Syyskuun 2009 odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eemi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sipuli: varmaan kunnallisellakin pääsee varhaisultraan, jos on joku tositosi tärkeä syy, esim. että raskauden kestosta ei mitään tietoa. Mutta muuten kyllä täytynee mennä yksityiselle. Soittelepa neuvolaan ja kysy aikaa varatessasi, milloin teillä siellä ekan kerran ultrataan... Sitten voit päättää, haluatko sitä ennen käydä yksityisellä ultrassa. :)

Noista ruuista muuten. Ellinooran kanssa olen samoilla linjoilla, eli että kotimaisia pastoröidusta maidosta tehtyjä juustoja syön kyllä välillä. Mutta tuosta graavikalasta olen miettinyt sitä, että voiko sitä syödä kuumennettuna, esim. tehdä kylmäsavu- tai graavilohesta kiusausta? Kun sitä nyt en aatellut syödä kylmänä lainkaan, ei ole mun suosikki muutenkaan. Mutta lämpimissä ruuissa kivaa vaihtelua! Tuon pellavansiemenjutun luin kanssa jostain, mutten yhtään tiedä, mihin se perustuu. Kellään tietoa? Lihan ja kanan kanssa mulle nyt ei ongelmia tulekaan, kun en niitä muutenkaan syö. ;)

Ja kahvi. Voi hitsi, oon yleensä tosi kahvihiiri, ja viime viikolla joinkin paljon kofeiinitonta... Mutta nyt kun tää pahoinvointi alkoi, niin ei kertakaikkiaan tee enää mieli! Oikein harmittaa, kun se on niin hyvää, mutta kun ei maistu. :( Eilenkin otin puoli kupillista ruuan jälkeen, kun se tuoksui hyvältä, mutta en sitten saanut kuin yhden kulauksen alas. Että näin täällä... Suolakurkkuja ja piimää vetelen, ne auttaa tosi hyvin tähän oloon!

minä taas täällä.. pellavansiemenissä on jotain raskasmetalleja ja sama petokaloissa (hauki).

varhaisultrasta sen verran , että itse kävin esikoisen kanssa rv 7+ jotain daicorissa helsingissä ja taisi maksaa 70e. helsingissä ultrat tosi kortilla kunnallisella, ainakin meidän neuvolassa oli, pari kertaa kävin sit kättärillä, niskapoimu- ja rakenneultrassa rv:t 12 ja 18 muistaakseni. lisäksi meille tehtiin perinnöllisyysklinikalla ylimääräinen ultra rv 26 kun on perinnöllisiä sairauksia suvussa, se varmaan pitä tehdä tämän uuden tulokkaankin kanssa.

Joo, en mäkään ole hirveän tarkka noiden ruoka juttujen kanssa... Tai siis en laita suuhuni mitä ei saa laittaa, mutten hysterioi asiaa. Suomessa on oikeasti lähes kaikki tuotteet, juustot sun muut tehty pastöroidusta maidosta, joten ei aiheuta suurta stressiä. Täällä on kyllä elintarvikkeiden laatu tarkkailu aika hyvää mielestäni. Minäkin syön graavilohta, mutta tuoretta sellaista, ja kun on itse sen tehnyt, niin tietää turvallisemmaksi. Kahvi ällötystä ei ole mullakaan tullut. Ennen esikoista join vähintään pannullisen päivässä, mutta odotusaikana piti lopettaa, kun sitä tosiaan meni paljon. Nyt en sitten enää juo muutenkaan kuin kylässä. Pihvit pyydän minäkin kypsänä. Keinotekoisesti makeutetuista juomista valkkaan ne, mitä saa juoda. Cola Lightii sai, muttei ilmeisesti Cola Zeroa... Sukraloosi oli ainakin muistaakseni sallittujen makeutusaineiden joukossa. Alkoholii ei tietty. Maksaankaan en koske.

Eliinooralla on täysin samat viikot menossa kuin mulla. :) Niin, siis jos mun kierto ois 28 pv... Tiedän kuitenkin, että ne aikoo muuttaa sitä, kun mun kierto on varmaan pidempi. Saa nähdä kuinka paljon... Muutaman päivän varmaan ainakin.

