Syyllistynkö rikokseen tai joudunko edevastuuseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen muuttamassa lapseni kanssa ulkomaille muutamaksi kuukaudeksi.
Minulla on lapsen yksinhuoltajuus.
syyllistynkö siis johonkin rikkeeseen kun otan lapseni mukaan eikä vahvistettu tapaamis sopimus toteudu sillä aikaa kun olemme poissa?

Meillä on lapsen isän kanssa ollut monenmoisia ongelmia,asiat ovat kärjistyneet nyt niin että isä on aijemmin uhannut viedä lapsen pois maasta,uhkailee minua yms. läh.kieltoa haettu mutta ei mennyt läpi todisteiden puuttuessa (=ei fyysistä väkivaltaa)
Poliisi ei voi auttaa ennenkun on fyysistä väkivaltaa,jatkuvaa uhkailua,panettelua ja hän oieksti yrittää pilata elämäni.
tekee kuulema kaikkensa jotta elämäni olisi helvettiä.
Jokainen kerta kun lpsi tulee kotiin niin hän kiristää ja uhkailee,hän käyttäytyy kuin joku kaikkivaltias..hän käskyttää ja selittää pojalle "ethän halua mennä äidin luokse" siinä minun nenäni edessä.
Viimeksi kun hän tuli tuomaan lasta niin lapsi istui hänen sylissään (!!!) kun hän ajoi auton parkkipaikalle,tämän jälkeen laittoi pojan istumaan auton katolle kattoluukusta ja sanoi minulle ettei aijo auttaa poikaa sieltä alas että minä saan itse koittaa saada hänet sieltä yms. tälläistä kiusaa.Hän jopa kuvasi sen kun jouduin repimään pojan sieltä katolta ja kuvasi senkin kun kysyi pojalta että "eihän hän halua mennä äidille,eihän" SAIRSTA!mä haluan pois täältä,mä haluan pois tuon ihmisen mun elämästä!

ja lapsen ollessa "isällään" tämä on koko sen ajan mummollaan..tiedän kun poika ja isä on itse kertonut.
Lastensuojelu ei näe näissä asioissa mitään vikaa joka on mielestäni kummallista!

Olemme eronneet noin vuosi sitten.

Tässä siis taustoja.
minulla on tuhansia euroja velkaa joita olen lähdössä nyt kuittaamaan koska sain hyvän työrupeaman ulkomailla ja otan tietysti lapseni mukaan.Isä saa halutessaan tulla sinnepäähän tapaamaan lasta jos haluaa..

Olemme ulkomailla max. puolivuotta,pääsisin hyvään työhön hetkeksi ja saisin säästettyä rahaa,pääsisin pois täältä ja hetkeksi eroon hänestä.Samalla saisin kuitattua osan veloista ihan parissa kuukaudessa.

Onko mitään mikä minua täällä pidättelee?

No kannattaa ainakin selvittää asiat kunnolla sosiaaliviranomaisten ja esim poliisin kanssa jotta ei tule yllätyksiä. Eli varmistat sieltä että asia on niiden puolesta ok, kuinka kauan olette ja mikä tilanne on puolison kanssa. SIten ei yllättäen odota mitään lapsikaappaussyytettä kotomaassa kun tulet takaisin.

Jos teillä on virallisesti yhteishuoltajuus, niin periaattessahan ulkomaille muutto ilman toisen huoltajan suostumusta ei käy.

Mutta toi tilanne kuulostaa kyllä aivan sairaalta. Tietääkö sossut/lastenvalvojat tuostakin, että isä istuttaa lasta auton katolla? Oliko mies yhdessä ollessanne "normaali"?

Pakkohan tohon on joku muutos tulla, miehen käytös aiheuttaa pitkittyneenä varmasti haittaa lapselle - pahimmassa tapauksessa fyysistäkin vahinkoa!

siis minulla on yksinhuoltajuus,ikinä ei yhetishuoltopaperia ole tehty..luojankiitos!
lastensuoljelun mielestä kyseessä on poliisiasia..poliisi oli sitämieltä että yhtälailla lastis-kun poliisiasiakin.
mies ei tosiaankaan ollut normaali enää viimevuosina..mies on ulkomaalainen,ja muslimitaustainen ja hänen mielestään olen rasisti kun en anna lasta hänen äidilleen!

