Syömishäiriödiagnoosista

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
16-vuotiaalla tyttärelleni tehtiin reilu vuosi sitten bulimiadiagnoosi. Nyt asiat alkavat vihdoin olla mallillaan ja tyttö tervehtynyt. Hän on kuitenkin itse alkanut olla huolissaan, seuraako bulimiadiagnoosi häntä koko loppuelämän lääkärikäynneillä? Jos hän esimerkiksi käy gynegologilla tai mahdollisesti raskaana ollessaan kätilöllä, näkevätkö hekin diagnoosin? Voiko vaikuttaa opinnoissa tai työelämässä? Vai vanheneeko diagnoosi lopulta tai pitääkö lääkärin erikseen se kumota?
 
Taitaahan se siellä kummitella erityisesti lääkärillä käydessä, mutta muutenhan siitä ei pitäisi olla ongelmaa. Vaikka en tiedä, voihan olla että sieltä poistetaan jos lääkäri toteaa tyttäresi terveeksi. Ainoastaan kirjaukset siitä, että asian tiimoilta on ollut hoitokontaktissa, eivät tietenkään mihinkään katoa, mutta harvemminhan lääkärit jaksavat potilaan terveystietoja selailla määrättyä kauemmalta ajalta.
 
äippä ja sh
Eihän lääkärin tekstit mikään rikosrekisteri ole. En ole kuullutkaan että diagnooseja poistettaisi. Aina kun kirjoitetaan lääkärin tekstiniin siellä pitää myös olla diagnoosi. Tyttärelläsi kannattaisi olla ( tai siiskannattaisi kehittää) sellainen ajatus, etä syömishäiriö on ollut ja se ei ole häpeä. asian kanssa kannattaa olla sinut. Olen sairaanhoitaja lääkärien poliklinikoilla ja jos vaikka tyttäreltäisi murtuisi jalka niin en usko että lääkäri alkaisin kysellä syömishäiriöistä,koska ei liity asiaan. Mutta jos taas tytör tulisi vatsavaivojen vuoksi lääkäriin niin hyvinkin lääkäri saattaa kysyä miten olet syönyt nykyään jne. Uskon myös että raskauaikana lääkäri tai terveydenhoitaja saattaisi kysyä syömisistä liittyen sairastettuun syömishäiriöön.
 
Syömishäiriölstä toipuva
Kyllähän diagnoosi seuraa lääkärin papereissa ja minusta hyvä niin.
Itse kerron aina lääkärissä, että sairastan syömishäiriötä, joka tosin nyt ollut jonkin aikaa ok.
Olen hyväksyt oman sairauteni ja minulla on elinikäinen alttius sairastua uudelleen.
Jos sairauteni aktivoituisi uudelleen, olisi hyvä että asia huomattaisiin, koska syömishäiriön huonossa vaiheessa eläminen... no se ei ole elämää.
Siksi luotettavat läheiseni tietävät asiasta ja olen kertonut heille varomerkit sairauden uusimisesta.

Minusta ei kuitenkaan ole syytä pelkoon opiskelujen tai työn suhteen, minä ainakaan en jaa tätä asiaa esim. työnantajan kanssa koska asia ei hänelle kuulu.
 

Yhteistyössä