syökö teidän 1v lapsoset kaks vai yks lämmintä ateriaa per p

minä myös Ä78
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2005 klo 14:17 say kirjoitti:
En voi käsittää... Sis mikä ongelma kahdessa lämpimässä ruuassa on??? Sitten kuitenkin tungetaan jotain helkatan mikrohampparia lapselle???!!! Ei ihme jos ei kunnon terveellinen ruoka maistu.
Meillä poika yksi vee ja menisi vaikka kolme lämmintä jos vaan antaisin (ja olen antanutkin).
Aamusta puuro, sitten ennen kahdentoista päikkäreitä lämmin, päikkäreiden jälkeen peri tuntia myohemmin hedelmää tai jugurttia, sitten parin tunnin päästä lämmin ja sitten kuuden-seiskan maissa hedelmä, jugurtti, leipä tms. ja illalla ennen koisimista kahdeksan pintaan puuro.
Tehkää pakkaseen ruokaa niin ei tarvitse koko ajan soppakauhan varressa olla. Ja jos oikein hätä niin onhan piltti-purkeissakin ruokaa tarjolla. Lämmin ruoka kahdesti päivässä on tärkeä vielä näin pienelle!!!


Olen samaa mieltä!!! Tee kerralla pakkaseen iso satsi ruokaa! Noita mikrohamppareita en minäkään ymmärrä
 
ä-78
Kylläppäs sain keskustelun aikaan..... :kieh:
Oikeen malli äiti.. :LOL:

Jos mainitsin sen hampparin suluissa, se ei todellakaan tarkoita joka päivä.... :headwall: . Kerran viikossa? Tekee minusta huonon äidin??

Me syödään aamulla puuro, lämmintä sekin. Kaikki "vaatii" sen. Eivät rupee syö leipää aamulla....... Että jos syödään 10 aikaan aamulla puuro, pitäskö minun vääntää lounas 11-12?? Tai ottaa sieltä pakkasesta, niinkuin useet sitä toitottaa.. :headwall:
Meillä on 10v ja jo minun omassa lapsuudessa, syöty päiväruoka n.15.00..... Pitäskö muuttaa väkisin tapoja, mihin lapset tottuneet, VAIN että saadaan se vaadittu 2 lämmintä ateriaa??? :eek:
Nuorin, syö joskus 2 ateriaa, riippuu miten aamulla ruoka maittaa.

Ja tiedättekö, me syödään usein sunnuntaisin lämpimäksi ruuaksi pizzaa tai grilliltä haetaan ruokaa...... :LOL:
Kyllä me ollaan kamalia vanhempia, ja lapsista varmaan kasvaa kieroja? :LOL:
 
Mii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 10:21 ä-78 kirjoitti:
Kylläppäs sain keskustelun aikaan..... :kieh:
No kyllä sait. Tietty ruokatavat ja -ajat ovat perheen päätettävissä ja erot saavat aina aikaan ihmettelyä. Kutsuithan itsekin meitä kahden lämpimän "harrastajiksi". Meillä syödään myös kaksi lämmintä, suurin piirtein samaan rytmiin kuin jo monella aiemmin on mainittu. Ei kai siinä mitään, jos päivän energia tulee täytetyksi aterioilla ja ateriavälit eivät ole liian pitkät, ettei tule sen vuoksi väsymystä ja keskittymiskyvyn puutetta. Tietty ruoan laatuun haluan ainakin itse panostaa, herkkuja unohtamatta kun on niiden aika. Mutta 1v2kk iässä tytöllä ei vielä ole niiden aika kovin usein.

Itselläni särähti korvaan se kun mainitsit että koululaisenne juo aamulla ehkä vain kaakaota ja syö ekan kerran koulussa. Eikös aamupalan merkitystä ole korostettu juuri kovasti koululaisten kohdalla, eli kunnon aamupalalla jaksaa hyvin lounaaseen. Jaksaako teidän lapsi todella kaakaolla lounaaseen, eli n. klo 11 asti?
 
Hay-D harmaana
ei todellakaan syödä meillä aina kahta lämmintä ateriaa. Tosi harvoin jos ollenkaan.

