syyllisyyttä

Meille syntyi kesällä toinen tyttö. Rakastan häntä, mutta tunnen hirveää syyllisyyttä siitä, että toivoin toisen lapsemme olevan poika. Olisin tosi kovasti halunnut myös pienen pojan.
Tätä toista lasta kohtaan en tuntenut hänen synnyttyään oikein mitään, ehkä pienen pettymyksen ja voi että se raastaa mua. Ja sitten kun vauvan hoito ja isomman leikki-ikäisen hoito on joskus tosi rankkaa, mietin olisiko se ollut erilaista kun olisi ollut poika. Kyllä hän tuottaa myös iloa, mutta tähän toiseen vauvaan on ollut tosi paljon vaikeampaa tutustua kun ekaan. Minulla on tätä kohtaan paljon enemmän negatiivisiä tunteita, eikä hän tunnu aina oikein omalta. En kuitenkaan tahtoisi, että hän joutuu kärsimään tunteistani.
 
Voiskohan sulla olla synnytyksen jälkeistä masennusta. Ehkä voisit ottaa asian puheeksi neuvolassa. Tiesittekö odotusaikana kumpaa sukupuolta vauva on, ja menikö ehkä lääkärin arvio pieleen..?Silloin voisin hyvin ymmärtää että jos poika on sanottu tulevan, niin sitä valmistautuu siihen tottakai, eikä osaa tyttöä ajatellakaan. Vai oliko teillä niin ettette kysyny kumpi tulee? Luulen et sulla voi olla masennusta tai väsymystä tms. Juttele ensin miehesi kanssa ellet jo ole jutellut. Onko hän tarpeeksi mukana kotitöissä ja lastenhoidossa. Koita saada myös omaa aikaa. Pari tuntia viikossakin piristää kummasti ja jaksaa taas olla paremmin lasten kans. Kyllä ne tunteet tulee lasta kohtaan vielä, mut voihan se olla että menee vähän aikaa..

Ajattele asiaa molempien lasten kannalta. Miten ihana onkaan kun lapset kasvaa ja niistä on seuraa toisilleen. Yhdessä tekevät kaikkia ihania tyttöjen juttuja ja varsinkin isompana sisko on monesti kuin paras kaveri. Sit yks hyvä puoli: ei tarttee ostaa niin paljoa vaatteita kun varmaan vanhemmalle lapselle ostetut vaatteet käy nuoremmalle sitten kun ne menee pieneksi.
 
Kun mä sain pojan, musta tuntui tosi oudolta, että mulla on poika koska en ollut tottunut poikiin,kun itselläkin vain siskoja.Mulla oli ennestään tyttöjä ja kun sain pojan, tuntui se ihan tytöltä vaikka olikin poika.Oli niin outoa.No, nyt olen jo poikiinkin tottunut.(toivoin että saisin myös poikia,mutten ollut tottunut poikiin, niin tunne oli outo) :p
 

Yhteistyössä