***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

J84
Huomenta!

Hyvin nukuttu yö takana pitkästä aikaa, kiitos miljoonan tyynyn jotka edesauttoivat hengityksen kulun :) Tänään pirteänä neuvolaan iltapäivällä, tuun sit kertoon myöhemmin kuulumiset.

Onnea O&O:lle rouviintumisesta :flower:

Ehkäisystä: Oon ajatellu kierukkaa tai tuota kapselia, mutta en tiedä kuinka ne sopivat mulle, täytyy ottaa puheeks TAYSsissa, sillä täällä tuppukylässä mun oma lääkäri on täysin pihalla naisten asioista. Pillereitä en saa syödä ja ehkäisy on enemmän kuin tarpeen tämän kolmosen jälkeen, koska lapsiluku on ainakin 5 vuodeksi täynnä :D

Kuvapäivitystä loppuun tältä aamulta 28+3

Toivottavasti tästä olis vähän hyötyä immeisille:
Imetysajan ehkäisymenetelmät

Imetysajan ehkäisymenetelmää valittaessa on huomioitava ettei ehkäisyllä saa olla vaikutusta maidoneritykseen eikä vauvan kasvuun ja kehitykseen.

Imetysaikana sopivia ehkäisymenetelmiä ovat kondomi, kuparikierukka ja keltarauhashormonia sisältävät ehkäisyvalmisteet: minipillerit, ehkäisykapseli tai hormonikierukka.

Kondomia voi käyttää heti yhdyntöjen alettua. Se on ainoa ehkäisyväline, joka suojaa sukupuolitaudeilta.

Hormonikierukka on erittäin varma ehkäisykeino. Se on pieni, muovinen, T-kirjaimen muotoinen ehkäisyväline. Se vapauttaa tasaisesti keltarauhashormonia, teho riittää viideksi vuodeksi eikä siten vaadi päivittäistä muistamista.
Lääkäri asettaa hormonikierukan kohtuun aikaisintaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Hormonikierukka vähentää kuukautisvuotoja ja -kipuja, mutta voi aiheuttaa käytön ensimmäisinä kuukausina tiputteluvuotoa.

Minipillereiden käytön voi aloittaa jälkitarkastuksen jälkeen. Ne sisältävät vain synteettistä keltarauhashormonia. Minipillereitä otetaan yksi päivässä mahdollisimman samaan aikaan. Tiputtelu- ja välivuodot ovat yleisiä minipillereiden käytön aikana.

Ehkäisykapseli asetetaan käsivarren ihon alle paikallispuudutuksessa. Käytön voi aloittaa merkistä riippuen 4 - 6 viikon kuluttua synnytyksestä. Saatavilla on kolmen tai viiden vuoden käyttöön tarkoitetut kapselit. Ehkäisykapseli ei vaadi päivittäistä muistamista. Käytön aikana tiputtelu- ja välivuodot ovat yleisiä.

Kuparikierukka on muovista ja kuparista valmistettu T:n muotoinen väline, jonka lääkäri asettaa kohtuun aikaisintaan 6 viikkoa synnytyksestä. Sen teho kestää viisi vuotta. Kuparikierukka voi lisätä kuukautisvuotoja ja -kipuja.

Estrogeenia sisältävät yhdistelmäehkäisyvalmisteet, e-pillerit, ehkäisyrengas tai ehkäisylaastari sopivat vasta imetyksen loputtua.
Mielestäni ei mitään painorajaa koska painoin viimeksi kun laitettiin melkein sata kikoa ja kaksi asennettiinSivun alkuun

:wave: :wave:

Kävinpäs sitten taas pitkästä aikaa neuvolassa minäkin... Kaikki kunnossa, jopa painonnousu ollut kohtuullista vaikka itsestä tuntuu ihan että paino nousee ihan vaikkei mitään söisi/joisi. Ötzki viihty tällä hetkellä masussa täysin poikittain ja hieman jo säikähdin kun ei meinannut sydänääniä löytyä mistään... Onneksi sitten löyty ja helpotti oloa.

Normaalitutkimusten lisäksi tuli lähete Kättärille kokoarvioon sekä keskusteluun kätilön kanssa. Puhuin viimeksi neuvolalääkärille tuosta miten koen luottamuspulaa synnytyslääkäreitä kohtaan kun esikoisen kohdalla lääkärit toimi niin kuin toimi. Saa nyt sitten nähdä miten Ötzkin kanssa käy. Meinaako viihtyä loppuun asti poikittain vai kääntyykö "oikeinpäin"... Pieni ei meinaan kauheesti oo kääntyillyt vaan on ollut poikkitilassa jo useamman viikon. Mun tuurilla tietenkin jättää kääntymättä... :D

Olkkis ja Ötzki 31+1

Heippa olkkis :hug: ja tervetuloa takaisin sivistyksen pariin :wave:
Miten reissu meni? Oletko kovinkin uupunut matkustelemisesta?

