Syötiinkö teillä kotona makaronivelliä?

  • Viestiketjun aloittaja 80-luvun lapsi
  • Ensimmäinen viesti
Tehtiin joo :-(
Minulla on aika ikävät muistot kyseisestä ruoasta, sillä sitä oli meillä usein, vaikka minä ja sisarukseni emme pitäneet siitä yhtään. Siinä me sitten istuimme pöydän ääressä ja yritimme saada sitä syötyä, koska pakko oli kaikki syödä sillä nälkäiset kehitysmaan lapset olisivat olleet ikionnellisia, jos sitä olisivat saaneet, kuten vanhemmat perustelivat, että kaikkea täytyy syödä. Muistan, että ainakin minä usein itkin syödessäni sitä, kun en millään olisi halunnut syödä, mutta pakko oli. Tämä tosin toistui monien muidenkin ruokien kohdalla, että pakko oli syödä vaikka sitten itkien, sillä oli synti jättää hyvä ruoka syömättä.
 
Mitä väliä jos makaroonivelliä syötiin max. kerran kuussa? Ja ainakin meillä sen kanssa syötiin ja syödään vieläkin näkkäriä/ruisleipää päällisillä.

Mä tosin teen sitä vain 1-2 kertaa vuodessa koska en saa siitä yhtä hyvää kuin äiti.

ei Uunokaan avannu leipäläpeään ellei ruuassa ollut kaloriat sun muut kohillaan

mutta kaitpa tuollakin vähän aikaa repun kansi leppasee
 
Minulla on aika ikävät muistot kyseisestä ruoasta, sillä sitä oli meillä usein, vaikka minä ja sisarukseni emme pitäneet siitä yhtään. Siinä me sitten istuimme pöydän ääressä ja yritimme saada sitä syötyä, koska pakko oli kaikki syödä sillä nälkäiset kehitysmaan lapset olisivat olleet ikionnellisia, jos sitä olisivat saaneet, kuten vanhemmat perustelivat, että kaikkea täytyy syödä. Muistan, että ainakin minä usein itkin syödessäni sitä, kun en millään olisi halunnut syödä, mutta pakko oli. Tämä tosin toistui monien muidenkin ruokien kohdalla, että pakko oli syödä vaikka sitten itkien, sillä oli synti jättää hyvä ruoka syömättä.
tämähän se on asenne monella nykyäänkin. Pakko on syödä vaikkei yhtään tykkäis. Itselläkin lapsuudesta noita kokemuksia enkä kaikkea syö vieläkään mitä oli pakko lapsena. Omaani en pakota ja silti se syö suht monipuolisesti. En usko pakottamiseen ja siihen että kyllä oppii kun vaa pakottaa.
 
Mitä väliä jos makaroonivelliä syötiin max. kerran kuussa? Ja ainakin meillä sen kanssa syötiin ja syödään vieläkin näkkäriä/ruisleipää päällisillä.
Mä tosin teen sitä vain 1-2 kertaa vuodessa koska en saa siitä yhtä hyvää kuin äiti.
Ei meilläkään se semmonen vakioruoka ollut. Lähinnä semmonen mitä joskus lapset sai toiveesta. Ja aina oli leipää jne sen kanssa. Hyvin sillä jakso sillo lapsena. Ei sillon niin ne ravintoarvot jne ollu pinnalla vaan se että saatiin mahaan täytettä.
 
"Aura"
no ehkä joltain pikkulapselta saatto lähteä nälkä

tunniksi
Onpa ihmeellistä että tiedät, onko toisella nälkä lähtenyt vai ei. Jos sinulla ei ole lähtenyt niin fine, mutta et voi sanoa, etteikö jollain muulla ole nälkä makaronivellillä lähtenyt.

Meillä syötiin makaronivelliä ja tykättiin kyllä. Itse olen yrittänyt keittää sitä omille lapsille, mutta eivät tykkää. En kyllä olekaan onnistunut siinä niin hyvin kuin äiti. Harjoituksen puutetta. :)
 
kysymys boorypepille!
Meidän makaronivelli tehtiin mannavelliin. Ja yleensä siis eilisen päivän ylijäämämakaronit viskastiin joukkoon. Ei meillä muutoin ollut makaronivelliä tarjolla.
Siis oikeesti mannavelliin sekoititte makaroneja? Kuulostaa kyllä eksoottiselta... Mannavelli on hyvää, varsinkin ruisleivän kanssa, mutta jos sinne pitäisi makaroneja laittaa niin jäisi syömättä!
 
"sini"
Syötiin ja syödään vieläkin. Meillä lapsille herkkua. Toinen syö sokerilla, toinen haluaa paljon suolaa ja voita. Lähinnä sellainen iltaherkku meillä nykyisin. Hyvin harvoin kyllä tulee tehtyä. En suurusta, mutta täysmaitoon teen.

Lapsena söimme useinkin, kun oli niin hyvää. Samoin kesäkeitto oli meillä suurta herkkua. Kesäkeittoa en ole tainnut tehdä ainakaan kymmeneen vuoteen. Pitäsikin kokeilla sitäkin.
 
"Pirkko"
Meillä Pohjois-Pohjanmaalla äiti teki makaroonivelliä ja odotin aina vesi kielellä että se olisi valmista. Olen itsekin tehnyt ja hyää se on aina vaan, omat murkkuikäiset lapseni eivät ymmärrä moista ruokaa eivätkä halua sitä syödä.
 

Yhteistyössä