Syöpää vai normaalia vuotoilua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helena

Vieras
Menkat loppuivat jo puolitoista vuotta sitten ja olivat aina aika ikävät, vaikka minulla on hormoonikierukka. Tämän ikäiselle (52) tarjotaan vaihdevuosia diagnoosiksi vaivaan kuin vaivaan. Unettomuus ja polven jumiutuminen laskettiin näihin myös ja aloitin jatkuvan progynova (1 mg) hoidon ja tätä olen käyttänyt nyt 4 kk. Unettomuuteen eikä niveliin näe siitä mitään hyötyä, mutta koska hormonitoimintani oli verikokeiden mukaan loppunut viime kesäkuun mittauksissa, ylläpidän nyt sitten keinotekoisesti jotain toimintaa.
Koska gyneni on erittäin vaikeasti tavoitettava, ajattelin kysäistä tältä palstalta vastaavia kokemuksia. Ongelmana on nyt siis se, että minulla on jatkuvasta pillerikuurista huolimatta aivan selvät kuukautisoireet ja vuoto alkoi keskiviikkona tiputteluna, viime yönä alkoi niukka, mutta selkeä vuoto. Ei kuitenkaan mitään sellaista tulvaa kuin mistä aikoinaan jouduin kärsimään, mutta kivut ovat aivan entisenlaiset ja tarvitsen särkylääkkeitä.
tuleeko kellään mitään mieleen? Onko normaalia vai epänormaalia?

sanoi gyneni. Tässä iässä oma hormonituotanto ei olekaan kokonaan mennyttä, vaan se saattaa innostua aina silloin tällöin ja etenkin keväämmällä, kun valoisuus lisääntyy.
No, tämäkin vielä. Olin jo onnellinen siitä, että kuukautiset olisivat olleet taakse jäänyttä kärsimystä. Matkoille on siis edelleen muistettava pakata mukaan siteet ja uintireissujen varalta jokunen tamponikin.

Vaikuttaa ihan normaalilta. Olen ikäisesi ja suppeammat kuukautiset tulevat suhteellisen säännöllisesti. Ajattelen asiaa niin, että tuo puhdistusvuoto on vain hyväksi elimistölle.

Kuukautiseni loppuivat 45 vuotiaana ja kohta täytän 60 v. Käytän Progynova 2 mg. Joka kerta,kun olen etelässä, tulee mulla vähän vuotoa. Kyllä aurinko saa vipinää hormonitoimintaan.

Progynova taisi sitten käynnistää jonkun hormonitoiminnan uudestaan tai sen jäljitelmän. Tässä on nyt sitten kärsitty säännöllisistä kuukautisista ja nyt päällä olevat ja tammi-helmikuun vaihteessa olleet ovat ihan reipasta vuotoa. Yöksi on pantava froteepyyhe alle. Eikö tämä koskaan lopu! Eikö 40 vuoden vuotaminen riitä. Synnytyksenkin jälkeen kuukautiseni alkoivat jo kahden kuukauden jälkeen, vaikka imetin ja ne ovat aina olleet kivuliaat ja runsaat.

Kokeilen nyt jättää pillerit ottamatta ja katson seuraukset. Yöunet ovat pysyneet risaisina Progynovasta huolimatta. Kärttyily ja kylmä tuskanhiki ovat tuttuja juttuja ihan nuoruusvuosilta saakka stressitilanteissa ja PMS-oireissa, joten miten sitten voin erottaa, mikä on vaihdevuosioireilua ja mikä mitäkin.

Olenkin alkanut harkita kohdunpoistoa. Onko siitä mitään haitallisia seurauksia? Mitä hyötyä ylipäätään on enää tuosta elimestä tässä iässä? Mitähän se tulisi maksamaan yksityisellä klinikalla? Sen olen kuullut, että homma hoituu kätevästi parilla pienellä viillolla vatsanahan läpi ja sitten alakautta vetämällä. Pitääkö paikkansa?

Yhteistyössä