SYÖKSYSYNNYTTÄJÄT!!!!

Minulla takana yksi synnytys ,joka kesti 2h15min. Näin jälkikäteen ajatellen ennakoivia merkkejä oli paljonkin. Olin liikuntarajoitteisella saikulla supistusten vuoksi. Supistukset olivat kohdunkaulaa lyhentäneet vähän. Vauva oli tosi alhaalla ja rt:ssa muistaakseni viikolta 24. Verenpaine kohosi päivää ennen synnytysta. Syntymäpäivänä ,kun kävin neuvolassa niin todettiin istukassa kalkkeumia ja verenpaine koholla. Vauva syntyi kuitenkin ihan yllättäin rv 35, kun vedet alkoi mennä. Itse raskauaikana pelkäsin vauvani syntyvän ennenaikaisesti ,mutta kaikki jo synnyttäneet ystäväni vaan sanoivat ,että ei se esikko sieltä niin nopsaan tule. Mutta näin voi toki käydä.

Esikko syntyi 7h20min. Laskettua päivää seuraavana päivänä. Edellisenä iltana 11 aikaan tuli eka supistus josta vaistot sanoi, että nyt alkaa tapahtua. Koko yön odotin ja laskin supistuksia malttamattomana. Viideltä niitä alkoi olla säännöllisesti 5 minuutin välein niin siitä sen synnytyksen lasketaan alkaneen. Tätä ensimmäistä jo sanottiin nopeaksi. :whistle:

No pikkukakkonen oli alusta asti pää alaspäin ja mulla oli koko raskausajan pieni paniikki päällä, että syntyy ennen aikojaan ja oli tunne ettei sillä ole kaikki ok. Käytiin sitte 1,5vk ennen laskettua aikaa kenraaliharjoituksissa synnärillä, kun turhaan panikoin. Synnytys alkoi alle viikko myöhemmin ja sitten hoksasin, että mulla taitaa aina heijastua supparit kipeesti reisiin kun on tosipaikka. Synnytys kesti 4h20min.

Kuopus käynnistettiin ison koon takia viikolla 38+4. Aamulla 8 mentiin sairaalaan ottamaan muruja kielen alle. Mulla kyllä supisteli aika kipeesti jo herätessä. Sain sitte muruja kolme kertaa päivän aikana ja ainaa supparit meni kipeämmäksi, mutta mitään ei tapahtunut kohdunsuulla. Kahdeksalta kun sain viimeiset murut niin alkoikin tapahtua kiireesti. olin ihan kaksinkerroin siinä,reidet tulessa kärvistelin 20 minsaa ja sitte oli pakko kutsua kätilö tarkistamaan kohdun suu kun tuntui että vauva painui alemmas. Se oli yhtäkkiä 6cm auki. Piti sitte kävellä saliin ja joka koko ajan supisti. Tuntui että koko ajan piti pidätellä ettei vauva syntyny siihen käytävälle. Kivapa siinä sitte sängyllä tehdä akrobatiatemppuja ja samalla pidätellä, kun en kivuilta pystyny sanomaan että se tulee just nyt ja niiden piti sitä sänkyä laittaa. Sitten se kätilö lähti hakemaan naistenlääkäriä laittamaan puudutetta emättimeen ja meikäläinen siellä vielä koitti pidätellä vaikka tunsin että vauva oli melkein ulkona jo. Kelloa soittelin ja vihdoin se kätilö tuli lääkärin kanssa. Juoruilivat eka käytävässä ja sitte vielä siinä huoneessa ja lääkäri ehti vetää yhden hanskan käteen ja alkoi kokeilla kohdunsuuta ja "oho, täältähän tullaan jo!" kätilö laitto silel sen toisen hanskan ja hups vain vauva oli ulkona. Siinä sitte ku putsailtiin ja ommeltiin niin lääkäri neureskeli kätilölle, että hällä oli yks hanska kädessä kun jo oliki vauva pääkädessä. :D Niin että loppujen lopuksi synnytyksen kesto oli 1h16 min. Ja juu, on se mahdollista pidätellä vauvaa melkein tunti...

