Sytostaatteja ms-tautiin


Kävin eilen neurologilla. Mulla on lyhyellä aikaa ollut pari rajua pahenemisvaihetta ja nykyinen lääkitys on menettänyt tehonsa. Nyt kokeillaan sytostaatteja taudin hillitsemiseksi. Pahoinvointi pelottaa. Lähteeköhän hiuksia? Jäi paljon kysymyksiä esittämättä.

Tulee pian kutsu neurologian osastolle, missä ensin tutkitaan sydän ja jos kaikki ok, aloitetaan sytostaattihoito.

Kokemuksia kellään sytostaateista?
 
ei pelkkä syöpälääke
Käytetään niitä myös reumakipujen hoitoon ym. vaikeiden kroonisten kiputilojen hoitoon. Annostus vain huomattavasti pienempi kuin syövän hoidossa.
 
Piika-äiti
Samoin erittäin vaikeiden suolistotulehdusten ja ties minkä hoitoon.

Välttämättä hiukset eivät lähde lainkaan. Ystävälläni hiukset säilyivät, mutta niinä suolistotulehdukseen suunnattujen sytostaattien ottopäivinä hänellä oli hyvin huono, väsynyt ja epämukava olo, hän oli käytännössä katsoen petipotilas vajaan vuorokauden lääkkeen ottamisen jälkeen.

Jaksamista.
 
Keittiönoita
Mä olen käyttänyt sytostaatteja nivelreuman hoitoon. En kaljuuntunut, mutta hiukseni ohenivat merkittävästi. Pahoinvointia mulla oli about 3 kk hoidon aloittamisesta. Sen jälkeen elimistö tottui kyseiseen myrkkyyn. Foolihappo muuten auttaa ehkäisemään sitä pahoinvointia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen käyttänyt sytostaatteja nivelreuman hoitoon. En kaljuuntunut, mutta hiukseni ohenivat merkittävästi. Pahoinvointia mulla oli about 3 kk hoidon aloittamisesta. Sen jälkeen elimistö tottui kyseiseen myrkkyyn. Foolihappo muuten auttaa ehkäisemään sitä pahoinvointia.
Mistä foolihappoa saakaan? Onko sitä ihan pillereinä?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Mistä foolihappoa saakaan? Onko sitä ihan pillereinä?
Apteekista. En ole varma, tarvitaanko siihen vielä nykyäänkin resepti. Aikaisemmin tarvittiin. Tai ainakin repsulla siitä sai Kela-korvauksen.

Lisäys: Niin ja ihan pilleri on.

 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
millä lailla tuo auttaa kipuihin :eek:

en ole kuullutkaan .. toivottavasti sinulle on niistä apua..

millaisia oireita ms-tauti aiheuttaa sinulle? jos saa udella...
Noita oireita on vaikka muille jakaa. Mieleen tulee nyt ainakin tasapainovaikeudet, nielemisvaikeudet, rakko-ongelmat, käsien tunnottomuus ja voimattomuus, fatiikki (voimakas uupumus), kuuma (helle ja sauna) saa voimattomaksi, muistiongelmat, levottomat jalat, univaikeudet...
Nyt keväällä todettiin ms:stä johtuva näköhermon rappeuma, joka pahimmillaan johtaa näön menetykseen. Ajokortti lähti pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Keittiönoita: Saatko sytostaattia suoraan suoneen?
Lihakseen. Siis sain, nyt en ole vuosiin käyttänyt tähän reumaan mitään lääkkeitä. Niin ja itse siis pistin sytostaatin.
Mulle tiputetaan lääke suoraan suoneen kuukauden välein ensin kolme kertaa. Sit katsotaan vaste ja päätetään jatkosta. Sytostaatteja voi korkeintaan 10 kertaa saada suoneen elämänsä aikana. Sydän ei kestä enempää. Toivon todella, että tuosta on apua.
 
Piika-äiti
Siis juuri sitä sinulle suunnattua sytostaattia?

Kyllä niiitä vaan syöpähoidoissa tiputellaan hulvattomat määrät ja kerrat. Minullekin puoli vuotta kuudessa jaksossa, ja ensimmäisessä jaksossa 14 vrk kellon ympäri...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Mulle tiputetaan lääke suoraan suoneen kuukauden välein ensin kolme kertaa. Sit katsotaan vaste ja päätetään jatkosta. Sytostaatteja voi korkeintaan 10 kertaa saada suoneen elämänsä aikana. Sydän ei kestä enempää. Toivon todella, että tuosta on apua.
Jos sä saat sen sytostaatin suoraan suoneen, niin eiköhän se tiputuksen antava henkilöstö anna sulle myös tarvittavat foolihapot.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Mulle tiputetaan lääke suoraan suoneen kuukauden välein ensin kolme kertaa. Sit katsotaan vaste ja päätetään jatkosta. Sytostaatteja voi korkeintaan 10 kertaa saada suoneen elämänsä aikana. Sydän ei kestä enempää. Toivon todella, että tuosta on apua.
Jos sä saat sen sytostaatin suoraan suoneen, niin eiköhän se tiputuksen antava henkilöstö anna sulle myös tarvittavat foolihapot.
Hyvä juttu. Kiitos noista tiedoista. Sain vähän rauhoitettua mieltäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Saanko kysyä minkäikäisenä ja miten aloit oireilla? Pelottaa oma tulevaisuus, ihmeellisiä oireita ollut, ikää 34 v.
Tuntopuutoksia, pistelyä, väsymystä, tasapainovaikeuksia ja sit tuli sellainen "kokovartalopuudutus", joka kesti muutaman päivän ja kiristävä vanne rinnalla taisivat olla niitä ensimmäisiä oireita. Minä osasin epäillä tai oikeastaan tietää, mistä oli kysymys, sillä siskollani on myös ms. Olin 37-38, kun aloin kiinnittää huomion epämääräisiin oireisiin. 39-vuotiaana olin jo eläkkeellä...
 

Yhteistyössä