Syöminen yhtä huutoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 8kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
8

8kk

Vieras
Meillä 8kk-ikäinen poika ja soseet eivät maistu. Hedelmäsoseet kyllä, mutta liha- ja kasvissoseiden syönti on hirveää huutoa. Laulaen ja leikkien saattaa sitten mennä 5 lusikallista, mutta sitä ennen on huudettu aina pää punaisena melkein tikahtumispisteeseen asti. Mieluiten poika söisi pelkkää maitoa tuttipullosta.Tätä on jatkunut jo varmaan 2kk ja olen aivan ihmeissäni. Ennen kaikki maistui hyvällä ruokahalulla.Hampaita on tässä välissä tehty, mutta kun hedelmäsoseet kuitenkin maistuvat hyvin, niin tuskin on ikenistäkään kiinni.Lihasoseita olen yrittänyt myös kylmänä tarjota. Onko muilla tällaisia kokemuksia, onko tämä mahdollisesti ikään liittyvä juttu vai mitä..?

Ihan kuin itse olisin kirjoittanut!! Meillä tyttö 9kk.Puurot ja hedelmäsoseet maistuvat tosi hyvin ja maito kohtalaisesti,mutta liha ja kasvissoseet ei mene millään ja kalan oksentaa(ymmärrän hyvin kun haistaa valmiita kalasoseita,haisee mädäntyneelle)

Minä tein aika radikaalisti oman pojan suhteen, kun kiukuttelu alkoi ruoan kanssa. Meillä söi myös mielellään hedelmäsoseita, mutta tuli kausi, että muut eivät maistuneet kuin muutaman lusikan verran. Meillä oli ollut aina siihen asti ns. pääruoka ja jälkkäri ja lopuksi maito. Kun kiukuttelu alkoi, niin samalla loppui syöminen siltä erää. Ei tullut jälkkäriä tai maitoa. Leikittiin vähän aikaa ja sitten tuli taas luonnollisesti nälkä. Aloitettiin alusta samoilla eväillä ja kun tämän teki muutaman kerran, niin kyllä lihasoseetikin maistuivat ja kiukuttelu loppui siihen. Ei lapsi nälkään kuollut ;) :) ajattelin, että näin myös opetan, että ruoalla ei leikitä ja saman teen edelleenkin, jos ruokailusta alkaa tulla "laulamista". Toki kuuntelen kiukuttelua jonkin aikaa, mutta jos tilanne ei rauhoitu, niin ei muuta kuin pois pöydästä leikkimään ja kohta uusinta yritys.

meilläkin oli tuota samaa huutoa vähän aikaa sitten..tein suurinpiirtein kuin edellinen kirjoittaja että syöminen loppui siihen kun huuto alkoi.hedelmäsoseita en anna jos ruokaa ei mene.mutta en ruvennut siihen että koitan leikkiä välillä ja sitten tarjoan uudestaan.seuraavaan ruoka-aikaan sitten syödään.maitoa saa juoda koska sitä menee muutenkin liian vähän.nyt meillä tarkat ruoka-ajat ja ruoka maistuu(koputan puuta:)

Kiitokset vinkeistä!Täytynee ottaa radikaalit keinot käyttöön.Meillä poika juo niin paljon maitoa kuin vaan tarjotaan, joten täytynee aloittaa siitä, että jos ei sose maistu, niin ei tule maitoakaan.

Tarjoatko liharuokana itse tekemääsi vai kaupan pöperöä? Meillä neiti on syönyt aina hyvin, mutta olen huomannut, että kaupan liha- ja kalasoseet eivät maita (hedelmä- ja marjasoseet kyllä kelpasivat). Pari kertaa yritin jotain kaupan lihamössöä reissussa ollessa antaa, mutta kun tyttö suunnilleen oksensi ensimmäisen lusikallisen jälkeen, niin annoin olla. Äidin tekemät peruna+liha/kalasoseet kyllä kelpasivat, ja niitä normaalioloissa vauva aina söikin. Enkä ihmettele: kaupan perunasoseet eivät omasta mielestänikään ole hyviä.