Pakko mennä.

Kait mä sitten vaan jännittelen, että tuleeko listerian aiheuttamia oireita. Pelottaa kyl hieman, koska juhlissa ei voi koskaan luottaa hygieniaan. Ja niitä raakakaloja tuli kuitenkin syötyä reippaamminkin. Tyhmä minä, tän jälkeen en kyllä riskeeraa tieten tahtoen enää mitään.

Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan reilun kolmen viikon päähän. Silloin elellään kai viikkoja 8-9. Kysyin siltä neuvolantädiltäkin puhelimessa, että pitääkö olla kuinka huolissaan listeria-tartunnasta, eikä se kyllä suoraan kieltänytkään. Arveli vain, ettei nyt ihan kamalan suurta hätää ole, kun raskaus on vielä niin alussa. Mut kehotti kuitenkin tarkkailemaan tilannetta. Tyhmä minä - edelleen. No, jos se vaavi nyt pysyy neuvolaan saakka sisällä, niin joskohan silloin tilanteesta oltais jo selvitty.

Väsymys on edelleen ihan järkyttävä. Suunnittelin lähteväni jumppaan, mutta miten sitä jaksaisi... kun hädin tuskin töistä jaksoin köntystää kotiin.

Ai niin, piti vielä sanoa noista pellavansiemenistä. Ennen raskautta käytin pellavansiemenrouhetta päivittäin puuron seassa ja se piti vatsan todella hyvässä kunnossa - ummetuksesta ei tietoakaan! Mulla maha on sellanen, että se reagoi välittömästi kaikkiin muutoksiin. Nyt pelkään todella sitä ummetusta, koska tähän asti en ole löytänyt pellavansiemenrouheelle vertaistaan korvaajaa. Oireet on jo havaittavissa...

Sipuli: täällä pellavansiemeniä on käytetty samaan tarkoitukseen, mutta ne on sitten jätetty pois. Katsotaan, kuinkas tuo alakerta toimii ilman niitä... ;)

Mäkin sain sitten sen neuvolan varattua, se on mulla ensi viikon perjantaina eli viikkoja silloin menkkojen mukaan 7+6. Ovis mulla on kyllä aina myöhemmin, joten luulen, että noi viikotkin tulee muutaman päivän takapakkia... Mutta samalle viikolle siis sain kuin viime kerrallakin. Täällä vissiin se vaan on käytäntö, että aikaisin pääsee.

Keskiviikon varhaisultraa odotan kuin kuuta nousevaa!

Mutta täytynee lähteä nukkumaan, huomenna aikainen herätys...

Tein 5 päivää sitten testin ja komiastihan tuo plussalla oli =oD Eli täällä vielä keikutaan, tänään oli vähän etova olo aamupäivästä, mutta se meni ohi ilman "ulosantia", muuten ihan hyvät energiatasot. Varasin jo ekan neuvolankin, joka on ensi viikon torstaina eli silloin olisi viikkoja 8+1. Pitäisi varmaan aika äkkiä päästä ultraan sen jälkeen, kun tota ikää on ja noita keskenmenojakin on ollut.

Toiveikkaana yhävielä, kyllä se siitä...

Täällä on kivan vilkasta keskustelu :) Jännityksellä odottelen teidän varhaisultrakuulumisia ja sitten harmittaa ettei itse tullut sellaista varattua...Tänään alkoi hieman itselläkin olemaan pahoinvointia ja se kahvin juontikin vähän tökkii. Neuvola sitten ens maanantaina. Nyt menkkojen mukaan 6+0.

Ei mullakaan siis ole mitään varhaisultra aikaa vielä, vaikka sitä olenkin jo harkinnut. Kyllä noille yksityisille saa yleensä aikoja vaikka vain päivää ennen tai jopa samana päivänäkin, jos saa vaikka peruutus ajan. Niin, siis, jos ei haittaa, että on joku muu kuin vakkari gyne, vaan että kuka vaan käy.

