***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Niihu (ja muut sairastelijat) sama vika rahikaisella eli nenäfriida taas käytössä täälläkin, no johan siitä rs:stä 2 kk kuluakin. Yöllä itkahteli puolen tunnin välein (joten Nikin emo samat fiilarit ku sulla, ei ite nuku juurikaan). Joskus aamuyöstä keksin antaa Nasol-nenätippoja niin ne autto jonkun verran. Lima on paksua kurkunpäässä krohisee, ei friidallakaan oikeen saa vielä irti. Pitäs aina muistaa tiputtaa myös niitä suolatippoja ennen imua...

Annoin myös ap:llä 200 mg buranan, koska poika oli muutenkin kipeän oloinen (niitä saa antaa siis yli 10 kg, musta noi Panadolit ei paljo auta ei sitä eikä mua...) ja ilmeisesti sen siivittämänä nukkuu nyt kolmatta tuntia, huoh...

Huomenna lekuriin jos peli jatkuu samana, ei muu auta, siis aivastelu ja nuhaisuus alko perjantaina, mut nyt paheni.

Löysin eilen mielenkiintosen kirjan kasvatuskeskusteluumme viitaten, referoin sitä vähän tähän kunhan ehdin (vaatii käännöstyötä...)

Vielä - et oonko mä vaan missannu mut tuntuu et Cora, Dior, Miia ja Aatumaria on mm. kadonnut johonkin? Antakaahan kuulua itestänne!

Morotusta pinoon

Voi voi teitä nuhaneniä ja yökukkujia! Toivottavasti homma taas pian pelaa ja henki haisee :hug: .

dd, kai se pitäis meikäläisenkin koota ittensä ja mennä vaa'alle... ehkä jo heti huomenna :D ;) :whistle: ... pakkohan tässä ois laihtua, että menee edes osa vaatteista päälle! Niin, ja minähän siis nyt painan vähemmän kuin raskaudenaikaisessa ekassa neuvolapunnituksessa, mutta matkaa tavoitepainoon on vielä 15 kiloa... kymmenen kilon pudotukseen kyllä näin aluksi tyytyisin.

Kasvatuksesta oli täällä keskusteltu järkeviä ja henkeviä, hienoa! Minullahan on aivan sama, miten pojan kasvatan, sillä siitä tulee kuitenkin mahdoton ja huonotapainen, kun olen kerran kasvatusalan ammattilainen eli opettaja! Se on se sama vanha "suutarin lapsella ei ole kenkiä" -hokema, joka pojan kasvatuksen pilaa :LOL: ... Yritän pärjäillä ihan koirankoulutuopeilla eli johdonmukaisuus, hyvien asioiden palkitseminen ja huonojen tekojen huomiotta jättäminen lienevät meikäläisen ohjenuorat rakkauden ja hellyyden osoittamisen lisäksi.

Vilho muuten sanoi muutamia päivä sitten YYA-sopimuksen tissin kanssa irti. Ihan vain hetken haikeus oli asiasta, mutta onhan se hienoa, että poika on jo niin iso mies, ettei tississä tarvitse enää roikkua... Nyt vain odotan, milloin rinnat löpsähtää navan korkeudelle... iiiks!

Nyt Emmerdalea odottelemaan! Toivottavasti oli kiva tapaaminen!

väpä ja Vilho, 7 kk ja 10 päivää :heart:

Miten mä saan Hexa sulle ton pumpun?

Mulla ei ole muuta kuin valittamista.Seinät kaatuu päälle.Ollaan oltu pe tai la asti kaksin täällä,lauantaina raahauduin kauppaan ja olikohan se eilen pienelle kävelylle. Tiän että nuhaisen jne lapsen voi viedä ulos. Mutta kun en jaksa liikkua mhinkään. Oon ihan loppu tuosta yövalvomisesta.Päivät ovat todella pitkiä ja raskaita.
En saa kyytiä mistään ke aamuksi, yli tunti mun kai pitää varata aamuruuhkaan matkustusaikaa välineille bussi-metro-ratikka.
Huomenna saattaa olla parempi päivä, saan hieman apua tnne. Pelottaa tuo yö jo etukäteen. menen kohta nukkuman,jos ehtisi edes pari tuntia nukkua.

Nikin emo, oletko tulossa Meilahden iho-ja allergiasairaalaan? Jos olet, niin bussi 58 menee Herttoniemen metroaseman vierestä suoraa Meilahden ihosairaalan viereen. 58 lähtee Itiksestä ja tulee tänne Munkkivuoreen. Ajattelin vain vinkata kun monet eivät muista koko vuoron olemassaoloa.

