Tää on muille ylipainoisille (normaalipainoiset älkää piruilko)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Mä haluaisin tiedustella muilta ylipainoisilta (itekin vielä sellanen mutta hyvää vauhtia olen menossa normaalipainoon) että miten teidän joulusyömiset? Otatteko stressiä joulusyömisestä ja syöttekö samalla lailla kuin muinakin jouluina vai oletteko aloittaneet sen terveellisen elämäntaparemontin jossa syödään pieniä annoksia parin kolmen tunnin välein? Aiotteko herkutella?
Ite en ota stressiä mutten myöskään syöpöttele samaan tapaan kuin aikaisempina vuosina, aloitin maaliskuussa elämäntaparemontin ja kohta on pudonnut 20 kg enkä halua saada niitä takaisin mutta kyllä mä herkuttelen mutta kohtuudella. Ja lenkkeilen joka päivä myös joulun aikaan.

Tuleeko sun lähdettyä lenkille, jos on huono ilma? Ehkä se on huono tekosyy, mut mulla on lenkkeily jäänyt kokonaan tänä syksynä. Muutama kilo on tullut lisää entisten ylimääräisten lisäksi. Olen työpäivän jälkeen väsynyt. Lapset on väsyneitä tarhapäivän jälkeen. Kotityöt kaatuu päälle. Aina vaan sataa ja sataa ja on pimeää. Mulla ei ole minkäänlaista motivaatiota lähteä lenkillä pimeään ja sateiseen keliin rättiväsyneenä. Millä sitä saisi itsensä motivoitua, koska lenkkeily olisi tärkeää?

Alkuperäinen kirjoittaja läski:
Tuleeko sun lähdettyä lenkille, jos on huono ilma? Ehkä se on huono tekosyy, mut mulla on lenkkeily jäänyt kokonaan tänä syksynä. Muutama kilo on tullut lisää entisten ylimääräisten lisäksi. Olen työpäivän jälkeen väsynyt. Lapset on väsyneitä tarhapäivän jälkeen. Kotityöt kaatuu päälle. Aina vaan sataa ja sataa ja on pimeää. Mulla ei ole minkäänlaista motivaatiota lähteä lenkillä pimeään ja sateiseen keliin rättiväsyneenä. Millä sitä saisi itsensä motivoitua, koska lenkkeily olisi tärkeää?

Mä en ole ylipainoinen, mutta osallistunpa kuitenkin. Mä saan motivoitua itseni lenkille vain ja ainoastaan silloin, jos saan seuraa. Mukavammin sujuu lenkkeily, kun voi samalla juoruilla. :) Ja jos en lähde lenkille, niin valaistussa jumppasalissa on kivempi käydä yksin jumppaamassa kuin pimeässä yksin lenkillä.

Kyllä mä lenkille lähden vaikka ilma olisi millanen tahansa mutta liukas keli voi aiheuttaa sen että mietin kaksi kertaa että lähdenkö vaiko en kun en tiedä onko noita teitä hiekotettu ja miten se on tehty. Mutta sitten kuitenkin voittaa se halu lähteä lenkille ja otan vaikka sauvat mukaan niin on varmempi tapa pysyä pystyssä niitten kans.
Missä sä asut? Aattelin vaan että jos asut Keski-Suomessa niin voitaisiin lenkkeillä yhdessä. Mutta jos kauempana niin onko sulla ketään kaveria joka lähtisi näin aluksi sun kans yhdessä lenkille? Mä tosin käyn yksin kun saan mennä sitä tahtia kun ite haluan.

olen ylipainoinen ja aion herkutella, mutta olen jo oppinut aikaa sitten syömään niin etten olen ähkynä, vaan on hyvä olo. Muutenkin olen huomannut ettei nuo herkut niin maita enään kun muistaa säännölliset ruokailut joka päivä. Paino on on normalisoitumassa ihan ilman laihdutusta mitenkään erikseen. Liikuntaa sopivasti päivittäin ja arjesta herkut pois niin siinpä se, on sitten juhlien riennoissa varaa herkutella. Ei tule huonoa omaatuntoa, kun en pidä mitään kiellettynä hedelmänä elämässäni, osaan nauttia jo kohtuudella kaikesta ja rakastan itseäni jopa näiden makkaroitteni kanssa. Koska rakastan itseäni sellaisena kuin olen, en myöskään koe tarvetta laihduttaa, laihdun nauttimalla elämästä!