Meillä 9,5 kk tyttö ja syöminen myöskin välillä yhtä huutoa. Minäkin lopetan yleensä syöttämisen siihen enkä rupea leikkimään. Maitoa annan kuitenkin päälle pullosta, jotta sitä menisi tarpeeksi päivän mittaan. Seuraavalla ruoalla yleensä maistuu. :) Meillä ronklataan varsinkin 8 kk- purkkiruokien kanssa. Eli rakeinen ja mausteisempi ruoka ei mene alas. Annankin tällä hetkellä 5-6 kk ruokia. Meillä tyttö ei suostunut itse tehtyä syömään, kun sitä ei saanut tarpeeksi sileäksi. Ajattelin kohta taas kokeilla itse tehtyä.

Meillä tyttönen "taantui" jossain vaiheessa syömisen kanssa. Aloitettiin kiinteät nelikuisena, alku suijui suht hyvin, alkoi mennä 0,5-1 prk/ateria. Joskus puolen vuoden ikäisenä alkoi taistelu syömisen kanssa, olisi halunnut juoda vaan tuttipullosta maitoa syöttötuolissa ja ruuan menekki laski muutamaan lusikalliseen. Juttelin neuvolassa, sain vinkin, että maidon voisi jättää pois kokonaan syöttötuolissa istuessa aterian yhteydessä ja ottaa vaan nokkamukiin vettä. Maidon voisi antaa aterian jälkeen jonkin ajan kuluttua, muualla kuin syöttötuolissa.

Seuraava päivä oli hirveää huutoa, mutta sitä seuraavana päivänä syöminen alkoi taas sujua. Nyt tytsä on 8 kk, syöminen vaihtelee jonkin verran päivittäin tietenkin, mutta pääsääntöisesti syö hyvin. Olen ajatellut, että maidon voisi pikkuhiljaa alkaa tarjota nokkamukista, esim. lihasoseiden yhteydessä, aamulla ja illalla saisi vielä tuttipulloa.

Jos ruoka ei maistu ja syöminen menee pelleilyksi ja kiukutteluksi, niin homma lopetetaan siihen. Maitoa tulee jonkin ajan kuluttua ateriasta, mutta vain 1 dl kerrallaan. Päivittäinen tarvehan on 5 dl, eli annan maitoa puurojen ja lihasoseiden jälkeen, loppu 1 dl tulee varmasti puurosta ja jogurtista.

Menee vähän ohi aiheesta, mutta mä olen alusta alkaen antanut ruuaksi sekä itse tehtyä, että muutaman kerran viikossa kaupan liha- ja kasvissoseita. Jotta poika tottuisi myös niihin valmisruokiin, joita on helpompi tarjota reissussa. Ja ainakin tällä hetkellä menee molemmat.

Meillä liha- ja kasvisruokaa inhottiin joskus 6 kuukauden iässä. Hedelmä ja puuro on mennyt aina alas, mutta muiden kanssa meni tappeluksi. Tätä kesti noin 2-3 viikkoa ja sen jälkeen ruoka on taas mennyt hyvin alas. Jospa se vain kuuluu ikään...

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaas:
Menee vähän ohi aiheesta, mutta mä olen alusta alkaen antanut ruuaksi sekä itse tehtyä, että muutaman kerran viikossa kaupan liha- ja kasvissoseita. Jotta poika tottuisi myös niihin valmisruokiin, joita on helpompi tarjota reissussa. Ja ainakin tällä hetkellä menee molemmat.

Meillä myös syöty alusta saakka sekä että, kaupan ja itsetehtyjä. Puuro aloiteltiin vauvojen jauhepuurolla, mutta nyt menee jo tavallinen kaurapuurokin, vaikka muutama päivä menikin totutteluun. Uudet maut ja ruuan uusi rakenne vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

En usko siihen, että jos yksi sortti ei mene niin annetaan toista, silloinhan lapsi tottuu siihen, että jos joku ei maistu niin tulee jotain parempaa.

Yhteistyössä