Amerikkalaisen kolme vuosikymmentä lapsia tutkineen lastenpsykologin T. Berry Brazelton mietteitä Touchpoints-kirjasta liittyen meikäläisten avaamaan keskusteluun n. 7 kk ikäisen "maailman napa" -käytöksestä:

" Tyypillistä 7 kk iässä on, että vauva katsoo ympärilleen ja suhtautuu maailmaan ikään kuin omistaisi sen. Vauva kirjaimellisesti näyttää olevansa olemassa ja tärkeä. Vastaanotolla hän esiintyy, leikkii piilosta, nauraa ja pelleilee saavuttaakseen huomioni. Jos hän ei saa tarvitsemaansa huomiota ja onnistu "pääsemään mukaan aikuisten keskusteluun" hän jopa laittaa käden äitinsä suulle, estääkseen tätä puhumusta. Hän haluaa että me molemmat olemme ehdottomasti keskittyneitä vain ja ainoastaan häneen."

( Eli huh, normaalia näyttää olevan juuri tässä iässä tuo huomiohakuisuus mistä aiemmin kerroin)

"Lapsen persoonallisuus alkaa tulla esiin juuri tässä iässä. Suuntaukset ja merkit tempperamentistä alkavat olla ilmeisiä hänen läheisilleen. "

Nyt en jaksa suomentaa enää vaan kirjotan suoraan englanniksi:

There are several attributes that are incorporated into the concept of temperament. These elements set a constellation of expectancies for how baby will cope with new and old events, how baby will deal with stress and they give the parents frame in which they will work to understand her/he. Temperament is an important concept for the parents, they can judge the child's reactons within this expectancy. They know when she/he is usual self and when not. Etc.

Nine elements of assessing temperament:

1. Activity level
2. Distractibility
3. Persistence
4. Approach - withdrawal - How does baby handle new and stessful situations.
5. Intensity
6. Adaptability - How does baby deal with transitions
7. Regularity - How predictable is baby on sleep, bowel habits and rhythms the day.
8. Sensory threshold - Is baby hyper- or hyposensitive to stimuli around. Is baby easily overstimulated.
9. Mood. Is baby basically positive or negative in her/his reactions.

Sitten välissä on paljon asiaa mm. syömisistä ja nukkumisista. Viimeinen kappale päättyy hemmottelun pelkoon (jonka kanssa toin esille).

"Monet vanhemmat alkavat tässä vaiheessa olla huolissaan siitä, hemmottelevatko he lastansa liikaa. Jos he ovat huolissaan siitä, että antavat vauvalle liikaa rakkautta ja huomiota 8-9 kk on se turha huoli. Tämän jälkeen alkaa sitten aikakausi jolloin lapsi alkaa tarvita rajoja. Minun käsitykseni hemmotellusta lapsesta on hermostunut lapsi, joka jatkuvasti testaa, kokeilee ja etsii rajoja, joita ei ole asetettu. Parasta onkin tehdä alusta saakka selväksi mikä on kiellettyä ja mikä ei. Pidä huoli siitä, että olet näkemässä esim. sen kun lapsi on kiipeämässä ensimmäistä kertaa TV:n päälle ja estä se järjestelmällisesti joka kerta kun hän sitä yrittää. Muista kuitenkin, että kestää vuosia kun lapsi oppii kaikki sinun hänelle asettamasi tavoitteet, joten ei kannata turhautua."

Ihan järkipuhetta varmaankin, ainoa vaan et nyt mua kiinnostas vielä enemmän viedä poika lastenpsykologille, jotta persoonaallisuus ja oikeat kasvatustavat tulisivat selvemmiksi ;)

Mistä sinä Mitzy tuollaisen opuksen äkkäsit? Kaikki lapsethan eivät tietenniinkään kehity juuri tuon kaavan mukaan, mutta teillä näyttäisi olevan oppikirjaversio kasvamassa siellä kotona :D Tuon perusteella voin ymmärtää meidänkin pojan tämän hetkistä sosiaalisuutta. Hän selvästi ilahtuu aina, kun meille tulee vieraita tai me menemme ihmisten ilmoille. Ja kahviloissa flirttailee mummoille jne. Asia muutoin vallan tuttua, mutta tuo ikäkauteen liittyvä ominaisuus "maailman omistamisesta" oli uutta.

Voinen omalta kohdalta myös yhtyä Väpän sanoihin, jotta mitä luultavimmin suutarin lapsella ei tule olemaan kenkiä... :saint: Melko useinhan siinä näyttäisi niin käyvän.