Lastensuojeluun sanoin että jos tämä kiusaaminen ei kohta ala loppumaan (kestänyt erosta asti ja henkinen väkivalta ja alistaminen pari vuotta enen sitä..kunnes tajusin lähteä) niin muutan joko ivaloon taikka jonnekkin muualle kauas.he eivät nähneet siinä mitään ongelmaa,hymähtivät vain.
ja tapaamisoikeus koskee kuitenkin isää..ja isä kokoajan vouhkaa siitä miten HÄNEN äidilleen lapsi on niin tärkeä ja tämä ei tule toimeen ilman lastamme.

sinuna olisin nyt tiukkana. Soita johtavalle lasulle ja kerrot tiukasti että heidän on nyt tähän puututtava. Käyt myös laitoksella kertomassa kaikki tuoreet tapahtumat.
Ja ilmoitat lasulle ja poliisille että lähdet lapsen kanssa ulkomaille. Ex ei voi kyllä estää sitä koska olet totaali yh

Täytyykin ottaa ruokiksella puhelin kouraan,mietin vain että nyt jos kerron lastensuojeluun että olen lähdössä niin nämä kertovat sen isälle ihan varmasti.Olin käynyt siellä juttelemassa isäni kanssa (silloiselle kesäsijaiselle) ja hän oli kertonut kaiken mitä minä ja isäni oli siellä puhuttu ja oli kertonut että isäni oli siellä mukana.
Isäni on katsonut tätä nyt 5 vuotta vierestä...ja hän on saanut minut tajuamaan että mitä tämä aika oikeasti on ollut.

Entä jos isä vie pojan maasta kun kuulee että olen lähdössä?Hän on entisen jugoslavian alueelta ja on uhannut viedä pojan sinne,ympärileikata yms..
kertoisinko lastensuojeluun tästä lähempänä ajankohtaa?
Poliisilaitoksella voiisn käydä juttelemassa ja kysymässä neuvoa asiaan,tuohon maastavientiin.
etä sai kiristettyä minut aika laajaan tapaamis sopimukseen joka ei toimi...sekin täytyy sitten uusia jos sinne ulkomaille aikoo jäädä?

Hän on saanut laajan tapaamis sopimusken,noin 12pv/kk..nolla elarit ja maksan yksin meidän yhdessä hankkimia velkoja (joo tyhmä minä)...sitten sillä on vielä otsaa vaatia lisätapaamisia,sitä että maksaisin osan matkakuluista kun ahkee ja tuo pojan (meillä välimatkaa noi 8km) ja skoak minulle jäi hänen hajoittamansa auto josta velkaa (jouduin maksamaan pois) ja auto aivan ruman niin hän ihan pokkana että sittenkun olen saanut sen korjattua niin voin alkaa hakemaan ja tuomaan lasta!

Tässä ei ole edes kaikkia mitä kaikkea siltä suunnalta on tullut,pojan isänisä ohjailee poikaansa,heillä tämä "suvunpäämies" mentaliteettti..

Olemme olleet turvakodissa muutaman kuukaudens illoin kun lähdin ja erosin,en jaksa enää turvakotia vaan haluan pois..kauas

Käy poliisilaitoksella ensin ja sitten lastensuojelussa. Ei kai niillä voi olla oikeutta kertoa kaikkea puhuttua toiselle osapuolelle ellei asia tätä nimenomaisesti koske? Kysy asiaa poliisilta. Totta kai isän on oikeus saada tietää asiasta koska sillä on tapaamisoikeus joten ihan ilmoittamatta et voi häipyä. Mutta toisaalta jos hoidat asiat mahdollisimman korrektisti ja laillisesti niin sillä ei sen jälkeen ole mitään mahdollisuutta saada sitä muutettua. Sulla on kyllä aika uskomattoman huono sopimus, kannattaisiko palkata asianajaja ihan vaan että jos sitä saisi vielä muutettua?

