Synttäritkutsut ja allergiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi pieru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi pieru

Vieras
Kun saatte kutsuja juhliin, ilmoitatteko itse järjestäjälle että lapsi on esim. munalle allerginen vai luotatteko että järjestäjä tietää sen tai ottaa itse yhteyttä?
Tai jos itse järkkäätte niin kysyttekö allergiat? Meillä isot kemut tiedossa mutta unohdin erikseen kysellä näitä, yhden laktoosivaivaisen tiedän niin toimitaan sen mukaan, mutta ei ole kyllä järjestetty mitään jos joku onkin munalle, viljoille tai muulle erikoisemmalle allerginen tai herkkä.

Kyllä ainakin itse aina ilmoitan lapseni allergiat (ellei ole kyse kaverista, jonka luona lapsi käy viikottain ja 100% varmasti tiedän, että vanhemmat tietävät lapseni allergiat). En oleta, että joku voisi muistaa kaikkia lapsensa kavereiden allergioita. Että kyllä tekisin ruoat sen mukaan mitä vanhemmat ilmoittaa.

Mun mielestä laktoosi-intoleranssi on sen verran yleinen, että EHKÄ voi olettaa että jotain HYLA tuotteilla tehtyä olisi saatavilla. Mutta muut vaivat ja allergiat pitäisi mun mielestä ihmisten ilmoittaa erikseen. Ei voi olettaa että tarjolla on munatonta, mansikatonta, viljatonta yms.

Pojalla on keliakia, ja se jo tuottaa sen verran lisävaivaa, että en yleensä ole siitä sanonut, jos ei ole kysytty. Jos juhlat on siis vieraammassa paikassa, pakkaan varmuuden vuoksi pojalle mukaan omat herkut. Tutut tietää, ja suurin osa huomioi tosi kivasti pojan keliakian. Osa ei huomioi, vaikka tiedossa onkin.

Tossa tapauksessa toimisin niin, että järjestäisin edes jotain tarjottavaa, joka kävisi myös allergisille. Jos on lapsista kyse, niin esim. poppareita ja jotain sopivia karkkeja. Ja jonkun keksipaketin hankkisin varuiksi.

Totta kai pitää itse ilmoittaa, eikä olettaa. Yleensä kyllä kutsujatkin muistavat kutsuun laittaa maininnan, että allergioista pitää ilmoittaa.

Yleensä olen silti vielä erikseen tarkistanut, että eihän ollut allergioita, kun juhliin on puhelimitse ilmoittauduttu.

Jos meille tulee kutsuja, niin joskus ilmoitan omatoimisesti oman ja lapseni erikoisruokavalion. Mutta mukavampi on, jos sitä kysytään. Silloin ei tunnu niin tungettelevalta ruveta esittämään toivomuksiaan.

Ja kaikkiin omiin juhliin (niin lasten kuin aikuistenkin) laitan toivomuksen, että erityisruokavaliotoivomukset ilmoitetaan tiettyyn päivään mennessä.

Minä aina kutsujana pyydän ilmoittamaan allergioista. On paljon mukavampi, kun tietää etukäteen ja voi ostaa sopivia tuotteita kuin, että tullaan ja ensimmäiseksi ilmoitetaan, että mä en voi syödä sitä ja sitä. Tosin monet eivät vaivaudu ilmoittamaan, kiva kun ensimmäinen vieras ilmoittaa tulleessaan, että mä oon hyla! Juu, ei ole laktoosittomia/hyla tuotteita katseltu leivottaessa, kun yksikään ei siitä ilmoittanut. Seuraava tulee ja ilmoittaa, ettei hän voi syödä mansikkaa, kakussahan on tietysti synttärisankarin suosikkimansikkahilloa täytteessä, kun kukaan ei ilmoittanut :headwall:

Kananmunattomia keksejä löytyy aika helposti, niitä on helppo ostella synttäritarjoiluja varten, että on jotain sopivaa edes. En edes yritä muistella eri lasten ruokarajoitteita, kun ne muuttuvat iän myötä aika usein, milloin ei saa olla sitä ja seuraavalla kerralla se käykin jo jne.

Meillä moni allerginen lapsi. Yleensä en ilmoita etukäteen allergioista vaan otetaan omat syötävät mukaan. Itse koen, että juhlien järjestäjälle liikaa työtä jos pitäis tehdä omat herkut meidän lapselle. Meillä tehdään kaikki itse kun kaupasta ei saa valmiina oikeastaan mitään lapselle sopivaa herkkua.

Ei oletuksia.

Koska olet unohtanut, ei liene suuri vaiva vaikka tekstareilla kysyä onko rajoituksia? Ilmoittaa että unohtui kysyä.

Ainoastaan lähisuvun 'vaivat' tiedän ja muistan ulkoa ja he voivat luottaa siihen että heitä on sopivilla tarjottavilla muistettu.

Viimeksi muokattu:
Kutsujana pyydän aina ilmoittamaan ruokavaliorajoitteista tiettyyn päivämäärään mennessä.

Ja kun omat lapset menee synttäreille, niin kutsujasta riippuen ilmoitan että mitä he eivät syö, tai olen ilmoittamatta koska kutsuja tietää jo.

Omasta mielestä kutsujan on hyvä kutsussa mainita että allergioista on syytä ilmoittaa etukäteen.

Jos tämä kuitenkin unohtuu ja kyseessä on isot juhlat niin on se aika kohtuutonta alkaa kaikkien numeroita kalastella. Itse varmaan varaisin kaiken varalta jotain allergisille sopivaa (yleisimmät).

Toisaalta minusta myös allergikon tai tämä vanhemman olisi ihan kiva ilmoittaa asiasta kaiken varalta vaikkei sitä kutsussa olisikaan kysytty. Kukaan ei voi olettaa että kutsuja tietää/muistaa.

[QUOTE="vieras";25762761]laktoositonta jäätelöä aina pakkasessa, ja muutama mehujää jos on allerginen maidolle.[/QUOTE]

muistathan varmistaa ettei mehujäissä ole käytetty maitoproteiinia..joissain meinaa on, eivätkä siksi sovi maitoallergikoille.

ja ilmoitan aina kutsujalle lapsen allergiasta.