tää on kyllä niin huippu uutinen, oikein yllättävää tietoa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Tarkastusisku paljasti: Päihtyneille tarjoillaan yleisesti riihimäkeläisravintoloissa | Häme | yle.fi

Poliisin ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston raportti alkoholin tarjoilusta Riihimäen seudulla on tylyä luettavaa. Viikonloppuna tehdyssä tarkastuksessa neljässä ravintolassa tarjoiltiin lisää viinaa, vaikka asiakas oli päissään. Ravintoloiden omavalvonta on retuperällä.

Riihimäkeläisravintolat anniskelevat varsin yleisesti päihtyneille ihmisille.

Viime viikonlopun tarkastusisku riihimäkeläisiin ravintoloihin osoittaa, että ravintoloissa oli päihtyneitä asiakkaita, joille anniskeltiin alkoholia. Jokunen sammunutkin ravintolapöydissä oli.

Lain mukaan asiakas, jonka päihtymys on selvästi havaittavissa, on poistettava ravintolasta.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Riku-Matti Lehikoinen kertoo, että ravintoloissa on usein minimaalinen henkilökunta, mikä johtaa omavalvonnan heikkenemiseen.

-Se ilman muuta johtaa ravintolan omavalvonnan huonontumiseen. Ei voida viedä juomia pöytiin eikä pystytä tarkkailemaan, mitä siellä ravintolasalissa tapahtuu, kuinka asiakkaat mahdollisesti päihtyvät, mitä he siellä tekevät tai kuka laseista juo. Ja ylipäätään henkilökunnan vähyys vaikuttaa ikärajavalvontaan ovella. Kun on kiire niin virheitä tässä anniskelussakin tapahtuu, Lehikoinen tilittää.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto ja Kanta-Hämeen poliisilaitos tekivät tarkastuksia perjantai-illasta lauantain aamuyöhön noin tusinassa riihimäkeläisravintolassa.

YLE Häme

*

ja joo, mä tiedän mitä laki sanoo, mut toi kuulostaa niiiin hauskalle, että oikein päihtyneitä asiakkaita on ravintoloissa :D

Joo-o, mä muistan vieläkin kun pomo oli kierroksella, katteli hetken ympärilleen yhdessä vähemmän tasokkaassa kuppilassa ja totes rauhallisesti et näyttäis et täällä on tarjoiltu päihtyneille.... se on muuten laitonta.
Loppuilta menikin siinä kun koitti edes jotenkin pitää pokan.

Joo-o, mä muistan vieläkin kun pomo oli kierroksella, katteli hetken ympärilleen yhdessä vähemmän tasokkaassa kuppilassa ja totes rauhallisesti et näyttäis et täällä on tarjoiltu päihtyneille.... se on muuten laitonta.
Loppuilta menikin siinä kun koitti edes jotenkin pitää pokan.

:D

vois olla ravintoloiden loppu kun tarjoilu lopetettais heti kun asiakkaasta näkee et on päihtynyt..

*joo kuules keppälerttu, noi kolme lonkeroa on sulle ihan tarpeeks, eiköhän sun olis aika jo mennä kotiin, kellokin on jo melkein kymmenen..*

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23435391:
:D

vois olla ravintoloiden loppu kun tarjoilu lopetettais heti kun asiakkaasta näkee et on päihtynyt..

*joo kuules keppälerttu, noi kolme lonkeroa on sulle ihan tarpeeks, eiköhän sun olis aika jo mennä kotiin, kellokin on jo melkein kymmenen..*

Ainakin pääsis baarityöntekijätkin ajoissa kotiin :laugh:

Asiakkaiden puolesta tuossa päihtyneille tarjoilemisesta kieltäytymisessä näen huomattavasti vähemmän ongelmia kuin ravintoloiden osalta. Tuotot laskisivat aika radikaalisti, jos haluttaisiin säilyttää asiakkaat kohtuullisen selvinä. Jonkin tietyn promillerajan asettamisen kanssa voisi myös olla ongelmia.

On kuitenkin ihan selkeä ero sen välillä onko hieman hilpeästi hiprakassa vai niin juovuksissa, että kyky huolehtia itsestään on alentunut. Ei välttämättä edes huomattavasti alentunut tai puutu kokonaan, mutta kuitenkin selvästi heikentynyt. Sitä ei tavallisesti aikuiselle, alkoholia joskus nauttivalle ihmiselle vielä kolme alkoholiannosta tee, ellei niitä nyt sitten nauti ihan tolkuttoman lyhyessä ajassa.

