Syntymäpäivät tulossa ja valmiiksi menee hermot eräiden vieraiden kanssa.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei taas tätä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei taas tätä

Vieras

Viime vuonna syntymäpäivillä leivoin 2 kakkua.Täytekakun ja 2:den suklaan kakun.Oli pikkuleipiä ja pikku suolaista.Ongelma on seuraava: Viime vuonna erään perheen tullessa kakku kahveille huomasin mielettömän herkkujen santsaamisen! K.o. perheen käynnin jälkeen täytekakusta oli jäljellä noin puolet ja suklaa kakku syöty käytännössä loppuun! Suolaiset menivät ja pikkuleipiä oli jäljellä reilusti.
Siis kysymys 2 aik. +3 alle 10v lasta.Tämän kyseisen perheen kakuttelu oli siis sitä,että ensin pienet maistijaiset ja sitten niin iso pala kakkua kuin lautaselle mahtuu..Vieraita oli vielä tulematta 9kpl =( ja oli k.o.perheellä tiedossa, että vieraita on tulematta vielä reilusti.

Enkä ehtinyt kiireessä enää mitään leipoa.Seuraavat vieraat tulivat tunnin päästä.Jokatapauksessa illan loppu vieraille 4kpl ei jäänyt suklaakakkua yhtään ja sitä,kun oli jo ehditty mainostaa ja täytekakkua vieraille jäi ohuet siivut =(

Jos itse menisin k.o. perheen luokse kakku kahveille niin siellä kyllä vahdataan kuinka paljon kukakin ottaa ja mitä, mutta miksi siis minun luona syödään kuin viimeistä päivää?


Jätänkö tänä vuonna heidät kutsumatta? Jos jätän suku hyökkää kimppuun sanallisesti siis.Vai teenkö taas 2 kakkua ja jemmaan toisen jääkaappiin enkä tarjoa toista kakkua heille?


Onko kokemusta? Katsotteko itse omia syömisiänne vieraiden luona tai lasten? Minut on ainakin opetettu,että kaikkea jos mahdollista maistetaan muttei kuitenkaan hamstrata!


 
Jemmaa loput herkuista kaappiin ja jos kyseinen perhe pyytää lisää, valittelet vain ettei ole jäljellä enää muuta kuin ne kakut ja pikkusuolaiset, jotka on tarkoitettu lopuille vieraille. Kysy, jos heillä on vielä nälkä ja tarjoa leipää ja juustoa.
 
Kutsu toi perhe tunti tai pari myöhemmäksi kuin muut... saavat sitten syödä vuorostaan toisten jämiä.
Tai sitten ihan vaan tarjoilet kaikille vieraille yhtäaikaa. Musta on aika kummallista, että tarjoilet jokaiselle eri aikaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei taas tätä:
Eli 14 ihmiselle tarvitsee 3 kakkua....Ei ole todellista! Eikä ne ollut pieniä kakkuja.
Minä taidan jättää ne tänä vuonna viimeiseksi

Sellaista se joskus on. Jos kerran vuodessa tarjoaa kakkua sukulaisille, niin ei kai se nyt niin hirveää ole jos joutuu kolme kakkua tekemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kutsu toi perhe tunti tai pari myöhemmäksi kuin muut... saavat sitten syödä vuorostaan toisten jämiä.
Tai sitten ihan vaan tarjoilet kaikille vieraille yhtäaikaa. Musta on aika kummallista, että tarjoilet jokaiselle eri aikaan...


Minulla on niin pieni koti =(
Ei ole tilaa kaikille!
 
Meilläkin eräs tällainen sukulaisperhe. Heitä ei edes ole kuin 2 aikuista ja yksi teini, ja siltikin saavat tuhottua vähintään puolikkaan kermakakusta + puoli pellillistä suolaista piirakkaa/voileipäkakkua. Mulle ainakin tarjottavat ja niiden riittävyys on stressin aiheita, sekä tietysti se tekeminen. Kun hoitaa itse kolmea lasta joista 2 taaperoita, siivoaa talon ja tekee samalla 2 täytekakkua, pari piirakkaa tai voileipäkakkua + keksit ja muut, niin se yksikin ylimääräinen kakku tuntuu, tai vähintäänkin lyhentää yöunia.
Jos kerran joka tapauksessa kutsut ihmisiä eri aikaan niin nämä ahmattivieraat siihen myöhemmin kutsuttavaan sakkiin, ja silloinkin vaikka vähän myöhemmin kuin muut. Tai sitten laitat tarjottavista vain osan esille. Eikai ne lisää kehtaa pyytää jos kakku loppuu pöydästä? :O
 
Yhden tuttavan lasten syntymäpäivillä käy myös eräs perhe.... mieheni kanssa ollaan katsottu heidän touhuaan hieman...hmm..monttuauki niinsanotusti. Lapset ja vanhemmat vetää kakkua aivan kuin ei olisi ikinä ruokaa saaneet. Tyylillä: kaikki lautaselta mätetään suuhun niin äkkiä kuin mahdollista ja sitten mussutetaan sitä alas. Ja lautanen täyteen vauhdilla ja taas sama kuvio toistuu.. Oikasti on niin oksettavan näköistä ja vanhemmat veilä 5 lautasen jälkeen kysyy lapsilta haluaako ne vielä jotain lisää =X
 
Täällä sama ongelma äitini teini-ikäisten kanssa. Olen ratkaissut sen niin, että kutsun heidät viimeisessä porukassa ja joskus jossain ristiäisissä anoppi on joutunut sanomaan lapsille, että pitää hillitä että jää muillekin. Ja meillä ei todellakaan ole kyse siitä, että tarjottavaa ei olisi tarpeeksi.

Äitini tosin joutui nyt itse rippijuhlissa kehnoon tilanteeseen, kun kakku loppui kesken ja syy olikin omissa.
 
Täällä sama ongelma äitini teini-ikäisten kanssa. Olen ratkaissut sen niin, että kutsun heidät viimeisessä porukassa ja joskus jossain ristiäisissä anoppi on joutunut sanomaan lapsille, että pitää hillitä että jää muillekin. Ja meillä ei todellakaan ole kyse siitä, että tarjottavaa ei olisi tarpeeksi.

Äitini tosin joutui nyt itse rippijuhlissa kehnoon tilanteeseen, kun kakku loppui kesken ja syy olikin omissa.
 
Jätä kutsumatta koko sakki jos ei osata vieraisilla olla.Ei ole mitään järkeä tuon ihmis määrän takia leipoa 3 kakkua! Naurettavaa ja niinkuin kerrot ettei kakut olleet edes pieniä!
Taitaa k.o. sakille herkut maistua.
 
lapsia heillä on kolme.kaikki lapset alle 8v.niin lapset ku vanhemmatki vetää kaiken mikä on tarjolla.kaiken lisäksi lapset on tosi tosi vilkkaita.ja vanhemmat ei ollenkaan kiellä lapsiaan. ja jos kielletäävät niin vinkuuvat niin kauan kunnes antaavat periks.niin omassa kotonaan kuin kylässä.
koskaan mikään ei ole hyvin heillä.ei koskaan.

onneks tätä perhettä ei tarvitse useasti nähdä=)
 
Mitä jos ihan vaan kutsuisit kaikki vieraat samaan aikaan? Kai nyt 14 ihmistä mahtuu samaan aikaan kyläilemään. Jos he aluksi ottavat maistiaiset niin kaikki muutkin ehtivät sitten saada edes palan kakkua ennen kuin tämä yksi perhe rupeaa mässäilemään. Ehkä muitten läsnäolo vähän hillitsisi tätä.
Jospa perhe luulee, että kaikki vieraat ovat jo käyneet ja uskaltaa hyvillä mielin ottaa kakkua?
 
Minusta on aivan hyvä idea, että laitat tarjolle vain sen verran kuin vieraille olet valmis syöttämään. :) Silloin ei jää vieraan harkintaan, että paljonko on lupa syödä...
 

Yhteistyössä