Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *maaliskuussa*

surullisia uutisia ollut taas... pahki, voimia!! :( :hug:

itsellä oli tosiaan tänään se ultra...
ja olihan shokki kun ultraaja sanoi että odotammekin kaksosia!!!!! :O ei ole käynyt edes mielessä että niitä voisi olla kaksi!!!! ja tästä sitten vielä ultraaja laittoi lääkärille joka varmisti että kyseessä on identtiset!!
joka tarkottaa tarkempaa seurantaa, viikosta 16-> ultrataan kahden viikon välein tai sitten viikon jos siltä alkaa näyttään. eli syynä se että toinen saattaa alkaa ns. ottaa toiselta eli toinen kasvais ja toinen kuihtuis... jos näin alkaa käymään niin joudun HAMPURIIN asti laser leikkaukseen, jotta molemmat voisi kasvaa yhtä isoiksi ja terveiksi.
mennyt kyllä päivä vaan miettiessä tätä uutista...

ja LA muuttui 16.9

eli tänään onkin jo 13+0. niin ja pienillä kaikki hyvin :) turvotuksia myöden :)

*emppu* ja ylläri kaksoset 13+0 :)
 
^Voi jestas, hurjan paljon onnea ja tietenkin jaksamista kaksosten hoitamiseen :)

Mulla on aina ollut kaksoset salaisena haaveena, mutta yksi siellä ainakin nyt möllötteli.

Päätä taas särkee, särkenyt jo alkuillasta lähtien. Tää on tylsää, kun luulin jo, että raskaus vie mun migreenin mennessään. Joo, niin se yleensä kuulemma vie, mutta sitten tulee joku hormonipäänsärky tilalle, niin jes..
 
emppu: Oho, aikamoista! :)

( . ) itsellä taas vaihteeksi olon puolesta helpompi päivä. Tosin töissä oli kiire ja aloin stressata, tuleeko kiireestä stressiä ja miten voisin pokkana vaan tehdä vähän hitaammin. Tää "vatsankasvatusprojekti" kuitenkin lienee pidemmällä tähtäimellä olennaisempi kuin jokapäiväiset hötkyilyt töissä... Täytyy vaan pitää mielessä, ettei lähde repimään itsestään vahingossa maksimityötehoja.

Onko kellään muulla stressiä stressistä? :)

Ilokarpalo ja Pipana 14+6
 
No wau mitä uutisia *empulla*!!!! Onnea tuplaonnesta ja tuplahämmennyksestä! :D

Mä olin tänään taas neuvolassa, sydänäänet kuunneltiin ja kuulosti just siltä kun pitääkin. Nolotti vähän kun miehen kans tiedetään mistä ne äänet kuuluu, ja neuvolatäti haki aivan liian alhaalta (ne kuuluu mulla jo tosta ihan navan kyljestä vähän alapuolelta). Mies sanoiki että vähän ylempää mut käskin olla neuvomatta :D Siinä vaiheessa ku se vaan haki ja haki ja haki ja lisäs geeliä, näytin mistä me yleensä se on löydetty ja siitähän se sit heti löytyi :D Ihmetteli että niin ylhäältä, yleensä kuulemma paljon alempaa näillä viikoilla. Eipä siel paljon muuta ihmeellistä ollut, paljon saatiin uusia aikoja, neuvola toukokuulle, rakenneultra-aika 14.4 (!!!!!!<3) ja perhevalmennusaikoja vissiin 5kpl touko-kesäkuulle... Jännittävää kun tulee niin paljon kaikkea tähän jo heti puolivälin jälkeen. En ole vieläkään tuntenut vaavin liikkeitä, mut se kai on ensisynnyttäjällä ihan normaalia?! :O :)

Neuvolan jälkeen (liian aikaisen heräämisen takia) menikin pakka ihan sekaisin, muutaman tosi hyvän päivän jälkeen tänään on ollut taas yhtä oksentamista ja närästystä, melkein mikään ei oikein pysy sisällä :( Turha siis haaveilla töihin paluusta vielä jos yks neuvolakäynti heittää kropan noin sekaisin. Huomenna ois tarkotus lähteä miehen kans laivareissulle, jonka tarjoaa mun toinen työpaikka tarjoaa meille ruokineen päivineen, saa nähdä pystynkö nauttimaan vai meneekö hytissä oksenteluksi :D

