Hyvää syyskuista huomenta!
Onnea
Armiselle ja
Freundille vauvautumisista! :flower:
Klematis Mul oli myös pakaroiden ja reisien särkyä muutamia päiviä ennen synnytystä, pakaroiden puolella kipu oli kovempaa, suonenvedon tapaista ja säteili polvitaipeeseen asti. Sama tunne oli myös itse synnytyksessä.
Sitten sitä
synnytyskertomusta mitä lupailin..
Mulla tuli ke-aamuna vereslimanen löntti pyttyyn, minkä jälkeen "holahteli" aina sillon tällön kermatoffeen väristä litkumaista, mut kuitenkin "limasta ja tahmeaa" vuotoa. Neuvolasta sanovat et normaalia asiaan kuuluvaa vuotoa. Supisteluja oli ollu epäsäännöllisesti jo viikon.
Perjantaina supistelu jatku aamusta iltaan, oli kuitenkin niin epäsäännöllisiä (tunninki taukoja). Seitsämän aikaan illalla patisti anoppi soittamaan synnärille, koska hieman epäilin sitä holahtelevaa vuotoa lapsiveden ja valkovuodon väliltä.
Lähdettiin siinä 7 maissa illalla Saloon asti tarkistamaan lapsivesiepäilyä. Yhdeksän aikaan kätilö teki sisätutkimuksen, lapsivettä ei ollut, mut kaula hävinny ja 3cm auki, supistuksiaki piirty käyrään muutama, vaikkein tuntenut mitään. Käskivät jäädä yöks tarkkailuhuoneeseen kun matkaa on sen verran.
Heti sisätutkimuksen jälkeen mä aloin tuntea tasasia menkkatuntemuksia alavatsalla aluks 7 minuutin välein, sitten 4 ja 3 minuutin välein. Kivuliaiksi en supistuksia vielä siinä kohtaa sanonut, vasta kun kello lähenteli yhtä, alkoi supistukset tuntua ja oksettaa. 3,5 cm olin vain auki mut saliin pääsin altaaseen.
Altaassa sitten istuskelin koko loppuavautumisajan, välillä oksennellen, mut muuten olo oli "suht ok." Vasta viiden aikaa supistukset alko olemaan sitä luokkaa et pyysin ekan kerran ilokaasua. Eihän se pistäny ku pahan olon, ni jätin ottamatta.
Kelloa soitin jo hetkeä myöhemmin ku tuli olo et ponnistuttaa. Kätilö oli vähän epäileväinen, mut voivottelin siinä ekaa kertaa tippa linssissä et nyt sattuu, sisätutkimuksessa kätilö tokas yhtäkkiä et "Sähän oot 10cm auki, nyt kuuluuki sattua!!" (olin siis suht tyyni
) Puhkastiin kalvot ja pääsinki siitä suoraan ponnistamaan. Napanuora oli kiertyny 2 kertaa kaulan ympärille, mut hyvin saatiin tyttö maailmaan 46 minuutin ponnistamisen jälkeen.
Ylpeenä kätilökin puhui työtovereilleen et tää nuori likka synnytti luomuna. Ja positiivisempaa synnytystä en osannu ensikertalaisena kuvitellakka.
Toisen asteen repeemät välilihaan tuli, mut eipäs niitä siinä tohinoissa huomannu. Tosiaan, miehelle sanoin, et jos me ei oltas lähdetty illalla tarkistuttamaan tilannetta, ni olisin varmaan vasta puolen yön jälkeen ite lähteny, millonka autossa istuminen olis ollu jo kurjaa. Ei mitään ennakkoaavistuksia tulevasta, pidin vielä automatkalla koko reissua turhana.
Koko synnytyksen kestoks oli merkattu 5:25
Keskiviikkona kotiuduttiin ja kaikki on menny hyvin.
Meillä neuvolatäti kävi kotikäynnillä jo päivä kotiutumisen jälkeen, torstaina, kun neidiltä irtos napatynkä samasena aamuna ja oli hiukan erittävä ollu alusta alkaen, ja me tietysti tuoreina vanhempina säikähdettii hiuka.
Normaalisti täällä päin on tapana et kotikäynnillä käydään pari viikkoa kotiutumisesta, mut Salosta lastenlääkäri toivoi et loppuviikosta olis th mittaamassa painon, kun lähti paino synnärillä laskuun ekoina päivinä ja kun vauva on alle kolme kiloinen.
Tulipas pitkä viesti multa.
Jännityksellä uusia vauvautumisia odotellen
Räpä ja
Jossu