Huoltaja päättää lapsen asuinpaikan, joten tuossa muutossa ei pitäisi olla ongelmaa, jos sinulla on yksinhuoltajuus. Lastensuojelun työntekijät ovat vaitiolovelvollisia, joten jos toivot, että juttelemistasi asioista ei kerrota, niin kannattaa sanoa se työntekijälle. Lastenvalvojan kanssa voitte yhdessä miettiä tapaamisia jatkossa ja lastenvalvoja voi sitten puhua isän kanssa asiasta. Tsemppiä!

eli ilmoitan jossainvaiheessa isälle sekä lastensuojeluun että olen muuttamassa ulkomaille määräämättömäksi ajaksi?ja koitans aada isän knassa sovittua tapaamiset niin että ne hoituvat?
Entäs jos isä sitten alkaa uillua eikä päästä sopimukseen?

oiekuden kautta hän on uhannut hakea viikko-viikko tapaamisia ja huoltajuutta..eli oikeuteen varmaan minut haastetaan viimeistään siinäkohtaa kun lähden maasta.
isän kanssa en uskalla lasta päästää ulkomaille (sieltä maasta siis suomeen) ,lapsi tuskin tulee takaisin kun lapsen viemisellä on uhkailtu ja hän varmastikkin alkaa taas muutenkin uhkailemaan ties millä.

koen etten voi tehdä mitään muuta kun lähteä..enkä lasta anna isälle ja jätä suomeen kun hän ei itse lapsesta kykene huoltehtimaan.
lisättäköön tähän että vajaa 3kymppinen mies asuu vanhempiensa 50neliöisen kaksion sohvalla koska on kykenemätön tai laiska hankkimaan omaa asuntoa.Kaupungin asunnosta jätti vuokrat maksamatta eikä täten saa uutta.. lastensuojelu ei nähnyt tässäkään mitään virhettä,eikä sisällä tupakoinnista koska heidän käynnillään ei havaittu tupakanhajua sisällä...tämäkin lista olisi loputon

No ainakin kannattaa lastensuojeluun ja poliisille mainita tuosta lapsenviemisuhkailusta. On hyvä että siitä on todisteita tai ainakin mainintoja jos huoltajuutta käsitellään uudelleen. Keskustele lastensuojelun kanssa tilanteesta ja muista mainita että tämä on luottamuksellista. Sovi samalla milloin ilmoitat isälle. Joku ratkaisu tapaamisongelmaan tulee varmaan löytää, joten juristiapu ei liene pahitteeksi. Muuten asia voi olla edessä takaisin palattua ja asemasi sitten huono.

Ei ulkomaille muutto tarkoita että lapsen joutuu antamaan isälleen, etenkin kun olet yksinhuoltaja. Ja oikeuteenkin voi tietenkin haastaa mutta ei se tarkoita sitä, että isä saa viikkotapaamiset ja huoltajuuden. Etenkin jos olet omalla toiminnallasi jo osoittanut että ajattelet myös isän oikeutta tavata lastasi silloinkin kun oma ja lapsen etu vaatii maasta poismuuttamista joksikin aikaa tulojen saamisen tähden. Mitä paremmin toimit itse etukäteen, sen vähemmän isällä on mahdollisuuksia kiusanteolla vaikeuttaa asiaa. Ellet pääse isän kanssa sopimukseen, niin sittenhän lastensuojelu todennäköisesti puuttuu asiaan ja ehdottaa jotain. Jos ehdotat itse jotain kohtuullista esim. enemmän/pidempää tapaamisia palattuanne ja vaikka puhelimella yhteydenpitoa matkan ajan, isän mahdollisuutta tulla sinne tapaamaan lasta (tuskin tulee mutta mahdollisuus kannattaa varata), niin se vaikuttaa siltä, että olet kohtuullinen ja lapsen etua harkitseva kun taas isä haluaa tehdä pelkkää kiusaa.

Miten lapsi muuten suhtautuu siihen mummoonsa? Voihan se olla että lapsi todella on tälle tärkeä ja jos sama on toisinpäinkin, niin kannattaa jotenkin yrittää pitää edes ne välit kunnossa. Jos ei muuten niin puhelimella yms.

vahvoilla sinä olet oikeudessa ja sen voit eksällekin sanoa.
toki säilytät kaikki viestit tms jos sellaisia on.

kaikista noista kertomistasi asioista maininta poliisille ja lasuun ja pidät huolen että ne kirjataan. näin sulla on näyttöä isää vastaan.