Teillähän on kaikilla pian ekat neuvolat! :) Saas nähdä,jos mäkin sinne kohta soittelen. Tein tänään muuten yhden ovistestin, testatakseni ihan vaan, että joko ne hormoni taot on nousseet ja sain kyllä ovis plussan ekaa kertaa! :P Voisi siis toivoa, että r-testin plussakin on vahvistunut.

kiva kun on taas jotain odottamista, neuvoloita ja ultria, kauheasti tekisi kyllä varhaisultraan mieli itsekin, mutta taloudellinen tilanne vähän heikko lomien jälkeen...

sipuli, älä ole huolissasi siitä listeriasta se on oikeasti iha KAUHEAN harvinainen sitten kuitenkin! se on lähinnä hätävarjelun liiottelua, kun ruokia kielletään. mutta tiedän tunteen, syyllisyys alkaa samantien kun kaksi viivaa pärähtää tikkuun, eikä se siitä hellitä enää koskaan:) se on näitä äitiyden ihanuuksia, että koko ajan on huono omatunto jostain asiasta...

minä muuten testasin vahvemman viivan sunnuntaina, ei se vieläkään ollut ihan yhtä tumma kuin kontrolliviiva, mutta selkeästi vahvempi kuin se aiempi. oireita ei ole oikein edelleenkään, ainoastaan sektioarpea välillä kutittelee, pistelee ja turvottaa... aika erikoista. sitten välillä ihan hienoisia supistuksia, en muista yhtään miltä tuntui tässä vaiheessa viimeksi, onko teillä millaisia tuntemuksia alamahassa? ostin kyllä pahoinvointia varten kaikkea pientä naposteltavaa toimistoon ja tupakkalakko on kestänyt jo kaksi viikkoa eikä tee tiukkaakaan. poltin tosin aika vähän, ehkä 3 kpl päivässä, enkä koskaan lapsen nähden, mutta enemmän se onkin vaikea siitä tavasta päästä eroon..

tervetuloa iitamariallekin! sulla onkin jo isompi pesue kasassa?

ja pellavansiemenia kaipailevat: auringonkukansiemenrouhe? kauraleseet? luumut?

mukavaa päivää kaikille!

ellinoora rv 5+1

Kattokaapa sellaset sivut, kun Ayden Tekay - sikiö potilaana, siellä aika hyvä ja tarkka laskuri, äärimmäisen tarkkaaja hyvää tietoa. Sinne voi kirjautua itsekin sisään ja kirjoittaa omaa päiväkirjaansa sekä myös blogia...

Itse ihastuin tähän sivustoon ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

T. Iitamaria rv 6+6

Hitsi! Täällähän on tosi vilkasta keskustelua. Kiva :)
Mulla olis miljoonaan asiaan kommentoitavaa, mutta valitettavasti en taida nyt hirveästi ehtiä. Tyttö oli yhden päivän päiväkodissa ja heti kipeä :( ja herää varmasti kohta...

Mutta tänään oli se varhaisultra! Ja siellähän se syke näkyi. Hedelmöitys on ehkäpä tapahtunut oletettua aiemmin, sillä vastasi jo viikkoja 7+3, mikä tarkottaisi sitä, että laskettu aika meneekin elokuun loppuun... mutta annatteko mun täällä teidän kanssa silti kirjoitella? Ja voihan tuo tuosta vielä muuttuakin. Neuvolahan varmaan laskee joka tapauksessa viimeisistä kuukautisista. Ja kun esikoinenkin meni pari päivää yli, niin kyllä tämäkin varmaan vasta syyskuussa syntyy :)
Onpas helpottunut olo. Kävin Mehiläisessä ja oli kalliimpi kuin muistelin. Edellisessä raskaudessa kävin Diacorissa eikä kyllä maksanut näin paljoa!

Tekis mieli kahvia, mutta en pysty enää juomaan. Viime raskaudessa join kyllä kupin päivässä läpi koko raskauden. Nyt saan niin hirveät närästykset, että en pysty. Ja täälläkin ummettaa. Niin kuin viime raskaudessakin. Silloin söin niin paljon Bonan luumusosetta, että en ole sittemmin pystynyt sitäkään tai oikeastaan luumuja ollenkaan syömään. yöks.

Nyt on huono olo taas. pitää lopettaa.