-aamupuuro n.klo 8
-lounas n.klo 11
-välipala(/lämmin ruoka) n.klo 15-16
-iltapuuro klo 19

Näin meillä. Joinakin päivinä poika ei syö päikkäreiden jälkeen mitään ennen kuin vasta iltapuuron. Ja kyse ei todellakaan ole siitä että ruokaa ei tarjottaisi. Aluksi hämmästelin pojan pientä ruokahalua (vauvana söi aina ja paljon) mutta en enää stressaa sillä poika kasvaa normaalisti.
 
ä-78
[No
Itselläni särähti korvaan se kun mainitsit että koululaisenne juo aamulla ehkä vain kaakaota ja syö ekan kerran koulussa. Eikös aamupalan merkitystä ole korostettu juuri kovasti koululaisten kohdalla, eli kunnon aamupalalla jaksaa hyvin lounaaseen. Jaksaako teidän lapsi todella kaakaolla lounaaseen, eli n. klo 11 asti?

Joo, tyttöni juo vain kaakaon aamulla. Kun ei mene ruoka niin ei mene... (oksentaa). Itse pärjäsin koko koulu aikani kaakao aamupalalla... =)
Itse siis kokemuksesta tiedän että jos tulee paha olo kun syö aamulla, on koko päivä pilalla. :/

Olen kysynyt työltäni että syökö aamulla, että tuleeko nälkä ennen lounasta. Sanoo että viimesellä tunnilla vähän nälkä... Mutta kun ei halua niin ei halua syödä aamulla.
Tiedän että aamupala on se tärkein. mutta kyllä itse olen ihan normaali :LOL: vaikka 11v kävin koulua kaakaon voimalla...
Ja sanottakoon sekin, kun monet varmaan aattelee että mahtaa olla reikiä hampaissa, niin ei minulla eikä tytölläni ole ikinä niitä ollut. =)

Enkä siis tietenkään "mollaa" niitä jotka antavat 2 lämmintä ateriaa, siitä vain.. :)
Mutta kun ajattelen meidän päivä rytmiä ja tuntuu ettei aika riitä mihinkään muuhun kuin koti hommiin, aatos että tekisin vielä yhden ruuan niin huh huh... :eek:

Mieheni kotona ollut tapana aina tehdä 11 aikaan keitto tai muu ruoka ja sitä lämmitelleet aina kun nälkä..
Ja hän oli sitä mieltä, kun alettiin seurustella että : "teillä paljo parempi syönti aika... =) "

Eli kukin syököön miten parhaaksi katsoo.... :wave:
 
amlo
Meidan 3-vuotias ja 18kk ikaiset tytot syovat viikolla (viikonloppuna sama homma, mutta heraavat myohemmin) aamupuuron mossotetyn banaanin kera klo 8 aikaan. Vanhempi saa maitoa ja hedelmia nursery school:ssa, nuorempi esim. mustikkamaitoa, hedelmaa tms. kotona klo 10:30 aikoihin. Klo 12-13 lounas, yleensa pilkon myos tomaattia ja kurkkua salaatiksi, jos ei keittoruokaa. nuorempi nukkuu paivaunet (vaunuissa tai sisalla) 1-3tuntia, joskus vanhempikin. klo 16-17 aikoihin syodaan leipaa, juustoa, jugurttia, 2-3 eri sorttia hedelmaa tai marjoja. Yhdessa vaiheessa kokkasin jotain nopeaa paivalliseksi, esim. makaroonia ja tonnikalaa tai munakasta, mutta ne aina jai syomatta, joten luovuin siita. Illalla viela iltapuuro, nykyaan mansikoiden kera, klo 19-20 aikoihin. Tytot juovat maitoa ja vetta. Varsinkin liharuokien kanssa puristan itse mehua appelsiineista. karkkia ei ole maisteltukaa.
 
Naana79
meillä 1 ikänen syö

10 aamupuuro
13-14 lihasose+viili
17-18 kasvissose(joskus hedelmää lisäx)
21 iltapuuro

tietty maitoo sitten kaikkien kanssa vaihtelevalla menestyksellä =)
 
Olen sitä mieltä, että tärkeintä on että kasvavat lapset saavat tarpeeksi rakennusaineita ja ettei verensokerit heittele, ettei tule sitten vanhempina ongelmia.Ei niitä välttämättä vielä ole, mutta syy ja seuraus on aina olemassa. Kukin syököön tavallaan, mutta tarpeeksi monipuolisesti ja ei pitkiä taukoja ruokailujen väliin, ettei sokerit heittele!!Hampaille sopii 5-6 ateriaa päivässä, se sisältää kaiken. Vettä janojuomaksi, ettei nälän normaali tunne katoa! meidän vanhempien tehtävä on huolehtia että taataan kasvaville hyvä perusta kaikessa. Meillä rytmiä on ja lipsutaankin, mutta se kokonaisuus ratkaisee ja laatu!!!Ystävällisesti terkut kaikille!!
 
