Syötkö tietämättäsi rasvatonta maitojäätelöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija

Vieras
Myös kerma jäätelöt sisältävät maitoa tai maitojauhetta.

Syötkö tietämättä tai mieluummin pelkästään rasvattomaan maitoon/maitojauheeseen ja rasvattomaan kermaan tehtyjä jäätelöitä? Näin valmistetaan mm. Jäätelöt merkeillä: Pingviini, Aino, Fazer, Pirkka, Classic, Ingman ja kaikki muut GB glass jäätelöt kuten Magnum.

Muihin kuin rasvattomiin maitotuotteisiin eli normaaliin tai täysmaitoon ja normi kermoihin valmistaa jäätelöä mm. Valio jäätelö, 3 kaveria, Vanhan Porvoon jäätelötehdas ja Jymy.

Mövenpick käyttää taas sekaisin rasvatonta ja rasvaista maitotuotetta jäätelöissään.

Olen syönyt ja todennäköisesti erehdyn syömään jatkossakin, mutta kun asian on tiedostanut osaa myös vältellä. Mieluummin otan aitoa en mitään rasvatonta.

Rasvaton maitotuote lihottaa sanoo lääkäri ja tutkimukset.

Ei tietääkseni ole kukaan tehnyt kattavaa listaa. Aloituksessa luettelin muutamia valmistajia. Ne olen poiminut tuoteselosteita lukemalla. Kaikkia Suomessa myytäviä jäätelöitä en jaksanut erikseen käydä läpi.
Sorruin tässä itse vähän laiskuuteen kun valmista listaa muilta pyydän, täytyy tosiaan itse netistä katsoa noita tietoja ja sen mukaan valita tuote. Bovaer myös sellainen aine jota yritän välttää mutta siitä ei niin helpolla löydy varmaa tietoa Valion ym. sivuilta.

Pahin niissä on kuitenkin levä ja guar.
Aiheuttaako sinulle ilmavaivoja tai ripulia? https://yle.fi/a/20-10001546
E407 korvaa eläinperäisen liivatteen ja on vastaava kun agar-agar.
E412 On polysakkaroidi, joka liukenee veteen. Sillä on hyviä ominaisuuksia kuten hidastaa hiilihydraattien imeytymistä eli vaikuttaa myönteisesti verensokeriin, alentaa kolesterolia ja verenpainetta.

Kyllä sen välillä huomaa, kun jäätelö sulaa sellaiseksi valkoiseksi vedeksi. Sellaisesta feikkijäätelöstä on vaikea tehdä sitä lapsuudesta tuttua mössöä, joka maistuu paremmalta kuin mikään. Kunnon aidosta (rasvaisesta) kermasta tehty jäätelö pysyy pehmeänä tosi pitkään ennen kuin sulaa juoksevaksi.

"Makuaistin häiriöitä voivat aiheuttaa muun muassa B12-vitamiinin puute (ikääntyneet, ne kasvissyöjät, jotka eivät juuri käytä maitotuotteita), diabetes, kilpirauhassairaudet, maksa- ja munuaissairaudet ja autoimmuunisairaudet. Harvinaisempia syitä voivat olla aivoverenkiertohäiriö, aivokasvain tai aivovamma."

Mitä ihmeellistä. Sama kuin Maito, josta keinotekoisesti poistetetaan rasva. Osa kermoista on rasvattomasta maidosta erotettuja. Aito kerma kuten maitokin on rasvaista ilman tarvetta erikseen lisätä rasvaa.

Kunnon maito ja kerma on paremman makuista ja niin niistä tehty jäätelökin.
Kermaa kyllä saadaan, kun rasvattomasta maidosta poistetaan rasvaa. Mutta kerma on vain maitoa, jossa rasvaa on enemmän. Rasvaton kerma olisi vähän ninkuin alkoholiton vodka.... :LOL:

Yhteistyössä