Syöttekö keitettyjä perunoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Tarjoillaanko teidän taloudessa keitettyjä perunoita? Lähes päivittäin, viikottain, satunnaisesti?

Mulla tuli aikanaan lapsuudenkodissa sellainen perunaähky, siis totaalinen kyllästyminen siihen jokapäiväiseen pottuumme, etten ole tämän kymmenen vuoden aikana laittanut kuorineen keitettyjä perunoita kuin muutaman kerran, uudet perunat poislukien. Muuten kyllä on syöty perunaa, muussina, lohkoperunana, uuniperunana, keitoissa jne. Mutta tänään huomasin, että ajatus keitetyistä perunoista ei enää häiritsekään, joten otetaanpas potut valikoimaan!

Hassu juttu, ei ole tullut ajateltuakaan ennen, mutta itse asiassa ei syödä. Veikkaisin, että kertaluontoisesti viime vuonna tuli syötyä. Ehkä.

Muusia ennemmin, keitetyt perunat ei ole mistään kotoisin meidän mielestä.

En oo kyl tullu ajatelleeks :D Mut todella harvoin pelkkänä lisukkeena. Sienikastikkeen ja joidenkin kalojen kanssa kuuluu keitetty peruna. Muuten se menee uunikasviksiin, keittoon tai pataan suoraan. Muusiakaan laitetaan tuskin koskaan.

Syödään, hm varmaan viikottain, kerran viikossa ainakin. Jos perunoita jää tähteelle, niin seuraavalle aterialle paistetaan.

Ite en syö pottuja mutta toki teen ihan normisafkaa lapsilleni ja keitettyjä pottuja ei ees viikoittain mutta useamman kerran kuukaudessa.
Potusta saa maistuvampaa (ainakin mun lapsille) kun paistaa ne uunissa ja oliiviöljyä +rosmariinia, timjamiinia yms sekaan. Ei näitäkään viikoittain syödä. Yritän syödä ja samalla syöttää lapsilleni mahdollisimman vaihtelevaa ruokaa, kun on olemassa muitakin lisukkeita kui yms.

Ja joskus sillointällöin ranskiksia tulee tehtyä, esim tänään tein pesueelleni kaurareissarihampparit ja yrttiranskalaiset salaatilla. (ps. menkää äänestään sinne! :D )
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2436065-maistuisiko/

Noin kerran viikossa syödään. Olen laiska tekemään muussia joten murekkeen, jauhelihapihvien/pullien kanssa keitetyt potut. Jsein myös kalan kanssa pottuja. Välillä teen perinteisen ruskean kastikkeen( nakki-, jauheliha- tai suikalelihakastike) ja siihen tietty ne keitinperunat pitää olla. Samassa kattilassa keitän aina porkkanoita, niitä lapset syö mielellään.

Täällä on vähän sama ku alottajalla. Lapsuudessa meillä oli AINA perunaa, mummo ei edelleenkään mielellään syö riisiä tai pastaa, perunaa sen olla pitää :rolleyes:
Meillä syödään ehkä kerran pari kuussa perunaa, kesällä toki useammin ku varhaisperunat tulee kauppaan :)

Ehkä kolme kertaa kuukaudessa on keitettyjä perunoita. Perunaa kyllä muilla tavoin tehtynä on. Kesällä tulee syötyä kyllä useammin keitettyjä perunoita kun on uusia perunoita.

Muussia syödään mutta kuorineen keitettyjä perunoita en oo tainnut tehdä kertaakaan sen jälkeen kun olen "kotoa" pois muuttanut (eli vanhempieni luota siis, aikaa siitä melkein 20v..). No joo, uusia perunoita syödään kyllä kesällä. Mutta sitä peruskuoripottua mitä sai ekat 20v joka paikassa niin ei kiitos.. :D

Meillä syötiin melkein vallan perunaa, kun lapset oli ihan pieniä. Pastaa ja riisiä oli tosi harvoin, akhdesti päivässä perunaa, melkein 14 kertaa viikossa siis :D Nykyään perunaa ei ole ihan joka päivä, mutta on viikoittain, usemmankin kerran viikossa. Joko kuori päällä keitettynä tai muussina, joskus harvoin kuorittuna ja keitettynä. Keitän kuorineen, koska jäljelle jääneistä saa hyviä paistinperunoita. Kuorittuna keitetyistä ei voi tehdä paistinperunoita, ne menee pahan makuisiksi. Peruna on paljon terveellisempää kuin riisi ja pasta. Kuori päällä keitetyistä perunoista saa ainakin C-vitamiinia ja kaliumia. Lisäksi peruna pitää hyvin nälän eikä keitetyssä perunassa ole lainkaan rasvaa. Perunoiden lisäksi pitää tietysti olla kasviksia.

Nyt tosi vähän. Kesäisin ja syksyllä kun ei saa kunnon muussia uusista potuista. Pari vuotta sitten viikottain. Nyt siis vain muussina tosi usein kun voi tehdä tai uuniperunana tai laatikoissa/keitoissa. Padtaa ja riisiä useammin sekä pelkkiä salaattiaterioita.

Meillä oli kotona AINA keitettyjä perunoita. Koskaan ei ollut vaikkapa pastaa, paitsi makaronia oli makaronilaatikossa. Kun muutin pois kotoa en ostanut perunoita vuosiin.. Nykyään ostan silloin tällöin mutta hyvin harvoin syön pelkästään keitettynä niitä. Teen lohkoperunoita tai muusia.

Itse perunankasvattajan tyttärenä olen kasvanut perunaan kiinni. Perunaa on syöty pikkutytöstä asti ja syödään vieläkin päivittäin. Muutaman kerran viikossa keitettynä ja muina päivinä muissa muodoissa. Lohkona, hasselbakkan perunat, kermaperunat, valkosipuli, muusi jne.. Ruoka eikä mikään ole mitään jos ei ole perunaa. Syön vaikka perunaa ja perunasalaattia ainoastaan lautaselta.. Nams. :D

Yhteistyössä