poika 11kk :D
herää 8,45 ja pullo maitoa
syö aamupuuron klo 10,15
menee päikkäreille klo 12.00
herää 14-15
syö lämpimän ruuan klo 16-17
sitten pikku tirsat klo 17.00
sit ruokaa tai jotain klo 18-19
iltapuuro 20,30
ja maito 21.00
nukkumaan 21,00-22.00
 
Meillä kaikki syö kaksi lämmintä ateriaa, niitä välipaloja ei aina syödä...
Meillä about näin:
klo 7-8 aamupuuro
klo 12-13 lounas
klo 14-15 välipala (jos nuorin nukkuu pitkät päikkärit, jää häneltä tämä väliin)
klo 17-18 päivällinen
klo 20-20.30 iltapuuro =)

Ei tätä rytmiä nyt tietenkään orjallisesti noudateta, mutta arkena yleensä hyväksi havaittu, ja lapsille ruoka maistuu... =)
 
pienenpieni
Meillä syödään aamupuuro klo 8.30
Lämmin lounas klo 11
Päiväunille joskus 11-11.30 aikoihin
Välipala on klo 14, hedelmiä, marjoja, jogurttia tai viiliä
Toiset unet 15/15.30 aikaan
Ja toinen lämmin ateria klo 17
Iltapuuro klo 20.30
 
kyllä meilläkin syödään kaks lämmintä ateriaa päivässä: arkena likka syö tarhassa ja toinen ruokailu on sitten iltapäivällä kotona. vapaapäivinä/viikonloppuna teen myös kaksi lämmintä ateriaa. ruoka maistuu tytölle hyvin, koska meillä ei harrasteta "turhia" välipaloja (kuten keksiä, pullaa, mehua, limpparii...). hedelmä, viili tms. syödään välillä, jos on nälkä.


niin, ja sen verran vielä, että juhlapäivinä (synttärit tai jotain) en nipota ruokailujen suhteen, koska juhlia on kuitenkin harvassa. silloin siis sattaa jäädä toinen ruokailu väliin, kun on herkkuja syöty :whistle:

tytöllä ikää 1v6kk :heart:

 
Tyttö on 1v2kk ja syö näin:

8-9 aamumaito + puuro
11.30 lämminateria + maito
12-14 päiväunet
15-15.30 lämminateria +maito
18 iltapuuro
20 iltavelli

Välipaloja meillä ei siis juurikaan harrasteta. Joskus, jos päikkärit jäävat lyhyiksi annan niiden jälkeen esim. leipää ja jukurttia.
 
vieraileva tähti
Tässä taisi alunperin olla kyse 1-vuotiaista. Mutta ei tohon provoiluun voi olla tarttumatta.

Mun mielestä kasvava lapsi tarttee 2 lämmintä ateriaa päivässä. Jos koululainen huomaa, että sillä on nälkä, niin sit onkin jo todella nälkä. Jos nälkä on aina "vaan" viimesellä tunnilla, niin sillon aina kärsii se viimesen tunnin kouluaine. Nälkäsenä on vaikea keskittyä saati oppia uutta.

Eläähän lapsi sillä yhdelläki aterialla, mutta kyllä kotiäidin sen verran pitää viitsiä, että ruokkii omat lapsensa\|O Jos itse ei halua syödä kuin kerran niin mikäs siinä, mutta tarjotkoon lapselle sit vaikka mikroeinestä, jos muka ei muuta ehdi. Parempi sekin kuin ei ruokaa. Minä olen maalta ja kaksi ruokaa meillä syödään. Lisäksi siihen päälle tulee karjanhoito, joten onhan siinä hommaa, mutta en jätä lapsia ruuatta.

Tapana on tehdä kerralla isompi annos, että riittää seuraavaksi päiväksikin esim. keittoa tai laatikkoa. Käytännössä siis teen ruuan kerran päivässä. Toisen lämmitän.

 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 00:22 vieraileva tähti kirjoitti:
Tässä taisi alunperin olla kyse 1-vuotiaista. Mutta ei tohon provoiluun voi olla tarttumatta.