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Kyllä mä lenkille lähden vaikka ilma olisi millanen tahansa mutta liukas keli voi aiheuttaa sen että mietin kaksi kertaa että lähdenkö vaiko en kun en tiedä onko noita teitä hiekotettu ja miten se on tehty. Mutta sitten kuitenkin voittaa se halu lähteä lenkille ja otan vaikka sauvat mukaan niin on varmempi tapa pysyä pystyssä niitten kans.
Missä sä asut? Aattelin vaan että jos asut Keski-Suomessa niin voitaisiin lenkkeillä yhdessä. Mutta jos kauempana niin onko sulla ketään kaveria joka lähtisi näin aluksi sun kans yhdessä lenkille? Mä tosin käyn yksin kun saan mennä sitä tahtia kun ite haluan.

Vähän pitkä matka Keski-Suomeen. Mut olis varmaan aika tehokasta jos täältä asti lähtis sinne lenkkiseuraa hakemaan, varsinkin jos kävellen tulis :D

Sama täällä, kyllä sen kohtuullisuuden oppii ajan kanssa eli ei tee välttämättä enää herkkuja mieli niin usein kun aikaisemmin kun syö säännöllisesti normaalia kotiruokaa. Mulla on kerran viikossa herkuttelupäivä ja silloin syön 100 g:n pussin Fami-suklaapaloja ja se riittää että syön sen pussin kerralla ja sitten olen viikon ilman. Eipä ole mullakaan huonoa omaatuntoa tuosta suklaapussista vaikka sen kerralla vetäsenkin naamariin mutta kun lenkkeilen päivittäin niin ei pääse noi suklaat kerääntymään enää tohon mahaan.
Tänä aamuna just kokeilin yhtä mekkoa jonka ostin yhdeltä palstalaiselta oliskos ollut n. vuosi sitten syksyllä ja nyt jo meni hyvin. Miehelle sanoin että sen huomasi siinä mekossa että on maha pienentynyt eikä mekkokaan enää kiristä, oli muuten kokoa M se mekko.

Vakaa aikomus olisi jättää mähkimiset ja yrittää pysyä jossain kohtuudessa.
Toisaalta äkkiä se arki sieltä tammikuun nimellä paukahtaa, joten voisin vähän relatakin tässä muutaman päivän...

Onnittelut Tossuliinille hienosta painonpudotuksesta :flower: :flower: :flower: Mä kanssa ryhdistäydyn heti joulun jälkeen! Haluatko kertoa tarkemmin, mitä keinoja olet käyttänyt elämäntaparemontissasi. Joko täällä tai YV:nä. =)

Kiitos onnitteluista! Mulla jotkut M-koon vaatteet mahtuu päälle mutta sitten taas jotkut 46- koon vaatteet on pieniä tai ahtaita eli ei noi koot pidä paikkaansa ollenkaan, en mä niihin luota yhtään, kokeilen piruuttani niitä ja jos ne menevät päälle niin ok mutta jos ei niin odotan aikaa parempaa ja kokeilen uudestaan.
Kyllä mä voin täälläkin sen sanoa että mitä keinoja oon käyttänyt eli ihan perusruokaa syömällä, välillä enemmän kasviksia mutta se tärkein pointti on siinä että syö aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan ja suunnilleen olisi ruokavälit maksimissaan 4 tuntia niin silloin ei tulisi ahdettua mahaansa liian täyteen, itellä on noi ruokavälit 2-3 tuntia mutta joskus lipsahtaa yli 4 tunnin mutta siltikään en ole syönyt itteäni ähkyyn kuntoon vaan sillai sopivasti.
Ja liikunta on ehdottomasti se toinen pointti mikä auttaa tässä elämäntaparemontissa. Aluksi alotin varovasti lyhyitä matkoja kävellen sauvoilla, siitä pikku hiljaa pidensin matkaa ja aikaa ja nyt teen enimmäkseen tunnin mittaisia kävelylenkkejä, joskus kun on polvet huonommassa kunnossa (kulumat polvissa) niin kävelen lyhyemmän matkan mutta joka päivä on päästävä lenkille, siitä on tullut tapa. Nytkin tässä odotan että tarviiko käydä kaupassa ja sen jälkeen vaatteet päälle ja tien päälle kävelemään.
Mutta hienoa jos muillakin noi mun keinot auttaisivat saamaan kiloja pois. Mun terkkari sanoi että mä en saa käyttää sanaa laihduttaa vaan se on elämäntaparemontti, painonpudotus menee omalla tavallaan eli hitaasti mutta varmasti niin silloin se myös pysyy paremmin pois kun ei mene liian nopeasti.
Mulla on 9 kk takanapäin kun alotin tuon elämäntaparemonttini ja huomenna sitten nähdään että joko ollaan saatu se 20 kg pois, ei se kuitenkaan enää kaukana ole.