Äkkäsin tuon opuksen kaverin kirjahyllystä, perheessä jossa vierailimme sunnuntaina tai emäntä paremminkin äkkäsi antaa sen mulle, kun kerroin meidän "ongelmista". Juu tuossa kirjassa on amerikkalaistyyliin selkokielisesti selostettu esimerkein mikin ikäkausi 3 ikävuoteen asti sekä mm. tyypillisimmät poikkeavuudet kehityksessä ja otettu mallitilanteita esim. miten toimia kun lapsi sairastuu ja joutuu sairaalaan tai ei suostu lähtemään päiväkotiin jne. =)

Varmaan nuo jenkken kasvatuskirjat ovat yleensä ottaen käytännönläheisimpiä. Jenkkien tapa yksinkertaistaa ja kuvata asioita esimerkerkein oli ainakin opiskeluaikana ah ihanaa, verrattuna siihen kun vastaan tuli englantilainen tenttikirja. Tämä taitaa päteä alalla kuin alalla. Olen yrittänyt vähän lukea Sinkkosen Pelastakaa poikia, mutta mua ei henk. koht. oikein tuo Sinkkosen tyyli nappaa.

Mukavaa - meillä Jimin nuha näyttää helpottaneen ja viime yö meni vaan muutamalla heräämisellä, annoin vettä ja nukahti aika pian takas.

Nikin emo: Teillä vai meillä? Tai siis jos teillä nuha helpottaa.. Muuten ehdotan jotain puistoa ja vauvojen rattaissa istuskelua. Just kun ollaan siitä korvatulehduksesta parannuttu. Tietty mies voi hakea teiltä jonain iltana kun menee Santikseen.

Vai käviskös muillekin tapaaminen vaikka jonain aamupäivänä Mäkitorpan leikkipuistossa Ogelissa? 550 tuo idästä ja lännestä ja junallakin pääsee ja 52 js 64 tuo myös. Ettei mennä paikkaan missä yks bussi tuo kahdet kärryt 20 min välein. Perhekahvilakin siellä on jonain päivänä.

Meitä oli eilen kolme mammaa paikalla. Ja juttua riitti.. Piipin ylähammas puhkes sitten illalla. Ja kotimatkalla mmukaan tarttui siitä kirjakaupasta 365 askartelua-niminen kirja, joka on tosi fantastinen. Melkein voi jo vauvan kanssa tehdä siitä jotain sormiväri murkkuja, pingviinejä ja rapuja. Ja isommille oli paljon ideoita. Pyytäkää mummolta ja sukulaisilta vaikka tuollainen kirja synttärilahjaksi. Piipe tykkäs kovasti katsoa siitä kuvia ja esikko ei nahoissaan pysynyt kun halus kotiin päästä sitä kokeilemaan. Hoitajat tarhassa kysy sitä jo lainaankin. Tämä siis kommenttina kasvatuskeskusteluun.. Ja lahjoihin.

Ja jatkoksi se, että kumma kyllä, esikko ei saanut yhtään lelua joululahjaksi ja synttärilahjaksi sai vain kaksi lelua. Joko näin vanhat ei leluja saa tai lahjaksi osataan antaa fiksujakin juttuja.

Emme tahdo millään saada lapsille neuvola-aikaa kun niitä kuulemma ei ole. Eli siis Piipi saa olla miten on, kasvaa tai ei, mutta siihen ei oteta kantaa. Eipä sieltä kyllä mitään apuja sais, kokemusta on.. Vähän on alkaneet fuzzin M-kokoiset tuntumaan vyötäröstä löysiltä pienimmin asetuksin ja onneks meillä on noita one sizejä kun niitä saa hyvin pienennettyä. Harmi vaan, että 68 vaatteet annnoin jo eteenpäin. Housut olis olleet tarpeen nyt kun vyötärö kapenee.

Iik, vajaa kuukausi enää kotona oloa.

Hexa ja viikon päästä 8kk Piipe

Lääkäri sairas,aika siirtyi perjantaille.tosi jees!!!ja 58 hertsikasta,menee 45min about sinne.

oisko hexa huomenna jos treffattas jossain....miel metron varrella jos käy....? to mul on menot,pe se lääkäri. la ja su voisin myös tulla metrolla paikkaan x ja tuoda pumpun. ma muskarit ja pakkaaminen, ti lähtö pohjoseen.

niki valvo viime yönkin, nuhaa viel ja satunnaista yskähtelyä.ei lämpöä.ei kait se tartu jos vaunujen ka treffataan jossain ulkosala.

en jaksais lähtä hirvittävän kauas....täält menee keskustaan yli puoli tuntia....oisko mitään sellasta välietappia hexa johon teidänkin ois helppo tulla?

tai sit miehesi, jos kerran menee satikseen, me asutaan tässä Santiksen tien varressa ihan,Jollaksen ja Santiksen risteys on tuossa vieressä. mikshän sun miehes sinne iltasin menee...?(ei tartte vastata,mietin vain ääneen :LOL: täällä Laajasalon metsissä on uniikki äänimaisema,linnunlaula ja ammuntaa! Titityy ja PUM!