Mullakin oli Nuppu vinottain kohdussa mut nyt tuntuis et ois jo kääntynyt, toivotaan, et sullakin vielä kääntyy, onhan jonkun verran vielä onneksi aikaa.. ;)

Äippä35v ja Nuppu28+0 :flower:

Äippäpolilla vierailu ja kaikki oli ok =) Istukka oli noussut riittävän kauas kohdunsuulta, joten normaali alatiesynnytys sen kannalta ok. Pikkuinen on perätilassa kuten arvelinkin, mutta vielä on hyvin aikaa kääntyä ja jatkossa neuvolaseurannat riittävät. Kohdunkaulaa oli jäljellä vielä hyvin. Painoarvio oli 1,0kg ja vastaa viikkoja :heart: Vatsakivuista/-särystä mainitsin ja lääkäri epäili, että johtu vaan siitä, kun olen niin paljon pystyssä ja vauva painaa alhaalla kohdunkannattimia ym. ja liitoskipujen piikkiin meni. Hyvä näin =)

Pitää siis jatkaa työntekoa, että pääsee ensi viikolla lomailemaan :wave:

Tännehän tulee tekstiä niin paljon ettei perässä pysy :)

Sormukset olen joutunut jättämään pois jo aikoja sitten :| Sormet on ihan nakit ja puristusvoima käsissä ihan olematon. Onneksi jalkojen turvotus on hellittänyt ilmojen viilenemisen myötä..

Kantoliinat Olen ajatellut ehdottomasti liinailla. Uusimmasta Vauva-lehdestä löytyy juttua näistä! Liinat tuntuu olevan vähän samanlainen viidakko kuin nuo kestovaipat..löytyy vaikka mitä ja minkälaista. Kudottu liina minulta jo löytyy mutta juurikin tuossa Vauva-lehdessä oli juttua, että vastasyntyneelle trikooliina on parempi. Suunnitelmissa olisi sitten tilata Moby Wrap -liina Pehmopepuilta. Tuon liinan käytön syyksi olen lähinnä ajatellut, että kun meillä on tuo koira jonka suhtautumisesta lapsiin ei tosiaankaan ole vielä mitään tietoa, niin saisin kannella vauvaa alkuun ainakin mukanani ja näin koiraki oppis pikkuhiljaa että uusi tulokas kulkee mukana kokoajan + ettei koira ja vauva jää alkuun missään vaiheessa keskenään.. Lisäksi saan kädet vapaaksi ja pystyn huomioimaan koiraa entiseen malliin.

Ehkäisyä en oo ajatellu juuri ollenkaan. Pillereitä en halua, niitä on kokeiltu vaikka minkälaista ja ne vie minulta viimeisetkin halut.. :/ Toisaalta taas, mulla alkaa olla jo ikääki sen verran ettei varmaan haittais vaikka vauvoja tulis lisää sitten pikimmiten.. :p

Oma napa voi oikein hyvin; kasvaa ja möyrii kovasti. Miestä vaan tuntuu huolettavan kun painelen mahaani, ettei vauva vaan litisty ja pikku luut katkeile :LOL: Enhän mää nyt sentään semmosella voimalla vauvan asentoa tunnustele :whistle: Mutta kiva ku toinen on niin huolehtivainen :heart: :heart:

-Usvatähti rv 31+4- (jo??? :eek: )

Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu09:
Heippa olkkis :hug: ja tervetuloa takaisin sivistyksen pariin :wave:
Miten reissu meni? Oletko kovinkin uupunut matkustelemisesta?

