkäpapuja ihan kokeeksi vaan, kun en muuten tiennyt, miten ne kasvaa. Ja hyvin kasvavatkin, jopa luomuna:-D

Mut viljelijän täytys saada kaikki mahdollisimman pienellä vaivalla. Esimerkiksi viljan jyvät meni pilalle suorakylvän takia: niissä on ollut mykotoksiineita niin paljon, että kaikki sellaiset jyvät olivat suorakylvöpellolta. Silti moni luulee, et ilman viljaa ei voi olla. Kyllä voi, mut se vaan täytyy itse kokeilla. Mut businessmaailmassa vaan menee niin....

Uusi Musta - Etusivu - Antibioottiöverit

Mut eihän kaikilla ole aikaa perehtyä asioihin itse?

No, tuonkin uutisen mukaan venäläiset löysivät ensin antibioottia jota ei ole käytetty 20 vuoteen... uskoo ken tahtoo ;)
Ja sitten löysivät tätä antibiootia jota oikeastikin voidaan käyttää eläinten lääkintään.
Kyseiselle aineelle on varoaika, jona aikana eläintä ei saa teurastaa, juuri siksi että lihassa ei olisi mitään jäämiä.

Itse reagoin viestiisi siksi voimakkaasti, että annoit ymmärtää, että eläimille syötettäisiin kasvunedistäjinä ja painon lisääjinä antibiootteja.

Et kai Paula halua, että sairasta eläintä ei eläinlääkäri saisi lääkitä lainkaan? Että jos sairastuu niin tapetaan pois, kun ei kerran saa mitään lääkettä antaa tai sitten annetaan kärsiä?

Eläinlääkärillä on erilaiset ohjeet luomueläimille. En puutu niihin, mutta sen olen nähnyt, että eläimet ovat paljon terveempiä luomutiloilla eikä sitä lääkäriä tarvita niin usein.

Ymmärsit aivan oikein, Harmi, etteivät ihmiset katso Spotlight- ohjelmaa, kuten tuokin tosi hyvä täytyisi näyttää kaikille uusintana:
Fr

Mitä sen jälkeen haluat uskoa, en minä sille mitään voi:-(

[QUOTE="paula";30616827]Nyt voit kerätä kaupoista kaikki itäneet luomuperunat, jotka saat tietysti halvalla. Laita ne kasvamaan ja sit syötät pikkupottuja possuillesi syksyllä.

Suosittelen ensin pikkupukkia, mitä saat vuohitiloilta edullisesti:-)[/QUOTE]

Siis ne pikkupukit täytyy erottaa kutuista tosi pienenä, jos ei sit heti tee niille kastraatiota. Nuoren pukin liha syksyllä on todella hyvä makuista! Mut ei kannata nähdä vaivaa, jos ei hanki luomurehuja niille.

Venäjä: Kolmen suomalaisyrityksen lihasta löydetty kiellettyä antibioottia - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

Mites tuolla asialle kävi?

Ohhoh!
Mitä se lääke sisältääkään, jos on tämä:

"6.1 Apuaineet

Kapselin sisältö:
Keltavaha;
Puhdistettu soijaöljy;
Hydrattu soijaöljy,
Osittain hydrattu soijaöljy.

Kapselikuori: Liivate;
Glyseroli 85 %;
Karion 83,
sisältää sorbitolia,
mannitolia
ja hydrattua ja hydrolysoitua tärkkelystä;
Titaanidioksidi (E171);
Punainen rautaoksidi (E172).

Painomuste, kuiva: Sellakka, modifioitu;
Musta rautaoksidi (E172)"

Onneksi en ole ikinä kokeillut...

hrrrrrr

Tänä tulevana talvena taitaa ollatosi tarve saada rehuja myös ulkomailta, on ollut niin huono kesä, jos nyt jollain on edes rahaa ostaa niitäkään

No ei kun täytyy vähentää niitä elukoita! Siksihän ennenmuinoinkin on osattu suolata lihat pahan päivän varalle. Ne elukathan sairastuu soijasta ihan samaan tapaan kuin ihminenkin, mut ei siitä välitetä ollenkaan.

Ontuu muuten noi fimean sivut, kun aknelääkkeistä tiedetään, et ne ovat aiheuttaneet todella suurelle joukolle esim crohnin taudin, mut kun laittaa sinne vasta-aihe- sarakkeeseen, ei niitä tule esille
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humsp...&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=crohnin&x=0&y=0

meni kyllä nyt luotto tuohonkin... :-(

Yhteistyössä