Maikkki & Minimöö 15+5
 
Hurjasti onnea *emppu* :D

Napsi öööööö, en osaa kyllä sanoa vaikuttaisko etuseinän istukka vatsan kasvuun. Eiköhän se enempi oo kiinni kudostyypistä ja aiempien raskauksien määrästä. Kun mulla se ainoa takaseinän istukka oli ekassa raskaudessa :) Mulla on tämmönen raskausarville, venymiselle ja lörpähtämiselle suosiollinen kudostyyppi, niin tuntuu, että raskaus näkyy kerta kerralta aiemmin ja aiemmin. Mutta varhainen pullahtaminen ei taas tarkoita sitä, että sf-mitta olis aina vaan komeampi ja komeampi. Eli jos mä nyt omasta sekavasta selostuksestani vedän mutkat suoriksi, niin oota jokunen kuukausi, niin oot viisaampi :D
 
Voi jee upeaa, Emppu! Kaksoset ovat ihan paras juttu, lupaan että tulet samaan tulokseen sitten kun vaippa-ajasta on selvitty =)

Minä lähden tästä ihan kohta omaan ekaan ultraani katsomaan montako masussani on, ja nyt kyllä voin rehellisesti sanoa olevani niin hullu että toivon toisia kaksosia....
 
kiitos kaikille :)

oli kyllä aivan ihana se ultraaja. selitti kuvasta kaiken ja varmisti että ymmärretään mistä puhuu, välillä hihkui itsekin iloisesti pieniä :) melkeinpä tunti meni siellä ja sitten hetkeksi mentiin odottaan lääkärille pääsyä. eli kaikkiaan reissussa meni parisen tuntia :D olin ajatellut että ehkä max 20min vaikken edes tiennyt kauan vois mennä, heh. että kyllä sai ainakin paljon nähdä pikkusia kun varmisteltiin sitä kalvoa. eli siis onko identtiset vai ei. ja pääsee sitten paljon näkeen heitä koko raskauden :heart:
niin ja tajusin tuossa että tuleekin elokuiset! kun lääkäri sano että käynnistetään viimeistään 37! ellei sitten aikasemmin jo tule niinkun tässä voi nyt hyvin käydäkin...
mutta toivottavasti pysyvät kyydissä loppuun asti!
on tää vaan niin hämmentävää. ei voi muuta sanoa :D

*emppu* ja pikkuset :heart::heart: 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: Fritang ja aurora81
Tunti! Voi kateus! Me päästiin tasalta sisälle ja 13 minuuttia yli istuttiin jo bussissa... :(

Tänään tuli seulontojen tulokset, normaalit olivat :) Sanottiin että pari viikkoa menee, mutta eihän tässä mennytkään kuin kaksi päivää.

Tule Bhumi sitten kertomaan miten kävi, minäkin rupesin jännäämään!

Fritang 12+6
 
Empulle onnea ja ennen kaikkea jaksamista, niin masun kuin vauva-ajan kanssa! Hyvin se varmasti menee, tosi mahtavaa, että seuraavat kehitystä tiuhaan :)

Merivellamo, minäpä odottelen :) Tärkein taisi kai olla, ettei se istukka möllötä kohdunsuulla ja oma oli ihan siinä hilkulla, ei kuitenkaan osunut. Varaudun kuitenkin odottelemaan liikkeitä pidemmällä kuin rv 16, kun silloin tuntuivat ekassa. Toki olisi kiva yllättyä positiivisesti ja tuntea hipellystä jo aiemmin :)

-Napsi 11+5-
 
Empulle TuplaOnnea :flower:!

Napsi mulle kanssa sanottiin, että on istukka etuseinässä. Mitenkään asiasta ei sen enempää keskusteltu ja oletin ettei sillä ole mitään merkitystä. Tärkeintä taitaa olla juurikin se, ettei istukka ole kohdunsuulla.
 
Yksi kaikin puolin terveen oloinen tapaus siellä lapsivettä hörpiskeli ja jalkojaan ojenteli! Ja minä huomaan päällimmäisten tunteitteni olevani helpottuneisuus ja rentous. Puolet helpommalla pääsen kuin viimeksi :-D Tai enemmänkin koska kun äidiksi on jo aiemmin tultu, psykologisesti pääsee helpommalla ja nyt talossa on enemmän apukäsiäkin!
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista kaikille :flower: Olis jo omakin ultra mutta siihen on vielä aikaa...huoh, vasta ensi viikon perjantaina pääsee katsomaan onko kaikki hyvin.