Mullakin oli Nuppu vinottain kohdussa mut nyt tuntuis et ois jo kääntynyt, toivotaan, et sullakin vielä kääntyy, onhan jonkun verran vielä onneksi aikaa.. ;)

Äippä35v ja Nuppu28+0 :flower:
Mul pikkuinen istuskelee suurimman osan ajastaan, mut päivittäin käy myös raivotarjonnassa pyörähtääkseen taas pian toisinpäin, istumaan tuonne ja pyörittään päätään kylkiluiden väliin. Hirvittää et eikö tosiaan aijo pysähtyä raivotarjontaan.....vaikka onhan sil viellä aikaa, mut kuitenkin, jänskättää kui käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämänIlo3:
Mul pikkuinen istuskelee suurimman osan ajastaan, mut päivittäin käy myös raivotarjonnassa pyörähtääkseen taas pian toisinpäin, istumaan tuonne ja pyörittään päätään kylkiluiden väliin. Hirvittää et eikö tosiaan aijo pysähtyä raivotarjontaan.....vaikka onhan sil viellä aikaa, mut kuitenkin, jänskättää kui käy.
Meillä ei Ötzki pyöri mihinkään suuntaan. En edes muista koska olis viimeksi potkinut muualle kuin jompaan kumpaan kylkeen tai alas... Mä olen ihan varma että tuntisin kyllä jos Ötzki pyöris tuolla. Siitä muljahtelusta ei voi erehtyä... :D Muutenkin pääsen sinne koko/synnytystapa-arvioon kun esikoinen oli syntyessään yli 4.6kg ja muutenkin on hyvä jutella kun en kuitenkaan kovin luottavaisella mielellä Ötzkin syntymän merkeissä ole.

Olkkis ja Ötzki 31+1

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Alkuperäinen kirjoittaja ElämänIlo3:
Meillä ei Ötzki pyöri mihinkään suuntaan. En edes muista koska olis viimeksi potkinut muualle kuin jompaan kumpaan kylkeen tai alas... Mä olen ihan varma että tuntisin kyllä jos Ötzki pyöris tuolla. Siitä muljahtelusta ei voi erehtyä... :D Muutenkin pääsen sinne koko/synnytystapa-arvioon kun esikoinen oli syntyessään yli 4.6kg ja muutenkin on hyvä jutella kun en kuitenkaan kovin luottavaisella mielellä Ötzkin syntymän merkeissä ole.

Olkkis ja Ötzki 31+1
No hui! Onpas ollut kokoa esikollasi. =) Menikö silloi synnytys hyvin? Ja tosiaan, sen tosiaan tuntee kun kaveri pyörähtelee. Ei tunnu kovin kivalta "muljahdukselta" mut meil toi harrastelee sitä joskus jopa useita kertoja päivässä, mut aina heti piakkoin (parin tunnin sisään) palaa takaisin istumaan.

Heippa!
Olen todella laiska kirjoittelemaan, mutta käyn aktiivisesti lukemassa :)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=TiGe&image_id=107015547 Tuossa uusin masukuva eiliseltä, tänään siis 30+1 ja synnytysvalmennus olisi puolentoista tunnin päästä :)

Ellia, tervetuloa! :wave: Vielä ehtii mukaan :)

Minä sain onneksi pojan täksi päivää hoitoon (siis sen 2,5v:n) ja yritän nyt lepäillä sen mitä neidin (11kk) kanssa pystyn! Yö meni hyvin ilman supistuksia, nytkää ei oo pahemmin suppaillu mut alamahalla on koko ajan sellanen lievä kipu.. :/ Vettä koitan juoda, sitä sairaalassaki neuvottiin juomaan ku kuulemma helpottaa supisteluja. Onneksi miehen sisko lupas tulla ainaki ke-pe mulle avuksi tänne meille, ni saa vähän levätä ja ottaa rennommin! Jospa tämä tästä helpottais, päivä kerrallaan on mentävä.. jokainen viikko vauvan masussa oloa ois eteen päin :)

Kantoliinasta
: Mulla oli esikoisen aikaan kantoliina siskolta lainassa, mut en jostai syystä ikinä osannu sitä käyttää. Se on kyllä kätevä jos vaan innostuu käytöstä!

Vähän masukuvaa tältä päivältä:

Anrika & Tepi 28+3

J84
Neuvolasta on nyt kotiuduttu :)

Elikkäs 4,5 viikossa on tapahtunut seuraavaa...

Rv 28+3 (24+0)
Paino +580g/vk (+400)
Hb 142 (129)
RR 120/58 (100/59)
Prot. - (-)
Gluk. - (-)
Sf 29,5cm (26,5)
Syke 145 (140)
Liikkeet ++
Tarjonta ?, sillä poitsu oli vinosti masussa, eikä täti lähtenyt arvaamaan (Rt)

Ens viikon perjantaina onkin jo eka tayssin kontrolli ja seuraava neuvola on 31.7

Elämänilo3: Mun esikoinen ei ollut edes mikään sokerivauva vaan isokokoisuus johtu pitkälti sekä mun ylipainosta että siitä että neiti "päästettiin" 17pv yli la:n. Nyt pääsenkin tästä sitten tosiaan tuonne synnytystapa- ja kokoarvioon. Älkää kysykö miksi, mutta jostain syystä toivon salaa ettei ötzkin tarttis edes kääntyä mihinkään suuntaan...