Mua alko itteenikin huvittamaan tuo mun minuuttien laskeminen, lasken näköjään joka paikakan että montako minuuttia menee :LOL: Sen siitä saa kun muuttaa maalle! Ennen pystyi kävelemään 15min keskustaan. Plus vihan siis kulkea vaunujen kans julkisissa.Ainoa siedettävä on metro. Mutta bussi voittaa sairaalaan menon,koska ei tarvi sit enää vaihtaa.Eli bussi täältä Hertsikkaan 15min ja siitä Meilahteen n.45min :LOL: Siinäpä onkin minuuttien laskeminen kun lähdemme ti lentokentälle....ja mistä saisi taas käsiparin(isoilla lihaksilla) lainaan?
Hexa, toi sun esimerkki huomion saamisesta esikon osalta. Tää mun esimerkkini on siitä eri, että tää laps nimenomaa tekee tikusta sitä asiaa ja vain siksi että äitinsä on puhelimessa.Asiaa ei siis oikeasti ole,vaan lapsi tekee sen juuri huomion takia.ja se "asia" vaan jatkuu...jatkuu-...jatkuu ja äiti kuuntelee ja menee mukaan. Ja esim minä odottelen luurissa....en ymmärrä tuollaista!

Jokelteleeko kaikkien vauvat tavuja..?Nikihän on kai toiseksi nuorin tai jotain...mut muistatteko milloin aloittivat tavujen jokeltelun? Tää mun lapsenihan lähinnä rääkkyy ja kiljahtelee.On tainnut oppia niin nopeaa tuon liikkumisen, että jäänyt puheen kehitys jälkeen. Noh, ehkä ne tavut sieltä tulee....liikaa ei saisi tuijottaa mitään opuksiakaan,että mitä laps oppii ja milloin...ovat niin erilaisia niinkuin me aikuisetkin. Minäkin olen oppinut tärkeimmät asiat vasta näin 35 vuotiaana! No, kyl mä kävellä osasin jo parikymppisenä ja tavut taisivat tulla kans jo ennen tätä kolmevitosta, mut sanotaanko henkisellä puolella :D

Joskus kuulee,kuinka ihmiset toivoo kaikenlaista lapsistaan....eräskin isä peluuttaa pojallaan tennistä,kun olisi itse halunnut olla tennistähti.Mun äitini sanoi että "ehkäpä Niikin muuttaa kauas niin tiedätpä sitten miltä tuntuu kun oma lapsi on kaukana" Voi voi.
Niki muuttaa vaikka maailman ääriin,kunhan on onnellinen,muuta en toivo.Hän elää itseään varten, ei minua. Minun kohtalonihan on äitinä se, että kun poika on pieni,olen olemassa vain häntä varten, ja kun hän on iso, hän on olemassa vain itseään varten.

Nikin emo,
meillä myös suurimmaksi osaksi muristaan rääkytään ja kiljutaan!
Ja Adahan taas on vanhimmasta päästä :p

Mulla on ihan kauhea tappo flunssa ja kuume päällä, en jaksa edes tyttöä kantaa ja oon koko päivän vaan maannu sängyssä. ONNEKS mies pääs jäämään kotiin!

Nyt takas peiton alle, ennenkö kuolema korjaa.

Tini+Aduska 8kk +

Nikin emo; voitko laittaa mulle yksityisviestinä puhelinnumerosi? meillä on huomenna aamulla esikon kanssa labrassa käynti ja lähden sinne autolla ja voisin piipahtaa teillä, jos siitä ei olisi hirveästi vivaa..

Nikin emo, anteeksi kun sanon, mutta sinun äitisi kuulostaa aika v-mäiseltä tapaukselta :x Kaikkea hänkin sinulle laukoo, uskomatonta! Olet ihan oikeassa siinä, että lapset ovat lapsia vain hetken ja meillä vanhemmilla lainassa. Vanhempien tehtävänä on kannustaa lapsiaan elämään aikuisina hyvää elämää, vaikka se sitten tapahtuisikin fyysisesti kaukana vanhemmista.

Tinii täällä ollaan myös flunssassa, jo viikko sairastettu :| . Kuumetta ei paljon ole, mutta yskä on aivan hirvittävä. Olen nukkunut yöt sohvalla, että muu perhe saisi unta. Ellen on onneksi säästynyt taudilta. Toivottavasti kuumeesi pian laskee.

Meille tuli toissailtana hammaskeiju kylään tuoden mukanaan Ellenin ensimmäisen hampaan :heart: Alaikenestä pilkottaa pieni terävä naskalihammas, joka tuntuu myös nännissä kun imettää.

Jokeltelusta on ollut puhetta. Tänään Ellen ensimmäisen kerran sanoi selkeitä konsonantti-vokaali-yhdistelmiä. Vää vää, vaa vaa ja tää tää olivat päivän tärkeimpiä "sanoja".