Lastenvalvoja on tässä kohtaa oikea osoite olla yhteydessä. Kun sulla on yksinhuoltajuus, voit ilman seuraamuksia ottaa lapsen maasta lähtiessä mukaasi, mutta miten sitten tapaamiset voisivat tapahtua - sitä on syytä miettiä lastenvalvojan kanssa. Hänelle on tosiaan hyvä kertoa kaikista näistä vaikeuksista, joita lapsen isän kanssa on ilmennyt. Mitä neutraalimpaan sävyyn ja kiihkottomasti pystyt niistä kertomaan, sitä parempi.

Lapsen isälle kannattaa asiasta kertoa vasta sitten, kun sinulla on faktat tiedossa, mitä hän voi lain puitteissa tehdä.

Säilytä nyt ainakin kaikki viestit missä uhkailee tms. ja voit nauhoittaa puhelut, joissa riehuu jotain - kunhan mainitset nauhoituksesta hänelle ja se myös kuuluu tallenteessa.

Älä ikinä anna lapsen passia miehelle. Kerro että jos lapsi ympärileikataan isällä ollessaan sitä kohdellaan rikoksena Suomessa, lasten tarpeeton silpominen ei sovi suomalaiseen oikeustajuun. Lapsi seuraa äitinsä uskontoa.
Pidä kaikki materiaali tallella mahdollista oikeudenkäyntiä varten, äläkä missään nimeääs pelkää oikeuteen menoa.
Sillä sinä et ole siellä syytetynpenkillä vaan lapsen asioita hoidetaan ja lapsella on siellä edustaja ihan lastenvalvojan toimesta.

Sinuna en kertoisi miehelle mitään ennen lähtöä, vasta sitten kun se ei voisi pilata mitään, kertoisin enkä todellakaan mihin olen menossa ja osoitetta.

tätä olen juuri miettinyt että miten isä saa käännettyä tämänkin sitten minua vastaan,tarkoituksenani on tosiaan saada rahaa haalittua ja lapsi tulee tottakai mukaan..ikää hänellä 4vuotta.
Poliisi ja lastensuojelu ovat tietoisia näistä kaikista mainitsemistani asioista,molemmat tahot ovat sanoneet etteivät voi tehdä juuri mitään,siis uhkailujen yms suhteen ennenkun jotakin "pahempaa" atpahtu..eli ennaltaehkäisevää apua ei ole saatavilla.
Lastensuojelun kanta maastapoisvientiin oli " eihän isä voi lasta viedä ilman passia"..eivät tajua että kyllä voi!Ei se passi mikään kultainen avain ole,sitäpaiitsi isän kotimaasta saa passin vaikka tupakka kartongilla halutessaan.

Ajattelin että ilmoitan viim. lähtöpäivänä isälle uuden osoitteemme ja pyydän olla sähköpostitse yhetydessä tapaamisten suhteen.LAstenvalvojalle soitan ja kysyn että mikä tämä juridinen puoli on ihan oikeasti ja heidän näkökulmastaan ettei tule sitten kuraa niskaan.
kaikki asiat on hoidettu siellä mihin olemme menossa,lennot varattu,asunto hoidettu ja työt alkaa seuraavana päivänä eli niistä nyt ei voi vaane nää joustaa..seuraavaksi isä keksii että venytämme lähtöä tms.

En uskalla kertoa hänelle nyt heti koska tiedän että hän keksii jotakin jolla koittaa estää lähtömme..jos eui muuta nii on lentokenällä vastass aja järjestää siellä vanhempineen teatteriesityksen.

Tottakai yritän tehdä mahdollisimman paljon sen eteen että lapsi näkee isäänsä vaikka olemmekin ulkomailla,minulla tosin ei ole varaa lennättää itseäni ja alsta kerran tai kaksi kuussa tänne ..lasta ei yksinään voi koneeseen laittaa enkä laittaisi vaikka olisikin mahdollisuus

Yhteistyössä