O&Ö

heippa taas kaikille =) palailtiin eilen viikon mökkireissulta,yritän täs lueskella pikku hiljaa mitä tääl on tapahtunu! Miulla on nyt alkanu turvotus nilkoissa,kiristämättömät sukatki jättää rannut :/ ja viime viikolla oli yöllä molemmis jaloissa lihaskrampit,nyt vasta jalat tuntuu normaaleilta,oli tosi kipiäät.Tulehdus on nyt onneks ohi,kävin viel ostaa sellasii vaginakapseleita mitkä normalisoi happotasopainoo.Pitäis kai pikkuhiljaa alkaa vaunujen ostooki suunnitella ja vaatteita hamstrailla.Aikasemmin kaikki ollu aina paljon aikasemmi valmiina =) perhana ton painon kanssa,luulin ton viikon grillailun jälkeen et lukemat ois hirveet ni oliki puonnu,nyt 61,9kg eli tasan 2 kg enemmän mitä eka neuvolakäynnillä.

Tepa75 30+5

Alkuperäinen kirjoittaja Tepa75:
heippa taas kaikille =) palailtiin eilen viikon mökkireissulta,yritän täs lueskella pikku hiljaa mitä tääl on tapahtunu! Miulla on nyt alkanu turvotus nilkoissa,kiristämättömät sukatki jättää rannut :/ ja viime viikolla oli yöllä molemmis jaloissa lihaskrampit,nyt vasta jalat tuntuu normaaleilta,oli tosi kipiäät.Tulehdus on nyt onneks ohi,kävin viel ostaa sellasii vaginakapseleita mitkä normalisoi happotasopainoo.Pitäis kai pikkuhiljaa alkaa vaunujen ostooki suunnitella ja vaatteita hamstrailla.Aikasemmin kaikki ollu aina paljon aikasemmi valmiina =) perhana ton painon kanssa,luulin ton viikon grillailun jälkeen et lukemat ois hirveet ni oliki puonnu,nyt 61,9kg eli tasan 2 kg enemmän mitä eka neuvolakäynnillä.

Tepa75 30+5

:LOL: etpähän joudu kauheesti paahtaan että "pitää noi raskauskilot saaha karistettua pois jne." Jos vauva voi hyvin nii eihän siit haittaakaan ole ettei painoa tule. Ihte olisin vain ylpee ku pysyis jossain rajoissa painonnousu, tosin, olen ollut tohonkin 7 kiloon, ettei viel sen enempää. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Elämänilo3: Mun esikoinen ei ollut edes mikään sokerivauva vaan isokokoisuus johtu pitkälti sekä mun ylipainosta että siitä että neiti "päästettiin" 17pv yli la:n. Nyt pääsenkin tästä sitten tosiaan tuonne synnytystapa- ja kokoarvioon. Älkää kysykö miksi, mutta jostain syystä toivon salaa ettei ötzkin tarttis edes kääntyä mihinkään suuntaan...

O&Ö
No, eivät kyl ainakaa anna varmasti mennä sit yliaikaseksi tai voit ihte puhuu ettet tahdo et päästävät yliaikseks jos ei rupee ajallaan syntyyn. Mä tuol kokeilin levätä äsken nii pikkuinen aloitti taas kauheen mylläyksen ja sit hätkähdin ja kiljaisin taas ku tytsy päätti kääntyä raivotarjontaan, sit tos kävi kahvivieraita nii oltii pöydäs ku mä hyppäsin ilmaan ja älähdin ku pyörähti sit takas istumaan. Muutenkin tuntuu ettei koskaa ole rauhassa toi pikkuinen, et varmaan olisin huolesta sekaisin jos menis muutama tunti ettei mitää tuntuisi. :kieh:

heippahei! meillä tehtiin tänään eka painoarvioi joka oli 1400g ja pikkaset rapiat päälle :) viikkoja on 30+5. jokos ootte pakkaillu sairaalakassia itselle tai vauvalle? mä en vielä, mut vois pikkuhiljaa alkaa kattelemaan/listaamaan mitä sit varaa mukaan..

Yhteistyössä