Synttärit vai synkkärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uteliasmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uteliasmamma

Vieras
Siinäpä kysymys...

Itse käytän sanaa synttärit, enkä voi ymmärtää sanaa sykkärit. Mutta josko saisi teiltä mielipiteitä, niin voisin ehkä ymmärtää vähän paremmin...

Ei synkkäreitä oo olemassakaan. Esim. kielitoimiston sanakirja tuntee kyllä synttärit, muttei synkkäreitä. Ite en oo koko sanaa kuullutkaan. Kuulostaa yhtä virheellisestä kun jotkut sanoo "munsta", kun pitäs sanoa "musta".. siis esim. "munsta tuntuu, että..." Vertasin nyt noita kun ovat molemmat puhekielen juttuja.

Mun anoppi käyttää sanaa synkkärit.. Ensin mä ajattelin, että se on joku vitsi hänen taholtaan. Mutta sitten jossain vaiheessa tajusin, että hän tosiaan käyttää tota sanaa ihan systemaattisesti. Kukaan muu tuntemani ihminen ei kyllä lyhennä sitä sanaa noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Mun anoppi käyttää sanaa synkkärit.. Ensin mä ajattelin, että se on joku vitsi hänen taholtaan. Mutta sitten jossain vaiheessa tajusin, että hän tosiaan käyttää tota sanaa ihan systemaattisesti. Kukaan muu tuntemani ihminen ei kyllä lyhennä sitä sanaa noin.

No just sama täällä! Ja mä en jaksa! ;)
Tosin tämä voi tosiaan juontaa siis juurensa Ruotsista, hyvä pointti.

50- luvulla sanottiin synkkärit Helsingissäkin. Se muuttui pikkuhiljaa synttäriksi, tosin vastustuksen kautta, ei haluttu viettää ”synti”päivää. No, vasta-argumenttina oli ”synkkä”päivä. Nyt moni ei edes muista koko synkkäri -sanaa, esim minua 6v vanhempi (itse olen 69) siskoni väittää ettei mitään synkkäriä ole ollutkaan. Käskin tutkia vanhat päiväkirjat, uskon sieltä löytävän

Yhteistyössä