Mun mielestä kasvava lapsi tarttee 2 lämmintä ateriaa päivässä. Jos koululainen huomaa, että sillä on nälkä, niin sit onkin jo todella nälkä. Jos nälkä on aina "vaan" viimesellä tunnilla, niin sillon aina kärsii se viimesen tunnin kouluaine. Nälkäsenä on vaikea keskittyä saati oppia uutta.

Eläähän lapsi sillä yhdelläki aterialla, mutta kyllä kotiäidin sen verran pitää viitsiä, että ruokkii omat lapsensa\|O Jos itse ei halua syödä kuin kerran niin mikäs siinä, mutta tarjotkoon lapselle sit vaikka mikroeinestä, jos muka ei muuta ehdi. Parempi sekin kuin ei ruokaa. Minä olen maalta ja kaksi ruokaa meillä syödään. Lisäksi siihen päälle tulee karjanhoito, joten onhan siinä hommaa, mutta en jätä lapsia ruuatta.

Tapana on tehdä kerralla isompi annos, että riittää seuraavaksi päiväksikin esim. keittoa tai laatikkoa. Käytännössä siis teen ruuan kerran päivässä. Toisen lämmitän.
:D tää ei ole provo!
Väkisinkö tungen eka luokkalaisen suuhun ruokaa??? että oksenna vaan, mutta aamulla on syötävä?? HALOO!!!! :headwall:
 
dudu
Meidänkin 1v5kk tyttö syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
8 aamupuuro
11 lounas jonka jälkeen päiväunille
14välipala
17-17.30 päivällinen
19.30 iltapala
20 nukkumaan

Meillä ei noin ruoka annokset oo niin isoja niin jaksaa syödä sen suositellun 5 ateriaa päivässä. Joskus on päivä ettei toinen lämmin ruoka maistu mutta en siitä jaksa stressiä ottaa
 
vieraileva tähti
Rauha. En halua alkaa riitelemään enempää. :hug: Ihan sovinnolla ehdotan, että heräätte aamulla sen verran aiemmin, että ruokakin maistuisi edes vähäsen. Aika harva pystyy heti herättyään syömään. Jos myöhemmin ei maistu tutkituttaisin minä jo lääkärillä laspen miksi oksentaa. Ei ole normaalia tuo. :\|
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2005 klo 01:03 vieraileva tähti kirjoitti:
Rauha. En halua alkaa riitelemään enempää. :hug: Ihan sovinnolla ehdotan, että heräätte aamulla sen verran aiemmin, että ruokakin maistuisi edes vähäsen. Aika harva pystyy heti herättyään syömään. Jos myöhemmin ei maistu tutkituttaisin minä jo lääkärillä laspen miksi oksentaa. Ei ole normaalia tuo. :\|
EN MINÄKÄÄ TÄSSÄ RIITELEMÄÄN ALA :D :hug:
MUTTA SIIS, EN MINÄKÄÄN OLE KOSKAAN VOINUT SYÖDÄ AAMUSIN. AINAKI 2H HEREILLÄ KUN VOIN SYÖDÄ....
SUKUVIKA EHKÄ?? MINUN MIES ON OLLU JA ON EDELLEEN SAMANLAINEN, ETTÄ EI VOI OLETTAA ETTÄ LAPSET SÖIS.

TYTÖLLÄMI ALKAA 8LTA KOULU, JA 7LTÄ KUN HERÄTÄN, HÄN ON AIVAN VÄSY, ETTÄ EN TODELLAKAAN ALA HERÄTTÄÄN 5LTÄ, ETTÄ SYÖ AAMUPALAN.

MEIDÄN PÄIVÄ RYTMIIN EI SOVI 2 LÄMMINTÄ ATERIAA, JA SE ON MEIDÄN TAPA. SELLAISEN TAVAN OLEMME MIEHENI KANSSA OPPINEET JO LAPSUUDEN KODISSA.
JA MEIDÄN MIELESTÄ PUURO ON MYÖS TÄRKEÄ OSA PÄIVÄN RUOKAA...