-Aamu 7+3-

Aamu, tietty pysyt täällä meidän seurassa. :) Mullakin heitti esikoisen varhaisultran mukaiset viikot aika paljon verrattuna sitten np-ultraan. Mitä muuten muistelit, että se varhaisultra maksoi Diacorissa ja mitä se nyt maksoi Mehiläisessä. Mä kävin ite Mehiläisessä 1,5 v sitten ja musta se maksoi mulla jotain 68 €... En kyllä menis lyömään vetoa... Muistankohan ihan väärin, vai oliko tuo se veriseerumiseula maksu...

Sipuli, munkin piti sanoa jo aiemmin, että älä liikaa huoli etukäteen siitä listeriasta, sillä onhan se kuitenkin tosi harvinaista! Vähän niin kuin varotoimenpiteiden varotoimenpide... Mä en ainakaan tunne ketään, joka ois saanut listeriaa, joten aika huono tuuri täytyy olla, jos sä vielä nyt raskaana ollessasa sattuisit sen saamaan.

Testin viiva oli tummunut. :) Ei sekään siis kuitenkaan ollut kai yhtä vahva kuin se kontrolli viiva, mutta selkeä kuitenkin. Varasin neuvolan, joka on parin viikon päästä. :)

Aamulla ihanat kuulumiset varhaisultrasta! :) Toivottavasti saisin itsekin huomenna yhtä iloisia ja turvallisia uutisia.

Noita testin viivoja kun Dinna ja Ellinoora katselitte... Ei kai sillä mitään merkitystä ole, missä aikataulussa se viiva tummuu eli hormonitasot nousee? Kun kai se on aika yksilöllistä, ja ne vaihteluvälit voi olla suuretkin. Ja sitten tosiaan, jos hedelmöittyminen on ollut esim. myöhemmässä vaiheessa... Eli en liikoja huolehtisi. Samoin kuin tuosta Sipulin listeriastakaan - mitäpä sitä etukäteen murehtimaan, jos tulee ongelmia niin sillehän ei sitten mitään voi. Mutta todella harvinaistajan se on!

Hienoa, Ellinoora, että tupakkalakko on pitänyt! Katan kanssa vissiin kärsitään samoista oloista - miten se osaakin noin tarkkaan alkaa, kun 6 viikkoa tulee täyteen? Jännää.

Haluaisitteko muuten pitää jonkinlaista listaa neuvola- ym. ajoista? Eli että omalle kohdalle merkittäis ultrat, neuvolat jne., menneet voisi aina poistaa ja lisätä tulevat? Pysyisi hyvin perässä muidenkin jutuissa, nyt ei koskaan tahdo muistaa, kellä mitäkin on tulossa.

Käynpä suoraan päivittelemässä ultrakuulumiset. Eli pieni sydän siellä kyllä tarmokkaasti sykki, viikkoja ultran mukaan 6+1 (plusmiinus kahden päivän marginaali). Menkkojen mukaanhan mulla on 6+4, ja aattelin edelleen laskea siten, kunnes joku toisin käskee! La oli ultran mukaan 8.9. ja itse laskin sen olevan 7.9., joten enpä nyt sitäkään vielä lähde muuttelemaan.

Mutta siis tähän asti kaikki oli paremmin kuin hyvin, enkä voisi olla tyytyväisempi. Jatkuispa vain vielä seuraavat 6 viikkoa samaan malliin...

ah miten ihanaa eemi ja aamu! mulle sanottiin silloin aikoinaan varhaisultrassa, että kun tässä vaiheessa näkyy sydämenlyönnit ja kaikki niin varmasti kaikki menee hyvin ihan loppuun asti! se oli jotenkin tosi rahoittavaa ja mukavaa. vitsi, pitäisiköhän minunkin... paljonko maksoit eemi ultrasta, saako udella?

joo, en minä siitä viivan tummuudesta olekaan huolissani, itsekin olen aina kaikille tolkuttanut, että viiva kuin viiva, ei tummuudella väliä. esikoisen kanssa vaan tuli heti tosi alussa ihan tumma viiva tyyliin sekunnissa, siksi vain ihmettelen. ja oireetkin alkoi aika aikaiseen muistaakseni, tai sitten muistan väärin:) se sama varhaisultrannut lääkäri sanoi sillon myös, että mitä huonommin äiti voi (siis voimakkaat oireet) sitä paremmin vauva voi. en tiedä yrittikö sitten vain lohduttaa kun yökkäilin siellä vastaanotolla...