Saa nähä tuleeko mulla ikinä koettua sitä käynnistystä seuraavaa synnytystä.. :whistle:

minulla eka synnytys kesti 1 h 34 min , vedet meni kotona ja matkaa sairaalaan oli 50 km. Toinen kesti 1 h 15 min, siitä kun vedet meni kotona ja sama matka. Kolmas joka oli kaksosraskaus (tytöt 7 viikkoa vanhoja) käynnistettiin kesto 1h 9 min (pre-eklampsian vuoksi). Missään synnytyksessä ei ollut mitään kivunlievitystä. Mulla on aina ollut paikat jonkin verran auki jo paria kuukautta aiemmin. Viimeisessä olin jo viikot 27-30 täysin vuodelevossa osastolla. Mutta loppuajan kotona.

minulla esikoisen synnytys kesti kaikkinensa 4 h, siitäkin piti vielä "pidätellä" jonkinaikaa ponnistusta että epiduraalin vaikutus loppuisi kun se vei jalat tunnottomiksi...
nyt raskausviikkoja 35 ja lääkäri totesi eilen että oho-pää tuntuu sormelle, paikat ihan pehmeät ja kohdunsuuta ei enää ole...toivotteli hyvät synnytykset!

mutta nyt jännittää eli kun jo edellisellä synnytysreissulla sanottiin että heti sairaalaan ja eilen samaa niin miten äkkiä oikeasti olette lähteneet sairaalaan? itse viimeksi lähdin puolisen h supistusten alkamisesta kun en kestänyt enää kipua (tuolloin 5 cm auki) ja nyt mietityttää että tuleeko niitä supistuksia kun tuntuu pikemminkin sille että pikkukaverin pää vain liukuu alaspäin...vai voinko vain luottaa siihen että kyllä sen sitten tietää???

Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
minulla esikoisen synnytys kesti kaikkinensa 4 h, siitäkin piti vielä "pidätellä" jonkinaikaa ponnistusta että epiduraalin vaikutus loppuisi kun se vei jalat tunnottomiksi...
nyt raskausviikkoja 35 ja lääkäri totesi eilen että oho-pää tuntuu sormelle, paikat ihan pehmeät ja kohdunsuuta ei enää ole...toivotteli hyvät synnytykset!

mutta nyt jännittää eli kun jo edellisellä synnytysreissulla sanottiin että heti sairaalaan ja eilen samaa niin miten äkkiä oikeasti olette lähteneet sairaalaan? itse viimeksi lähdin puolisen h supistusten alkamisesta kun en kestänyt enää kipua (tuolloin 5 cm auki) ja nyt mietityttää että tuleeko niitä supistuksia kun tuntuu pikemminkin sille että pikkukaverin pää vain liukuu alaspäin...vai voinko vain luottaa siihen että kyllä sen sitten tietää???
Mulla oli tollanen tilanne rv 37 kuopusta kun odotin. Kohdunsuuta ei ollut, parille sormelle auki, ja lääkäri olisi kuulemma voinut silitellä vauvan päälakea sormellaan. Synnytys alkoi rv 40+3 niin, että tuli muutama pieni, napakka supistus. Mies jo siinä vaiheessa kyseli, tarviiko lähteä synnärille. Mä vaan, että ei tosiaan. Ja kesken sen sanomisen tuli kamala supistus ja sitten lorahti vähän lapsivettä. Sen jälkeen alkoi ihan hirveän kamalat supistukset välittömästi. Sairaalaan siis lähdettiin heti, kun synnytys katsottiin alkaneeksi. Ja poika syntyi sairaalan ulko-oven viereen, hissiaulaan. Koko homma kesti 1h36min. Onneksi tämä synnytys alkoi lapsiveden lorahduksella, muuten olisi varmasti syntynyt jossain tien reunassa, mies kätilöä leikkien.

ensimmäisen synnytys kesti 11h10min
toisen 2h30min jonka takia kolmas käynnistettiin pitkän matkan ja synnytyspelon takia ja hyvä oli että olin jo sairaalassa koska käynnistystä ei keretty alottaa kun poju putkahti maailmaan nopeeta koko synnytyksen kesto jälkeisvaiheen kanssa 1h20min.neljäs ei tullutkaan nopeeta vaan vesien menosta typyn syntymään kesti 26h :eek: aktiivinen synnyttäminen tosin vain 2h 50min mutta kauemmin kuin toisesta ja kolmannesta.

kasvihuoneilmiö: Ovat kuulemma ainakin jossain määrin perinnöllisiä =) Jos äitisi ja muut läheiset sukulaisesi ovat olleet syöksysynnyttäjiä, niin on hyvin mahdollista, että taipumus on periytynyt. Ei kuitenkaan välttämättä - esim. mieheni äiti on nopea synnyttäjä, hänen tyttäriensä synnytykset ovat kuitenkin olleet piiiitkiä.

