[QUOTE="vieras";28391530]Oletko itsekkään vielä täysin parantunut sairaudestasi? Tämä kysymys ei ole tarkoitettu pahalla vaan hyvällä! Jos et itse tiedosta omaa sairauttasi, siirrät sen varmasti lapsiin halusit tai et.
Onko teillä perheessä kaikki ok?
Onko teillä vaaka käytössä säännöllisesti esim sulla itellä?
Näkevätkö lapset kun käyt vaakassa? Puhut ääneen, että joo eipä tarvi kesällä makkaraa syödä jne.?
Liikutko paljon/liikaa?
Onko lapset kauniita, kun ovat hoikkia? Ovatko myös kauniita jos hieman enempi painoa? Onko lapsilla liian pieniä vaatteita?
Mahtuupa sulle hyvin housut jalkaan, vaikka olivat isosisarukselle pienet...
Tuolle nämä mahtui , tuolle ei.... Anoreksia/bulimia on sairaus joka varjostaa tavalla tai toisella koko loppuiän, samoin liikalihavuus. Toivottavasti osaat itse iloita ja arvostaa parantumistasi.[/QUOTE]
Niinhän sitä sanotaan, että koskaan ei kai parane aivan täysin. Mutta, sairaudestani on nyt parisenkymmentä vuotta aikaa, olin oikeastaan jo terve esikoiseni (nyt 20-vuotias) synnyttyä. Silloin tajusin viimeistään, että en voi enää elää vain itseni vuoksi. Kahden poikani ollessa todella pieniä (alle 5-vuotiaita), olen kyllä jonkin verran kontrolloinut painoani, mutta enemmänkin sillä perus-jojolaihduttaja-tyylillä kuin syömishäiriöisen asenteella. Olen luonnostanikin suht normaalivartaloinen ja normaalipainon rajoissa olen ollut koko ajan, kun meillä on ollut lapsia. Vaa'alla tosin en hyppää, lähinnä vain silloin tällöin, enkä silloinkaan koskaan lasten nähden tai kuullen. Poikani syömishäiriön paljastuttua meillä ei ole ollut vaakaa. En muista kommentoineeni painoani tai lasteni painoa ääneen (toki poikani kanssa olemme nyt keskustelleet painosta ja hänen sairaudestaan paljonkin).
Meillä on perheen kesken todella lämpimät ja läheiset välit, meillä on aina voitu avoimesti jutella lähes kaikesta. Oikeastaan tämä tytön syömishäiriö on ainut asia, mikä on paljastunut meille kautta rantain. Poikani kertoi silloin itse tarvitsevansa ehkä apua syömisessään ja vaikka sairaus on ollut ja on valitettavasti vieläkin varsin vaikea, on siitä aina voitu avoimesti keskustella. Tosiasia on kuitenkin toki se, että viimeiset kolme vuotta meidän perhe on ollut varsin syömishäiriökeskeinen poikani sairauden vuoksi :/ Olisipa vaan se vaikuttanut tyttäreeni eri tavalla ja olisinpa itse osannut keskittää entistä enemmän huomiota myös syömishäiriön ulkopuolisille asioille.
Lapset ovat olleet aina varsin liikunnallisia, vanhempi poikani harrasti aiemmin jalkapalloa, nuorempi poikani pelaa aktiivisesti jääkiekkoa ja tyttäreni harrastaa ratsastusta ja jalkapalloa. Minä ja mieheni liikumme suht aktiivisesti, mutta mitään pakkomielteisiä liikunnan harrastajia emme ole. Itse en ole ollut koskaan, mieheni on pelannut aiemmin paljon jääkiekkoa. Lapsemme ovat kauniita, oli paino sitten mikä hyvänsä, toki tietysti toivon, että niin vanhimmalla kuin nuoremmallakin olisi enemmän painoa. Koskaan emme ole lapsia toisiinsa verranneet, he ovat niin erilaisia tavoiltaan ja mieltymyksiltään.