minä taidan soitella kans neuvolaan tänään ja kysyä milloin ne haluaa nähdä tällaisia toisen kierroksen odottajia. pitäisköhän investoida siihen varhaisultraan, ihan kamalasti kyllä tekisi mieli...

mukavaa päivää!

ellinoora rv 5+2

No mä kävin tuossa "paikallisessa" ultrauksessa, maksoi kyllä reilusti: itse maksettavaksi jäi 94 e Pulssissa. Ja en edes joudu maksamaan toimistomaksua tuolla, eli siitä olisi tullut lisää vielä 10 e (vai onko sekin jo noussut 15 euroon?). Eli ei halpaa huvia, mutta mielelläni maksan kun tuli näin hyvä fiilis. :)

Sitäpaitsi saan jo huomenna edellisestä työpaikastani viimeisen palkan, jota odotin vasta kuun lopulla, joten ihan hyvä!

Mä taas muistan kuulleeni, että jos syke on havaittu, keskenmenon mahdollisuus on edelleen jopa 10 %. No, mutta meneehän se suurimmassa osassa tapauksia sitten hyvin. Toivotaan, että osuis mullekin kohdalle!

Jaahas, täytyy raahautua töihin tästä kohta...

Onnea vaan hyvistä ultraus näkymistä! :)

Mä taidan kyllä jättää väliin, jos se ultra maksaa jotain tuollaista 100 € pintaan. Sittenpähän joudun vaan kärvistelemään. :/ Ehkä pitäisi soittaa ja kysellä.

Joo, Ellinoora... Siis mul oli sama juttu kun sulla. No siis esikoisesta näkyi plussa vasta pari vk sen jälkeen kun menkkojen piti alkaa, mutta sitten kun se plussa näkyi, niin se näkyi siinä heti vahvana! Siks olinkin nyt ihmeissään, että miks ihmeessä saan jo "niin aikasin" haaleaa viivaa. Oon nyt vaan miettinyt, että ehkä ne testit millä testasin esikoisen, ei olleet alussa niin herkkiä havaitsemaan hormonia, mutta sitten kun havaitsivat, niin havaitsivat kunnolla... En ole enää nähnyt niitä samoja testejä apteekin hyllyllä... Eihän siitä tosin ole kuin 1,5 vuotta. :/

Argh! Mul on ihan tajuton nälkä, kun en kerennyt syödä aamiasta... Mies on asioilla, joten ajattelin odottaa, että lounastetaan sitten yhdessä kun tulee kotiin. Mä kuolen nälkään! En siis malta odottaa, joten "joudun" tässä nyt sitten aamiaseks samal ku odotan syömään karkkia. Voi ei... :P

Heippa,

Onnea Eemille hyvistä ultranäkymistä!
Mulle sanoi kyllä ultraaja eilen, että nyt kun syke on nähty ja todettu sikiön kiinnittyneen jne. niin keskenmenon riski on minimaalinen alle 2% luokkaa... mutta mene ja tiedä. Mitä tahansa voi tietysti sattua, mutta minua tuo lause rahoitti kamalasti!

Kävin siis Mehiläisessä ja maksoi 89€. Muistaakseni Diacorissa olisin maksanut pari kymppiä vähemmän, mutta en ole varma muistanko oikein ja ovathan hinnatkin ehkä nousseet tässä parin vuoden aikana. Minäkin maksoin tuon summan kuitenkin ihan mielelläni. Ja se jääkin kunnallisten lisäksi ainoaksi. 4D ei kiinnosta ollenkaan. Sukupuolta ei haluta tietää etukäteen. Viimeksi eräs setä kertoi, että poika on tulossa, kun oltiin viikolla 20 yksityisellä ultrassa (supistelujen vuoksi käytiin ylimääräinen) ja tyttöhän meille tuli! Joten jääköön yllätykseksi kokonaan tällä kertaa.