Valitin täällä toissapäivänä siitä, että vaunumme rikkoutuivat taas, niistä murtui pyörän kannatin. Soitin kauppaan mistä ne ostin ja kuulin, että Brion Joy vaunu vedetään markkinoilta joksikin aikaa kokonaan sillä murtuneita pyöriä on ollut enemmänkin. Saan nyt taas uuden rungon (kolmas puolen vuoden sisään) ja sen jälkeen voin pohtia haluanko vaihtaa johonkin toiseen Brion vaunuun vai odottaa Brio Joyn uudistettua runkoa, joka on siis vielä kehitysvaiheessa. Tällä hetkellä ärsyttää suunnattomasti koko Brio ja heidän toimimattomat tuotteensa :headwall:

Tiinuliini ja Ellen 6 kk ja lähes 2 vko

Heippa tänne!
Flunssaa näköjään liikkellä, parantumisia sairastelijoille! :hug:

Jokeltelua täällä on kans alkanut tulla myös papapaa,vauvauvav ja äijäiäjäi-tavuja, kivan kuulosta :) Mutta suurimman osan täälläkin kiljahdellaan ja muristaan ja öristään...

Nukkumisongelmia meille on tullut yöunille menosta täys sirkus! En tie mitä tehdään...siis kun sänkyyn laitetaan alkaa hirveä huuto, vaikka jompi kumpi on aina siinä vierellä nukuttamassa. Ollaan kokeiltu kaikenlaista, enkä tie mikä avuksi...ollaan otettu meidän vierelle omaan sänkyyn, annettu maitoa, oltu hiljaa, juteltu, annettu uninalle, pidetty sylissä kun itkee, nukutettu vaunuihin yms....aah, jos jollain vain apuja niin otan vastaan. 1,5h menee nykyään siihen kunnes neiti nukahtaa...toiset illat voi olla parempiakin, niin että hän touhuaa jonkun nallen tai tuttinsa kanssa ja nukahtaa, mutta toiset illat ihan painajaista. Neuvolasta sanottiin että vois auttaa kun laittaa omaan huoneeseen tai sanoi myös että voi olla jokin kehitysvaihe. Avuton olo, tuntuu että neiti jotenkin pelkäis koko nukkumaan menoa, huutaa välillä niin hysteerisesti.. :'(

Kevään alkuja kaikille!! Ja voimia myös muille omien ongelmiensa kanssa painiville.. :heart:

jkoo + Nella 7kk + 1vko

Jkoo: kah, meilläkin on vaikeutunut unille meno! Teidän tilanne vaikuttaisi ikävämmältä tosin, mutta siis poika täytyy nukuttaa yöunien lisäksi myös päiväunille, kun aiemmin hän on nukahtanut aina itse, korkeintaan kerran pari on käyty silittelemässä tai pudonnut tuti laittamassa suuhun, mutta muutoin on aina osannut nukahtaa itse ja tosi nopeesti eli ihan pari minuuttia sänkyyn tai vaunuihin laiton jälkeen. Nyt on joku aika ollut sellaista, että vieressä on oltava siihen saakka, että poika nukahtaa, muutoin itkettää kovin. Mietin jo, että mitä me ollaan tehty eri tavoin, että ollaanko me jotenkin opetettu poika tähän tyyliin, mutta sitten päädyttiin siihen, että nyt on tämmönen vaihe, ja jos kerran hän meitä nyt enempi tarttee, nin sitten me ollaan läsnä nukahtamistilanteessa. Välillä asia tavallaan hiukan ärsyttääkin, kun kerkesi jo tottua, että meillä on tuollainen mukavasti itsekseen nukahtava vauva, eikä mitään sirkuksia sillä saralla...

Voimia kaikille flunssaisille....rukoilen täällä että itse säästyisin, vähän on nuhaa jo.Pojan flunssa on jatkunut jo n.6päivää.Nuha on tällä hetkel pahempi vain,ja yskii välillä.
Hexa toi mulle ihania hilloja :heart: Ja sitten laihdutusvinkki kaikille; käyttäkää äitiysvaatteita tai vaikka miehenne vaatteita; Hexa kun näki mut niin hän totes että ootpa sä laihtunut! Huomasin jälkikäteen että olin vetäissyt äitiyshupparin päälle, eli TOSI ison.Sitä näyttää laihalta kun panee tarpeeks suuret kuteet :LOL:

