Esikko syntyi 7h20min. Laskettua päivää seuraavana päivänä. Edellisenä iltana 11 aikaan tuli eka supistus josta vaistot sanoi, että nyt alkaa tapahtua. Koko yön odotin ja laskin supistuksia malttamattomana. Viideltä niitä alkoi olla säännöllisesti 5 minuutin välein niin siitä sen synnytyksen lasketaan alkaneen. Tätä ensimmäistä jo sanottiin nopeaksi.
No pikkukakkonen oli alusta asti pää alaspäin ja mulla oli koko raskausajan pieni paniikki päällä, että syntyy ennen aikojaan ja oli tunne ettei sillä ole kaikki ok. Käytiin sitte 1,5vk ennen laskettua aikaa kenraaliharjoituksissa synnärillä, kun turhaan panikoin. Synnytys alkoi alle viikko myöhemmin ja sitten hoksasin, että mulla taitaa aina heijastua supparit kipeesti reisiin kun on tosipaikka. Synnytys kesti 4h20min.
Kuopus käynnistettiin ison koon takia viikolla 38+4. Aamulla 8 mentiin sairaalaan ottamaan muruja kielen alle. Mulla kyllä supisteli aika kipeesti jo herätessä. Sain sitte muruja kolme kertaa päivän aikana ja ainaa supparit meni kipeämmäksi, mutta mitään ei tapahtunut kohdunsuulla. Kahdeksalta kun sain viimeiset murut niin alkoikin tapahtua kiireesti. olin ihan kaksinkerroin siinä,reidet tulessa kärvistelin 20 minsaa ja sitte oli pakko kutsua kätilö tarkistamaan kohdun suu kun tuntui että vauva painui alemmas. Se oli yhtäkkiä 6cm auki. Piti sitte kävellä saliin ja joka koko ajan supisti. Tuntui että koko ajan piti pidätellä ettei vauva syntyny siihen käytävälle. Kivapa siinä sitte sängyllä tehdä akrobatiatemppuja ja samalla pidätellä, kun en kivuilta pystyny sanomaan että se tulee just nyt ja niiden piti sitä sänkyä laittaa. Sitten se kätilö lähti hakemaan naistenlääkäriä laittamaan puudutetta emättimeen ja meikäläinen siellä vielä koitti pidätellä vaikka tunsin että vauva oli melkein ulkona jo. Kelloa soittelin ja vihdoin se kätilö tuli lääkärin kanssa. Juoruilivat eka käytävässä ja sitte vielä siinä huoneessa ja lääkäri ehti vetää yhden hanskan käteen ja alkoi kokeilla kohdunsuuta ja "oho, täältähän tullaan jo!" kätilö laitto silel sen toisen hanskan ja hups vain vauva oli ulkona. Siinä sitte ku putsailtiin ja ommeltiin niin lääkäri neureskeli kätilölle, että hällä oli yks hanska kädessä kun jo oliki vauva pääkädessä.
Niin että loppujen lopuksi synnytyksen kesto oli 1h16 min. Ja juu, on se mahdollista pidätellä vauvaa melkein tunti...
Saa nähä tuleeko mulla ikinä koettua sitä käynnistystä seuraavaa synnytystä..