Onpa täällä ollut ihanan aktiivista keskustelua! Ja moni - taitaa olla jo (melkein) kaikki - nt-ultran ”tällä puolella”.
Noista PAPPA- ja HCGBV-arvoista kun keskusteltiin, niin kattelin, että mullakin ne oli mediaanien alapuolella (600 jotain ja 20 jotain). Kuitenkin down-riskiluku oli 1:19000 jotain ja trisomia-21-riskiluku oli 1:100000. Ja iän puolestahan riskiluku on mulla reippaasti isompi kuin se 1:250. Joten ehkä niistä veriarvoista ei sen enempää kannata stressata.
@lillium Sotkeennun nyt vielä tohon teidän riskilukukeskusteluun sen verran, että juuri kuten täällä on jo todettu, niin sehän on vain riskiluku, ei mikään absoluuttinen totuus ja suurin osa riskiryhmään joutuneistakin on terveitä. Meidät lääkäri raskauden alussa briiffasi näistä riskiluvuista sellaisin sanoin, että ne kunnallisissa seuloissa havaitsematta jääneet trisomiat (oliko niin, että 80% jotain havaitaan eli loput syntyneistä on havaitsematta jääneitä) ovat saattaneet saada riskiluvuiksi tyyliin 1:600 tai jopa 1:800 lukuja. Mutta että jos riskiluku on tyyliin 1:1000 tai pienempi, niin sitten voi olla huoletta. Eli mulla siis oli alun alkaen sitten suunnitelmana, että jos meidän riskiluvut pamahtaa siihen 1:250-1:1000 haarukkaan, jolloin käsittääkseni kunnallinen ei enää jatkotutkimuksia tee, niin marssisin yksityiselle teettämään NIPTin (ja joo, pulittaisin siitä sen 700e mitä lie
).
Jännää, jos ihmisillä alkaa jo liikkeet tuntua.
Tässähän pitää itsekin alkaa oikein iltaisin kuulostella, jos jotain tuntuisi. Huomenna on 17+0 plakkarissa, joten vois kyllä pikkuhiljaa alkaa.
Toistaiseksi on vaan ollu muutaman kerran sellanen tuikkaus, että oisko joku minikokoinen maailmanluokan futari vetässyt kunnolla vatsanpeitteisiin, mutta luulenpa, että on ollut enemmän kyse niistä kohdun kiinnekkeiden venymisistä yms. Toisaalta ihan selkeitä, tosin lieviä liitoskipuja on nyt alkanut ajoittain tuntumaan, sellasia pieniä särkyjä esim. hävyn seudulla.
Niin joo, radi napsahti, kuten arvelin.
Mullahan oli noita kohonneita riskitekijöitä taustalla, joiden takia jouduin aiemmin sokerirasitukseen. Eli nyt mulle on luvassa sitä sokeriarvojen mittaussirkusta,
toivotaan, että pysyisi homma hanskassa ihan vain ruokavaliolla. Hyvillä mielin oon arvoista muuten, olivat paljon paremmat kuin mitä pelkäsin - ja siis mulla vain se paastoarvo koholla. Mutta kaikilla varmaan täytyy olla jotain, niin kaipa tää nyt on se mun raskauden riippakiveni, kun muuten on kaikki mennytkin tähän asti melkein luvattoman kivasti.
Mukavaa viikonloppua kaikille!