Tiinuliini, ei tarvi pyytää anteeks. Mun äiti on luultavasti narsisti, hirvittävän vaikea tulla toimeen. Eräs psykologi sanoi että äitissäni on tämän sairauden merkkejä. Alunperinhän muutin pois kotiseudulta, jotta pääsen kauas hänestä.En keksinyt muuta vaihtoehtoa. On hyvin raskasta kestää häntä,hän on ladannut mun niskaani lapsuudesta lähtien sellaisen syyllisyyden taakan, että ihme että pysyn pystyssä tuo lasti selässäni! Ne kaikki marttyyrikohtaukset ja kaikki se painostus ja kiristys,hän ei kysy,hän määrää ja ostaa tavaroita esim pakolla vaikka kiellän. Ja sen jälkeen kun on ostanut,haukkuu kiittämättömäksi valittajaksi. En koskaan lapsenakaan halunnut mitään, kun ensin sai jonkun tavaran ja sitten syyllisyyden kiittämättömyydestä tai siitä etten ollut sellainen kuin hän olisi halunnut. Hän oli aina vihainen ja huusi. Mä olin ylikiltti lapsi, ujo ja arka ja yritin vain pysyä pois kotoa ja tehdä kaiken niin kuin se halus. HUOH. Tästä voisi kirjoittaa kuussataa sivua.Ja pahimpia asioita ei voi ikinä edes kertoa.

Jos Niki heittäytyy tosi hankalaksi yöunille mentäessä, otan hänet pois sängystä.Lattialle lelujen pariin tai olkkariin mun syliin.Yritän tavallaan viedä huomion pois koko nukkumaanmenosta vähäksi aikaa. Sit yritetään uudestaan. Hän on tehnyt iltavellin syömisestä nyt TOD vaikean numeron. Velli syödään jossain kuudessa erässä. Mut lopulta hän syö...mutta aikamoista väsytystaistelua on täälläkin.

Palataan teemoihin :)

Lizard: Joo, täällä kanssa kun kerittiin jo tottumaan vauvaan joka kans nukahti tosi helpolla itekseenkin välillä ja suht nopeeta. Mutta tänään sain tytön nukahtamaan taas hyvin; otin meidän sängylle ja luin hetken iltasatua, kunnes satu ei enää kiinnostanut neitiä, nostin sänkyyn ja annoin maitoa, sitten neiti hetken leikki tuttinsa kanssa jo nukahti itekseen, seurailin hiljaa hänen touhujaan siinä pinniksen vierellä, 25 min. meni kaikkiaan tänään, mutta itkua ja huutoa ei ollut :whistle: Mutta huomenna on taas uusi ilta ja noi tän illan konstit ei varmastikaan enää tehoa. Aina kun luule keksivänsä hyvän keinon saada neiti nukkumaan, niin se kumoutuu seuraavana iltana :kieh: Kai tämä on juu todellakin vain joku vaihe, toivotaan että teilläkin menis pian parempaan suuntaan. Päivällä meillä nukahdetaan kyllä vaunuihin ulos melko heti kun sinne laittaa ja ilman itkuja, toivottavasti edes se pysyis ennallaan.... :D
Ja ollaan Nikin emo kokeiltu totakin, että "unohdetaan" se nukkumaan meno ja laitetaan lelujensa pariin, mutta kun toinen on niin väsy, niin rupee itkemään sitten sitäkin ja taas on hulabaloot pystyssä. Syliin nostaminen kyllä useesti auttaa, mutta joskus ei sitten mikään. Yritän vähän piristää tyttöä myös siinä meidän sängyllä tai siellä pinniksessä päristelemällä ja "hauskuuttamalla" neitiä, jotta hän saisi muuta ajateltavaa....ehkä tämä on vain siis joku ihme vaihe :D

Tervehdys pitkästä aikaa!

Meillä flunssailtu koko perhe oikein urakalla. Sisullakin kaksi räkätauti peräkkäin, nyt ollut vajaan viikon kunnossa. Paitsi tietysti kun flunssa helpotti, alkoi hampaiden tulo, mikä sit valvotti. Nyt on alahampaiden lisäksi kaks hammasta ylhäällä, ei kuitenkaan etuhampaat vaan siitä seuraavat. Ja puhkesivat samaan aikaan.

Yöt on yhtä hulabaloota: viime yönä herättiin neljä kertaa, mikä on siis aika vähän.. Hampaita kun tehtaili oikein urakalla, nukuttiin max. 1,5 tunnin pätkiä. Käytin poikaa flunssan takia viikko sitten lääkärissä ja siellä kuulin taas viisaita juttuja, jotka ainakin meidän öitä noin ajatustasolla helpotti: tämä ikä 7-9kk on kuulema sellainen kehitysvaihe, jolloin sekä liikunnallinen että kielellinen kehitys lähtee huimaan vauhtiin. Välttämättä mitään uusia temppuja ei ilmaannu, mutta lapsen pään sisällä tapahtuu valtavaa myllerrystä. Ja myös nekin vauvat, jotka tähän asti on nukkuneet yönsä hyvin, saattavat alkaa heräilemään. Sellainen jopa 5-7 herätystä on ihan tavallista. Näin sanoi siis tämänkertainen lääkäri ja ainakin meillä tuntuu pitävän paikkansa.

