Sytytimme takkaan tulen kun paistoin lettuja keittiössä - savut sisälle. Miksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä hittoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä hittoa?

Vieras
Muutimme kaksi viikkoa sitten uuteen valmistaloon. Emme ole aiemmin polttaneet takassa puita, nyt kokeeksi laitoin sinne kolme klapia ja menin paistamaan lettuja. Laitoin tietysti liesituulettimen päälle ja parin minuutin kuluttua huomasin, että talo tulvi savua olohuoneesta! Kun sammutin liesituulettimen, takan hormi alkoi taas vetää normaalisti.

Mitä tämä nyt on? Eikö takan palaessa muka voi kokata liesituuletin päällä? Vai onko tämä jotain takan alkukankeutta joka menee ohi?
 
Liesituuletin tekee takalle alipaineen ja savu tulee sisään.


Meillä voi pitää liesituuletinta pienellä, jos takassa on kunnon tuli ja hyvä veto. Jos takkaa vasta sytyttää tai tuli on pieni, savu tulee sisään.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Sytytitte siis kylmiltään takan? Olisi pitänyt ensin katsoa vetääkö se vai onko liian kostea vielä ja savuttaa koska sitä ei ole käytetty. Eli seuraavan kerran ensin vain rööreihin paperia polttamaan ja kun hormit on tarpeeksi lämmenneet, niin sitten uskaltaa koittaa varovasti vetääkö itse takka.
 
Sytytitte siis kylmiltään takan? Olisi pitänyt ensin katsoa vetääkö se vai onko liian kostea vielä ja savuttaa koska sitä ei ole käytetty. Eli seuraavan kerran ensin vain rööreihin paperia polttamaan ja kun hormit on tarpeeksi lämmenneet, niin sitten uskaltaa koittaa varovasti vetääkö itse takka.

Takka valmistui jo kesällä, mutta sen jälkeen siinä ei ole poltettu kuin pari tikkua ja hiukan paperia jotta on nähty, vetääkö. Miten siis tästä eteenpäin?
 
Kylmä takka ja päällä oleva liesituuletin, se riittää savutukseen. Lisäks jos teillä on lämmöntalteenotto-laite niin se pitää sytyttämisen ajaksi kytkee pienimmälle asetukselle tai jopa pois päältä.

Ensi kerralla polttakaa paperia reippaasti hormin luukussa, esilämmittää hormin niin ei savuta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kylmä takka ja päällä oleva liesituuletin, se riittää savutukseen. Lisäks jos teillä on lämmöntalteenotto-laite niin se pitää sytyttämisen ajaksi kytkee pienimmälle asetukselle tai jopa pois päältä.

Ensi kerralla polttakaa paperia reippaasti hormin luukussa, esilämmittää hormin niin ei savuta.

Pitääkö sitä aina lämmitellä ensin vai riittääkö, jos iltaisin aina polttaa pari pesällistä?
 
[QUOTE="aapee";27751396]Pitääkö sitä aina lämmitellä ensin vai riittääkö, jos iltaisin aina polttaa pari pesällistä?[/QUOTE]

Juu ei siellä hormissa tarvi poltella kuin silloin jos takka on pitkään käyttämättä.
 
Nykyään ei tietääkseni suositella tuota paperin polttamista rööreissä. Mutta liesituuletin isolla ja takassa pieni tuli takaa että savut on sisällä. Tulee alipaine ja se vetää savut sisätiloihin. Meillä ei oo koskaan täällä poltettu paperia rööreissä. Uutena poltettiin tikkuja sit pari klapia jne. Maalla poltettiin aina rööreissä paperia jos uuni oli ollut kauan kylmillään. Meillä tulee savut sisälle myös jos sytyttää samoihin aikoihin takan ja saunan pesän, mutta kun toisessa on hyvä veto ei ongelmaa enää ole.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="aapee";27751500]Kiitos avusta! On tämä omakotiasuminen täynnä kaikkea uutta ja yllättävää, paljon opittavaa meillä selvästi.[/QUOTE]

Niinhän se varmaan on jos on ensimmäinen kerta ok-talossa ;) Muistattehan sitten ettette sulje peltejä liian aikaisin ettei tule häkämyrkytys!
 
[QUOTE="aapee";27751500]Kiitos avusta! On tämä omakotiasuminen täynnä kaikkea uutta ja yllättävää, paljon opittavaa meillä selvästi.[/QUOTE]

Ja kun asian oppii, sen voi silti sujuvasti unohtaa... :whistle:

Nimim. tänkin syksynä kerran savut sisään, liesituulettimen avulla :D
 
Nykyään ei tietääkseni suositella tuota paperin polttamista rööreissä. Mutta liesituuletin isolla ja takassa pieni tuli takaa että savut on sisällä. Tulee alipaine ja se vetää savut sisätiloihin. Meillä ei oo koskaan täällä poltettu paperia rööreissä. Uutena poltettiin tikkuja sit pari klapia jne. Maalla poltettiin aina rööreissä paperia jos uuni oli ollut kauan kylmillään. Meillä tulee savut sisälle myös jos sytyttää samoihin aikoihin takan ja saunan pesän, mutta kun toisessa on hyvä veto ei ongelmaa enää ole.

Eikö? Meillä on -09 valmistunut talo ja takka myös ja meille suositeltiin hormin esilämmitystä kesän jälkeen. Onko tuo ohje jotenkin riippuvainen takan tai hormin mallista? Tosin meikäläinen puhalteli kerran hiustenkuivaajallakin hormiin ennen sytytystä kun ei ollut sopivia papereita tarpeeksi :D

Ja aapeelle, ollos hyvä. Samassa veneessä sitä oltiin itsekin vuosi sitten kun tähän taloon kerrostalosta muutettiin :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä