Syödäänkö Turkissa kebabia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli tuossa iltapalaa mässyttäessä mieleen syövätköhän ne paikalliset siellä Turkissa samanlaista kebabia ja samassa muodossa kuin meikäläiset täällä? Vai onko nämä meidän rullat ja kermaperunamättöannokset jotain pohjoisen punaniskoille räätälöityjä karvalakkimalleja? En ole Turkissa koskaan käyny, eli ei havaintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei, Turkissa ei todellakaan syödä tällaisia "kebab ranskiksilla/kermaperunoilla"- annoksia :)

No sitähän mäkin, eivät varmaan ole edes kuulleet mistään kermaperunoista :D Miten syövät, jos syövät?

Ei kai ne Italiassakaan syö tälläisiä pitsan irvikuvia mitä täällä meillä mätetään kitusiin. Mä olen kyllä Turkissa käynyt pariin kertaan mutta muistelisin että ne kebab paikat oli sellaisia yksinkertaisia katukeittiöitä joista ei kermapottuja varmasti saanut =)

Turkissa on kebabbia jopa rullana !!
Mutta maku ja ulkonäkökin aivan erilaiset kuin Suomessa !! :p
Täällä annos maksaa noin 4,5 liiraa eli vähän päälle 2? ja tulee kyllä
maha täyteen :p

Turkissa syödään döneriä, eli tätä vartaassa pyörivää kepsua, liha- tai kanaversiota. Ranskanleivän sisällä salaatin yms kera, tai rullana (joka ei todellakaan ole samanlainen halko kuin täkäläiset rullakebabit). Joskus döneriä syödään lautaselta, salaatin ja vaikkapa riisin kera, mutta harvoin mä oon sellaiseen törmännyt. Döner on sellainen pikasapuska joka ostetaan esim. työmatkalla ja syödään puolijuoksussa matkalla jonnekin.

Lisäksi siellä on jos jonkinmoista kebabia: Adana kebab, Urfa kebab, sis kebab...niissä liha on erilaista kuin dönerissä.

Rullakebabia, kebabia riisillä, döneriä eri muodoissaan (jopa ranskiksen välissä). Liha tehdään lampaasta tai naudasta. Kebabit Turkissa ovat hyvin moninaisia. Kastikkeina yleensä tomaattikastiketta ja/tai jugurttikastiketta (ilman mausteita) .

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
saako jossain kebabia kermaperunoilla :$ . kuinka ne sopii yhteen, hyi!

Saa. Eikä ne yhteen sovi :D mutta suomalaiselle kuulemma maistuu kebab valkosipulikermaperunoilla, aurajuustoperunoilla, kermaperunoilla...sanoo tuo kepsumaisterini tuosta sohvalta :)

Kiitos valaisevista vastauksista. Tässä vaan alkaa ihmetellä että kun mennään "perähikiälle" paikalliseen kiinalaiseen syömään kiinalaista niin onko sekin ihan vaan oikeasti vähän outoa suomalaista? :|

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
saako jossain kebabia kermaperunoilla :$ . kuinka ne sopii yhteen, hyi!

Saa. Eikä ne yhteen sovi :D mutta suomalaiselle kuulemma maistuu kebab valkosipulikermaperunoilla, aurajuustoperunoilla, kermaperunoilla...sanoo tuo kepsumaisterini tuosta sohvalta :)

Meillä ollut pizzeria ja yleensä suosikki annokset on riisi tai ranskalaiset !!
Mutta kyllä menee kermaperunoitakin kaikissa muodoissa.
Sen ison vuoan sai aika useasti heittää uuniin !!
Ja toisinaan on pelkästään päiviä jolloin otetaan ranskalaisia tai sitten kermaperunoita :p
Vähän alko nyt tekemään mieli Suomen kebabbia !! :p

Turkkilainen kebab on pahaa, lampaalihasta tehty, ei maistunut kyllä mulle. Muutenkin ruoka siellä ei ole kovinkaan kummoista ja mausteita käytettiin todella vähän. Ihemttelivät ravintolassa, kun pyysi chiliä ym. tulista. Olin Antalyassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
Ei kai ne Italiassakaan syö tälläisiä pitsan irvikuvia mitä täällä meillä mätetään kitusiin. Mä olen kyllä Turkissa käynyt pariin kertaan mutta muistelisin että ne kebab paikat oli sellaisia yksinkertaisia katukeittiöitä joista ei kermapottuja varmasti saanut =)

italiassa pizzat ovat aivan hirveitä! Voi yökötys, suomalaiset hakkaavat ne mennentullen. Ei ihme että kotipizza hakkasi berlusconillaan italialaiset kansainvälisessä pizzakisassa.

Yhteistyössä