Syökö teidän reilu 1,5v itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammaliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammaliini"

Vieras
Meillä tyttö 1v 8kk ja ei osaa oikeen mitenkää syödä omatoimisesti. Jos saakin lusikkaan jotakin ruokaa kyytiin niin kallistaa lusikan ylösalaisin ennenkun ehtii suuhun ja kaikki ruoka tippuu kauluriin josta sitten sormin noukkii ruoan suuhun. Jotenki pitää lusikkaa hassusti kädessä väärin. Ollaan koitettu sydä yhdessä että pidetään molemmat lusikasta kiinni ja koitan ohjata lusikan oikein päin suuhun, mutta tyttö usein jo muutaman lusikallisen jälkeen kyllästyy siihen että äiti auttaa.. Koittaa itse syödä hetken ja sitten kyllästyy ja alkaa pelleilemään ruoalla kun ei saa mitään suuhun asti. Onko mitään vinkkejä?

Kaverin samanikäinen poika on syönyt jo n. 3kk omatoimisesti ja olishan se ihan kiva että meilläkin kohta jo osattais :)

alkoi itse lusikoimaan ruokansa 1v4kk,sitä ennen oli jo pitkään ollut oma lusikka,jolla ruokaa sekoitteli,mutta ei yrittänytkään syödä ite.Tavallisesta lasista oli itse juonut maidon jo muutaman kk:n tässä vaiheessa.

Meillä tavallisella suoravartisella ei syöminen onnistu. Mutta sellaisella käyrävartisella onnistuu.

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/360/pl#

Tuossa on hiukan huono linkki, koska kuvasta ei näy tuo varren muoto. Tosta lapsi sa otteen hyvin läheltä lusikka osaa ja on helpompi käsitellä ja hahmottaa lusikka.

Meillä pian 1 v 6 kk ei vielä osaa syödä itse. Kyllä hänkin sekoittelee ruokaa omalla lusikalla ja yrittää syödäkin, mutta usein käy just noin kuin teillä, että ruoat tippuu jo matkalla. Joskus jotain menee suuhunkin. Mutta onhan se kyllä aikamoista sotkua. Innokkaammin hän tuntuu harjoittelevan, jos en itse kauheasti kiinnitä huomiota hänen touhuihinsa, vaan syön vieressä omaa ruokaani. Kyllähän se vähän vaatii malttia ettei mene korjaamaan heti sotkuja. Tarjoan yleensä omaa lusikkaa, joskus innostuu harjoittelemaan ja toisinaan taas vaan kopsuttelee lusikalla tai leikkii. Puurot syötän vielä itse, kun se ei ainakaan pysyis yhtään lusikassa.

Riippuu lapsesta. Esikoinen ei olisi millään syönyt itse kolmevuotiaanakaan (osasi kyllä mutta ei oikein millään viitsinyt eli annokset jäivät aina pieniksi) eli ei ollut (ole) kiinnostunut pätkääkään ruuasta ja syömisestä. Kuopus söi itse 1v2kk, koska oli paljon enemmän kiinnostunut ruuasta:)

meillä molemmat on alkaneet syödä itse 13kuisina. ihan hassua että just samassa iässä moemmat kieltäytyivät avaamasta suuta jos äiti syötti ja vaativat saada itse syödä. mikäs sinä, saapa ite syödä rauhassa vieressä. kuopus nyt 14kk syö itse jo hienosti lusikalla. vaatii tosi kaulaan kunnon kaukalollisen ruokalapun kun sotkee kyllä, mutta masun saa täyteen itse syömällä.

nyt siis 1v 5 kk ja käyttää jo hienosti haarukkaa ja veistä ja juo lasimukista. Antaa kyllä sitten syöttää jos ollaan esim kahvilassa mutta kotona ei tule kuuloonkaan- itse:)

Meillä tuo aloitti aika aikaisin kun alkoi temppuilla syömisen suhteen ja tajuttiin kokeilla tuota itse syömistä. Vastapainoksi juo kyllä vielä tuttipullosta kerran kaksi päivässä.

meillä on noin vuodenikäisestä lakattu syöttämästä. pähkäilin että kyllä näkäinen lapsi keksii jonkun keinon syödä jos sille antaa ruokaa eteen. istun sitte itse vieressä syömässä omaa ruokaani ja tarvittaessa lopuksi syötän. tyttö söi aluksi suurimmaksi osaksi käsin, nykyään suurimmaksi osaksi lusikalla/haarukalla, harvoin enää käsin(1v8kk ikää nyt). jos tahallaan alkaa sitkemaan, sitten lautanen pois ja syötetään.
neuvoni on siis se että annat lapsen rauhassa opetella itse syömistä etkä yritäkään auttaa. lapsi oppii parhaiten katsomalla muista mallia. kun sinä syöt ruokailuvälineitä käyttäen lapsikin alkaa tehdä niin sitten kun aika on hänelle sopiva. jugurtti, rahka yms paksu tahna on semmoista mitä saa suuhun vaikka lusikka olisikin väärinpäin käsissä niin tulisi onnistumisen kokemuksia siitä.

