Syyt äitiyteen?

"vieras"
tyhmä kysymys, ja tyhmä vastine tuolle "syyt teiniäitiyteen" ketjulle. Ei lapsen hankkimiselle varmaan koskaan ole mitään tiettyä syytä. Tuossa toisessa ketjussa sen sijaan puitiin syitä teiniäitiydelle, mikä oli ihan asiallinen aihe koska eihän se nyt ole ihan perusmassaa että 16v nuori tietoisesti HALUAA ryhtyä äidiksi, ja se on ihan fakta.

[QUOTE="vieras";27325608]tyhmä kysymys, ja tyhmä vastine tuolle "syyt teiniäitiyteen" ketjulle. Ei lapsen hankkimiselle varmaan koskaan ole mitään tiettyä syytä. Tuossa toisessa ketjussa sen sijaan puitiin syitä teiniäitiydelle, mikä oli ihan asiallinen aihe koska eihän se nyt ole ihan perusmassaa että 16v nuori tietoisesti HALUAA ryhtyä äidiksi, ja se on ihan fakta.[/QUOTE]

Lapsen hankkimiselle ei ole mielestäsi mitään tiettyä syytä ellei lapsen hankkija ole nuori? Outo ajatus...
Missä iässä katsot että syyt lakkaavat olemasta olemassa?
Kun synnyttäjä on 20 vai 25?
Entä onko jokin yläikäraja sille, että lapsen voi haluta "ilman mitään tiettyä syytä"?
Voiko vaikka 55-vuotias tuntea niin vai pitääkö hänellä olla "syyt"?

:)

"vieras"
Lapsen hankkimiselle ei ole mielestäsi mitään tiettyä syytä ellei lapsen hankkija ole nuori? Outo ajatus...
Missä iässä katsot että syyt lakkaavat olemasta olemassa?
Kun synnyttäjä on 20 vai 25?
Entä onko jokin yläikäraja sille, että lapsen voi haluta "ilman mitään tiettyä syytä"?
Voiko vaikka 55-vuotias tuntea niin vai pitääkö hänellä olla "syyt"?

Enhän mä nyt noin sanonut. Sanoin että lapsen hankkimiselle ei varmaan ikinä ole mitään erityistä syytä, mutta SITÄ sopii pohtia että miksi 16v haluaa tietoisesti ryhtyä äidiksi, koska se nyt ei ole ihan perus ikä lastenhankintaan, kun on itsekin vielä alaikäinen.

"northern soul"
Vastaan vaikka olen vastakohta.

En halua lapsia, koska en vain ole koskaan halunnut. Pidan lapsista, hoitolapseni ovat ihania. Niin kuin myos sisarusteni lapset, harmi etta naen heita niin harvoin. Mutta ajatus omasta lapsesta ei vain houkuta. Ehka lahinna sitovuus ja vastuu on liikaa. olen tietoinen siita, etta saatan katua paatostani joskus. Mutta en aio hankkia lasta vain sen takia, etta joskus saattaisin katua vapaaehtoista lapsettomuutta. Jos katuminen tapahtuu joskus, niin sitten vain minun on opittava elamaan valintani kanssa.

[QUOTE="vieras";27325645]Enhän mä nyt noin sanonut. Sanoin että lapsen hankkimiselle ei varmaan ikinä ole mitään erityistä syytä, mutta SITÄ sopii pohtia että miksi 16v haluaa tietoisesti ryhtyä äidiksi, koska se nyt ei ole ihan perus ikä lastenhankintaan, kun on itsekin vielä alaikäinen.[/QUOTE]

Toki.
Mutta 55-vuotiaskaan ei ole "perusikäinen".
Silti uskon, että syyt lapsen yrittämiselle ovat heillä pohjimmiltaan samat kuin muillakin äideillä.

lucifer
täytyy vielä jatkaa että olin halunnut laspia niin kauan kuin muistan, mutta silti aloin "tekemään" niitä vasta kun tapasin mieheni ja olin jo "vanha"... eli vauvahaaveista huolimatta en alkanut lapsien tekoon ennen oikeaa miestä.

Karkeasti ilmaistuna oli jo pulla uunissa, joten siinä sitten hetken mietin jokotai. Ja päätin, miehen ollessa samoilla linjoilla, että kyllä!

Tällä tiellä sitä sitten ollaan, ja kaksi lasta on. Aikasta ihanaa, kaikesta huolimatta :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Sittemmin valaistunut
En oikeastaan niinkään aktiivisesti halunnut, pikemminkin alkoi loppua syyt olla haluamatta. Nyt kun se on, tiedän ne kaikki kymmenen miljoonaa syytä, ja toisinaan saan kylmät hiet otsalle pohatimalla että kuitenkin suht. vähältä piti ettei jäänyt kokematta koko homma.

"harmaa"
[QUOTE="vieras";27325608]tyhmä kysymys, ja tyhmä vastine tuolle "syyt teiniäitiyteen" ketjulle. Ei lapsen hankkimiselle varmaan koskaan ole mitään tiettyä syytä. Tuossa toisessa ketjussa sen sijaan puitiin syitä teiniäitiydelle, mikä oli ihan asiallinen aihe koska eihän se nyt ole ihan perusmassaa että 16v nuori tietoisesti HALUAA ryhtyä äidiksi, ja se on ihan fakta.[/QUOTE]

Mä taas olin vakaasti sitä mieletä et v*tut siitä iästä, syyt ne yleensä kohtaa. Jos nyt yleistämään haluu välttämättä lähtee.

En osaa perustella sitä järkisyillä, enkä koe, että suvunjatkaminen, siis itse sukumme elossapitäminen olisi ollut se syy. Sellainen hyvin tunnevoittoinen tarve oli saada lapsia. Sydämessä tuntui jotenkin vajaalta tms.
Se kuulostaa ja lieneekin osaksi hyvin itsekkäältä, en sano, että olisin halunnut lapsia minuuteni jatkoksi ja itseäni täydentämään, mutta kuitenkin jotakin sensuuntaistakin silti. Sydän ja syli kaipaisvat hellitäviä.

Yhteistyössä