Meillä poika 1v2kk ja itse syöminen ei pahemmin tunnu pikkumiestä kiinnostavan. Muutaman kerran olen lusikan pojan käteen saanut ja sitten ruoka on levittäytynyt lähinnä otsan alueelle Kait poika ajattelee, että kun palvelu pelaa mainiosti, niin ei viitti ite yrittää :kieh:
Neuvolassa tosin paheksuivat tilannettamme. Tädin mukaan tuon ikäisen pitäisi olla kiinnostunut syömisharjoitteluista ja 1,5vuotiaana kaikkien lasten pitäisi osata syödä itse!! Meidän neuvolatädillä muutenkin aika jyrkät mielipiteet, joten annoin (tuonkin) mennä toisesta korvasta ulos saman tien.
Mihin meillä valmiissa maailmassa on kiire? Kaikki sitten ajallaan!
Minä olen kaikille lapsille antannut lusikan käteen n. 11 kk iässä ja siinä vähitellen on alkanneet syömään lautaselta itsekkin apuna ja vähitellen tilanne käääntyy toisnpäin. Äiti on apuna =) Sotkuahan siitä tuottakai tulee mutta tekemällä oppii...
Meilläkin neiti 1v 1kk syö itse ja äiti auttaa välillä.Jogurtit,viilit yms. minä kyllä vielä syötän suurimmaksi osaksi,kun niitten kanssa toi lusikan kallistus tapahtuu jo puolessa välissä suuhun menoa.
Meillä on juuri 1v ikäisinä lapset alkaneet harjoitella itse syömistä. Keskimmäinen ei suostunut sen jälkeen syötettäväksi lainkaan ja kuopus (nyt 1v5kk) on siirtynyt samaan vaiheeseen nyt. Apu ei kelpaa kuin joskus harvoin (jogurtti tms.). Sotkua toki vielä piisaa, mutta motorisesti kehitys on aika huimaa jo kuukaudessa.
tyttö 1v2kk, harjoittelee silloin tällöin syömistä, mutta ei se oikein vielä onnistu.Eli meillä syötetään vielä.Oli vaihe kun tyttö halus itse syödä,mutta se meni ohi...
Poika kohta 1 v 6 kk ja tietyt ruokalajit menee ihan hienosti itse syöden, tosin pitäisi aina itse muistaa pitää näppinsä irti, jos vaan lapsella on halua syödä itse. Turhan usein tulee autettua ihan suotta. tietysti eri päivät on erilaisia, välillä kiinnostaa ja välillä taasen ei sitten ollenkaan =) =) =) .
Meillä poika 1v3vkoa olis ihan tolkuttoman innoissaan hämmentämässä ruokiaan omalla luiskalla. Mutta kun se ruoan suuhun vieminen ei kiinnosta millään lailla (lue: huuto tulee jos äiti vähän auttaa ), olemme pysytelleet vielä syöttämisvaiheessa. Heti kun pienikin into tulee lusikoimiseen, annan sen oman lusikan. Eli siis kokeilua, sillon tällön. Hedelmät, leivät tms kyllä syö ite!
Meillä harjoitellaan edelleen 1v 2kk. Kovasti tahtoisi syödä itse ja omiikin lusikan, mutta lusikalla ruoka ei tahdo suuhun asti mennä tai menee koko päivä annokseen. Joka aterialla saa harjoitella mut syötetään vielä suurimmaksi osaksi. Lusikka kääntyilee matkalla tai viimeistään suussa ylös alaisin.
1,1 vuotiaalla on syödessä lusikka omassa kädessä, jolla sorkkii ruokaa ja joskus yrittää laittaa suuhunkin, on muutaman kerran onnistunut. Eli ihan täysin vielä syötetään, se vähä mitä suostuu syömään. Taisi olla hiukan vajaa 1 v kun halusi oman lusikan. Pikkuhiljaa sotkun kanssa...