Mutta miksi niin pitäisi tehdä?

[QUOTE="vieras";23435525]Asiakkaiden puolesta tuossa päihtyneille tarjoilemisesta kieltäytymisessä näen huomattavasti vähemmän ongelmia kuin ravintoloiden osalta. Tuotot laskisivat aika radikaalisti, jos haluttaisiin säilyttää asiakkaat kohtuullisen selvinä. Jonkin tietyn promillerajan asettamisen kanssa voisi myös olla ongelmia.

On kuitenkin ihan selkeä ero sen välillä onko hieman hilpeästi hiprakassa vai niin juovuksissa, että kyky huolehtia itsestään on alentunut. Ei välttämättä edes huomattavasti alentunut tai puutu kokonaan, mutta kuitenkin selvästi heikentynyt. Sitä ei tavallisesti aikuiselle, alkoholia joskus nauttivalle ihmiselle vielä kolme alkoholiannosta tee, ellei niitä nyt sitten nauti ihan tolkuttoman lyhyessä ajassa.

Mutta miksi niin pitäisi tehdä?[/QUOTE]

mun mielestä tässä uutisessa on just se hauskaa, kun puhutaan päihtyneistä..ei liikaa päihtyneistä tms, vaan ihan päihtyneistä.
mulle tulee mielikuva sellaisesta hyvässä nousuhumalassa olevasta, joka kuitenkin pystyy täysin huolehtimaan itsestään..ja et sellaisten löytyminen ravintolasta on oikein otsikoihin pääsevä juttu:laugh:

mut ymmärrän kyllä mitä tuolla jutulla tarkoitetaan, kunhan vaan naureskelen huvikseni:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23435542:
en tiiä ku en oo pitkään aikaan käyny:D
pitää tänä tai ens viikonloppuna käydä kattomassa..

En ole minäkään, mutta tuskinpa se meno siellä miksikään on muuttunut. Se on vähän sentyyppinen kaupunki, josta muuttaa ihmisiä pois juuri siitä fiksummasta päästä. Ja se näkyy sitten katukuvassa...

En ole minäkään, mutta tuskinpa se meno siellä miksikään on muuttunut. Se on vähän sentyyppinen kaupunki, josta muuttaa ihmisiä pois juuri siitä fiksummasta päästä. Ja se näkyy sitten katukuvassa...

nääh, hyvä paikka tää on:D
kovasti porukkaa muuttaa lisää, tuolta pääkaupunkiseudulta alkanut tulemaan väkeä halpojen tonttien perässä..tosin en niiden älykkyydestä oikein ossoo sannoo mittään:confused:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23435597:
nääh, hyvä paikka tää on:D
kovasti porukkaa muuttaa lisää, tuolta pääkaupunkiseudulta alkanut tulemaan väkeä halpojen tonttien perässä..tosin en niiden älykkyydestä oikein ossoo sannoo mittään:confused:

Juu, niin, moni on pilannut elämänsä, kun on juossut halpojen tonttien perässä. Se on usein ainoa syy Riihimäelle muuttamiselle, mitään muuta siellä ei sitten olekaan.

Juu, niin, moni on pilannut elämänsä, kun on juossut halpojen tonttien perässä. Se on usein ainoa syy Riihimäelle muuttamiselle, mitään muuta siellä ei sitten olekaan.

onhan täällä, baareja josta saa viinaa:laugh:

no joo:saint:
kyllä mä tykkään täällä asua, oon melkein koko ikäni täällä asunutkin, täällä on kaikki mitä mä tarvitsen, tosin mulle riittää et on töitä ja koti missä on hyvä olla, en mä just muuta kaipaa..kauppa kyllä on ihan kiva kans:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23435663:
onhan täällä, baareja josta saa viinaa:laugh:

no joo:saint:
kyllä mä tykkään täällä asua, oon melkein koko ikäni täällä asunutkin, täällä on kaikki mitä mä tarvitsen, tosin mulle riittää et on töitä ja koti missä on hyvä olla, en mä just muuta kaipaa..kauppa kyllä on ihan kiva kans:xmas:

Mikäs siinä, jos ei riihimäkeläisten masentuneisuus omaan riihimäkeläisyyteen häiritse :D

Yhteistyössä