Muuten meillä edelleen iloinen vesseli. Konttausasento on löytynyt ja kohta pari viikkoa on siinä sitten hytkytty. Jalat kyllä liikkuis eteenpäin, jopa ihan hypähdellen "tasajalkaa", mut vielä ei taidot riitä siihen et kädetkin liikkuis. Eli ukkeli nytkyttää konttausasennossa paikallaan. Vieläkään ei kunnolla istu edes tuen kanssa. Pieniä aikoja päivässä ollaan treenattu syöttötuolissa istumista ja vähän aikaa aina jaksaa. Varsinaisesti ei ryömi eteenpäin, mut jotenkin kyllä pääsee liikkumaan kovastikin kierien/vetäen itseään käsillä eteen- tai taaksepäin.

Herra on osoittautunut suhteellisen vaativaksi tapaukseksi ja melko herkäksi. Vierastaminen alkoi viime viikolla ja äitin perään on kovasti. Muiden vauvojen kiljahdukset, ym kovat äänet saa hänet itkuun, samoin isokokoiset lelut. Muuten ei siis ole mitenkään itkuherkkä ja tutussa porukassa on mahdottoman villi ja nauravainen.

Olen tässä viikkojen varrella pikaisesti lukenut jutut, mutta ei ole ehtinyt/jaksanut kommentoida. Tässä näin pikaisesti meidän kuulumisia. Sorry omanapaisuuteni!

Mukavaa loppuviikkoa!

Zucchero + Sisu 7kk 4pvä

Hyvää alkuiltapäivää!
Meillä on mennyt eilen ja tänään jo teelusikallinen ruokasosetta / ruokailukerta! Uskomatonta! Eilen illalla kyllä meni jopa 1,5 tl eli parempaa siis kuuluu. Ja tänään pumppasin vähän maitoa tuttipulloon ja ruokailun yhteydessä menikin sitten kaikki, 40 ml eli vois hyvässä lykyssä onnistua tuo kotona syöminen Piipiäiseltä isin kanssa.

Hieman tietty paniikkia lisää se, että 2. työpäivä on se helatorstain jälkeinen perjantai ja esikon tarha on silloin kiinni. Kovin mielellään eivät ole varahoitoa järjestämässä mutta en tiedä miten mies voisi pärjätä kahden lapsen kanssa kotona varsinkin kun tuo nuorempi itkee kuin syötävä jos en ole paikalla. Eivät halua antaa varahoitopaikkaa kun mies kuitenkin on kotona mutta jos esikolle olisi edes joku paikka minne voisi mennä vähän rauhoittumaan ja pakoon pikkusiskon itkua.

Juttustelusta: mam-maa, ii-hii, ajja-ajja ja äm-mää tulee ainakin.

Nukkumisesta: ihan hyvin nukutaan päikkäreitäkin sisällä jos vain ollaan kiinni mussa. Tänään aamulla vähän yli tunnin päikkärit ja välillä piti käydä tankkaamassa tissistä... Mutta jos olen edes puolen metrin päässä niin silloin heti herätään. Onneksi on tuo parveke ja piha niin vaunuissa ollen nukkuu pitkät unet hyvin. Yöunille pikkuneiti sammuu hyvin ja siksi ei haittaa ne yöherätykset. Esikkoa on sitten tosi vaikea saada nukkumaan. Ennenhän nukuin hänen huoneen lattialla, silti hän karkasi ja käveli nukkuvan äitinsä yli isää katsomaan..

Tinnuliini: Voi kurjuus teidän Brioja. Itse en voi kuin ylistää omiani sillä 4v työnnettiin niissä esikkoa ja nyt työnnetään Piipiäistä varmaan 3v ikään asti. Esikkoa työnnettäis vieläkin jos Piipelle olis joku muu vaunu sillä toi Brio on tarpeeksi tukeva isollekin lapselle.

Tai en sitten tiedä kuinka iso meidän esikoinen on. Yritin pistää pois pieniä vaatteita, mutta 100 cm t-paidoista vain osa on nyt pieniä. Melkein alkavat lapset käyttää samoja vaatteita vuoden kuluttua. :kieh: Pituuseroa heillä on nyt 40 cm mutta Iipe-Liipe on niin paljon tukevampi, kuin esikko. Viime kesänä esikko siis käytti vielä 68 cm trikoohousuja capri-mittaisina..

Eilen oli tosi ihanaa kun pistettiin molemmat muksut kylpyyn! Tosi kiva, kun voi yhdellä vahtimisella hoitaa kaks kylvetystä. Iipe istuu niin tukevasti.. Kesällä saavat sitten kahluualtaassa pulikoida ihan rauhassa.

Hexa ja ensi viikolla 8kk Piipeli

Heipparallaa!

