Syöttekö jäätelöä raskausaikana?

Ehkä vähän tyhmä kysymys.... Kun pastöroimaton maito on kiellettyjen listalla raskausaikana, niin syöttekö kuitenkin jäätelöä, jonka maidosta ei ole tietoa? Ostin herkkuhimossa viikonloppuna Ben&Jerry's jäätelöä ja harmikseni huomasin, että siinä luki aineosalistalla vain "maito" eli en sitten uskaltanut sitä syödä. Harmitti niin! Mutta paree kai olla kuitenkin varovainen...?

:hug: Kukin tavallaan.
Mie söin kaikkea mitä halusin raskausajat ja lapsistani tuli kilpatason urheilijoita (kaksi heistä parikymppisiä) ja tuon nuorimmankin aikana menettelin samoin ...
Kauniita nuo tyttäreni ainakin ovat :hug:

Viimeksi muokattu:
Tieto lisää tuskaa....
Pointti on se, että ennen en ollut "kiellettyjä ruokia" kuin pari. Ja saatiin terveitä lapsia.
Nykyisin on joka asia "kielletty" joten itse ainakin tuhahdin nuorimman kohdalla varoituksille ja söin mitä halusin (raakaa kalaa en syö muutenkaan)

ennen oli myös lapsikuolleisuus ja keskenmenot yleisempiä. ja kokoajanhan tutkitaan lisää mikä tietysti lisää vältettävien ruokien listaa. kaikki varmaan muistaa talidomidi-lääkkeen, hyvä että tutkittiin. mä oon mieluummin tarkkana ku vaarannan vauvan hengen. 9kk niin lyhyt aika et sen kyllä kestää vaikka vähän ruokia vältteleekin.
tossa sun kirjotuksessa ihmettelin tota lasten kehua et niistä on tullu kilpatason urheilijoita ja kauniita, niillä asioilla kun ei oo mitään tekemistä näitten ruokajuttujen kanssa.

Hyvä ap, kirjoitin kuvien kera tuon vastauksen siksi kun mielestäni täällä on hurjaa ylilyöntiä ruokien suhteen jatkuvasti. Kyllä ravinnolla on tekemistä lapsen ja nuoren kasvun, kehityksen ja jopa kauneuden kanssa... kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Maalaisjärkeä ja kohtuutta kaikessa suosittelen odottajille =)

hopeasade: kannattaa muistaa se, että monesti ainakin esikoistaan odottava äiti haluaa olla tarkka noiden suositusten kanssa, ja se ei ole keneltäkään muulta mitään pois jos joku todella haluaa niiden mukaan elää. Kurjaa jos joku ei "uskalla" enää kohta kysellä mitään mistä on epävarma kun tuntuu että kyselijä leimataan heti hysteerikoksi. Tuntuu kurjalle, koska sun kuvien kera viestistä saa jotenkin ivaavan kuvan.

Itse kysymykseen: olen kyllä syönyt jäätelöä, enkä ole tainnut edes tarkastaa onko ollu pastöroitua vaiko ei :) jos haluu varman päälle pelata, niin ainakin valion jäätelöt varmasti on pastöroituja kun on suomessa valmistettu.

Täytyy sanoa että kyllä esim. 4 peräkkäisen keskenmenon jälkeen sitä vähän katsoo mitä suuhunsa laittaa... Väkisinkin. Oppii varovaiseksi vaikkei sillä välttämättä mitään tekemistä KM:jen kanssa olekkaan.
Mut se on ihan kiva että Hopeasateella on tullut kauniita kilpaurheilija lapsia varomattomuudesta huolimatta:D

Jäätelöä en ole kyllä varonut yhtään, en ole tullut ajatelleeksi. olen kauhean tarkka nykyään natriumglutamaattien, yms vaarallisten lisäaineiden kanssa.

Aihe herätti keskustelua... Kiitos teille! Itse ehkä olen aika varovainen sitten kuitenkin, kaikesta huolimatta. Hyvä pointti, Neiti-81, että noiden lisäaineidenkin kanssa kannattaa olla varuillaan. Nyt kun on kiinnittänyt huomiota paljon enemmän tuoteselosteisiin, niin kyllähän sitä aika kasan kaikkea "ylimääräistä" syö, jos ei yhtään niitä tarkkaile. Ja samoin tosi moni raaka-aine tulee muualta kuin Suomesta. Esim. Snellmanin kalkkunaleikkeet osoittautui olevan alunperin Brasiliasta....: /

just vedin kulhollisen lakritsa-jädee :D en oo kovasti voinut herkutella mutta surutta vedin jäätelöä. oon kyl syönyt fetaakin ja pähkinöitä ja persiljaa... osa näistä ruoka-aineista on varmasti aiheestakin varottavissa, osassa taas maalaisjärki on hyvä mittari.
Mun käsityksen mukaan jäätelö on aina tehtävä pastöroidusta maidosta... en kyl ihan satavarma ole..

Yhteistyössä