Istukan paikasta täälä ollut puhetta. Mulla oli toisessa raskaudessa istukka etuseinässä, turvallisella alueella eli ei kohdunsuulla. Istukan paikka ei vaikuta vatsan kasvuun vaan lähinnä voi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen. Toki sekin niin riippuu siitä miten se vauva sielä masussa asustaa milloinkin. Voi tuntua liikkeet enemmän sivulla tai alhaalla muutenkin vaikka ei istukka olisikaan etuseinässä. Viime raskaudessa mulla oli istukka takana ja silti liikkeet tuntui oudosti koska vauva oli lähes koko loppuraskauden viistotilassa taikka poikittain vatsassa. Se ei ollut mukavaa. Oliskohan kerran ollut kunnolla raivotarjonassa kun neuvolassa olen käynyt :D

Mä haluaisin jo käyttää äitiyshousuja mutta oon päättänyt että sitten vasta jos ultrassa on kaikki ok, siirryn mammailuvaatteisiin :) Vähän vaan jo tuppaa ahdistamaan omat vaatteet ja vatsa alkaa todella näkyä niin ei oo helppoo...

muhvi ja pätkis 11+2 :heart:
 
^Eikai niitä mammahousuja huomaa muu mammahousuiksi, kuin itse? Mun äiti ainakin sanoi, että on siistit pöksyt eikä niitä mammoiksi huomaisi. Mun oli pakko hankkia jo 6. viikolla mammapökät, koska omat housut teki jo silloin tiukkaa.

Mun maha se vaan jatkaa kasvamista! Ihan järkyttävä pallo :D Saa nähdä, minkälainen se on kesällä..

Mulla istukka takana ja ultraaja sanoi, että voin tuntea potkut normaalia aiemmin. Tiedä sitten, oliko osaa myös sillä, että kakara on melkoisen aktiivinen :D

13+1
Tältä iltaa uusi kuva masuketjussa :)
 
Viimeksi muokattu:
No ei varmaan oudot ihmiset mitään huomaakaan jos olis äitiyshousut jalassa mutta kun mulla ei ole kun muutamat äitiyshousut ja tämä ei ole eka raskaus niin mun tuttavat kyllä jo tietää jos laitan mammahousut jalkaan.. Me ei aiota kertoa raskaudesta kun vasta joskus nt ultran jälkeen jos sielä on kaikki hyvin. Toinen ongelma tässä on se että mulla ei ole tarpeeksi löysiä paitoja jotka peittäis mahan kunnolla :D Siis miten mä en oo ajatellu tällästä etukäteen?? Eiku niin joo, tää raskaus oli ylläri :cool:

Eikä mua haittaa jos joku huomaa että on tulossa vauva mutta sitten on niin kurjaa selitellä tilannetta jos ultrassa tuleekin huonoja uutisia.
 
Huomenta!

Tulin kiittämään teitä kovasti kauniista sanoistanne, enkä kyllä osaa pysyä täältä poissakaan. Täällä suunnataan katseet eteenpäin, kohtu on nyt tyhjä ja niin on sylikin, mutta koska olen tullut kolme kertaa erittäin helposti raskaaksi, ei ole mitään syytä olettaa etteikö meille vielä lasta suotaisi. Nyt otetaan tähtäimeksi tammikuiset 2015 :)

Toivottelen oikein hyvää jatkoa teille kaikille :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
Tuzzille ja pahkille voimia ja hyvää jatkoa!
Ja *empulle* onnea tuplista! Sekä muillekin hyvistä ultrakuulumisista!

Pomo sitten julkisti asian töissä, kun sanoin, ettei ole salaisuus. Paljon sain halauksia ja onnitteluja :). Ja nyt voi sitten pukeutua vapaasti, kun kuitenkin kaikki tietää.

Liikkeitä ei vielä tunnu, niitä tässä vähän odottelen. Onneksi on doppler, niin ei tarvitse kovin hermoilla. En nyt jatkuvasti sitä käytä, mutta parin päivän välein teen pikaisen tarkistuksen.

