tää joululaulu saa aina tipan linssiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sparfven om julmorgonen -runo ilmestyi ensimmäisen kerran Erns Fabritiuksen säveltämänä Eos-julkaisussa v.1859. Opettaja Otto Kotilaisen sävelmänä se julkaistiin ensimmäisen kerran Joulupukki-lehdessä v.1913.

1800-luvulla lapsikuolleisuus oli tavallista. Topeliukset menettivät yhden tyttäristään ja molemmat poikansa aivan pieninä. Pojista nuorempi, Rafael, kuoli isän syliin ollessaan vasta vuoden ikäinen. Sakari Topelius purki suruaan kirjoittamalla kuvauksen pienestä Rafaelista kertomuksessa "Siitä kesästä, joka ei koskaan tullut" sekä. runon "Varpunen jouluaamuna"; lapsi ilmestyy linnun hahmossa sisarelleen, joka antaa pikku varpuselle siemeniä.

Mulla nousi nytkin kyynel silmään.
Se kohta jossa lauletaan en mä ole lapseni lintu tästä maasta, olen pieni veljesi tulin taivahasta..... :'(
Isän veli (mun kummisetä) kuoli pari vuotta sitten, aatonaattona oli hautajaiset ja kirkossa laulettiin tuo laulu.

Kaunis ja niin jouluinen laulu. Voi kun olis jo kohta joulu. Taikka sais odotella joulua jo ihan luvalla ja sais näitä lauluja kuunnella ja samalla järjestää kaikkea jouluun liittyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Se kohta jossa lauletaan en mä ole lapseni lintu tästä maasta, olen pieni veljesi tulin taivahasta..... :'(
Isän veli (mun kummisetä) kuoli pari vuotta sitten, aatonaattona oli hautajaiset ja kirkossa laulettiin tuo laulu.

no niin... nyt tulee valtoimenaan kyyneleet miullaki.... ihana laulu on :'( :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:

kiitos. sait kyyneleet kummasti silmiin tuolla laulun pätkällä.

Yhteistyössä