Ylihuomenna sitten eka neuvola. En ollenkaan tule toimeen tädin kanssa. Esikoisen kanssa vaihdettiin yksityiseen neuvolaan, kun alkoi niin pänniä todellinen ammattitaidottomuus ja asenne. Joten en kauheasti neuvolaa odota. Onneksi me muutetaan toukokuussa ja saan vaihtaa neuvolaa loppuraskaudeksi :)

Nyt siivoamaan. Hauskaa keskiviikkoa kaikille!

Hei onks kellään vielä vatsa kasvannu? Nimittäin mulla on! Farkkujen "etumus" pullottelee hitusen, mies huomasi ja itse huomasin eilen, kun koko päivän oli sellaisa "venymis"-tuikkivia pikkupikkukipuja, en ollu niistä pätkääkään huolissani, koska kyllähän minä tiedän, miltä ne ei niin toivotut kivut tuntuu.

Hyvä fiilis! Jestas, kun ollaan jotenkin niin onnellisia ukkokullan kanssa, mutta silti vielä niiin kaamean nöyriä, koskaan ei voi tietää... mut silti, annetaan toiveikkuudelle tilaa. Aurinkoista päivänjatkoa!

Iitamarian aloittamaan mahakeskusteluun; mulla on ihan kamalan läski olo. oon oikeesti tosi turvoksissa. täytyy toivoa, että tämä tästä vähän laskisi. Työt alkaa siis ensi maanantaina eikä olis ihan heti kiva "jäädä kiinni".
Viimeksi sain mahan hädin tuskin piilotettua sinne 12+ viikolle ja silloin moni oli jo arvannut. Nyt painan lähtökohtaisestikin muutaman kilon enemmän ja maha tuntuu muutenkin pullottavan jo vaikka vasta kahdeksatta viikkoa mennään. Ahdistaa. Viimeksi kiloja tuli vain 9... nyt pelkään ottavani tuplat :)

hihii, aamu, minä en kans tykännyt viimeksi neuvolan tädistä yhtään, rupes neuvomaan mua jossain seksiasennoissa ekalla käyntikerralla ja muistutteli aina painosta, vaikka oli ite ihan järkyttävän lihava. no tuli mulle jotain 16kg painoa raskauden aikana, välillä 1,5kg viikossa, mutta sen jälkeen kyllä oon ollu hoikemmassa kunnossa kuin ikinä. nyt ollaan vaihettu asuinpaikkaa, joten uudesta tädistä en tiedä. varasin neuvolan ja se on mulla 3.2... puhui myös kans jostain uudesta seulonnasta, joka on tullut vuosi sitten, siis verikokeesta ennen

mulla tuikuttelee sitä sektioarpea edelleen välillä, välillä maha on tosi turvoksissa ja paino heittelee ihan tolkutttomasti +-2kg. tänään hienoista pahoinvointia ilmassa...

aamu ja iitamaria: eikös se maha alakin näkyä vähän aiemmin kun ei oo enää eka raskaus kyseessä..:)

Oi, ihanaa kuulla Eemi, että se pieni sydän siellä sykkii. Musta on myös aivan ihanaa pelkästään ajatella, että noin viiden päivän päästä omassa masussanikin sykkii pieni uusi elämä =). Luulen, että jätän itse kuitenkin varhaisultran käymättä. Koitin siitä vähän vihjaista miehelle, mutta se vaan totes kylmästi, et kaipa se itsestäänkin selviää, jos siellä ei kaikki oo kunnossa. Höh. No neuvolaa odottelen. Ensikertalaiselle sekin on jotain uutta ja ihmeellistä. Kovin aikaisin ootte muuten saaneet neuvola-aikoja. Mulle oli vähän pettymys, että se meni yli kolmen viikon päähän. No, jospa siellä sitä sydäntä sitten yritettäis kuunnella.

Mulla ei edelleenkään väsymystä kumempia oireita, mitä nyt mahaa tietyy nippailee. Millä viikolla teillä muuten alkoi pahoinvointi, jotka siitä kärsitte?

Ihania ultrakuulumisia Eemillä ja Aamulla:) Kyllä itsekin tekis mieli vähän mennä, mutta ehkä maltan mielen...

Mulla on vähän tällä viikolla ollut pahoinvointia, mutta en ole oksentanut ainoastaan kyökkäillyt ;)

Kata 6+2

Yhteistyössä