Kohtu tuntuu nyt tosi selvästi, se on aamuisin ja yöllä monesti jännän pinkeä ja kallellaan toiseen suuntaan. Sillä puolen on istukka, että kallistuisko siksi. Töissä kommentoivat, että eipä ole juuri maha vielä kasvanut, mutta ei se mulla aiemmistakaan ole kunnon palloksi ennen puoltaväliä muuttunut. Mutta kyllä sen jo huomaa, jos tietää, miltä normaalisti näyttää. Mahakuvia ei ole kyllä vielä otettu.

Taidan minäkin nyt laittaa KapuH:lle viestiä ja liittyä fb-ryhmään.

Meelia ja kullanmuru 15+2
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Huomenia täältäkin!

Mä olen tämän vähäoireisuuden takia jo henkisesti valmistautunut myös huonoihin uutisiin ensi viikon ultrassa. Olishan se silti p*skaa tuuria, jos pysyisi melkein 14.viikolle asti jotain sisällä tulematta ulos...Meinasin jo soitella neuvolaanki, että olisko päässy kuuntelemaan sydänääniä, mutta en sitten kehdannut.

Hienoja ultrakuulumisia monella teistä! Toivotaan, että minäki pääsen niitä kertomaan ensi viikolla!
 
Mulla on alkanut tuntumaan outoja tuntemuksia tuolla vasemmalla puolella vattaa, suurinpiirtein samalla kohdalla navan kanssa mutta melkein jo kyljen puolella. Tuntuu aina välillä, varsinkin silloin, kun istun. Mikähän se mahtaa olla? Mä oon miettinyt, että kävisin ensviikolla neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet vielä uudelleen, kun tosiaan tällä viikolla kaaduin..
 
Täällä on nyt viikon ajan pahoinvointi ollut poissa. ..kunhan syö säännöllisesti. Mutta viikon verran ollut kauhee yskä. Ihania öitä, kun ei voi yskänlääkettä eikä nenätippoja käyttää.

Mulla on ultra vasta 27pv. Silloin neuvolan mukaan viikot jo 14+0. Mutta aikaisempaa aikaa ei saanut. Tosin olen ihan varma, että pari päivää vähemmän on viikot. Itellä epävarma olo jatkuu ja MA soitin neuvolaan että voisko sydänääniä kuunnella ja heti TI pääsin. Hyvin onneksi kuului :) Vielä kuitenkin pari viikkoa saa panikoida ultran suhteen...

Töissä kerroin jo, kun tilanne hieman ajoi siihen. Pomo halasi ja oli oikein iloinen. Jos tulee huonoja uutisia ultrasta, niin onpa sitten tukea töissäkin. Näin yritän nyt ajatella asian.

SuSette82 ja 12+0
 
Laskettu aikani muuten aikaistui hieman, 17.9. tai 19.9. Ultraaja pani virallisiin papereihin 19.9. koska se natsaa kuulemma paremmin vikojen kuukautisteni kanssa.

Koskahan ylenpalttinen väsymys menisi pois... tänään saatuani lapset kouluun palasin sänkyyn nukkumaan yli kaksi ja puoli tuntia vaikka ihan normaalit olivat yöunetkin olleet. Näin unisen yrittäjän taloudella ei voi mennä hyvin...
 
HUS:n alueella ei näköjään tarvitse odotella seulojen tuloksia kovin kauaa. Maanantaina oli ultra ja tänään torstaina odotti jo kirje postilaatikossa. Ei lisääntynyttä riskiä havaittu eli sen puolesta uskaltaa hiukan huokaista.

Tuzzi, toivottavasti toimenpide oli siedettävä ja sait tarpeeksi tukea. Itse otin omassani kaikki tropit mitä tarjottiin ja olin melko taju kankaalla kun pääsin kotiin. Eipä sattunut liikoja...

Onhan ihana puistoilukeli! Hyödynnettiin aamupäivä pienen kanssa tehokkaasti tuolla perhekeskuksella, lounaan lisäksi söi varmaan kilon hiekkaa. Ja päälle sanoi "nam", ihme heppu.