Minulla esikko syntyi nyt elokuussa 07...
Ja se kesti sen 1h48min.'
Saas nähdä mitenkä seuraava päättää tulla sitten kun on sen aika..
Sairaalassa sanottiin että ekasta supparista heti sairaalaan.
Luomunahan poika piti sen takia synnyttää, ei edes ilokaasua saanut.
Tosin epiduraalikammo tuli vasta sairaalassa jotenka hyvä ettei keritty mitään antaa. :LOL:

T, Pia & Maximus 2,5kk

Esikoista sai tehdä 6,5 tuntia josta 20min. ponnistusvaihe
2 sitten syöksy syntyi olin illan tuntenut ilkeetä nipistelyä ,jota luulin alkavaksi virtsatie tulehdukseksi. :LOL: Eikun sairaalaan piti sit lähteä kun muut ihmetteli mitä se mamma siellä kylppärissä ähisee. :snotty: Sairaalan pihalla en enään päässyt autosta nousemaan ja ponnistelin jo pedillä matkalla synnytyssaliin. Neiti syntyi 15 mon. siitä ,kun pääsimme sairaalan pihalta baareille . Auki olin melkein 9cm. Ei ihme että ponnistutti :D Luoja kai tuo olisi kotiin syntynyt jos ei joku olisi vienyt sairaalaan :wave:

esikoinen syntyi aika nopeasti, 5h5min josta kolmisen tuntia sairaalassa. sanottiin että toinen voi tulla nopeasti. noh siitä tuli ennakoivana merkkinä verinen vuoto vuorokautta ennen, aamulla tuntui siltä että varmistanpa esikoiselle hoitajan kun vauva varmasti syntyy tänään.
epäsäännöllisesti suppaili koko päivän, mutta niin se oli tehnyt koko raskauden. ekan supparin huomasin joskus rv 11 ja paikat oli pehmeät ja auki sentin verran lopussa. 20 alkoi 8min välein supparit, nukuin kotona vielä sohvalla niiden välissä kun teki vaan vähän kipeää. 22 maissa ei voinnu nukkua mutta katselin tvtä.. 23:41 lämmitin pakastepatonkeja :D
tunnin päästä siitä oltiin sairaalassa, 5 kipeää supparia tuli kotona. autossa hiipu hiukan ja sanoinkin saattajalle että odottele hetki jos päästäänkin kotiin vielä. ja kaskas, 8cm auki viidellä kipeällä supparilla. siinä naureskelin että ei nää kyllä satu kamalasti kun voi istua, 5min välein tuli. viimeset 40min sattu ja tyttö tuli pihalle kolmella ponnistuksella-esikoista ponnistelin 45min.. että aika ero =) tyttö syntyi 02:41

Esikoisen synnytys meni ihan normaalin kaavan mukaan vaikka syntykin jo viikolla 34. Synnytys kesti n.8 lempeää tuntia.
Toinen synnytys olikin sitten aika vauhdikas, 1,5h, josta sairaalassa ehdittiin olemaan 20min. Oli aika rajukin kokemus, kun tuntui, ettei supistuksissa ollut taukoa ollenkaan
:whistle: .
Kolmas pisti sitten vielä paremmaksi ja ekasta supistuksesta tytön syntymään kesti aikaa ainoastaan 45min. Kymmenen minuuttia kerettiin olla sillä kertaa sairaalassa ja autossa matkalla alkoi olla jo aika tukalat oltavat. Itse ponnistusvaihe oli merkitty minuutin mittaiseksi, vaikka kyllä se siinä ponnistaessa pidemmältä tuntui :D . :heart: :heart:

Tämä on hassua, mutta näitä lukiessa ei voi kun kadehtia! :ashamed: Vaikka ei varmasti ole helppoa ollut!
Oma synnytys oli nimittäin 18 h ja päättyi kiireelliseen sektioon määrittämättömän supistusheikkouden takia. Voikun minullekin olisi suotu muutama kunnon supistus (siis olihan niitä, mutta ne oli ihan tehottomia avautumismielessä, eikä siinä oksitosiinit ym. auttanu).

Eka kesti jotain 4h ja minuutit päälle, tokassa meni 20h ja risat ja kolmas tulikin sitten 2hja 13min, olis tullu reilusti alle kahessa tunnissa mut jäi olkapäistään kiinni- onneks oli osaava kätilö joka osas pyöräyttää niin et pääs tulemaan ihan normaalisti. Kipulääkkeitä en kerennyt viimisessä saamaan ollenkaan, tokassa sain mut niiden vaikutus loppu useamman tunnin liian aikaisin mut ekassa sain oikeeseen aikaan ja silloin oli helppo synnytys.

Yhteistyössä