saako piruilla jos on alipainoinen :D ei vaiskaan...itsekuri muista se, hyvä olo fyysisesti psyykkisesti voittaa kaikki jouluherkut, jos lipsut kerran voit lipsua useammin. kun ajattelet selkeästi etkä tunteella tiedät itse mitä suuhun voi laittaa ja mitä ei. viikon päästä se on jo ohi :)

:wave: Tän raskauden ajan annan mennä ihan omalla painollaan, mutta aikasempinakin jouluina olen oikeastaan syöny, mitä on mieli tehny (mun bmi on normaalisti lievästi ylipainoisen alarajoilla, jotain 25-25.5 ) mut sit kun arki koittaa, niin herkut katoaa mun ruokalistalta, ja palaan kurinalaiseen syömiseen takasin.

Niinhän se on että ei kannata ajatella tunteella tota syömistä, ajattelee aivan reaalisesti sitä että itellä on hyvä olla vaikka tulisi vähän herkuteltuakin niin se ei kaada koko remonttia ylösalaisin. Ite olen jo kesän aikana itelleni tiedostanut tuon ja eikä tule huonoa omaatuntoa vaikka joskus (kerran viikossa) herkuttelisinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Niinhän se on että ei kannata ajatella tunteella tota syömistä, ajattelee aivan reaalisesti sitä että itellä on hyvä olla vaikka tulisi vähän herkuteltuakin niin se ei kaada koko remonttia ylösalaisin. Ite olen jo kesän aikana itelleni tiedostanut tuon ja eikä tule huonoa omaatuntoa vaikka joskus (kerran viikossa) herkuttelisinkin.

NImenomaan näin! Pääasia on se, että herkuttelu ei jää päälle, ja sen pystyy lopettamaan myös. Ja itse olen kauhean perso oikealle ruoalle, ja varmaan herkuttelen enemmän sillä, kun karkeilla ja suklaalla :p
Ja Tossuliini, ihan mielettömän hieno suoritus!! :flower: =)

Mä en katso mitä jouluna syön, tukeudun siihen vanhaan kuluneeseen lauseeseen "ei ole väliä mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä, väliä on sillä mitä syö uuden vuoden ja joulun välillä". Mulla matkaa nomipainoon vielä 10kg ja pudottanu olen 25kg.

Aikaisemmin kun olen yrittänyt laihduttaa niin jossakin vaiheessa on herkuttelu jäänyt päälle ja se on ollut vaikeaa katkaista mutta ei enää kun tää on uuden elämän opettelua, ei pelkästään laihduttamista. Nyt olen päättänyt pitää poissa noi karistamani kilot ja yritän saada lisää pois mutten millään stressillä vaan selkeästi ajattelemalla mikä on hyvä mulle tulevaisuuteni kannalta kun haluan kuitenkin vielä elää suhtkoht terveenä ilman diabetesta tai ylipainosta johtuvia nivelvaivoja polvissa. Ja haluan nähdä ehkä tulevat lapsenlapseni syntymät ja heidän kasvamisensa ilman että kuolen liian aikaisin ylipainosta johtuviin sairauksiin. Jotenkin terkkari sai mut ajattelemaan ja lääkäri myös että ei ollut vielä myöhäistä muuttaa elintapojaan jos meinaa ettei tule diabetesta, se oli muuten aika lähellä jo kun verensokerit heitteli miten sattui. Mutta nyt ne arvot ovat olleet tosi hyviä koko tämän 9 kuukauden aikana. Ja tää on totisinta totta!

Yhteistyössä