ETTÄ KYLLÄ ME OLLAAN AIVAN TERVEITÄ, VAIKKA EMME SYÖKKÄÄN SITÄ 2TA LÄMMINTÄ JA VAIKKA PAHA OLO TULEE JOS SYÖMME VÄKISIN AAMULLA....
ENPÄS MINÄ ENENMPÄÄ ALA PERUSTELEMAAN MEIDÄN ELÄMÄN TYYLIÄ.
TÄMÄ ON MEILLE SE OIKEA JA ME PIDÄMME OMISTA RUOKA AIKATAULISTA KIINNI. MEILLÄ ON SÄÄNNÖLLINEN PÄIVÄRYTMI JA ME OLEMME ERITTÄIN ONNELLISIA NÄIN... :saint:
:wave:
 
Andia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2005 klo 14:17 say kirjoitti:
En voi käsittää... Sis mikä ongelma kahdessa lämpimässä ruuassa on??? Sitten kuitenkin tungetaan jotain helkatan mikrohampparia lapselle???!!! Ei ihme jos ei kunnon terveellinen ruoka maistu.
Meillä poika yksi vee ja menisi vaikka kolme lämmintä jos vaan antaisin (ja olen antanutkin).
Aamusta puuro, sitten ennen kahdentoista päikkäreitä lämmin, päikkäreiden jälkeen peri tuntia myohemmin hedelmää tai jugurttia, sitten parin tunnin päästä lämmin ja sitten kuuden-seiskan maissa hedelmä, jugurtti, leipä tms. ja illalla ennen koisimista kahdeksan pintaan puuro.
Tehkää pakkaseen ruokaa niin ei tarvitse koko ajan soppakauhan varressa olla. Ja jos oikein hätä niin onhan piltti-purkeissakin ruokaa tarjolla. Lämmin ruoka kahdesti päivässä on tärkeä vielä näin pienelle!!!
Aivan, tän takia nykyajan lapset on läskejä kun ruoat korvataan hiton pullamössö-välipaloilla! Tsiisus mitä typeryttä!

Ihan hyvin voi antaa lounaan ennen päikkäreitä 11-11.30 aikaan ja päivällisen silloin ennen toisia päikkäreitä joskus 16.30-17 aikaan ja välipalat veks jos ne täyttää liikaa. Korkeintaa joku pieni hedelmä. Kyllä välipalaoista kannattaa ensin karsia jos on liikaa ruokahetkiä. Ehdottomasti. Ei voi olla noin tyhmää porukkaa!? Anteeksi.
 
Andia
Katiaanalle on pakko vielä sanoa, että voisitko kokeilla tarjota jotain muuta kevyttä aamupalaksi kuin kaakaota, jossa ei ole oikein mitään... Vaikka marjakeittoa tai hedelmää. Banaanikin olisi parempi vaihtoehto. En tarkoita pahalla! =)
 
m et m
Kyllä syö kaksi lämmintä ruokaa ja olen samoilla linjoilla muutamien muiden kanssa, että ne ovat ne perusateriat, joihin päivän energiansaanti perustuu ja jos jostain karsitaan, niin sitten välipaloista.
Välipala ei myöskään saisi olla liian täyttävä niin, että se vie nälän ruoka-ajalta! Eikä lämmintä ruokaa tarvitse karrallaan syöttää niin paljoa, että sitten ei koko päivänä jaksa muuta. Mielestäni on hyvin tärkeää ohjata oikeanlaiseen ruokarytmitykseen: tietyin väliajoin terveellistä ruokaa, sopiva annosmäärä kerrallaan.[/b
Tietenkin joskus voi herkutella ja isompien lasten kohdalla lounaalla voi tarjota pizzaa tms. mutta en kyllä itse tekisi siitä jokaviikkoista tapaa. En myöskään korvaisi välipalaa hampurilaisella, sillä siinä on aivan liian suuri kalorimäärä "välipalaksi" (vastaa ihan kunnon ateriaa...)!

Tässä vielä meidän rytmitykset:
8.00 aamuvelli
1100 lounas
14.30 välipala
17.00 päivällinen
19.30 iltapuuro
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2005 klo 12:06 Andia kirjoitti:
Katiaanalle on pakko vielä sanoa, että voisitko kokeilla tarjota jotain muuta kevyttä aamupalaksi kuin kaakaota, jossa ei ole oikein mitään... Vaikka marjakeittoa tai hedelmää. Banaanikin olisi parempi vaihtoehto. En tarkoita pahalla! =)
ei mene niin ei mene! kokeilötu on......ja opekin jo tietää meidän rytmin...
 

Yhteistyössä