Syntyvä vauva ja tulevan isän työnhaku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Odottelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Odottelija"

Vieras
Mieheni on tällä hetkellä töissä, mutta työsopimus todennäköisesti loppuu 1-2 kk ennen laskettua aikaa. Miehen on luonnollisesti tarkoitus hakea uutta työtä alkavaksi mahdollisimman pian tämän jälkeen. Mutta tässä tilanteessahan hän ei voi ilmoittaa isyyslomastaan työpaikalle 2kk ennen, jos haastattelukin tapahtuu vaikkapa kuukautta aikaisemmin.

Miten tällöin menetellään? Täytyykö työnhakijan ilmoittaa jo etukäteen, että hän on sitten jäämässä pian isyyslomalle vai voiko asiasta ilmoittaa vasta kun työn on saanut?

Niin pitää, jos on töissä. Mutta kun kyse on työnhausta. Eli pitääkö jo haastatteluvaiheessa kertoa tämä tilanne, jos laskettuun aikaan on vähemmän kuin 2kk? Tämähän todennäköisesti vaikuttaa siihen, kuka työhön valitaan...

12 arkipäivää isyysvapaata voi pitää ilmoittamalla vain kuukauden etukäteen.

Työnantajan ei ole pakko myöntää isyysvapaata, jos sitä ei ole haettu ajoissa, mutta eiköhän järkevä työnantaja tule tällaisessa vastaan. Toinen asia sitten on, missä vaiheessa raha ehtii tilille, jos sitä hakee vasta myöhemmin. Ottaisin asian puheeksi työhaastattelussa.

Kai ne kaikki lomat saa kuitenkin pitää, jossain vaiheessa? Eli vaikka alkuun pitäisikin tuon 12 arkipäivää, niin myöhemmin saa pidettyä muut? Ja nämä pitää olla sitten ilmoitettuna tuon 2kk aikaisemmin(ko?)

[QUOTE="Odottelija";22566693]Kai ne kaikki lomat saa kuitenkin pitää, jossain vaiheessa? Eli vaikka alkuun pitäisikin tuon 12 arkipäivää, niin myöhemmin saa pidettyä muut? Ja nämä pitää olla sitten ilmoitettuna tuon 2kk aikaisemmin(ko?)[/QUOTE]

Totta kai saa pitää kaikki vapaat, vaikka pitäisi ne osissa. Ja siis jos vapaan pätkän pituus on 12 arkipäivää tai vähemmän, riittää kun ilmoittaa kuukauden etukäteen.

Mies voi pitää isyyslomansa myös myöhemmin. Jos teillä ei ole muita lapsia, eikä tule lastenhoito-ongelmaa siitä, että sä joudut olemaan muutamia päiviä sairaalassa, niin miehen ei ole mikään pakko pitää isyyslomaa heti. Joo toki hän varmasti haluaisi, mutta jos työnsaanti on siitä kiinni, niin kannattaa miettiä mikä painaa vaakakupissa eniten.

Mun mies piti pari päivää lomaa kuopuksen syntyessä (=hoiti esikoista kotona) ja sitten joutui palaamaan töihin. Suurimman osan isyyslomastaan hän sai pitää vasta kun vauva oli jo melkein puoli vuotias. Työnantaja sanoi, että jos nyt näin kiireisenä aikana pidät isyyslomaa, niin se muistetaan jatkossa (= seuraavan lomautusuhan alla olet ensimmäisten joukossa lähdössä pakkolomalle). Tätä riskiä ei voinut ottaa, koska miehen työ on niin kausittaista. Järjetöntä kiirettä voi seurata hyvin hiljainen kausi, jolloin osa porukasta joutuu lomautetuksi ja se menee pärstäkertoimen mukaan sitten...

Kannattaa mainita asiasta työhaastaattelussa, ja siinä ikään kuin sopia, että pitää ne vapaat sitten ajallaan. En luule asian vaikuttavan työnsaantiin, isyysloma on kuitenkin niin lyhyt, että eiköhän ne ota parhaan hakijan, vaikka se oliskin hetken lomalla melko heti.

[QUOTE="Odottelija";22566669]Niin pitää, jos on töissä. Mutta kun kyse on työnhausta. Eli pitääkö jo haastatteluvaiheessa kertoa tämä tilanne, jos laskettuun aikaan on vähemmän kuin 2kk? Tämähän todennäköisesti vaikuttaa siihen, kuka työhön valitaan...[/QUOTE]

Hassu kysymys tuo "pitääkö haastatteluvaiheessa kertoa tämä tilanne". Ei tietenkään pidä. Mutta työnantajan ei myöskään tarvitse antaa vapaata, jos siitä ei ole ilmoitettu ajoissa. Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.

Hassu kysymys tuo "pitääkö haastatteluvaiheessa kertoa tämä tilanne". Ei tietenkään pidä. Mutta työnantajan ei myöskään tarvitse antaa vapaata, jos siitä ei ole ilmoitettu ajoissa. Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.

No pointti oli nimenomaan se, että pitääkö kertoa jos haluaa vapaansa pitää. Metsän huuteluista ei liene hirveästi haittaa jos paikkaa ei edes saa, koska on heti jäämässä lomalle. Kannatan avoimuutta ja asioista etukäteen puhumista, mutta miksi kaivaa itselleen kuoppaa etukäteen jos siihen ei ole tarvetta?

[QUOTE="Odottelija";22566741]No pointti oli nimenomaan se, että pitääkö kertoa jos haluaa vapaansa pitää. Metsän huuteluista ei liene hirveästi haittaa jos paikkaa ei edes saa, koska on heti jäämässä lomalle. Kannatan avoimuutta ja asioista etukäteen puhumista, mutta miksi kaivaa itselleen kuoppaa etukäteen jos siihen ei ole tarvetta?[/QUOTE]

Minun pointtini taas oli siinä, että avoimuus toimii vähän kuin kahteen suuntaan, ja siksi ehdottomasti kannattaisin asiasta kertomista. Pakko ei ole miehesi suinkaan kertoa, eikä pakko ole myöskään työnantajan antaa vapaata.

Mitä itse paikan saamiseen tulee, niin hirveän vaikea kuvitella, että 18 päivän (jotka Kela vielä maksaa) takia ketään jätettäisiin palkkaamatta. Mutta ehkä olen sitten pikkuisen naiivi.

Minä pitäisin sitä ehkä hieman omituisena, jos mies haastattelussa ilmoittaisi että "meinaan sitten heti jäädä isyyslomalle, jos saan paikan". Itse odottaisin kyllä että sitä paikkaa tarjotaan ja sitten tiedustelisin kohteliaasti, että "onhan se mahdollista pitää".

Onhan tiedossa nyt muutakin lomaa kuin 18 päivää. Ekstrana tulee isyyskuukausi plus mahdollisesti osa vanhempainvapaasta. Eli ainakin ensimmäisen vuoden aikana sitä lomaa tulee enemmänkin kuin pari viikkoa. Joihinkin työnantajiin uskon sen vaikuttavan, jos työntekijälle kerran on tarve. Ehkei kaikkiin.

Eikö työnantajan muka ole pakko antaa vapaata jos siitä ilmoittaa noiden aikojen rajoissa (1kk/alle 12 arkipäivää, muutoin 2kk)? Uskoisin, että on pakko, eikö nuo ole ihan lakisääteisiä asioita?

Minä pitäisin sitä ehkä hieman omituisena, jos mies haastattelussa ilmoittaisi että "meinaan sitten heti jäädä isyyslomalle, jos saan paikan". Itse odottaisin kyllä että sitä paikkaa tarjotaan ja sitten tiedustelisin kohteliaasti, että "onhan se mahdollista pitää".

Niin. Itsestäkin se tuntuu erikoiselta, ilmoittaa heti haastattelussa, että olisi sitten tulossa tätä ja tätä lomaa silloin ja silloin, alkaen parin viikon päästä... En sano, ettäkö on työnantajankaan kannalta kiva olla tietämättä näitä juttuja, mutta on kuitenkin ajateltava ensisijaisesti omasta näkökulmasta. Työlle on tarve, samoin sille palkalle. Ja isyyslomaa on oikeus pitää tietty määrä ja se on ihan selvä, että mies sen haluaa pitää, viettäen aikaa esikoiseensa tutustumiseen.

Sekään ei ole ehkä kauhean tyylikästä, että työntekijä tulee koeajalle ja kysyy ensimmäisenä työpäivänään, että "mun vaimolla ois laskettu aika viikon päästä, passaako että jään isyyslomalle?"

Mulla kävi mielessä, että jos edellinen työsopimus tosiaan päättyy vain 1-2 kuukautta ennen laskettua aikaa, voi olla perheen kokonaistilanteen kannalta suorastaan järkevää pidellä "lomat" pois (lomarahoja lienee kertynyt, jos määräaikaisesta sopimuksesta on kyse) ja vaikka nauttia pari kuukautta ansiosidonnaistakin ennen varsinaista työnhakua. Kerranhan se vauva vaan pieni on.

[QUOTE="Odottelija";22566799]Onhan tiedossa nyt muutakin lomaa kuin 18 päivää. Ekstrana tulee isyyskuukausi plus mahdollisesti osa vanhempainvapaasta. Eli ainakin ensimmäisen vuoden aikana sitä lomaa tulee enemmänkin kuin pari viikkoa. Joihinkin työnantajiin uskon sen vaikuttavan, jos työntekijälle kerran on tarve. Ehkei kaikkiin.

Eikö työnantajan muka ole pakko antaa vapaata jos siitä ilmoittaa noiden aikojen rajoissa (1kk/alle 12 arkipäivää, muutoin 2kk)? Uskoisin, että on pakko, eikö nuo ole ihan lakisääteisiä asioita?[/QUOTE]

Lakisääteistä tai ei lakisääteistä...Silti olisin ennemminkin "nöyrällä" ja neuvottelevalla kannalla enkä lähtisi ihan ekaksi vaatimaan oikeuksia. Koska useimmissa paikoissa on 4 kk koeaika ja sinä aikana ei tarvita kovin kummoista syytä päästä eroon, jos työntekijä koetaan hankalaksi ja vaativaksi.
Onko sen isän ihan pakko pitää se isäkuukausi ja osa vanhempainvapaasta? Etkö sinä voi pitää kaikkea tilanteessa, jossa miehellä kenties on uusi työpaikka?

Sekään ei ole ehkä kauhean tyylikästä, että työntekijä tulee koeajalle ja kysyy ensimmäisenä työpäivänään, että "mun vaimolla ois laskettu aika viikon päästä, passaako että jään isyyslomalle?"

.

Ne kerrat, kun olen itse työpaikkaa vaihtanut, sitä on tarjottu ja sitä on seurannut harkinta-aika. En suinkaan ole aloittanut seuraavana päivänä. Eli siinä välissäkin yleensä keskustellaan lomat sun muut.

[QUOTE="Odottelija";22566799]Onhan tiedossa nyt muutakin lomaa kuin 18 päivää. Ekstrana tulee isyyskuukausi plus mahdollisesti osa vanhempainvapaasta. Eli ainakin ensimmäisen vuoden aikana sitä lomaa tulee enemmänkin kuin pari viikkoa. Joihinkin työnantajiin uskon sen vaikuttavan, jos työntekijälle kerran on tarve. Ehkei kaikkiin.

Eikö työnantajan muka ole pakko antaa vapaata jos siitä ilmoittaa noiden aikojen rajoissa (1kk/alle 12 arkipäivää, muutoin 2kk)? Uskoisin, että on pakko, eikö nuo ole ihan lakisääteisiä asioita?[/QUOTE]

Kyllä lomaa tulee enemmänkin kuin pari kuukautta. Mutta vanhempainvapaata ja siihen kuuluvaa isäkuukautta ei todellakaan tarvitse vielä tässä vaiheessa työnantajalle ilmoittaa, sillä ensin äiti pitää 105 arkipäivän äitiyslomansa.

Ja kyllä, vapaata on annettava noissa juuri mainitsemissani aikarajoissa.

Mitä itse paikan saamiseen tulee, niin hirveän vaikea kuvitella, että 18 päivän (jotka Kela vielä maksaa) takia ketään jätettäisiin palkkaamatta. Mutta ehkä olen sitten pikkuisen naiivi.

Ihan tiedoksi; on monia aloja joissa työnantaja maksaa täyden palkan joko osalta tuosta isyyslomasta, taikka kaikista 18 päivästä. Kelan korvaus on vain murto-osa siitä summasta.

Ja 18 päivää = 3 viikkoa pois koeajasta on aika paljon.

Lomapäiviä ei tietääkseni pahemmin tästä työstä ehdi kertyä. Kyse on parin kuukauden mittaisesta osa- aikaisesta "urakkatyöstä" opintojen ohella.

Ansiosidonnaiseen mies ei ole käsittääkseni oikeutettu, koska on vastavalmistunut eikä työssäoloehto täyty. Eli ei tosiaan ole ensisijaisesti aikeena olla vain työttömänä työmarkkinatuella (Eikä se työkkärin kautta ole mahdollistkaan jos haluaa tukia nostaa).

Tyylikästä ei varmasti ole, mutta se ei ole ainakaan meillä työnhaun tarkoituskaan. Tarkoituksena on saada palkkaa ja työkokemusta, olla siis töissä.

Tuota koeaikaa en tosiaan ajatellut, meillä ei ole kummallakaan ollut aiemmin työtä, jossa sellainen olisi ollut. Mutta ei kai isyysvapaiden pitäminen voi olla syy irtisanomiseen koeajallakaan? Toisaalta koeajalla voinee irtisanoa melkeinpä "syystä kuin syystä"...

Lakisääteistä tai ei lakisääteistä...Silti olisin ennemminkin "nöyrällä" ja neuvottelevalla kannalla enkä lähtisi ihan ekaksi vaatimaan oikeuksia. Koska useimmissa paikoissa on 4 kk koeaika ja sinä aikana ei tarvita kovin kummoista syytä päästä eroon, jos työntekijä koetaan hankalaksi ja vaativaksi.
Onko sen isän ihan pakko pitää se isäkuukausi ja osa vanhempainvapaasta? Etkö sinä voi pitää kaikkea tilanteessa, jossa miehellä kenties on uusi työpaikka?

Kyllä me ollaankin melko nöyriä ja neuvottelevia ihmisiä :) Ei vaativia. Siksi asiaa selvittelenkin hyvissä ajoin. Toisaalta haluan tietää, miten meidän on mahdollista toimia, toisaalta mikä on järkevää.

Ja kyllä, mieheni haluaa ehdottomasti pitää mahdolliset vapaansa lapsensa kanssa ollakseen. Onhan siinä nyt kyse lapsestakin, ei vain töistä. Toisekseen minun on päästävä suorittamaan viimeinen 10-12 viikon harjoitteluni vanhempainvapaan lopussa, joten miehen on oltava tuo aika kotona.

[QUOTE="vieras";22566828]Ihan tiedoksi; on monia aloja joissa työnantaja maksaa täyden palkan joko osalta tuosta isyyslomasta, taikka kaikista 18 päivästä. Kelan korvaus on vain murto-osa siitä summasta. [/QUOTE]

Tiedän kyllä, sillä sekä minä että mieheni saamme työnantajalta täyden palkan. Kerropa sinä, paljonko on se "murto-osa", minkä Kela siitä työnantajalle maksaa.

[QUOTE="Odottelija";22566840]Lomapäiviä ei tietääkseni pahemmin tästä työstä ehdi kertyä. Kyse on parin kuukauden mittaisesta osa- aikaisesta "urakkatyöstä" opintojen ohella.

Ansiosidonnaiseen mies ei ole käsittääkseni oikeutettu, koska on vastavalmistunut eikä työssäoloehto täyty. Eli ei tosiaan ole ensisijaisesti aikeena olla vain työttömänä työmarkkinatuella (Eikä se työkkärin kautta ole mahdollistkaan jos haluaa tukia nostaa).

Tyylikästä ei varmasti ole, mutta se ei ole ainakaan meillä työnhaun tarkoituskaan. Tarkoituksena on saada palkkaa ja työkokemusta, olla siis töissä.

Tuota koeaikaa en tosiaan ajatellut, meillä ei ole kummallakaan ollut aiemmin työtä, jossa sellainen olisi ollut. Mutta ei kai isyysvapaiden pitäminen voi olla syy irtisanomiseen koeajallakaan? Toisaalta koeajalla voinee irtisanoa melkeinpä "syystä kuin syystä"...[/QUOTE]

Ei isyysvapaiden pitäminen ole mikään syy irtisanomiseen. Mutta teidän täytyy pitää huoli siitä, että ilmoitatte vapaiden ajankohdat ajoissa. Mikäli työnantaja ei ole vapaata myöntänyt, sen omatoiminen pitäminen todellakin on syy irtisanomiseen.

Mikäli miehesi on tällä hetkellä osa-aikaisena, määräaikaisena urakkatyöläisenä, hänen varmaan kannattaa nyt koko ajan hakea seuraavaa työtä. Siten nuokin asiat ehditään puhua ja sopia rauhassa. Toivottavasti löydätte hyvän lopputuloksen ja saatte aloittaa perhe-elämän haluamallanne tavalla. Isyys- tai vanhempainvapaista ei miehen kannata luopua, jos suinkin muita keinoja löytyy.

Ei isyysvapaiden pitäminen ole mikään syy irtisanomiseen. Mutta teidän täytyy pitää huoli siitä, että ilmoitatte vapaiden ajankohdat ajoissa. Mikäli työnantaja ei ole vapaata myöntänyt, sen omatoiminen pitäminen todellakin on syy irtisanomiseen.

Mikäli miehesi on tällä hetkellä osa-aikaisena, määräaikaisena urakkatyöläisenä, hänen varmaan kannattaa nyt koko ajan hakea seuraavaa työtä. Siten nuokin asiat ehditään puhua ja sopia rauhassa. Toivottavasti löydätte hyvän lopputuloksen ja saatte aloittaa perhe-elämän haluamallanne tavalla. Isyys- tai vanhempainvapaista ei miehen kannata luopua, jos suinkin muita keinoja löytyy.

Tarkoitus onkin olla erittäin ajoissa liikenteessä, heti kun on tiedossa milloin nykyinen työ loppuu. Kyseessä ei siis ole määräaikainen työ, vaan se menee urakan mukaan. Tästä nykyisestä urakasta kun ei kukaan vielä tiedä kauanko se kestää :(

Missään nimessä aikeena ei ole pitää "omia lomia"! Mikäli lomat eivät järjesty, voi olla, että työpaikka menee sitten sivu suun.

Kiitos neuvoista!

Yhteistyössä