[QUOTE="kaunisajatus";23412954]nyt siis 1v 5 kk ja käyttää jo hienosti haarukkaa ja veistä ja juo lasimukista. Antaa kyllä sitten syöttää jos ollaan esim kahvilassa mutta kotona ei tule kuuloonkaan- itse:)

Meillä tuo aloitti aika aikaisin kun alkoi temppuilla syömisen suhteen ja tajuttiin kokeilla tuota itse syömistä. Vastapainoksi juo kyllä vielä tuttipullosta kerran kaksi päivässä.[/QUOTE]

Onko Porvoossa pilvistä? Lasiset mukit ovat minusta todella rumia... Mukavaa iltaa; lehmät lentää ja 7kk vauvat syövät itse..

Meidän omapäiset tytöt ovat kumpikin aloittaneet 10kk ikäisenä harjoittelun ja vuoden ikäisenä saaneet jo raivarit, jos ollaan autettu. Toki välillä onnistun jonkun vaikeamman esim. jugurtin kanssa auttamaan, kunhan neidillä (1v4kk) on leipä kädessä :laugh: Alkuun tuli hirveä sotku, mutta ei se kauaa kestänyt. Nykyään sotkua tulee, jos ruokaa heitellään tahallaan... mut silloin ruoka laitetaan kauemmaksi. Muuten osaa kyllä syödä hienosti, jos jotain tippuu, niin noukkii sormillaan ne suuhun :)

Neuvona antaisinkin sen, että anna harjoitella itsekseen ja jos osa menee sormin, niin ei se maata kaada. Sotku on ärsyttävää, mutta mitä enemmän annat harjoitella, sen nopeammin pääsette siitä vaiheesta ohi.

Anna harjoitella jollain herkulla, esim. jäätelö tms. Meillä kuopus otti lusikan käteensä tasan yksivuotiaana eikä ole sitä enää muille antanut. Keskimmäinen lapsi taas olisi varmaan antanut syöttää vielä 5-vuotiaana, jos joku olisi suostunut. Esikoinen on jotain näiden väliltä. lapset on yksilöitä, toisilla vaan tuo hienomotoriikka kehittyy aiemmin.

No, meillä on poika 2v 3kk ja ei vieläkään syö itse. Osais kyllä syödä jos vain haluais. Sujuvasti lappaa suuhunsa itse muutamia herkkuruokiaan, mut muuten on ihan syötettävä.

Luulen vahvasti et tää syötättäminen liittyy pikkuveljen syntymään, josta kylläkin on jo 5kk.

No eivät todellakaan syöneet.
Menivät hoitoon kun nuorempi oli 2v6kk, ja siellä kuin ihmeen kaupalla söi juniorikin itse, kotona keskittyi siihen, kuinka nopeimmin pääsisi putoamaan tuolilta... (ei kertaakaan, aina minä olin nopeampi!)

Mun on kieltäytynyt avusta jo 1-vuotiaana ja äkkiä se oppi sitä suuhunkin lappamaan ihan tavallisella lusikalla, mutta juominen mukista tai lasista ei tule kuuloonkaan. Tai ehkä pillillä. Sillä juomalla pestään vaan pöytää. Nokkamukista tuo juo varmaan koululaiseks asti. Hyvin pienestä tuo kyllä söi jo sormiruokia itse, en nyt muista kuinka pienestä. Osas se istua jo. Hampaat putkahti jo 3kk ikäisenä :)

Poika on syönyt itse 1 v. 2 kk ikäisestä. Haarukalla oppi syömään 1 v. 8 kk ikäisenä. Tavallisesta mukista/lasista osaa juoda mutta yleensä pidän lasista kiinni, muuten saattaa kaataa lasin vaikka ylösalaisin, tai ainakin loiskutella vähän.:D Nokkamuki siis vielä käytössä.

Meillä 1v 2kk syö jo aika hyvin itse. Nakinpaloja tms. on helppo syödä pikkuhaarukalla (ihan metallinen), niin ne ei ainakaan tipu. Osan ruuista menee ihan vaan sormin. Mutta lusikkaruokakin mene jo ihan hyvin oikeaan osoitteeseen. Mutta turha sitä on ressata, kukin kehittyy omassa tahdissaan.

Poika on syönyt itse 1 v. 2 kk ikäisestä. Haarukalla oppi syömään 1 v. 8 kk ikäisenä. Tavallisesta mukista/lasista osaa juoda mutta yleensä pidän lasista kiinni, muuten saattaa kaataa lasin vaikka ylösalaisin, tai ainakin loiskutella vähän.:D Nokkamuki siis vielä käytössä.

Meidän tempoo vaan kahta kauheemmin että sais mukin mun kädestä pois. Sit lentää kaikki ympäriinsä. :D

Uusimmat

Yhteistyössä