Omanapaisesti tulin hehkuttamaan, että meillä opittiin tänään ryömimään!!!!
Kovasti on ollut harjoitusta jo pidempään päällä, mutta tuo nuha kun alkaa olla nyt vasta taltutettu, niin nyt sitten onnistui. =)
Taitaa siis pian olla tosiaan ne rauhalliset kahvihetket mennyttä... :LOL: :LOL:

Mutta nyt kutsuu fysioterapia tuon selän kanssa, joten moiks! :wave: :wave:

Terkuin, mamitus2 ja Nappula 7kk+8päivää

(katoin just muuten tuolta meidän vanhasta odotuskekskustelusta, että oon ollu näihin aikoihin viime keväänä rakenneultrassa...nyyh! Tahtoo vauvoja lisää!)

hei!

nopsaan luin kuulumiset ennen tutkintosuunnitelman pariin palaamista.Melko rankkaa kun töiden jälkeen koulu ja päälle pojat ja kotihommat...no, 5 viikkoa!Eeti sais myös alkaa nukkua pitempään kun 2h putkeen niin ois mussakin enemmän virtaa.

sitähän mun vaa piti kertomani että meillä kontataan!!mihin se mun vauva meni!tukee vasten nousee jo polvilleenkin.En kyl vielä ois halunnu että tuo liikkeelle lähtee mutta eipä multa kysynyt...nyt saa taas koittaa tehä kämpästä konttausystävällistä :D

jaksuja kaikille ja varsinkin sairastelijoille!!
d. ja Eeti 7kk 2vko

Neuvolakuulumisia: Kymppikerhoon päästiin ja komeesti!

Ikää on Jimillä päivää vajaa 8kk.

Paino: 10 745g (9570g)
Pituus: 73 cm (70,8cm)
Pipo: 47 cm (45,5 cm)

Täälä Treella säästetään ja seuraava neuvola olis vasta vuoden iässä, no ehkä mennään Hkiin 10 kk mitoille, siel ei kai säästetä näin paljon ;) Tämä oli lääkärineuvola ja niin paljon kun nyt voi 10 min tarkastuksessa todeta, terveen paperit poika sai. Hiukan on ihottumaa poskissa ja leuan alla, mutta sille ei tarvi mitään tehdä, kun atopia ikään kuin kuuluu asiaan nykylapsilla (neuvolan ohje). Jos se leviää vielä vien kyllä ihotautiläälärille näytille.

Tukevasti istuu poika, ei tarvi enää pelätä kellahduksia ja seisoo tuettuna pitkänkin tovin, mutta ei vielä konttaa. Pari päivää sit kyläpaikassa, jossa ei ollut mattoja hän ryömi n. 10 cm käsillä vetäen. Kotona otettiin pari viikkoa sit käyttöön hyppykiikun ohella kavereilta lainattu hieno Cracon "auto", jolla voi potkutella eteenpäin, se on hauska juttu pojan mielestä. Vielä ei liiku sillä hurjaa vauhtia, mutta pääsee tutkailemaan jonkin verran kodin eri kolkkia.

Huomenna mennään Pneumokokki-rokotustutkimukseen Rokotustutkimuskeskukseen, toivottavasti saatas se pneumo eikä hepatiittia (vertailuryhmä saa sen)...

Yö-nukkumiseen on tullut mukaan tämän viikon aikana itkahdukset, joita tulee 10 min - 0,5 h välein, poika ei ole hereillä. Klo 3 yleensä itkenyt hiukan pidempään ja sillon olen antanut vettä, ei kuitenkaan avaa silmiä. Sitten klo 6 maissa ollut about hereillä ja oon antanut velliä tai maitoa ja parina yönä sen jälkeen taas nukkunut 9.15 asti. En tiedä panisko ton aiemmin mainitun nopean kehitysvaiheen piikkiin vai nuhaisuuden (yhtenä yönä Nasolin lopetti itkahtelut, nyt toisaalta nuha jo poissa) vai päiven pitenemisen (pimennysverhosta oli kyllä vähän apua tuohon aamunukkumisen pidentämiseen). Teinkinkin sitten radikaalin tempun viime yönä ja aion toistaa tänä yönä eli menin itkuhälärin kanssa yläkertaan nukkumaan ja lyhyisiin itkahteluihin en oikeastaan herännyt, mutta klo 3 tulin taas antamaan vettä ja klo 6 vellipullon. Kun mä olin vieressä niin tuntu että mun tutin tunkeminen tai silittely vaan herätti poikaa enemmän, mut jotenkin sitä vaistomaisesti jotain yrittää jos lapsi on käden ulottuvilla. Yläkerrasta alakertaan vaatiin suuremman ponnistuksen niin ei tule turhan takia lähdettyä ;)

Yhteistyössä