Syöttekö paljon tomaattia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Mä vaan jostain googlettamalla löysin jonkun "syötkö monipuolisesti"-aiheisen testin ja siinä oli tomaatti nostettu jotenkin jalustalle. Siis, että sitä nyt piti joka päivä syödä vaikkei muuten kasviksia söisikään...

Vähän niinkuin, että tomaatti oli kaiken perusta.

Meillä kun ei joka päivä todellakaan syödä tomaatti, salaattia silti on aina lämpimän ruuan kanssa eli päivittäin menee kyllä paprikoita (eri värejä), kurkkua, salaattia, punasipulia, rucolaa tms.
Ruokaan siis kastikkeisiin lisätään kesäkurpitsaa, porkkanaa, lanttua jne.
Ja päivittäin välipalalla omenaa, banaania, mandariinia yms.

Mutta ilmeisesti nyt jotain todella olennaista puuttuu, kun sitä tomaattia ei löydy joka päivä jostain =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä tomaatti muodostaa about 20-30 % päivittäisistä sapuskoista. Toisen sijan saa sipuli.

Jännä, kun mä en siis ole oppinut tuota tomaattien käyttöä. Jauheliha- tai tonnikalakastikeeseen sitä tulee joskus lisättyä. Mutta meillä on paprika tuo, jota lisätään oikeastaan kaikkeen ja sipuli tosiaan toinen.

no täytyy kyllä myöntää että tomaattia ei kulu joka päivä. Poika ei voi syödä kypsentämättä, ja mäkin laitan sitten mieluummin salaattiin ja leivän päälle kaikkea muuta kuin sitä. Mutta...ilmeisen hengissä ollaan ilman tomaattiakin.

Lisään vielä, että meillä kaikki nämä kastikkeiden jauho-rasvasuurukset korvataan tomaatilla ja tomaatilla korvataan myös usein ruokakerma. Tomaatti on meillä siis perusraaka-aine ihan kuten monilla muilla on peruna.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Jännä, kun mä en siis ole oppinut tuota tomaattien käyttöä. Jauheliha- tai tonnikalakastikeeseen sitä tulee joskus lisättyä. Mutta meillä on paprika tuo, jota lisätään oikeastaan kaikkeen ja sipuli tosiaan toinen.
Miten teet kastikeen, jossa on paprikaa? Tai no, kyllähän paprikamurskalla voi korvata tomaattimurskan, mutta tulee kyllä aika äkkiä hemmetin kalliiksi, jos paprikalla koittaa korvata tomaatin.

Lisään vielä, että meillä kaikki nämä kastikkeiden jauho-rasvasuurukset korvataan tomaatilla ja tomaatilla korvataan myös usein ruokakerma. Tomaatti on meillä siis perusraaka-aine ihan kuten monilla muilla on peruna.

Uusavuttomana kysyn nyt, että miten? Meilläkään ei kyllä tehdä jauho-rasvasuuruspohjaisia kastikkeita, vaan tyyliin ensin kuullotetaan ruokalusikallisessa rypsiöljyä sipulit, paprikat, kesäkurpitsat tms. mitä milloinkin kastikkeeseen tulee ja sitten lisätään joko ihan vesi tai ruokakerma (alpro soya), tarpeen mukaan mutta harvemmin voin suurustaa grahamjauhoilla.

Muoks, ahaa, nyt käsitin että puhut tomaattimurskasta. Mä en sitä kastikkeissa käytä, mutta mies kyllä käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Miten teet kastikeen, jossa on paprikaa? Tai no, kyllähän paprikamurskalla voi korvata tomaattimurskan, mutta tulee kyllä aika äkkiä hemmetin kalliiksi, jos paprikalla koittaa korvata tomaatin.

Juu, en siis paprikamurskaa käytä vaan ihan kuutioituna. Se vaan maistuu kastikkeissa mielestäni hyvälle esim. yksi lemppari on broilerkastike jossa lisänä punaista ja keltaista paprikaa kuutioituna, punasipulia, tavallista sipulia, maissia ja ananasta =)

Kyllä meillä päivittäin tomaattia syödään. Aina salaatissa on oltava tomaattia ja monesti ihan sellaisenaankin. Puolitoistavuotias poika on meillä hulluna tomaattiin :)

Yhteistyössä