-Napsi 11+6-
 
Tuzzille ja pahkille osanotto, toivottavasti raskaudutte pian uudelleen ja paremmalla menestyksellä! Kaikille ultrassa hyviä uutisia saaneille paljon onnea, ja empulle tuplaonnet :)

Meilläkin oli tänään se kovasti odotettu ultra. Olin päättänyt etten etukäteen murehdi kun se on turhaa, mutta kyllähän se jänskätti. Ja oi sitä ilon ja onnellisuuden määrää, kun selvisi että vauva siellä on ja kaikki on hyvin <3 Meillä oli ihana ultraaja, aika kauan katseltiin vauvaa eri puolilta, ensin ultrattiin vatsan päältä, sitten alakautta ja vielä viimeiseksi vatsan päältä. Yllätyin vähän tuosta alakautta ultraamisesta mutta en ehtinyt kysellä sille syytä, äkkiä vaan housut pois ja makaamaan että sain vauvan takaisin eetteriin :) Istukka minulla on edessä joten oisko se ollut syynä? Niskaturvotus oli 1,4 mm, eli normaali, seulontavastaukset pitäisi tulla jo huomenna, mutta en enää jaksa niistä huolehtia. Nyt tämän voi julkaista eikä mahaa tarvitse enää peitellä :) Laskettu aika ei muuttunut, sikiö oli mitoiltaan kaksi päivää pienempi kuin neuvolan laskurin mukaan, ja se sopii omiinkin laskelmiin paremmin. Mutta samapa tuolle muutamalle päivälle..

Väsymys ei onneksi ole enää pahasti vaivannut, arki on ollut melkoista haipakkaa eikä päiväunille olisi edes aikaa. Vajaa kuukausi on aikaa siihen, että päästään muuttamaan remontoituun kotiin takaisin, ja aika paljon asioita on hoidettavana tässä lopussa.. Mutta ihana päästä kotiin, nyt ehtii vielä miettiä myös tulevan lastenhuoneen sistustusta uusiksi :)

Hispula ja LL 12+3
 
Tervetuloa uusille ja osanotot menetyksen kohdanneille.

Täällä mennään jo sitä ihanaa ja nautinnollista keskiraskautta. Tosin olotila ei ihan vastaa kuvausta. Raskaus on ilmeisesti turvottanut limakalvoja siihen malliin että nyt syön toista antibioottikuuria poskiontelotulehdukseen. Koskaan aiemmin en ole moisesta vaivasta kärsinyt vaikka olen tupakoinutkin 10 vuotta. Nyt käytössä nasonex kortisonisuihke, antibiootti, nenäkannu, höyryhengitys ja erinäiset pastillit, millä saisi nenän pidettyä auki. Onko muilla ollut samanlaisia vaivoja? 3 viikkoa on nyt mennyt vuoteen pohjalla, välillä kuumeessa, välillä puolikuntoisena töissä.

Sairastamisen myötä tuli kova huoli, että onkohan vauvalla kaikki hyvin. Jossain vaiheessa olin tuntevinani kohdun alavatsalla ja nyt sitä ei enää moneen päivään tuntunut:( Aivastellessa tuntui viiltäviä kipuja alavatsalla. Neuvolassa sain huolelleni selityksen: kohdun pohja olikin jo navan korkeudella:) ja minä etsin sitä aivan alamahalta. Sydänäänetkin kuului oikein voimakkaina:) Eilen illalla ja tänään olen myös ollut tuntevinani vauvan liikkeitä, vaikka istukka onkin etuseinässä.

Vielä ultraa odottaville täällä peukkuja pitää BeritS ja vauva 15+0
 
Kävin tänään vielä uudelleen kuunneltavana kaatumisen vuoksi ja kaikki siellä oli kunnossa. Neuvolantäti tunnusteli ja sanoi, että täältähän kuuluu heti äänet. Ja niinhän ne kuului heti, kun laittoi dopplerin mahaan kiinni :) Syke oli ennallaan, eli väli- eikä liikalyöntejä. Selvittiin siis säikähdyksellä.

Saa nähdä, koska niitä liikkumisia alkaa tuntumaan. Mua välillä nippailee tuosta ihan navan vierestä vasemmalta puolelta, varsinkin, jos seison tai oon liikkeellä. Vaistomaisesti sitä sitten aina silittää ja se tuntuu auttavan. Tiedä sitten, mitä ne on.

Kysyin neuvolasta noista "istumakivuista" ja se tuumasi, että johtuu kohdun kasvukivuista, eli ei hätää.
 
  • Tykkää
Reactions: katariine

Yhteistyössä